Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Nog een leuke gevonden: soundsplinter rl-p15



Weet er iemand trouwens wat ik zo ongeveer kan verwachten aan douanekosten/invoerrechten/btw?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Leuke woofer idd die soundsplinter

Voor een exact bedrag kan je best mailen naar de douane zelf, het blijft een moeilijk te achterhalen iets.

nielvm

#52
Moet je dan ook BTW betalen? Lijkt me dat je ofwel hier BTW betaalt, ofwel aan Amerika...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

19% (of 21% voor België) komt er bovenop, plus douaneheffing van x% op de prijs van het item + verzendkosten tot aan de Europese grens, +administratiekosten natuurlijk.

nielvm

Je betaalt dus BTW (VAT) zowel in Amerika als in Europa?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Nee, alle prijzen in de VS worden steeds aangegeven zonder VAT.

nielvm

Antwoord van Soundsplinter

I am no longer in production and completely sold out of the RL-p15.




Schrappen we dan ook weer eens van het lijstje  :wacko:
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

De MTX-T615 kan je anders ook eens simuleren. 200-250l op 14hz moet ie wel aardig doen met 250w

nielvm

Die doet het inderdaad meer dan behoorlijk. En is eindelijk eentje die in Europa leverbaar is  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Soms loont het ook om de driver een beetje meer ademruimte te geven in de vorm van een grotere kist.. beetje spelen in de simulatie

nielvm

Moet je bij subwoofers rekening houden met klankkleur? Bijvoorbeeld een jl audio die anders klinkt als een eminence? Of gaat het hem vooral over diepte en geluidsniveau?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

De meningen zijn verdeeld  :D

Voor mij gaat het om vervorming, diepte en capaciteit (SPL), andere mensen gaan misschien meer voor een iets subjectievere aanpak, bij mij gaat het vooral om meten, testen en bewijzen. Als iets anders klinkt wil ik daar bewijs van, weinig ruimte voor subjectiviteit dus bij mij.

René W

beste Nielvm,
google eens op ciare sw1500. een 15 inch woofer die ook in een gesloten kast van +/- 100 liter gesloten kan met een goede dsp een kanon van een subwoofer. Heb er nog 2 mogen voor 250 pleuro van baasje wisselen ongebruikt in orginele doos. Groet René.  :google:

René W

ik ga mee in Tim's redenering, wat is klank bij een subwoofer, i.d.d frequentie, spl, en een niet al te groete kast( rekening houdend met onze mevrouwen, vraag maar aan RonG )

nielvm

Die MTX woofer gesimuleerd:

Beide grafieken zijn op 200watt imput




Lijkt het jullie nodig van in dit geval een highpass filter te voorzien? Of kan je voor dat kleine stukje onder 12hz rekenen op de xmech (niet opgegeven).
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Quote from: René W on October  1, 2012, 17:32:10
beste Nielvm,
google eens op ciare sw1500. een 15 inch woofer die ook in een gesloten kast van +/- 100 liter gesloten kan met een goede dsp een kanon van een subwoofer. Heb er nog 2 mogen voor 250 pleuro van baasje wisselen ongebruikt in orginele doos. Groet René.  :google:

Ook eens gesimuleerd. Op zich ook niets mis mee. Als je ze echter even diep probeert te tunen, krijg je een zeer onregelmatige grafiek. Vanaf zo'n 50hz heb je een maximale SPL van +- 128db  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Antwoord van stereo integrity:


Hi,

    Shipping costs to Belgium are $153 per woofer.


Dit is voor de 15" woofer. Of het voor de 18" duurder is, weet ik niet.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on October  1, 2012, 19:23:02

Lijkt het jullie nodig van in dit geval een highpass filter te voorzien? Of kan je voor dat kleine stukje onder 12hz rekenen op de xmech (niet opgegeven).

Is altijd het veiligst, maar normaal gezien zit dat binnen xmech. Wel opletten dat je de versterker niet gaat clippen, dat kan schadelijk zijn voor de woofer..


