♫☼ Set van Mark235 ♫☼

Started by cardas49, August 31, 2012, 00:18:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cardas49

Hier alvast wat impressies van de luistersessie bij Hobo, ga het morgen wat uitgebreider aanvullen. Heb 2,5 uur kunnen genieten van de  Focus 160 en 260 + Tempo 25 en Scorpio 25 op Musical Fidelity M6 (CD, PRE & PRX).

Dynaudio Focus lijn
- Zeer gedetailleerd midden en hoog
- Beetje hard randje rondom de upper midband en het hoog
- Vlotte, strakke bas
- Integratie tussen tweeter en woofer bij 160 is goed, bij de 260 wat minder. Zou ook kunnen dat de 1 beter ingespeeld was dan de ander

Audio Physic Tempo en Scorpio lijn
- Zeer natuurlijke weergave
- Goed gebalanceerd over het hele spectrum
- Makkelijk om lang naar te luisteren.
- Bas is tikje aan de trage kant?

Eye (ear) openers:
- van dat Audio Physic wil ik meer horen. Op naar de Step
- Scorpio was op veel fronten niet beter dan de goedkopere Tempo (nogmaals, zou ook met inspelen te maken kunnen hebben)
- Het basprobleem in mijn huiskamer is veel erger dan ik lang heb gedacht :-(
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

#51
Uitgebreider verslag:

Om half 7 loop ik een bescheiden winkel van Hobo Hifi aan de van Woustraat in Amsterdam binnen. Het eerste wat opvalt is dat dat er behoorlijk efficient van de beperkte ruimte gebruik gemaakt wordt. Alles staat en hangt goed vol. Bij de luisterruimte aangekomen zie ik dat de inrichting daar wat minder druk is. De focus 160 en 260 staan al klaar en mooi symmetrisch opgesteld tov de luisterpositie. De vraag of de ruimte akoestisch behandeld is, wordt met nee beantwoord.  Als ik de deur van de ruimte sluit en hard met mijn handen klap, kijkt de verkoper me bevestigend aan: De nagalmtijd is best kort. Deze ruimte gaat beter klinken dan mijn betonnen huiskamer thuis, denk ik bij mezelf.

De verkoper sluit op mijn verzoek als eerste de Focus 160 aan, en de eerste CD beland in de Musical Fidelity M6 CD speler. De versterking komt uit dezelfde lijn, en bestaat uit een M6 stereo pre + dual mono PRX eindversterker. Bron en versterking tikken samen de 10K aan, dus de MF set heeft enige verwachtingen waar te maken qua prestatie. Wanneer de eerste paar noten van het album 'Fingerstyle Guitar' van Jean Baptiste Koevoets klinken, maken de akoestiek, electronica en weergevers hun verwachtingen meteen waar. Dit klinkt oh zo heerlijk. Bas is snel, en prima gedefineerd. Het midden en hoog zijn niets verhullend. Dynaudio doet het eigenlijk altijd goed met akoestische gitaren, en de Focus 160 is geen uitzondering. Ik hoor meerdere niveau's detail welke ik niet eerder bespeurd heb op deze plaat. Elke handbeweging is met exacte precisie te volgen. Integratie tussen de tweeter en woofer is naadloos. Verder valt op dat ondanks het leeftijdsverschil, mijn oudere contour lijn en de nieuwe focus lijn best wel veel gemeen hebben. Duidelijk uit dezelfde keuken, maar ook duidelijk verschil in kwaliteit van de ingredienten...

Na 30 minuten realiseer ik me dat het tijd wordt om de allround performance van de Focus te testen met wat andere albums, dus na 3 min pauze (meer kan ik niet opbrengen) passeren Sultan's of Swing van Dire Straits en The Division Bell van Pink Floyd de revue. Bij het meeslepende 'Marooned' zit aan het begin een flinke uithaal op electrische gitaar de hoogte in. Die valt iets minder lekker dan ik had gehoopt, en ik voel m'n wenkbrouwen lichtelijk fronsen. Kennismaking met het hoogste hoog is toch niet helemaal wat ik hoopte. De wat tammere Sultan's of Swing plaat brengt het er beter vanaf. Nog een moderne CD dan maar, dit keer 'Is there Love in Space' van Joe Satriani. Mja, opnieuw een lekker dynamische weergave, maar het hoog zit me toch niet helemaal lekker. Laat ik voorop stellen dat het vele malen verfijnder en mooier is dan wat de D28 tweeter in de Contour 1.8 m'n huiskamer in stuurt. Verder is het een vraagteken of dit nu echt een eigenschap is van de Focus zelf, of dat de speaker nog niet lang genoeg ingespeeld is. De verkoper kon hier helaas niets over zeggen. Of ben ik misschien overgevoelig geworden voor hoogweergaven welke ik zelf eerder nog mild vond? De rest van de wereld beschouwd Dynaudio als zacht in het hoog... Ik een paar jaar geleden ook toen ik indertijd de vorige Focus lijn hoorde

Na een uur mocht de 260 zijn kunsten vertonen. Tijdens het wisselen neem ik de tijd om de afwerking van de Focus lijn te bewonderen. Die is van hoog niveau, en het fineer van de black ash 260 is schitterend. De toename in bass en authoriteit was meteen evident. Toch klinkt het geheel niet even puntig  als bij de 160. Is de speaker niet goed ingespeeld, of is er misschien een tikje beknibbeld op het 2.5 weg filter? Wie zal het zeggen. Na 20 minuten besluit ik dat de Focus 160, ondanks de minder verreikende bas, de voorkeur heeft.

