(Hoe) koelen jullie je receivers/versterkers?

Started by edgnoj, September 20, 2012, 18:12:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Quote from: Toni71 on October 20, 2015, 14:06:20
Bedankt voor de aanvulling. 5 Volt inderdaad. Maar dat werkt hier prima.
Wat Kjelt adviseert werkt wel beter. Dan heb je fans die harder draaien, en nog beter koelen.

Ik gebruikte hier eerder een 12v adapter voor.

wat bedoel je juist met ' een adapter' ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

KayaRahnee

Even een bedenking ....... ooit maakte ik bekend het plan te hebben opgevat om een NAS vlak naast mijn installatie te plaatsen.
Kreeg toen erg veel opmerkingen over het storende geluid dat deze zou gaan geven ....... en nu lees ik hier het idee om "stille computerfans" te gaan gebruiken voor afkoeling / warmte afvoer voor apparaten.
Zijn die fans dan zoveel stiller dan die van een NAS?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

tjobbie

#27
ik weet niet hoeveel herrie een nas maakt, maar zou gaan voor een grote diameter "silent" fan.
Door de grote diameter verplaats je meer lucht en kan de fan op een laag toerental draaien, en volgens mij zijn de bladen bij sommige zo gevormd dat de wind niet zo hard langs de bladen snijd met als gevolg een stille fan en toch voldoende koeling :smile:
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Kingpin

Je kan ook een NAS zonder fan krijgen, passieve koeling, deze gebruikt de behuizing als koellichaam.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Dit begrijp ik dus niet. Een NAS is juist het voorbeeld van een netwerk apparaat dat overal geplaatst kan worden en remote uit en aangezet kan worden als dat nodig is.

geoffreyvanvugt

#30
Ik dacht, ik ga hier ook maar eens op reageren omdat ik mijn systeem ook custom gekoeld heb.

Ik heb een Onkyo 3008 met een nieuw HDMI Board sinds vorig jaar. Alle Onkyo's staan er om bekend dat ze ontzettend heet worden.
Sinds die van mij gerepareerd is blijft hij koel omdat ik een custom AVcooler heb gemaakt. Alles met het oog op budget natuurlijk.
Mijn Onkyo staat in een audio/TV meubel en aan deze meubel is in de loop der tijd het 1 en ander veranderd. Sinds ik mijn nieuwe TV heb
moest ik weer het meubel gaan aanpassen zodat de tv stevig staat.

In het meubel zit een gat precies boven de Onkyo.


Op de meubel heb ik balkjes geplaatst en daar boven op gewoon een witte spaanplaat gemonteerd.
Afgewerkt met Aluprofiel aan voorkant. Nog niet te zien op foto's




Op de Onkyo zelf heb ik een selfbuild AVcooler geplaatst.



De fans die erop zitten kun je gewoon bij Conrad.nl kopen voor weinig en hebben maar een geluidsterkte van 20 tot 22 DB. Bijna geruisloos dus.
Alleen 1 x in de maand even onderhoud plegen door schoonmaken en een paar verse drupjes handy-oil in de fans te doen. Werkt super.
Ook nog een laptopcooler aan onderkant van Onkyo. Nu zul je wel denken, Zo blaas je stof in de Onkyo. Dat klopt. Maar daar heb ik natuurlijk ook
weer een oplossing voor bedacht.

Een rooster gemonteerd op de balkjes waar de Onkyo opstaat. Het rooster heb ik bewerkt met een simpele zwarte panty en vast gelijmd met hotglue.




Omdat ik 2 kinderen heb van 4 en 1 jaar oud :D :blink: die nogal eens wat speelgoed door de kamer gooien, heb ik een plexiglas plaat van 5mm dik laten snijden op maat. Deze hangt voor de TV en echt waar, dit is een must voor HTers met kinderen :P. 2 Gaten aan weerskanten zodat ik nog wel bij de schakelaars kan komen. Enige nadeel is wel dat de warmte van de Onkyo ook met fans niet lekker afgevoerd kan worden. Tuurlijk zit er boven en onder zo,n 5cm ruimte om warmte te laten ontsnappen. Ook hier heb ik wat op bedacht. Ik heb rechtstreeks een gat van 100mm achter mn audiomeubel door de muur geboord en een PVC buis van dezelfde maat er doorheen gedrukt. Dit gaat naar de keuken en wordt afgesloten met een fan en een afdekkap. Helaas geen foto,s van gemaakt. Alleen van plaat voor TV. :dry:






Dat wast weer even... Enu weer film kijken... :popcorn:






Trabuca

#31
Quote from: geoffreyvanvugt on September  2, 2016, 00:15:03
Ik dacht, ik ga hier ook maar eens op reageren omdat ik mijn systeem ook custom gekoeld heb.

