Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

nielvm

Net over de taalgrens, nabij Tienen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Is toch ook nog een eindje van hier, zit in Geraardsbergen, ook bij de taalgrens maar dan gans de andere kant van het land ;)

nielvm

Niet echt andere kant van het land, maar toch al andere kant van de ring :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Als de HT kamer hier eind deze maand afgeraakt mag je gerust eens een kijkje komen nemen :)

nielvm

Welke sub heb jij staan? Ik vind het niet meteen terug...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

2 x JTR captivator (12hz tuning) http://jtrspeakers.com/home-audio/captivator/

en ga m'n JL ook terug gebruiken, is een gesloten ontwerp met 6x de 10w3v3


Timvg


morca

Ga idd eens bij Tim luisteren ,kan je goed het verschil tussen 2 systemen horen.
En het zijn nou ook niet echt subje,s,dus je krijgt meteen een goed idee wat er zelf kan.

nielvm

Ik ga liever niet luisteren bij iemand die een systeem heeft staan dat ver boven mijn budget ligt.

No offence Tim  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Wijx wondere wereld

Juist wel goed, want dan heb je een goede referentie.

Je berekening klopt trouwens niet. Gewoon 1 sub simuleren en daar 3 dB bijplakken (theoretisch). In de ruimte is het natuurlijk anders omdat ze niet naast elkaar staan
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

nielvm

Dan is 1 gesloten subwoofer van 150 liter luider dan 2 gesloten sbwoofers van 75 liter? Goed om te weten.  :)

Ik weet hoe dat gaat als je bij iemand gaat die iets veel beters heeft staan, je eigen set klinkt plots niet zo goed meer. Als je dan budget hebt om up te graden, ok, maar anders heel frustrerend...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

flakkees

Quote from: Timvg on October  6, 2012, 14:41:03
2 x JTR captivator (12hz tuning) http://jtrspeakers.com/home-audio/captivator/

en ga m'n JL ook terug gebruiken, is een gesloten ontwerp met 6x de 10w3v3



dat is een bruut ding die woofer , zoiets zou ik nou ook nog wel eens willen bouwen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Quote from: nielvm on October  6, 2012, 19:28:55
Dan is 1 gesloten subwoofer van 150 liter luider dan 2 gesloten sbwoofers van 75 liter? Goed om te weten.  :)

Ik weet hoe dat gaat als je bij iemand gaat die iets veel beters heeft staan, je eigen set klinkt plots niet zo goed meer. Als je dan budget hebt om up te graden, ok, maar anders heel frustrerend...
Nee dat eerste klopt niet..........

2e is juist wel heel goed,maar allee je wuift het van de baan.
Vind ik persoonlijk niet echt slim,......maar allee ieder zijn ding.
Van luisteren kan je veel leren Niels

morca

Quote from: nielvm on October  6, 2012, 12:27:08

Momenteel voel ik toch wel wat voor 2X15" MTX in gesloten kisten. Op papier ziet het gepoort model er leuk uit, maar ik heb schrik dat dit in de werkelijkheid wel eens anders zou kunnen zijn.
Op papier doet die MTX hetzelfde als de JL,de metingen zijn ook niet echt slecht.
Maar dat zegt niks over de SQ, JL,s zijn veel directer,sneller ,beter voor muziek en film.
Maar dat is imo,en in de ogen van een paar die je voor gingen,en toch een JL gaan bouwen nu........

Dat zegt ook wat. ;)

nielvm

Toch wel vreemd, eerst wordt er aangeraden om met winisd te leren werken en verschillende drivers te simuleren. Eens je dat een beetje onder de knie hebt, begint iedereen te zeggen dat je die resultaten allemaal niet zo moet geloven  ;D Neem gewoon maar JL audio...

Ik ben ervan overtuigd dat JL audio mooie drivers maakt en dat iedereen die er een DIY subwoofer mee heeft gemaakt er uitstekende resultaten mee boekt, maar mij zegt het weinig. Iedereen is trots op zijn eigen "marchandise", dat zie je maar al te vaak in verkooptopics: "kom luisteren en laat je overtuigen van...".

Zoals elke HT aankoop is ook dit een zoektocht waarbij je zo veel mogelijk reviews leest, prijzen opzoekt, uitleg vraagt,... Op dit moment ben ik door al deze zaken niet geneigd om richting JL audio te gaan. Dit wil niet zeggen dat dit een slecht merk is. Ook is het goed mogelijk dat ik ooit WEL overtuigd ben van dit merk en er een subwoofer mee bouw, maar dan gaat daar een heel keuzeproces aan vooraf waardoor ik overtuigd ben van mijn beslissing en ook zal genieten van het resultaat.

Nu ben ik nog wat aan het simuleren en ik kom uit op exodus audio. Als ik het goed heb, is deze simulatie bijna identiek aan het project van flakkees. Ik had zijn topic ook al doorgenomen en het ontwerp leek me niets voor mij. Intussen heb ik veel gelezen en gerekend, nu lijkt het mij toch wat. De simulatie is er eentje van een gesloten kist van 250liter met 2 exodus audio tempest-x d8.





Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

flakkees

de tempest x is bij mijn weten helaas niet meer leverbaar
2 of 4  shiva's is dan natuurlijk nog wel mogelijk  :D
daar zijn er volgens mij nog +/- 18 van
lijken erg veel op elkaar zijn alleen 12''
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

Verdorie :P zag ze nog staan op de site van bassmasters heaven, dacht dat er nog zouden zijn
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Ik heb je niet gezegd te gaan rekenen  :P
Bij een gepoorte dan weer wel  ;)

Maareuh hoe kom je zo opeens op 2 gesloten MTXen.
Je wilde toch perse een gepoorte??

nielvm

Gepoort is nooit een vereiste geweest, ik ging er echter van uit dat dit een betere keuze was. Dan lees ik dat er heel veel mensen hier met (meerdere) gesloten subs spelen, dat lijkt mij ook een optie... Meteen geen last van cone excursion, group delay, poortruis,...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg


nielvm

Zolang het binnen het budget past...  ;)


Aangezien de tempest niet meer beschikbaar is, zou 2x2 shiva's ook wel lukken   ::)

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Jullie meningen over FI audio? Simuleren ook best wel goed, vooral dan in gepoorte ontwerpen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ook even een draadje gestart op hometheatershack forum. Misschien dat een andere kijk nog wat leuke ideeen oplevert.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Heb net bericht gekregen dat ik nog 2 exodus audio tempest-x kan verkrijgen voor een mooie prijs.

Wordt wel verleidelijk om hiermee aan de slag te gaan...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

En de exodus audio shiva is ook nog beschikbaar. 4 sealed subwoofers kunnen binnen budget gemaakt worden, ofwel 2 sealed subs met elk 2 drivers...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X