Dan de Duitse Physics. Mijn ervaringen met Duitse speakers zijn tot nu niet erg positief. Maar de beschrijvingen die de achterban op dit forum toekennen aan Audio Physic hebben interesse gewekt. Als eerste de Tempo 25, een ranke vloerstaander. De diepte van de speaker valt door de beperkte breedte eigenlijk helemaal niet op. Ook de plint is duidelijk over nagedacht. Ondanks het smalle design zal de Tempo niet snel als een Smart met te smalle wielbasis omver vallen :turn:. In een luistersessie als dit ontkom je eigenlijk niet aan een AB vergelijk, hoe graag je het ook mocht willen. Dus: de balans welke de Tempo heeft over het gehele spectrum verrast op een plezante manier. De bas lijkt wat trager dan bij de Focus (klein tikje maar), en het detail in het hoog trekt wat minder ver door, maar het totale geluidsbeeld klinkt erg puur en natuurlijk. Ook de breedte van het geluidsbeeld valt positief op. Een uur met de Tempo vertelt me dat ik langer naar deze luidspreker kan luisteren zonder last te krijgen van luistermoeheid. Heb in het geheel geen behoefte aan pauze tussendoor. Is het een "betere" speaker dan de Focus? Dat is, zoals wel vaker in deze hobby, meer een kwestie van voorkeur dan een verschil in absolute prestatie.

Omdat de verkoper alweer bijna zijn werkdag af wil sluiten vraag ik gauw om een laatste demo van de Scorpio 25. Deze luidspreker is een slag groter dan de Tempo, en heeft een woofer aan beide zijkanten, ipv maar aan 1 kant. Opnieuw is er een verschil in basdiepte en authoriteit hoorbaar, maar opmerkelijk genoeg wordt de gehele prestatie er weinig beter van. Ik kan niet mijn vinger op de oorzaak leggen, en concludeer na een kwartiertje dat ik de Scorpio niet beter vind dan de Tempo.

Na meerdere versterkingswissels gedaan te hebben om de weergave van mijn set te verbeteren, is het zeer goed dat ik eindelijk weer eens een andere luisterruimte ingedoken ben. Het biedt perspectief, en ik voel een grote drang om meer te horen. Het zorgt ook voor een realisatie over mijn eigen ruimte. De basweergave is ondanks een speaker - muurafstand van 40cm bijzonder slecht. Downfiring monitoren of vloerstaanders met woofers aan de zijkant kunnen wellicht verbetering geven. Ik verwacht dat de eerste optie meer kans van slagen heeft, maar het aanbod in deze categorie is enigzins beperkt. DSP moet ik ook verder onderzoeken, maar de behoefte aan nog een versterkerwissel is er even niet. Als iemand een ARC-achtige oplossing weet welke extern van een processor gebruikt kan worden, I'm all ears...

Verder was de avond voor mij een zeer aangename kennismaking met Audio Physic. My appetite is wettened, en ik wil hier meer van horen. De Focus lijn van Dynaudio is een prachtige lijn, maar de stellige overtuiging waar ik mee over ben gestapt richting dit merk is wat afgenomen. Ik had nog iets meer rust in het hoog verwacht.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vanzomereng

Mark235, frappant hoe jij de hoogweergave v/d Dynaudio's beoordeeld, ik vind ze zeer mild klink,
zeer fragiel en verfijnd ...   :butbut:

Ik denk dat ze mischien nog niet goed ingespeeld zijn, of de ruimte een negatieve rol heeft meegespeeld.

Wellicht eens een keer ook speakers met een bandtweeter proberen en dan denk ik aan Aurum Cantum Volla II

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

johnhifi

Audio Physic is érg mooi spul.

Ik ben van de kleinste (Step) naar een van de grootste (Caldera MKII) gegaan (via wat andere merken) en ik ben super tevreden!
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

cardas49

#54
Laat ik voorop stellen dat het hoog van de focus lijn in de opstelling bij Hobo vele malen beter is als het het hoog wat ik thuis met de Contour 1.8 ervaar. We hebben het over de laatste 10% prestatie welke net niet helemaal naar wens was. Maar als ik 2k+ in nieuwe speakers ga investeren moet dat laatste stukje idealiter ook goed zijn. Ik zou de Focus tzt nog wel een keer willen horen met de garantie dat ze ingespeeld zijn. Ik heb ze nog niet van mijn short list afgehaald. Verder ben ik bij deze speaker switch kritischer dan de vorige, omdat ik nu ook nieuwkoop overweeg, en het voor mijn situatie gewoon heel veel geld is.

Thanks voor de tip over modellen met bandtweeter, ga me daar ook in verdiepen
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Quote from: johnhifi on March 16, 2013, 09:15:40
Audio Physic is érg mooi spul.

Ik ben van de kleinste (Step) naar een van de grootste (Caldera MKII) gegaan (via wat andere merken) en ik ben super tevreden!

Wat deed je besluiten om weer terug te gaan naar Audio Physic?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Robino

Mooi verslag mark. Heb het met belangstelling gelezen. DAt het hoog van de focus je wat tegenviel bevestigd een beetje met ervaring in mijn zoektocht. Bij bijna alle speakers wordt het hoog steeds meer opgepept. Ik kan er niet naar luisteren. Ik heb de Dynaudio Excite fehoord. Vond het een grote teleurstelling. Ik had een beetje mijn hoop o pde Focus gesteld, maar na jouw duidelijke verslag begin ik wel te twijfelen. Duitse audiobladen zeggen wel dat het hoog van de Focus levendiger is geworden. Dit wordt er dus blijkbaar mee bedoeld. Voor iemand die overgevoelig is voor al dat overmatige hoog niet prettig.
Vrees dat het met de nieuwe Kef r-serie dan ook wel zo zal zijn. Maar deze wordt gelukkig nog wel door de dealer in mijn eigen woonruimte gedemonstreerd. Kan ik het goed beoordelen.
Tja; wat blijft er dan nog over? Harbeth? Maar heel erg duur.

johnhifi

#57
Quote from: mark235 on March 16, 2013, 09:37:08
Wat deed je besluiten om weer terug te gaan naar Audio Physic?

Ik zou nu kunnen zeggen dat het een bewuste keuze geweest is om naar dit merk terug te gaan maar dan zou ik liegen. Na de Step heb ik veel speakers geprobeerd, van relatief bekend en veilig tot exotisch en obscuur. Nooit klonk het écht lekker. Toen zag ik de Caldera's staan bij een dealer, kon ik er heel goed op inruilen en heb ik de sprong gewaagd. Eigenlijk was de eerste overweging; ik wil speakers voor het leven. Met de nieuwprijs en reputatie van deze Audio Physics is dat aardig gelukt. Veel beter, mooier, duurder, whatever dan dit is voor mij niet haalbaar.

Wat niet wil zeggen dat het nu specifiek deze speakers zijn die voor mij het non plus ultra vormen; als ik op een dergelijke wijze aan, bijvoorbeeld, een set Sonus Faber Extrema of een set B&W N802 had kunnen komen had ik dat net zo snel gedaan. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden..

Geen seconde spijt gehad van mijn besluit destijds overigens, het is Genieten met een hoofdletter G van de hogere regionen van het Audio Physic bereik. Ik moet wel toegeven dat ik behalve de Step en de Caldera nog erg weinig van het merk beluisterd heb dus echt een expert zal ik mijzelf niet noemen.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

cardas49

Quote from: Robino on March 17, 2013, 00:27:18
Mooi verslag mark. Heb het met belangstelling gelezen. DAt het hoog van de focus je wat tegenviel bevestigd een beetje met ervaring in mijn zoektocht. Bij bijna alle speakers wordt het hoog steeds meer opgepept. Ik kan er niet naar luisteren. Ik heb de Dynaudio Excite fehoord. Vond het een grote teleurstelling. Ik had een beetje mijn hoop o pde Focus gesteld, maar na jouw duidelijke verslag begin ik wel te twijfelen. Duitse audiobladen zeggen wel dat het hoog van de Focus levendiger is geworden. Dit wordt er dus blijkbaar mee bedoeld. Voor iemand die overgevoelig is voor al dat overmatige hoog niet prettig.
Vrees dat het met de nieuwe Kef r-serie dan ook wel zo zal zijn. Maar deze wordt gelukkig nog wel door de dealer in mijn eigen woonruimte gedemonstreerd. Kan ik het goed beoordelen.
Tja; wat blijft er dan nog over? Harbeth? Maar heel erg duur.

Bedankt Robino.

Ik weet niet of het hoog van de Focus opgepept was. De tweeter trekt bijzonder ver door, en op dat niveau is het waarschijnlijk erg moeilijk voor een fabrikant om het hoog niet lichtelijk fel of opdringerig te laten klinken. De tempo 25 had het wat dat betreft ook gewoon makkelijker, want de tweeter daar haalde het bereik van de focus niet.

Ik zou de Excite en Focus lijn niet over 1 kam scheren. De naam Excite doet dat model wel eer aan. Voor een dynaudio althans. Toen ik wat jaren terug de focus 140 naast een Excite model hoorde, vond ik de laatste wat feller. Als ik jou was , zou ik zeker de focus lekker gaan beluisteren.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vanzomereng

Quote from: mark235 on March 17, 2013, 14:29:12
Ik zou de Excite en Focus lijn niet over 1 kam scheren. De naam Excite doet dat model wel eer aan. Voor een dynaudio althans. Toen ik wat jaren terug de focus 140 naast een Excite model hoorde, vond ik de laatste wat feller. Als ik jou was , zou ik zeker de focus lekker gaan beluisteren.

Je moet nooit alle modellen v/e merk over 1 kam scheren en vooral tussen verschillende series niet...

Vaak wil men bij goedkopere series, lees = andere doelgroep, het laag en hoog weleens wat liften
waardoor er een soort effect-speaker onstaan, die bij de grote massa beter in de smaak valt en/of
de jongere generatie wat aanspreekt, omdat ze met name electronische muziek, beat, disco en housemuziek,
op dit soort speakers lekkerder vinden klinken !

Ik las enige dagen geleden op internet een review (kan het niet meer terugvinden  >:( ) dat de Focus 260,
als het "donkerste" klinkende type, binnen de hele Dynaudio-familie wordt ervaren.