...
Geoffrey,

Klinkt goed, helaas doet alleen de eerste foto het. Ben benieuwd naar de rest.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

geoffreyvanvugt

Quote from: Trabuca on September  2, 2016, 16:12:15
Geoffrey,

Klinkt goed, helaas doet alleen de eerste foto het. Ben benieuwd naar de rest.

Raar.. Bij mij doen ze het gewoon. Ook als ik uitgelogd ben.

Trabuca

Quote from: geoffreyvanvugt on September  2, 2016, 17:13:50
Raar.. Bij mij doen ze het gewoon. Ook als ik uitgelogd ben.
Ook als je op dvd.nl uitgelogd bent?

Bijvoorbeeld http://dvd.nl/forum/attachment.php?attachmentid=7455&d=1463556122 verwijst naar iets dat ik niet kan zien zonder inloggegevens
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

geoffreyvanvugt

Ja. Kan ze gewoon zien. Ook als ik uitgelogd ben bij DVD.nl.
Photobucket heb ik alle photo's "unlocked" en dit was al zo volgens mij.

Dirk

als ik op citaat klik zie ik toch echt allemaal links naar een (jouw?) topic op dvd.nl...waar ik dus ook niets van kan zien zonder inlog, wat het niet verschijnen vd foto's hier verklaart.
de eerste foto linkt echter naar photobucket...en enkel die krijg ik (en zo ook anderen veronderstel ik) dus te zien  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien


geoffreyvanvugt



zwabber

Ik heb op mijn Onkyo TX-NR5010 deze koeler leggen http://www.coolermaster.com/mobile/notepal-series/notepal-x3/.
Is met usb aansluiting en die zit achter in de Onkyo zodat de koeler gelijk aan/uit gaat met de versterker.
Door de zeer grote fan is hij muisstil. Ik was even bang dat de blauwe verlichting zou storen en ik die moest afsluiten maar daar de Onkyo  erg hoog staat is het nauwlijks zichtbaar .
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

Former member 78

Mijn set staat de gehele dag al aan, en ik was benieuw wat de temperatuur was in het meubel.
Die kwam niet hoger dan 29 graden :)




geoffreyvanvugt

Quote from: geoffreyvanvugt on September  2, 2016, 00:15:03
Ik dacht, ik ga hier ook maar eens op reageren omdat ik mijn systeem ook custom gekoeld heb.

Ik heb een Onkyo 3008 met een nieuw HDMI Board sinds vorig jaar. Alle Onkyo's staan er om bekend dat ze ontzettend heet worden.
Sinds die van mij gerepareerd is blijft hij koel omdat ik een custom AVcooler heb gemaakt. Alles met het oog op budget natuurlijk.
Mijn Onkyo staat in een audio/TV meubel en aan deze meubel is in de loop der tijd het 1 en ander veranderd. Sinds ik mijn nieuwe TV heb
moest ik weer het meubel gaan aanpassen zodat de tv stevig staat.

In het meubel zit een gat precies boven de Onkyo.


Op de meubel heb ik balkjes geplaatst en daar boven op gewoon een witte spaanplaat gemonteerd.
Afgewerkt met Aluprofiel aan voorkant. Nog niet te zien op foto's




Op de Onkyo zelf heb ik een selfbuild AVcooler geplaatst.



De fans die erop zitten kun je gewoon bij Conrad.nl kopen voor weinig en hebben maar een geluidsterkte van 20 tot 22 DB. Bijna geruisloos dus.
Alleen 1 x in de maand even onderhoud plegen door schoonmaken en een paar verse drupjes handy-oil in de fans te doen. Werkt super.
Ook nog een laptopcooler aan onderkant van Onkyo. Nu zul je wel denken, Zo blaas je stof in de Onkyo. Dat klopt. Maar daar heb ik natuurlijk ook
weer een oplossing voor bedacht.

Een rooster gemonteerd op de balkjes waar de Onkyo opstaat. Het rooster heb ik bewerkt met een simpele zwarte panty en vast gelijmd met hotglue.




