Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knor

Quote from: Bas Akkerman on December  6, 2016, 22:06:39
Knor, bij het doorzoeken van berichten over spanplafonds op het forum kwam ik nog een opmerking van jou tegen. "Een mooi systeemplafond in verdekt verband is "next best", optisch gesproken, maar akoestisch beter en bovendien de helft of meer goedkoper."
Bedoel je hiermee eilanden van platen die lager hangen dan je plafond of tegels zoals je die ook op de vloer hebt?

Ik bedoel aaneengesloten, Bas, opgehangen in een frame. Tegelmaten variëren, er zijn platen tot 240*60 te koop, maar ook 60*60 en van alles er tussenin.
Eén aaneengesloten oppervlak, waarbij het achterliggende plenum zoveel mogelijk luchtdicht is afgesloten. Een oplage van minerale wol zal de laagabsorptie nog verder versterken, en vormt zo een tuningsmaatregel achteraf, als meer laagabsorptie toch nodig blijkt.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Bas Akkerman

Quote from: vik on December  7, 2016, 09:16:58
Misschien kan de Jocavi Motif lijn jullie iets bieden?


Nu op het werk, maar daar ga ik later nog even naar kijken.

Quote from: Knor on December  7, 2016, 11:10:41
Ik bedoel aaneengesloten, Bas, opgehangen in een frame. Tegelmaten variëren, er zijn platen tot 240*60 te koop, maar ook 60*60 en van alles er tussenin.
Eén aaneengesloten oppervlak, waarbij het achterliggende plenum zoveel mogelijk luchtdicht is afgesloten. Een oplage van minerale wol zal de laagabsorptie nog verder versterken, en vormt zo een tuningsmaatregel achteraf, als meer laagabsorptie toch nodig blijkt.
Dan zie je dus naden begrijp ik en doordat je losse panelen hebt, kun je dus materiaal later toevoegen door een paneel weg te nemen en weer terug te plaatsen. Begrijp ik het zo goed? Als dat met ronde vormen kan, kan het nog best wat zijn. En hoe is de hoogte daarvan ten opzichte van het plafond?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Gezien de host hier, toch geen probleem heeft met mijn inmenging in z'n draadje;

... in de luisterruimte heb ik een ietwat uitzonderlijke situatie van rondom gipsplaten (gips - steen-/glaswol - gips), welke naar het schijnt smalbandig laag absorbeert. Daarnaast betreft het een verder akoestisch lekkende ruimte t.g.v. de ruimtes tussen onderzijdes deuren en vloer (heteluchtverwarming / circulatie).

We hebben hier reeds een x gemeten, daarop was een smalbandige laag absorptie niet direct zichtbaar.

Quote from: Knor on December  7, 2016, 11:06:14
In mijn ervaring, die 23 jaar omvat, blijkt toch dat 7 van de 10 keer behoefte bestaat aan selectieve absorptie. Met name dat het hoog moet worden ontzien, terwijl nadruk op middenabsorptie moet liggen. Dat beperkt de productkeus nogal voor alle soorten plafondsystemen...



Zeer zeker wel, mede door de genoemde prijs welke ik echt mee vind vallen (a 30m2). Welk een upgrade dat geeft heb ik reeds ervaren bij een forumlid van een buurforum.

Quote from: Knor on December  7, 2016, 11:04:13
Akoestiek heeft geen glamour en knopjes, Sander. Daar wil je toch niet voor betalen? :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

De komende twee weekenden ga ik bij Chattelin de Magico S1 mkII, de Wilson Audio Sabrina en de Vivid Audio G4 beluisteren. Alle drie luidsprekers die door hun prijsklasse en hun grootte in een "gewone" Nederlandse huiskamer inzetbaar zijn en die in de toekomst best kanshebbers zijn om in mijn eigen ruimte te komen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MarkD

Uitgekeken/uitgeluisterd op de Harbeths? :o Ik voel zelf juist geen enkele upgradedrang meer met deze kistjes. ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

eddy135

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2016, 07:52:20
...Magico S1 mkII, de Wilson Audio Sabrina en de Vivid Audio G4... Alle drie luidsprekers die door hun prijsklasse en hun grootte in een "gewone" Nederlandse huiskamer inzetbaar zijn....

Rare definitie van gewoon volgens mij... :turn:

Overigens, ik neem aan dat de akoestiek eerder aan bod komt?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Quote from: MarkD on December  8, 2016, 13:50:05
Uitgekeken/uitgeluisterd op de Harbeths? :o Ik voel zelf juist geen enkele upgradedrang meer met deze kistjes. ;)
Helemaal niet, maar dromen mag toch? En als ik het kan en wil betalen, waarom zou ik ze niet aanschaffen? De 30.1 vind ik echt een verbluffend goede luidspreker, maar het kan beter. Voor mij zouden de genoemde merken op alle aspecten van de geluidsweergave een winst zijn op de Harbeth. Overigens zou ik dan eerder de bron opwaarderen.