Ik vond hem zeer mild, vriendelijk klinken (en toch gedetailleerd)

In AUDIO  staat bij de "Focus 260"  als plaatsingsadvies KMTADWF wat wil zeggen:
- geschikt voor kleine (ca. 15m2) &, middel-grote (24m2) ruimtes 
- geschikt voor "droge" (nagalmtijd ca. 0,4 sec.) & "uitgewogen" (nagalmtijd ca. 0,4 - 0,6 sec.) ruimtes
- kan dicht (ca. 30 cm) bij de wand geplaatst worden, nabij de wand (ca. 30 - 90cm) en vrijstaand (> 90cm)

Dat ie ook ca. 30 cm van de wand af kan staan verbaasd me zeer  :butbut:,  zeker voor een speaker die "in-room" tot
ca. 32Hz diep doorloopt, wat vrij fors is voor zo,n slanke zuil en zeker als je bedenkt, dat de monitor Focus 110a,
geen aanbeveling krijgt, om dicht op de wand geplaatst te worden --- zeer merkwaardig  :eh:

Maar wellicht is ook zo,n  Focus 260 de moeite waard, om dit zelf in je eigen luisterruimte vast te stellen 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kingpin

Als 2ehands een optie is zou ik binnen je budget eens zoeken naar Audio Physic Virgo's type III, de types die nog ontworpen zijn door Joachim Gerhard. Juweeltjes, geloof me. Ook heel andere driver bezetting dan de huidige modellen.

Je hebt het over de Step? Heb je deze al eens gehoord? Denk niet dat deze kan tippen aan de modellen die je al hebt beluisterd, ook niet met een goede sub. Leuke speaker, maar er zijn beter, jammer dat AP geen monitoren meer heeft in de huidige Reference lijn zoals mijn Brilons.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Quote from: Kingpin on March 17, 2013, 15:28:18
Als 2ehands een optie is zou ik binnen je budget eens zoeken naar Audio Physic Virgo's type III, de types die nog ontworpen zijn door Joachim Gerhard. Juweeltjes, geloof me. Ook heel andere driver bezetting dan de huidige modellen.

Je hebt het over de Step? Heb je deze al eens gehoord? Denk niet dat deze kan tippen aan de modellen die je al hebt beluisterd, ook niet met een goede sub. Leuke speaker, maar er zijn beter, jammer dat AP geen monitoren meer heeft in de huidige Reference lijn zoals mijn Brilons.

Ik heb destijds de II en de III mogen vergelijken en de II vond ik persoonlijk muzikaler (heb ik ook een tijdje gehad).
Daarna overgegaan op de V en dat was een wereld van verschil. Zeker in het hoog. Veel soepeler, verfijnder en details in het hoog.
De AP Virgo V is bij mij weggegaan voor 3000 euro, maar inmiddels op andere plekken ook voor die prijs te verkrijgen...

Persoonlijk vind ik de V toch echt de betere dan de II & III, ook al niet meer bedacht door de AP god...
En het prijsverschil tweedehands wordt echt minimaal...

Even wat bewijsmateriaal ;). Mark als het weg moet, dan hoor ik het wel ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

cardas49

#62
Quote from: VANZOMERENG on March 17, 2013, 15:08:37
- kan dicht (ca. 30 cm) bij de wand geplaatst worden, nabij de wand (ca. 30 - 90cm) en vrijstaand (> 90cm)

Dat ie ook ca. 30 cm van de wand af kan staan verbaasd me zeer  :butbut:,  zeker voor een speaker die "in-room" tot
ca. 32Hz diep doorloopt, wat vrij fors is voor zo,n slanke zuil en zeker als je bedenkt, dat de monitor Focus 110a,
geen aanbeveling krijgt, om dicht op de wand geplaatst te worden --- zeer merkwaardig  :eh:

Tja, als je de rear poort dicht timmert misschien?  :D

Die eerste afstand gaat er bij mij niet in. Het bassprobleem met de contours is zeer prominent aanwezig als ze 35cm van m'n muur staan (poort is dichtgestopt met dikke sok. Zonder sok stijgen ze zo wat op). Moet ze minimaal 70cm van de muur af zetten voordat de roommode hoorbaar afneemt. De Focus 260 is een andere speaker, maar ik vrees het ergste in mijn huiskamer...

Maar mocht de kans zich voor doen, zou ik het best willen proberen.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vanzomereng

#63
Quote from: mark235 on March 17, 2013, 15:47:45
Tja, als je de rear poort dicht timmert misschien?  :D

Ik vraag me af, in hoeverre het (alleen)de poort op de achterzijde is, die sterk beinvloed,
hoe ver een speaker van de achtermuur mag/kan staan ?
- Volgens mij verschilt dit nog van speaker tot speaker
- Zijn... of moeten m.i.z. nog meerdere factoren een rol spelen

maar wellicht heb je gelijk ?

Je heb speakers met een reflexpoort aan de onderzijde en waarbij tussen poort en
vloer of onderkant, slechts enkele centimeters zitten  :confused:


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kingpin

Quote from: Peerless Monster on March 17, 2013, 15:46:07
Ik heb destijds de II en de III mogen vergelijken en de II vond ik persoonlijk muzikaler (heb ik ook een tijdje gehad).
Daarna overgegaan op de V en dat was een wereld van verschil. Zeker in het hoog. Veel soepeler, verfijnder en details in het hoog.
De AP Virgo V is bij mij weggegaan voor 3000 euro, maar inmiddels op andere plekken ook voor die prijs te verkrijgen...

Persoonlijk vind ik de V toch echt de betere dan de II & III, ook al niet meer bedacht door de AP god...
En het prijsverschil tweedehands wordt echt minimaal...

Even wat bewijsmateriaal ;). Mark als het weg moet, dan hoor ik het wel ;).
Zo zie je maar dat smaken verschillen, het ligt denk ik ook wel aan op welke apparatuur de speaker de betere match heeft.
Ik heb de Virgo III in een klein jasje met de befaamde Avanti units ;) in vergelijking met mijn Steps ... ik wil er niet eens over schrijven, zo'n verschil.
Voor €2900,- vraagprijs staat er nog een mooi paartje Avanti III te koop, in Belgie...

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

Quote from: Kingpin on March 17, 2013, 15:28:18
Als 2ehands een optie is zou ik binnen je budget eens zoeken naar Audio Physic Virgo's type III, de types die nog ontworpen zijn door Joachim Gerhard. Juweeltjes, geloof me. Ook heel andere driver bezetting dan de huidige modellen.

Je hebt het over de Step? Heb je deze al eens gehoord? Denk niet dat deze kan tippen aan de modellen die je al hebt beluisterd, ook niet met een goede sub. Leuke speaker, maar er zijn beter, jammer dat AP geen monitoren meer heeft in de huidige Reference lijn zoals mijn Brilons.

De Virgo's zijn behoorlijk diep. Die kan ik moeilijk kwijt. Blijft er maar zo'n 18cm tot de muur over. Weet niet of dat zou werken.

Nee, heb de Step nog niet gehoord. De bas/mid + hoog unit bezetting ziet er hetzelfde uit als bij de Tempo 25? Als dat klopt zouden ze dan qua midden en hoog niet vergelijkbaar zijn met hun grotere broer? Vond de Tempo een erg fijne speaker, welke ook qua plaatsing misschien wel zou werken op de huidige plek. Twijfel alleen wel of de bas units niet in knel komen met het audiomeubel welke tussen de speakers staat (zie 1st post). Dat wordt dus thuis testen.

Mooie monitoren, die Brilons. Is een model van 3 - 4 jaar terug oid?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

#66
Quote from: Peerless Monster on March 17, 2013, 15:46:07
Ik heb destijds de II en de III mogen vergelijken en de II vond ik persoonlijk muzikaler (heb ik ook een tijdje gehad).
Daarna overgegaan op de V en dat was een wereld van verschil. Zeker in het hoog. Veel soepeler, verfijnder en details in het hoog.
De AP Virgo V is bij mij weggegaan voor 3000 euro, maar inmiddels op andere plekken ook voor die prijs te verkrijgen...

Persoonlijk vind ik de V toch echt de betere dan de II & III, ook al niet meer bedacht door de AP god...
En het prijsverschil tweedehands wordt echt minimaal...

Even wat bewijsmateriaal ;). Mark als het weg moet, dan hoor ik het wel ;).

Weg? Nee joh, foto's zijn altijd leuk  :). Hoe meer, hoe beter :pompom:

Vind het uiterlijk van de Virgo V eleganter dan de III. Zal ook meer :yin-yang: bij de vrouw geven denk ik.

Quote from: Kingpin on March 17, 2013, 18:47:10
Zo zie je maar dat smaken verschillen, het ligt denk ik ook wel aan op welke apparatuur de speaker de betere match heeft.
Ik heb de Virgo III in een klein jasje met de befaamde Avanti units ;) in vergelijking met mijn Steps ... ik wil er niet eens over schrijven, zo'n verschil.
Voor €2900,- vraagprijs staat er nog een mooi paartje Avanti III te koop, in Belgie...

Leuk, hoe verschillend dergelijke zaken ervaren worden.

Ik lees nu je signature pas Kingpin, jij bent wel vervent AP liefhebber zo te zien? AP is mooi vertegenwoordigd in je stereo en surround set.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Quote from: VANZOMERENG on March 17, 2013, 17:20:19
Ik vraag me af, in hoeverre het (alleen)de poort op de achterzijde is, die sterk beinvloed,
hoe ver een speaker van de achtermuur mag/kan staan ?
- Volgens mij verschilt dit nog van speaker tot speaker
- Zijn... of moeten m.i.z. nog meerdere factoren een rol spelen

maar wellicht heb je gelijk ?

Je heb speakers met een reflexpoort aan de onderzijde en waarbij tussen poort en
vloer of onderkant, slechts enkele centimeters zitten  :confused:

Er speelt vast meer mee dan alleen de afstand van basreflexpoort tot muur, maar denk wel dat dit de factor met de meeste invloed is als het om overblown bass en roommodes gaat.

Een design met basreflexpoort zo dicht bij de vloer heb ik nog niet eerder van gehoord. Klinkt wel vreemd eerlijk gezegd. Heb je een voorbeeldje, vind het wel interessant.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vanzomereng

Quote from: mark235 on March 17, 2013, 20:56:14
Een design met basreflexpoort zo dicht bij de vloer heb ik nog niet eerder van gehoord. Klinkt wel vreemd eerlijk gezegd. Heb je een voorbeeldje, vind het wel interessant.

-Sowieso al vele subwoofers (downfiring)
- De Focal 800 chorus series, hebben baspoorten voor + extra baspoort aan de onderkant v/d kast (heet: "Powerflow")
- De Elac BS 192 + FS 197 hebben alleen een baspoort aan de onderkant v/d kast

The 800V series (806V, 807V, 816V, 826V, 836V) and 700V series (705V, 706V, 714V, 716V, 726V) all have tapered cabinets, Focal drivers and aluminium-magnesium inverted dome tweeters. The tapered cabinets not only look original, but the non-parallel walls break up standing waves, increase rigidity and improve sound wave diffraction. Today's typical speaker type is tall and slim, which was detrimental to bass performance of the past; with shorter,wider cabinets. The V-design of Focal's cabinet, along with a Powerflow system (combines front and down firing reflex ports) greatly improve bass performance. Come in and see why Focal has taken over as our best selling speaker brand.



Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

cardas49

#69
Quote from: VANZOMERENG on March 17, 2013, 21:19:19
-Sowieso al vele subwoofers (downfiring)

Mark235 denkt even terug aan de Monolith DF die hij heeft gehad en zegt: Uhm owww ja :blush:
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kingpin

Quote from: mark235 on March 17, 2013, 20:34:07
De Virgo's zijn behoorlijk diep. Die kan ik moeilijk kwijt. Blijft er maar zo'n 18cm tot de muur over. Weet niet of dat zou werken.

Nee, heb de Step nog niet gehoord. De bas/mid + hoog unit bezetting ziet er hetzelfde uit als bij de Tempo 25? Als dat klopt zouden ze dan qua midden en hoog niet vergelijkbaar zijn met hun grotere broer? Vond de Tempo een erg fijne speaker, welke ook qua plaatsing misschien wel zou werken op de huidige plek. Twijfel alleen wel of de bas units niet in knel komen met het audiomeubel welke tussen de speakers staat (zie 1st post). Dat wordt dus thuis testen.

Mooie monitoren, die Brilons. Is een model van 3 - 4 jaar terug oid?
Moet wel zeggen dat mijn Steps de voorloper zijn van de 25+. De afmetingen zijn volgens mij toch verschillend als van de Tempo maar kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij loopt de Tempo toch van boven naar beneden strak en niet toelopend als ik me niet vergis.
De Tempo25 is zekers een zeer goede speaker en zou wbt de high-end lijn ook mijn voorkeur zijn.
Gewoon eens de Tempo25 vs Step25/sub combi vergelijken.
Voordeel van de laatste is dat je het laag goed kunt afregelen, maar neemt ook meer plaats in.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

#71
Quote from: Kingpin on March 17, 2013, 22:09:43
Moet wel zeggen dat mijn Steps de voorloper zijn van de 25+. De afmetingen zijn volgens mij toch verschillend als van de Tempo maar kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij loopt de Tempo toch van boven naar beneden strak en niet toelopend als ik me niet vergis.
De Tempo25 is zekers een zeer goede speaker en zou wbt de high-end lijn ook mijn voorkeur zijn.
Gewoon eens de Tempo25 vs Step25/sub combi vergelijken.
Voordeel van de laatste is dat je het laag goed kunt afregelen, maar neemt ook meer plaats in.

De bouw van de tempo is toelopend. Ik wist het ook niet zeker meer een heb wat plaatjes gegoogled. Toen zag ik dat deze speaker een basreflex poort aan de achterkant heeft >:(. Was ik mooi even vergeten te checken bij Hobo. Kans van slagen in mijn ruimte is daarmee weer wat afgenomen.

De ervaring in mijn ruimte is dat Een monitor plus sub qua laag stukken beter uitpakt. Heb dat uitgebreid getest met mijn huidige speakers met de monolith. Ok, dat zijn geen monitoren, maar heb de laag weergave toen afgekapt onder de 60hz. Maar ja, de monolith is niet de muzikaalste en subtielste sub, en door de plaatsing was de integratie tussen speaker en sub niet optimaal. Terug stappen naar een xxls400 is ook geen optie, die route heb ik na mijn laatste verhuizing al een keer zonder succes bewandeld. Miste echt de punch van de monolith bij films. Ik zou dan een 2e sub erbij moeten kopen voor stereo, welke dichter bij de speakers kan staan. Kleine velo of zo.

Nu je het noemt ga ik de monolith en antimode toch weer een keer testen in stereo. Vraag me af of dat in de tussentijd toch niet prefereerbaar is vgm de contours op vol bereik.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vik

Quote from: mark235 on September 17, 2012, 13:00:38
Wint de CM Oppo het analoog niet van coax?? :eh: Dat vind ik wel erg verrassend... Mensen betalen zich blauw aan zulke analoge upgrades, maar blijkbaar haalt dat dan weinig uit.


Leuk topic Mark.  :)

Nog wel even een kleine toevoeging over deze post en verder niks ten nadele van de geteste apparatuur :

Op het moment dat ik bij Audiofiel was met de Oppo 95 was deze voorzien van het eerste type upgrade (digitaal en stereo XLR analoog)

Aan de analoge MCH uitgangen hebben ze vrijwel niks gedaan, ze waren er aan begonnen en niet afgemaakt  (niet volledig dus).. ze  hadden mij verkeerd begrepen en dachten dat ik deze upgrade ook wilde hebben. Dat was een vergissing en het ging mij enkel om de XLR stereo outputs.

