Hulp met aanschaffen Woofer

Started by fsperberg, October 4, 2012, 19:14:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fsperberg

Beste forum lezers, (ik ben nieuw)

ik heb wat uitgebreid hulp nodig en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Of misschien een goede guide om me goed te informeren dat niet al te technische is en in het Nederlands.

Ik wil zelf een Sub-woofer maken. (omdat het kan :P) Een redelijke goede uit een winkel is mij momenteel te duur en deze kan ik in loop van tijd rustig in elkaar schroeven. Mr van media markt gaf mij aan dat een goede sub-woofer een is die na een harde bass weer terug komt op zijn plek om de volgende  ==> +- 400 euro

Ik heb deze versterker http://www.nl.onkyo.com/downloads/1/1/6/3/8/21916549_94477bf18e.pdf  ==> Pagina 60 staan de geluid specificaties.

Nu wil ik dus ergens een losse woofer kopen en hem zelf maken. (de kast) 

Nu de vragen:

1.- Bij de verschillende foto's van subwoofers die ik heb gezien. zijn er twee uitgangen vanaf de box (rood zwart meestal of anders). Nu heb ik achter mijn versterker alleen een ingang voor een subwoofer. Wordt dit met een bepaalde kabel 1 ofzo??

Zie LINK: http://www.player.de/wp-content/uploads/2010/03/onkyo_tx-sr508_av-receiver_03.jpg 

2.- Mr. van de media markt zij idd, dat een goede woofer na een bas weer op zijn plek moet komen voor de volgende bas. Is dat afhankelijk van de kast of van de woofer zelf?

3.- Las je een kast bouwt is het dan verstandelijk om er ook een luchtbuis in te stoppen. Sommige hebben alleen een woofer, en sommige hebben er een met een buis er in.

4. Goede winkel waar je woofers kan kopen (online), welk merk etc? ==> Ik hoef geen super mega kwaliteit gewoon iets leuks om te gamen en films te kijken maar waar de vrienden toch wow van zeggen.

5.- De ruimte waar hij gebruikt gaat worden is ongeveer 20 - 30m2 (2 verschillende kamers daarom ook 2 verschillende oppervlaktes)

Mvg





nielvm

Ik zal proberen om al zo veel mogelijk vragen te beantwoorden.

Ten eerste is je versterker niet in staat om een subwoofer van voldoende vermogen te voorzien. Je versterker stuurt een signaal uit naar een subwoofer, maar deze subwoofer moet op zijn beurt versterking hebben. Daarom heet de uitgang op je versterker "pre-out"

1) Zie hierboven.
2) Niet meteen je eerste bezorgdheid met het bouwen van een subwoofer. In de zelfbouwwereld zijn deze woofers hiertoe in staat.
3) Een luchtbuis zorgt ervoor dat je subwoofer dieper kan spelen. Je boet hierdoor wel in op de strakheid van de weergave.
4) Allerlei. Lees eens enkele zelfbouwprojecten en zoek op hoeveel de woofer kost.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik zou zeggen; kijk uit naar een leuke tweedehands sub. Zelfbouw vereist voor een goed resultaat wel enige know-how, en de winst ten opzichte van commerciële producten merk je toch pas echt vanaf een bepaald niveau (hogere prijsklasse).

morca

Ben je handig,kan je een beetje klussen?dan gaan we je op weg helpen.
Is het voor muziek of voor film of voor beide?

Dan gaan we weer eens verder kijken wat te bouwen.

Kanariepiet

Kijk eens naar de BK XLS200 mkII, 425 euro incl verzenden bij RA subs.
Veel waar voor je geld in zowel muziek als HT en niet de hoofdprijs

Beter is de XXLS400 maar die is weer een stuk duurder.

(Ik heb btw de 200 en die voldoet voor mij, snel en strak)

flakkees

hebben julie het stukje waar €400 staat gemist of heb ik wat gemist  :huh2:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Clifdon

Het is maar een voorstel hè. Misschien is 25 euro extra nog wel op te brengen ?:).

Ik zou zelf ook naar de BK XLS200 of 400 kaan kijken. Daar kan een zelfbouwsub in die prijsklasse niet echt tegenop denk ik.

morca

Quote from: Clifdon on October  5, 2012, 16:18:46
Het is maar een voorstel hè. Misschien is 25 euro extra nog wel op te brengen ?:).

Ik zou zelf ook naar de BK XLS200 of 400 kaan kijken. Daar kan een zelfbouwsub in die prijsklasse niet echt tegenop denk ik.
Ik weet wel wat  :D

Clifdon

voor 400 euro? Naja als je iets moois 2e hands op de kop kunt tikken. maar je kunt net voor dit budget een DS4.0 kopen. En ik moet iedereen eerlijk zeggen dat je nooit voor een Behringer Inuke oid moet gaan. tenzij je hem van mij voor een goede prijs over neemt XD!

morca

Idd ik bedoel ook buget niet met een Hypex.
Maar idd de Inuke,s geven krap vermogen tov de spec,s maar ik red het nu wel gelukkig  :D
modding om het echt stil te maken,en dan bedoel ik geen 8 cm fannetje .

Clifdon

Ach zo'n ding doet het inderdaad ook wel. als iets wat budget wil gaan doen moet je natuurlijk ook niet denken dat je een meesterlijke sub in huis haalt. Als ik voor 400 euro moest bouwen zou ik overigens ook geen al te grote woofer nemen. Ervaring leert mij dat wanneer je toch niet voldoende kan investeren in je versterking dat je beter voor een 10" of heel misschien een 12" kan gaan.

Daar kun je nl. veel leukere dingen mee doen dan een 15" die stil staat bij gebrek aan versterking.

Hanz71

Zelfbouw kan erg leuk zijn.
Mijn eerste zelfbouw project was een CT196  (in die shop kan je ook lekker rond kijken) van Klang und Ton.
Onderhand heb ik wel 10 subwoofers en 5 a 6 setjes speakers gebouwd. Varierend van nabouw tot zelf bedacht. Het kan dus verslavend werken, dat zelf bouwen.
Als eerste project raad ik je aan een bestaand ontwerp te bouwen. Het risico dat het mislukt wordt in ieder geval kleiner.
Ter orientatie zijn er vele online shops, vooral in Duitsland, in NL is speakerenco erg bekend.
Naast MDF, Woofer en plate amp heb je nog wel wat nodig (vast niet volledig):
MDF: zelf zagen of laten zagen door een (goede) bouwmarkt.
Een decoupeerzaag: gaten woofer en plate amp uitzagen
Schuur attributen
Grondverf
Plamuur
Lak
eventueel Fineer?
Spikes/voetjes
Eventueel demping
Boren/schroeven of deuvels (ik gebruik lamello's)
Bovenfrees?
En begrip waar je mee bezig bent is ook wel praktisch :); zowel qua ontwerp als qua houtbewerkingstechnieken.

Mijn eerste ervaring was erg tof. Voor een nette prijs een apparaat dat de ramen uit de vensters knalde en voor HT erg leuk klonk. Er zijn echter ook veel mensen bij wie zelfbouw niet lukt: te weinig tijd/onderschatting/geen zin meer.

morca

Quote from: Clifdon on October  5, 2012, 21:26:04
Ach zo'n ding doet het inderdaad ook wel. als iets wat budget wil gaan doen moet je natuurlijk ook niet denken dat je een meesterlijke sub in huis haalt. Als ik voor 400 euro moest bouwen zou ik overigens ook geen al te grote woofer nemen. Ervaring leert mij dat wanneer je toch niet voldoende kan investeren in je versterking dat je beter voor een 10" of heel misschien een 12" kan gaan.

Daar kun je nl. veel leukere dingen mee doen dan een 15" die stil staat bij gebrek aan versterking.
Ik heb ze wonderbaarlijk toch redelijk aan het spelen,de 4e oranje lampje brand nu pas als de woofers de kist bijna uitvliegen
Vanavond even Lopez en DMX eb 50 cent gedraaid/voeld  :headbanging:
maar zou er niet meteen nog 1 kopen idd  ;)

Clifdon

Quote from: Hanz71 on October  5, 2012, 21:58:54
Mijn eerste ervaring was erg tof. Voor een nette prijs een apparaat dat de ramen uit de vensters knalde en voor HT erg leuk klonk. Er zijn echter ook veel mensen bij wie zelfbouw niet lukt: te weinig tijd/onderschatting/geen zin meer.
+1 voor deze reactie.
Zelfbouw moet je niet onderschatten. Als je iets moois wil maken gaat daar best wat tijd in zitten. Gebrek aan 'goed'gereedschap wil ook nog wel eens veel tijd kosten.