Timvg

Quote from: nielvm on October  1, 2012, 21:40:58
Antwoord van stereo integrity:


Hi,

    Shipping costs to Belgium are $153 per woofer.


Dit is voor de 15" woofer. Of het voor de 18" duurder is, weet ik niet.

Meteen het dubbele voor twee woofers dus.. Maargoed, komt dan op een 300 dollar, plus taxen komen je wrs aan 300-350 euro.

nielvm

Op zich nog best doenbaar voor zo'n driver. Mocht ik hiervoor gaan, wacht ik wel even de eerste reviews af...

Voordeel van de SI's vind ik toch wel de 43mm xmech. Duidt er toch wel op dat je deze woofers niet zo gemakkelijk zal opblazen...

Momenteel ben ik aan het rekenen met de volgende woofers, ieder met zijn voordelen

SI 15"D2     Voordeel: lagere group delay in vergelijking met andere
Mach 5 15.2.2 Voordeel: Zelfde frequentieverloop in kist van 200liter
MTX T615-22 Voordeel: gemakkelijker te verkrijgen.



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on October  1, 2012, 17:00:25
Moet je bij subwoofers rekening houden met klankkleur? Bijvoorbeeld een jl audio die anders klinkt als een eminence? Of gaat het hem vooral over diepte en geluidsniveau?
Een JL audio geeft wel een specifiek klankbeeld weer met zeer weinig vervorming onder hoge belasting.
Ik zou zeker eens wat simuleren,of nog beter gewoon doen  ;)
Net wat je zegt het gaat niet alleen om die grafiek die je simuleert.
Hoe wil je de poort maken,een pijp of beter meerdere dan ivm je luchtsnelheid

Timvg

JL's zijn mooi gebouwd (zowel technisch als visueel), en presteren gelijkwaardig.. Echt jammer dat ze geen 15" in w3 klasse maken, want zelfs de beste 12 of 13,5" moet het afleggen tegen een goeie 15" zoals de stereo integrity. Begrijpelijk langs een kant, de ene is specifiek voor HT ontworpen, waar grootte al minder snel een probleem is.

nielvm

Inderdaad jammer dat JL geen goede 15"-er heeft.

Qua baspijp dacht ik aan een behoorlijk brede pijp, misschien met een bocht in. Moet de pijp in een bepaalde richting ten opzichte van de woofer staan, of maakt dit helemaal niets uit?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: Timvg on October  1, 2012, 22:49:43
JL's zijn mooi gebouwd (zowel technisch als visueel), en presteren gelijkwaardig.. Echt jammer dat ze geen 15" in w3 klasse maken, want zelfs de beste 12 of 13,5" moet het afleggen tegen een goeie 15" zoals de stereo integrity. Begrijpelijk langs een kant, de ene is specifiek voor HT ontworpen, waar grootte al minder snel een probleem is.
Ik bedoel ook 2  :D
Maar dat moet je er maar voor neer willen leggen ,
ligt ook een beetje aan de prijs van de 15 inch,een SDX 15 bv was bijna 400 euro,2 x 13W4 niet veel meer ik mag/kan niet zeggen hoeveel percies  ;)
die Jl,s leggen die SDX het vuur goed aan ze schenen .

maar ik denkt dat je een goedkoper sigment bedoeld.

Ik vind het ook jammer hoor dat er geen 15 W3/W6 en W7 is  ;)
Maar met 2 kleinere ,gaat het ook prima,van de W3 zou ik als er 15 was er toch minimaal 2 willen hebben.
Dus dan kom ik voor 1 al gauw bij een 6 of 7 serie uit,als en 15 was dan  ;)
Met deze 2 13,s verdeel je de kosten maar heb je toch de luchtverplaatsing.
net hoeveel geld je in de knipt hebt.......en wat je wilt.

nielvm

Ik heb eens 2w jl audio 13w3v3-4 gesimuleerd. Op zich zou dit ook nog wel lukken qua budget lijkt me.

Probleem hiermee is dat ze niet echt optimaal werken bij een kist van 200-250 liter. Een betere curve krijg ik bij 400-500liter, dat wordt dan weer te groot.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X