Omdat ik 2 kinderen heb van 4 en 1 jaar oud :D :blink: die nogal eens wat speelgoed door de kamer gooien, heb ik een plexiglas plaat van 5mm dik laten snijden op maat. Deze hangt voor de TV en echt waar, dit is een must voor HTers met kinderen :P. 2 Gaten aan weerskanten zodat ik nog wel bij de schakelaars kan komen. Enige nadeel is wel dat de warmte van de Onkyo ook met fans niet lekker afgevoerd kan worden. Tuurlijk zit er boven en onder zo,n 5cm ruimte om warmte te laten ontsnappen. Ook hier heb ik wat op bedacht. Ik heb rechtstreeks een gat van 100mm achter mn audiomeubel door de muur geboord en een PVC buis van dezelfde maat er doorheen gedrukt. Dit gaat naar de keuken en wordt afgesloten met een fan en een afdekkap. Helaas geen foto,s van gemaakt. Alleen van plaat voor TV. :dry:






Dat wast weer even... Enu weer film kijken... :popcorn:

Doen de foto's het nu wel??

Kjelt

Quote
Omdat ik 2 kinderen heb van 4 en 1 jaar oud :D :blink: die nogal eens wat speelgoed door de kamer gooien, heb ik een plexiglas plaat van 5mm dik laten snijden op maat.
Je zou ook een kinderbox kunnen maken van 5 plexiplaten met gaatjes, probleem ook opgelost  :D
Mooi werk die oplossing met koeling.
En ja je fotos doen het.

morca

Quote from: zwabber on September  2, 2016, 20:27:18
Ik heb op mijn Onkyo TX-NR5010 deze koeler leggen http://www.coolermaster.com/mobile/notepal-series/notepal-x3/.
Is met usb aansluiting en die zit achter in de Onkyo zodat de koeler gelijk aan/uit gaat met de versterker.
Door de zeer grote fan is hij muisstil. Ik was even bang dat de blauwe verlichting zou storen en ik die moest afsluiten maar daar de Onkyo  erg hoog staat is het nauwlijks zichtbaar .
Mooie grote fan voor die toepassing  :thumbs-up:

chansig

Quote from: Kjelt on September  2, 2016, 22:14:08
Je zou ook een kinderbox kunnen maken van 5 plexiplaten met gaatjes, probleem ook opgelost  :D


:D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

zwabber

Zonder koeler wordt het bovenblad goed heet en met de koeler er op blijf het lauw .
Zal volgende week de infrarood thermometer van me werk meenemen en eens meten met en zonder koeler.
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

VincentG

#46
Heb zelf twee outtake fans in m'n meubel gemaakt.

Ruimte met Horizon box werd redelijk warm (ding geeft non-stop de nodige warmte af) en die ruimte blijft nu betrekkelijk koel.

M'n receiver al enige tijd terug van reparatie. Voor m'n gevoel moet ik hem nu stuk harder zetten om zelfde volume eruit te krijgen en wordt hij een stuk warmer. Staat nu op m'n BR speler ipv eronder. Ondanks een fan, extra openingen aan achterzijde en volop ruimte rondom, laat ik deurtje alsnog vaak open staan tijdens het kijken van een film. Werkt m'n remote ook nog. :P

Heb 80mm be quit low rpm fans. Niet de goedkoopste, niet superveel luchtverplaatsing, maar enorm stil.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

viestrommel

Quote from: zwabber on September  2, 2016, 20:27:18
Ik heb op mijn Onkyo TX-NR5010 deze koeler leggen http://www.coolermaster.com/mobile/notepal-series/notepal-x3/.
Is met usb aansluiting en die zit achter in de Onkyo zodat de koeler gelijk aan/uit gaat met de versterker.
Door de zeer grote fan is hij muisstil. Ik was even bang dat de blauwe verlichting zou storen en ik die moest afsluiten maar daar de Onkyo  erg hoog staat is het nauwlijks zichtbaar .

Goeie tip!
Heb ém ook meteen maar besteld.

zwabber

#48
Hoop dat het bevalt .
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

geoffreyvanvugt

Quote from: viestrommel on September  3, 2016, 13:17:54
Goeie tip!
Heb ém ook meteen maar besteld.

Deze zit bij onder de Onkyo. Ook 1 van Coolermaster.


En hier staat m'n PS4 op


En van deze had ik 2 dus heb van 2 stuks 1 gemaakt. 4 fans onder en 2 aan weerskanten. Werkt goed.