Quote from: eddy135 on December  8, 2016, 13:57:40
Rare definitie van gewoon volgens mij... :turn:

Overigens, ik neem aan dat de akoestiek eerder aan bod komt?
Hij staat wat verkeerd. Bedoelde op gewoon de gemiddelde grootte van een woonkamer in combinatie met de grootte (en daarmee impact) van deze luidsprekers. Groter werkt naar mijn idee niet goed in een gemiddelde woonkamer.

Uiteraard komt de akoestiek eerst aan bod. Omdat er nu zo kort achter elkaar deze luidsprekers worden geshowd, maakte ik er melding van. Dat is alles. :)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

Oef, gelukkig!

Ik was even bang dat je de loterij had gewonnen, ofzo haha
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

eddy135

Wel leuk om een aantal zeer uiteenlopende luidsprekers eens goed aan de tand te voelen, natuurlijk..
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Quote from: eddy135 on December  8, 2016, 14:13:26
Oef, gelukkig!

Ik was even bang dat je de loterij had gewonnen, ofzo haha
Haha, nee hoor. Geen reden om jaloers te zijn (verbergt foto van Linda).

Quote from: eddy135 on December  8, 2016, 14:14:50
Wel leuk om een aantal zeer uiteenlopende luidsprekers eens goed aan de tand te voelen, natuurlijk..
Precies, dat is het.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bama

Wordt een paar weken langer sparen dan Bas. De g4 is recent in prijs verhoogd van 22 naar 28k :o

Heb ik mijn vivids dus te vroeg (of te goedkoop verkocht ;) )

MarkD

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2016, 14:06:04
Helemaal niet, maar dromen mag toch? En als ik het kan en wil betalen, waarom zou ik ze niet aanschaffen? De 30.1 vind ik echt een verbluffend goede luidspreker, maar het kan beter. Voor mij zouden de genoemde merken op alle aspecten van de geluidsweergave een winst zijn op de Harbeth. Overigens zou ik dan eerder de bron opwaarderen.

Nou vooruit, dat mag. ;D
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Martin!!!

Op alle aspecten van de geluidsweergave een winst zijn op de Harbeth........

Dit schrijvende betekent dat je ze al beluisterd heb ?
mainly British stuff

Bas Akkerman

Quote from: Bama on December  8, 2016, 15:49:30
Wordt een paar weken langer sparen dan Bas. De g4 is recent in prijs verhoogd van 22 naar 28k :o

Heb ik mijn vivids dus te vroeg (of te goedkoop verkocht ;) )
Holy Mozes... :( Nou ja, voor mij nu natuurlijk niet belangrijk. Voor jou wel balen, je had dus een G4? Cool.
Ik vraag me wel af waar zo'n verhoging van 30% in godsnaam vandaan komt.

Quote from: Martin!!! on December  8, 2016, 17:00:04
Op alle aspecten van de geluidsweergave een winst zijn op de Harbeth........

Dit schrijvende betekent dat je ze al beluisterd heb ?
Lekker voorbarige conclusie ja. Moet ik ook niet zo opschrijven tijdens een minibreak.
Van wat ik gehoord heb in de prijsklasse boven mijn Harbeths tot de prijsklasse van zo'n €15.000 vind ik die luidsprekers op punten beter scoren. Dan op alle punten marginaal en boven de €20.000 echt beter. In de prijsklasse daarna vind ik de kwantiteit beter worden, maar niet de kwaliteit.
Dit is absoluut natte vingerwerk, want ik heb natuurlijk lang niet alle opties beluisterd en de sets groeiden ook steeds mee met de luidsprekers.

Maar op basis van wat ik gehoord heb, van wat fysiek past en van wat ik over heb voor een luidspreker zou de prijsklasse waar die luidsprekers zich in bevinden best een kans maken. Dan nog zal ik eerst de bron opwaarderen en dat kan er zomaar voor zorgen dat ik mijn droom bij moet stellen en in een andere prijssegment mijn luidsprekers moet zoeken.

Voor nu vind ik het interessante luidsprekers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

beetle99

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2016, 07:52:20
De komende twee weekenden ga ik bij Chattelin de Magico S1 mkII, de Wilson Audio Sabrina en de Vivid Audio G4 beluisteren. Alle drie luidsprekers die door hun prijsklasse en hun grootte in een "gewone" Nederlandse huiskamer inzetbaar zijn en die in de toekomst best kanshebbers zijn om in mijn eigen ruimte te komen.