Veder is er naderhand een flinke verbetering uitgebracht (utlimate stufe upgrade) waarbij de speler op alle fronten verbeterd werd ook digitaal.  Mijn Oppo was namelijk de eerste Oppo die ze onder handen hadden genomen en er was nog ruimte voor verbetering.







Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

#73
Ondertussen ben ik 4 maanden, een paar "mis?"kopen en heel wat openbaringen verder. "Mis" is tussen haakjes aangezien het nog niet duidelijk is of die term voor alle veranderingen op gaat. Er is in ieder geval veel gebeurd, weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen.

Buy at haste, repent at leasure... or not?
mijn ongeduld kreeg onlangs "the better of me", en in een soort van enthousiasmevlaag heb ik een setje Gloss White Dynaudio Focus 160 gekocht als vervanging voor de Contour 1.8MKII. Ik had een grotendeels positief gevoel overgehouden aan de luistersessie bij Hobo hifi wat weken terug. Het hoog was me toen niet 100% naar wens, maar omdat de speaker allround zo'n vooruitgang was tov de Contour, heb ik deze alsnog gekocht. Ik was er initieel redelijk blij mij, maar het begon te knagen dat ik me niet breder georienteerd had voordat ik de bankrekening plunderde. Ook benadrukte de Focus nog meer het laagprobleem in mijn ruimte dan zijn voorganger. Opmerkelijk, aangezien de Contour de grotere jongen van de 2 is. Blijkbaar geeft de focus meer bassoutput op die frequenties welke in mijn huiskamer en opstelling problematisch zijn. Na langer inspelen en luisteren kwam ik ook tot de conclusie dat het midden en hoog van de weergave nog niet 100% lekker zat, en dat was bij Hobo indertijd anders (beter). Het was nog altijd niet mogelijk om thuis op normale en bovengemiddelde volumes naar muziek te luisteren, dus er moest nog ergens een "kink in de kabel zijn". Ik heb me toen letterlijk op het LS kabel gebied van de keten gestort. Te eenzijdig, zou later blijken, want de interlinks waren ook onderdeel van het probleem, naast de LS kabels. Verder maakte ik een mental note om wat demo's van Focus prijsvergelijkbare modellen aan te vragen bij dealers, waaronder de Revel Performa 105 bij BB&G. Daarover zo dadelijk meer!

I'm a believer
Ik had altijd het idee dat kabels een relatief kleine rol speelden in de hele keten (tov akoestiek,  speaker en versterking), maar ik kom daar van terug. Ik dacht dat de Belden kabel waar ik al een paar jaar mee speelde een "prima budget kabel was, welke ook in duurdere sets gebruikt kon worden" maar kwam tot de conclusie dat dat laatste niet waar was. Belden klinkt voor zijn geld ok, maar wel behoorlijk verstopt. Tests met Kimber, Vicol, Inakustik en Ocos kabels lieten me dat duidelijk horen. Ik ging die week van kabel "Fence Sitter" naar 100% believer. Iedereen die vind dat kabels allemaal hetzelfde klinken moet eens Belden LS met Vicol of een Kimber 8TC vergelijken. Niet zeuren over theorie, gewoon doen. Is net of er een andere speaker staat. Ik zou pagina's lang uit kunnen wijden over de avonden met vergelijken die ik met al deze kabels gedaan heb, maar the short conclusion was: LS kabels verschillen onderling enorm, en ze lossen geen van allen mijn ongenoegen met het midden en hoog op. Die conclusie zou kort daarna ontkracht worden. Ik had gewoon nog niet het juiste produkt te pakken. Gauw verder naar de volgende ontwikkeling, straks barst er nog kabeldiscussie los.  :D

Op naar Hilversum
Entree bij BB&G. Ik heb daar vandaag mijn meest leerzame audio ervaring tot nu toe gehad, en ben er helemaal vol van. Garmt faciliteerde 4,5 uur vergelijk met mijn eigen set (Exclusief bron. De HTPC was wel erg omslachtig om mee te nemen) en zijn Linn, Revels en Anthem. De M105 stond bij aankomst al klaar om in actie te komen en werd aangesloten op een Linn Majik DSM + mijn Classé SSP-300 en CAV-75. Muziek aan, en....hee.... de negatieve eigenschappen van het midden en hoog, waar ik thuis al langer mee bekent was, zijn er hier ook! :eh:

Game, Set, Match?
Na minder dan een minuut merkt Garmt op dat er een onbalans in de weergave zit. Zonder aarzelen verwisselt hij mijn Mark Grant Interlinks en Inakustik LS kabels met Linn interlinks en Cardas LS. Dit gebeurt terwijl de muziek doorspeelt dus het verschil is direct evident: WEG is de onnatuurlijke nadruk in midden-hoog en hoog. Sjeetje mina, het verschil is gigantisch  :headbanging:. Zou dit verschil er ook zijn met de Focus? Na wat langer luisteren naar de Revels, welke behoorlijk muzikaal zijn, sluit Garmt de Dyn's aan en herhalen we wat van de eerder beluisterde muziek: dit zet opnieuw een glimlach op mijn gezicht. De Dyns spelen mooier, er is gewoon een nette match in de hele keten!  :music: Het is duidelijk dat de vele componenten welke Garmt gehoord heeft hem een goed referentiekader hebben gegeven, en dat hij vanuit dit kader snel weergave problemen kan tacklen. Chapeau.

Dyn vs Revel
De volgende interessante vraag is, hoe presteren de Dyn's tov de Revels? Het is niet alsof de ene speaker gehakt maakt van de ander. Beide monitoren zijn mooie, neutrale weergevers. De Revel is duidelijk muzikaler en homogoner: de tweeter en woofer integreren beter dan bij de Focus. De Focus laat dieper laag en meer detail horen, maar het geheel beroert minder. De relevante vraag voor mij is welke van deze eigenschappen me waardevoller is. Dat is niet direct duidelijk, en ik parkeer mijn observaties om later rustig te overpeinzen. Zou jammer zijn als ik weer dezelfde haastfout maak als bij de Focus. We vergelijken ook kort de eindversterking van de Linn met de Classé: hier is de winnaar vrij snel duidelijk. De Classé, of Classa, zoals Garmt hem vanwege zijn warmte later zou dopen, geeft een stuk meer rust dan de Linn.

Anthem & eten
Ondertussen begint de maag wat te knorren, en kort voordat ik bij Garmt aan wil geven dat ik in Hilversum een broodje ga halen, is hij me voor en bied me een prima lunch aan  :coffee:. Netjes hoor. Na het eten en wat bijpraten krijg ik een zeer impressive demo van de MRX-700 in de nieuwe BB&G HT ruimte. Een paar dingen vallen op: De Epson TW-9100 geeft in de gecalibreerde stand bakken meer licht dan mijn TW2900, en is uiteraard veel contrastrijker. Ook zie ik nu wat ik mis doordat mijn projector niet gecalibreerd is: veel natuurlijkheid. Verder kan een DD18+ heel wat dieper en harder knorren dan mijn maag, en de Anthem MRX-700 heeft de Revel surround set prima onder controle tijdens de "crazy grandma scene" van Ratatouille. Zo heet de scene niet, maar noem ik hem maar even voor het gemak. Garmt haalt vervolgens de Anthem uit het HT en regelt deze in voor gebruik naast de Classé spullen. Eerst de Anthem alleen met de speakers, zonder extra Classé eindversterking. Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke van de 2 speakersets dat was, maar duidelijk was wel dat het geheel een stuk analytischer klonk. Een stap terug. Gauw de CAV-75 op de Anthem erbij. Hee, dat klinkt een heel stuk lekkerder. Meer rust, en iets meer warmte. Het is mij aangenamer. De CAV-75 bewijst zijn meerwaarde opnieuw tov van de andere eindversterking waar mee vergeleken wordt.

Classé SPP passé?
Sommigen zullen het krom vinden, maar ik vergelijk processoren / receivers altijd op basis van hun prestatie in stereo. Als ik er in stereo blij mee ben, ben ik dat in films ook. Daarmee belanden we bij de 3e grote vraag waarvoor ik specifiek naar Hilversum ging: kan de MRX-700 voorsterking het niveau van een Classé SSP-300 bijbenen in stereo? Het korte antwoord is ja! Garmt en ik hadden beiden erg veel moeite om de MRX-700 en SSP-300 uit elkaar te houden wanneer de CAV-75 mee mocht spelen met de Anthem. De voorversterking van beide apparaten klonk subtiel "anders", maar dat anders liet zich moeilijk beschrijven. No way dat ik de apparaten blind zou kunnen aanwijzen. Dit is voor mij een gunstige uitkomst, aangezien ik voor een acceptabele prijs mijn huidige stereo kwaliteit kan behouden, maar dan wel HD audio codecs en ARC rijker ben. Het zegt ook heel veel over de kwaliteit van de Anthem MRX reeks: De Classé SSP-300 was in 2008 2,5x zo duur als de MRX-700 nu. En bij de MRX-700 heb je er dan eindversterking bij. De prijs / kwaliteit verhouding van dat produkt ligt gewoon hoog. Het schijnt dat de voorversterking van alle MRX modellen gelijk is, wat zou betekenen dat ik met een MRX-300 misschien ook al klaar ben. Mocht ik gaan kopen, dan moet dat in een volgende luistersessie nog wel bevestigt worden. Nu dat ik hier thuis, tijdens het typen van dit verslag, opnieuw geconfronteerd wordt met heftige laagweergave issues  :-X, en bedenk wat Arc daarin zou kunnen verbeteren, zou de keuze eigenlijk heel duidelijk moeten zijn. Misschien is hij dat ook wel. Hmmm, het geld in de broekzak brand opnieuw, maar ik ga het toch nog even wat langer laten bezinken.

Wat ik niet langer ga laten bezinken is het vervangen van mijn interlinks en LS bekabeling. Daar zat de grootste positieve verassing en winst. Ik heb wat Linn en Cardas te leen meegekregen, dus deze ga ik de komende week rustig vergelijken. Dat Linn of Cardas er komt is wel duidelijk, het is alleen nog even de vraag of het een instapmodel of beter wordt.

Via deze weg wil ik Garmt opnieuw hartelijk bedanken voor de zeer prettige service, en lange tijd welke gegeven is.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

denoontje

Mooi verslag...

Welk type kabels heb je nu mee gehad?