Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Timvg

Stuur maar een PM als je hem wilt flakkees ;)

nielvm

Ik lees dat er heel wat versterkers ook een highpass filter hebben. Is het niet gemakkelijker dat ik voor zo'n model ga? Of kan ik met die modellen niet filteren onder 20hz?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Kan helaas niet bij de door mij gekende modellen

nielvm

Bij de hypex versterkers staat :

Subsonic-filter: 12Hz / -3dB, 24dB/Octave



Is dit niet ongeveer hetzelfde?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Dit is standaard ingebouwd in de hypexen? Of is er regeling van het filter mogelijk? Dat zou sowieso voldoende moeten zijn..

nielvm

Staat bij de specificaties, weet niet of je dit nog moet instellen of dit standaard zo is.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: Timvg on October  4, 2012, 17:41:26
Dit is standaard ingebouwd in de hypexen? Of is er regeling van het filter mogelijk? Dat zou sowieso voldoende moeten zijn..
Ah ik heb dus ook 2 filters hier staan  :D


nielvm

Heb ik gesimuleerd. Doet het vented iets beter in een grotere kist als 250 liter, maar gaat redelijk gemakkelijk over zijn xmax heen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Sinds Sundown ook in Europa verkrijgbaar is

Deze test staat zopas op de data-bass website, van de SA-15" driver, een serie onder de Zv3 maar nog steeds erg goed, voor een schappelijke prijs.

http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=44

nielvm

Een interessante driver, gaat nauwelijks boven zijn xmax. Tunen op 14hz vind ik hierbij net overdreven, de driver doet het beter in een kist van 220 liter op 15hz.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on October  4, 2012, 22:48:43
Heb ik gesimuleerd. Doet het vented iets beter in een grotere kist als 250 liter, maar gaat redelijk gemakkelijk over zijn xmax heen.
Dacht ik al.....,lijkt me een betere voor bv een dubbel gesloten systeem voor weinig.
Dan speelt ie aardig strak en laag denk ik,

maar dat is niet aan de orde ,je wilt vented.

nielvm

Ja, toch zie ik er potentieel in hoor. 220liter is ook leuk, 15hz getuned in plaats van 14 vind ik nu ook geen ramp  :P, hij blijft onder zijn xmax zonder filter en hij speelt lekker luid op een relatief lage input.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

AndrewM

Niel,

Op marktplaats staat een JL Audio 12w6.
Ik weet niet of je nog aan het zoeken bent maar miss is het iets.

nielvm

Hmm die sundown audio drivers zijn anders niet zo erg eenvoudig te vinden in Europa...

Quote from: AndrewM on October  5, 2012, 08:40:37
Niel,

Op marktplaats staat een JL Audio 12w6.
Ik weet niet of je nog aan het zoeken bent maar miss is het iets.

Bedankt, maar ik zoek toch echt naar minstens 15"
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Even een andere denkpiste. Ik zie hier heel wat volk gesloten subs maken voor hun HT. Volgens de simulaties gaan deze niet zo diep en luid, maar hier moet dan toch potentieel liggen?

Denken jullie even mee? Klopt mijn logica? Ik neem de MTX T615-22 driver:

Ik maak een vergelijking tussen 1 open subwoofer van 250liter, getuned op 14hz en 2 gesloten subwoofers van 75 liter.

Om de 2 gesloten subwoofers te kunnen simuleren, neem ik 1 gesloten subwoofer met 2 drivers van 150 liter => is dit vergelijkbaar?
Ik simuleer de 2 verschillende ontwerpen. De open subwoofer geef ik een input van 200watt en een high pass filter om de cone excursion binnen de perken te houden. De gesloten subwoofer krijgt veel meer vermogen, 400watt per driver.



De grafieken zijn in het laag vergelijkbaar, met als voordeel dat de gesloten subwoofer(s) veel minder group delay en cone excursion heeft.



Logische redenering?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Een gepoorte kist geeft een heel andere klank als gesloten,dat kan je niet uitrekenen.
Net als merken op papier hetzelfde doen ,maar toch niet zo goed klinken.

Alles wat je aan het doen bent is nog  op papier,

Mijn bandpass gaat imo en Ejorne zijn ogen hard,hij zet het laag veel meer kracht bij.

Maareuh wat wil je hier percies mee zeggen?

nielvm

Mss beter 2 gesloten 15" als 1 gepoorte. Heb toch wel het gevoel dat ik met de gepoorte wat TE ver ga. Zie je vind ik vooral aan de group delay, schiet echt de hoogte in. Ik krijg wel erg hoge en diepe SPL waarden, maar misschien klinken 2 gesloten subs wel beter als 1 heel grote gepoorte.


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Niels,ik heb 2 identieke set,s JL,s ,
het enige verschil is dat de ene set 2 gesloten heeft,die lijkt je huis te slopen.
De andere combiset sloopt je huis ,maar het staat nog wel.....als je begrijpt wat ik bedoel.

Je moet je voor laten lichten door Ton Magielse op het ZBA forum als je perse een gepoorte wil.
Meeste leden daar zweren bij die man zijn kennis,ik ook  ;)

verkijk je niet op die groepdelay,die schiet hier bij de bandpass ook wel omhoog.
Maar de laagoutput lijkt op die van 2 gesloten JL,s bijna dan he  ;) hihi

Bij me gesloten dozen wil ik juist hogere groupdelay,niet te hoog,maar ze gaan er wel rete strak van spelen.
Je moet niet alles geloven wat je berekend.
Dat heb ik wel geleerd door gewoon eerst 20 jaar te bouwen en de laatste paar jaar een beetje na te rekeken wat ik doe.
Maar dat is gesloten,gepoort vereist wel nauwkeurig reken werk.

Ben je wel eens weze luisteren tussen het verschil tussen een goeie gepoorte en een gesloten.
Ik ben gewoon eerst een maand of 8 aan het testen geweest,met een paar oude woofers in een gepoorte testkist.
ZDaarna de bandpass gebouwd,en ik wil nooit anders meer.


nielvm

Daarom juist dat ik dit topic gestart heb. Een mooie curve maken in berekeningen is niet zo moeilijk, maar hoe klinkt hij in de werkelijkheid? Voor mij hoeft de nieuwe subwoofer geen gepoorte te zijn, als het maar NOG beter klinkt. Hier is een bak ervaring op het forum, daarmee dat ik raad vraag :p

Ik ben ervan overtuigd dat mijn huidige subwoofer in de categorie "goede gepoorte" subwoofer valt. Ik dacht dat je voor een HT altijd beter voor een gepoorte ging, maar veel mensen maken hier 2 (of meer) gesloten modellen, dat zou beter klinken. Hiervoor had ik een bk xxls400. Op vlak van film, speelt mijn huidige subwoofer die volledig weg. Hoe mijn subwoofer het zou doen tegenover 2 gesloten 15"-ers, dat is nog een ander verhaal  :P.



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on October  6, 2012, 11:49:08
Daarom juist dat ik dit topic gestart heb. Een mooie curve maken in berekeningen is niet zo moeilijk, maar hoe klinkt hij in de werkelijkheid? Voor mij hoeft de nieuwe subwoofer geen gepoorte te zijn, als het maar NOG beter klinkt. Hier is een bak ervaring op het forum, daarmee dat ik raad vraag :p

Ik ben ervan overtuigd dat mijn huidige subwoofer in de categorie "goede gepoorte" subwoofer valt. Ik dacht dat je voor een HT altijd beter voor een gepoorte ging, maar veel mensen maken hier 2 (of meer) gesloten modellen, dat zou beter klinken. Hiervoor had ik een bk xxls400. Op vlak van film, speelt mijn huidige subwoofer die volledig weg. Hoe mijn subwoofer het zou doen tegenover 2 gesloten 15"-ers, dat is nog een ander verhaal  :P.
Forumlid Ejorne heeft een gesloten,en is het 110 % met me eens dat mijn systeem voor film en muziek 1 ved mooiste is die hij ooit gehoord heeft,en die heeft ook wel een beter en duurder als de gangbare dure merken gehoord.

Forumlid RalphH heeft na een bezoekje aan mij ook 2 verschillende systemen staan,dus die heeft bij mij ook the best of both world,s gehoord.

Maar het staat en valt alle met je afstelling,welke regio woon je ,PM me anders even ;)
Veel verklaren me voor gek met die bandpass,tot ze hem horen.

SQ en SPL,koop JL  nou zal ik wel weer een standje van links of rechts krijgen dat ik een JLboy ben.
Als je ze hier hoord weet je waarom,daar is een goeie reden voor zeg maar.  :music:

Maar komt 2e voordeel dat ik er al 20 jaar mee bouw,dus weet er altijd veel uit te halen,en weet wat ze kunnen.

Niet veel merken tippen hieraan,echt Niels

Timvg

Een goed ontworpen gepoorte moet niet onderdoen voor een gesloten systeem. Wat wel van belang zijn; vervorming, respons op de luisterplek en geluidsdruk.

Gesloten systemen maken gebruik van room gain in de laagste octaven om een vlakke curve te bekomen, een gepoorte zal daarentegen moeten gedempt worden om vlak te blijven, maar heeft wel meer reserve. De oplossing ben je zelf al achter gekomen, meerdere gesloten subs. Als je'r het geld voor over hebt, doen :)


nielvm

Ik woon in BelgiĆ«, even naar Nederland komen om de sub te horen is me wat te ver (no offence  :P)

Moeilijk, moeilijk! 2 JL audio's 13w3v3 komen meteen al een stuk duurder uit. Een bandpass subwoofer is voor mij ook een optie, hoewel die al redelijk snel afvallen. Mijn focals lusten toch wel ondersteuning tot 100hz...

Momenteel voel ik toch wel wat voor 2X15" MTX in gesloten kisten. Op papier ziet het gepoort model er leuk uit, maar ik heb schrik dat dit in de werkelijkheid wel eens anders zou kunnen zijn.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Waar ergens in Belgiƫ?