Mooi lijstje om te luisteren. Schrok alleen  van de nieuwe prijzen voor Vivid op de site van Terrason, nu de G4 voor de oude prijs vsn de G3  :crazy:

Bas Akkerman

Quote from: beetle99 on December  8, 2016, 20:56:33
Mooi lijstje om te luisteren. Schrok alleen  van de nieuwe prijzen voor Vivid op de site van Terrason, nu de G4 voor de oude prijs vsn de G3  :crazy:
Ik ook. Hopelijk valt het dan mee, maar dit is erg onverwacht. Brexit-gevalletje?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2016, 07:52:20
De komende twee weekenden ga ik bij Chattelin de Magico S1 mkII, de Wilson Audio Sabrina en de Vivid Audio G4 beluisteren. Alle drie luidsprekers die door hun prijsklasse en hun grootte in een "gewone" Nederlandse huiskamer inzetbaar zijn en die in de TOEKOMST best kanshebbers zijn om in mijn eigen ruimte te komen.

TOEKOMST.......lees niet vóór 2031 in 'Bas z'n geval :D

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Martijn M

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2016, 22:38:01
Ik ook. Hopelijk valt het dan mee, maar dit is erg onverwacht. Brexit-gevalletje?

Zuid-Afrikaans geloof ik.
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Quote from: twani on December  8, 2016, 22:51:44
TOEKOMST.......lees niet vóór 2031 in 'Bas z'n geval :D
Haha, dat is wel erg lang. Tien jaar eraf? ;)

Quote from: Maro on December  8, 2016, 23:23:02
Beetje aandacht vragen idd... ;)
Helemaal juist. Ik zal Peter Chattelin vragen deze show een aantal jaar te verplaatsen. :tounge2:

Quote from: Martijn M on December  8, 2016, 23:55:25
Zuid-Afrikaans geloof ik.
Ze komen uit Zuid-Afrika ja. Het is gewoon een gok dat het met de Brexit te maken heeft. Ik kan nergens informatie vinden over de reden van de prijsverhoging, maar het intrigeert me wel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

De enige verklaring voor dergelijke prijsverhoging volgens mij: gewoon omdat het kan.

De mkI van de Magico s1 kom je regelmatig voor interessante prijzen tegen. De mkII heb ik nog niet gehoord, maar die is ook weer aanzienlijk duurder geworden tov de mkI.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Maximus_Aurelius

Quote from: Jumping Jack on December  9, 2016, 08:30:07
De enige verklaring voor dergelijke prijsverhoging volgens mij: gewoon omdat het kan.

De mkI van de Magico s1 kom je regelmatig voor interessante prijzen tegen. De mkII heb ik nog niet gehoord, maar die is ook weer aanzienlijk duurder geworden tov de mkI.

In mijn zoektocht naar nieuwe luidsprekers heb ik de S1 Mk2 gehoord en beluisterd.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

eddy135

Quote from: Jumping Jack on December  9, 2016, 08:30:07
De enige verklaring voor dergelijke prijsverhoging volgens mij: gewoon omdat het kan....
Ik ben daar ook bang voor; geen enkele verandering in koersen, materiaalkosten of productiekosten kan een 35% verhoging veroorzaken.
Je ziet het bv. ook bij Linn...

En die spullen worden echt niet ineens 35% beter, hoor..

Maar wel 35% minder aantrekkelijk, als je zo doordenkt... :devil:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Staaled

Mogelijk hebben ze geen keus door teruglopende markten.
In mijn omgeving kan ik iig niemand opnoemen die nog aan dergelijke prijzen iets koopt op audiogebied.

Naar mijn mening is het dan ook niet meer te rechtvaardigen en zal het een doodlopende weg blijken.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on December  9, 2016, 08:30:07
De enige verklaring voor dergelijke prijsverhoging volgens mij: gewoon omdat het kan.

De mkI van de Magico s1 kom je regelmatig voor interessante prijzen tegen. De mkII heb ik nog niet gehoord, maar die is ook weer aanzienlijk duurder geworden tov de mkI.
Dat denk ik ook, het zal vast een populair model zijn en dat drijft de prijs op.

Quote from: Maximus_Aurelius on December  9, 2016, 08:32:22
In mijn zoektocht naar nieuwe luidsprekers heb ik de S1 Mk2 gehoord en beluisterd.
De YG Acoustics hoort inderdaad zeker in dat rijtje thuis. ;)

Quote from: eddy135 on December  9, 2016, 09:29:44
Ik ben daar ook bang voor; geen enkele verandering in koersen, materiaalkosten of productiekosten kan een 35% verhoging veroorzaken.
Je ziet het bv. ook bij Linn...

En die spullen worden echt niet ineens 35% beter, hoor..

Maar wel 35% minder aantrekkelijk, als je zo doordenkt... :devil:
Als ik er nu in de markt voor was, was het simpelweg geen optie meer.

Quote from: Staaled on December  9, 2016, 10:28:38
Mogelijk hebben ze geen keus door teruglopende markten.
In mijn omgeving kan ik iig niemand opnoemen die nog aan dergelijke prijzen iets koopt op audiogebied.

Naar mijn mening is het dan ook niet meer te rechtvaardigen en zal het een doodlopende weg blijken.


In mijn omgeving ook niet, maar er zitten genoeg mensen op dit forum die dat wel doen. Een teruglopende markt geloof ik niet zo, dan zou ik het ook wel een rare verhoging vinden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten