sub in wandmeubel/-kastje

Started by Dirk, July 28, 2012, 10:53:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: Dynky on July 28, 2012, 19:25:31
geen idee, maar ik heb zo het gevoel dat ik dat binnenkort wel ga lezen ;)
We gaan het merken ;D

Qua amp is een Crown XLS misschien ook wel interessant. 
(Nee geen belang bij, wel goede ervaring mee in heavy-duty situatie.)


yorkie13

Crown xls serie zijn zeker leuke basic versterkers, heb de xls1000 gehad.

Dirk

Quote from: AbZ on July 28, 2012, 19:27:45
Qua amp is een Crown XLS misschien ook wel interessant. 
(Nee geen belang bij, wel goede ervaring mee in heavy-duty situatie.)
da's is idd ook een stevige all rounder.

maar ik ben net ff aan het kijken op de website van Highlite (via inlog van m'n werk, dus met prijzen die wat prettiger lezen) en ik denk dat het tussen volgende 2 exemplaren van DAP Audio zou kunnen gaan ;
Stage Amp 2.2 - 3100W RMS in 4 ohm bridged mode (class H, SMPS)
Vision 1600 - 3000W RMS in 4 ohm bridged mode (class AB)

het kan nog goedkoper, maar ook ruim voldoende vwb specs op papier : DSA-1000 - 2000W RMS in 4 ohm bridged mode (class H)

fyi ; deze amps kosten me nog geen 60% van wat de Crown XTI-1002 bij webshops kost, dus dan boet ik graag een beetje in aan reputatie en/of degelijkheid...vooral omdat het bij mij "maar" voor de surround is  ;)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

btw , een kennis van me had een tijdje geleden een 12W7 (oud model) over uit z'n install vd wagen.
hij zei toen dat ie hem niet meer ging inbouwen en dat hij wslk dus zou worden verkocht.
nou ken ik hem goed, dus ik weet dat ie zeer zuinig is geweest op al z'n spullen, maar is dat een driver waar ik wat mee kan, of is zo'n 12" gewoon te klein voor mijn eisen & ruimte ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

owkee...z'n 12W7 is er nog, dat ziet er wel erg verleidelijk uit  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

kuiperik

Deze ga ik even volgen. Heb zelf trouwens ook al eens voor Crown XTI gekeken, scheelt nogal als je die in de US besteld tov Europa. Die TC Sounds ziet er trouwens ook goed uit.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Quote from: Dynky on July 28, 2012, 22:10:14
owkee...z'n 12W7 is er nog, dat ziet er wel erg verleidelijk uit  8)
Doet met ze Xmax van 29 aardig wat lucht,maar niet zoveel als een 15 inch natuurlijk
Of hij voldoet is moeilijk te zeggen,hoe hard wil je dat hij kan?
Ik weet niet wat hij er voor hebben wil,maar 2 hands vriendenprijsje ,goeie unit,s hoor,die gaat wel,word een soort DIY F112
Houd dan wel even in de gaten dat de unit 3 ohm is.en ong 750 rms nodig heeft(bij 3 ohm)

morca

Quote from: Dynky on July 28, 2012, 19:24:31

ohja, ik had misschien toch één merk in m'n openingpost moeten uitsluiten, da's Behringer.
heeft absoluut niets te maken met wat er al dan niet op dit forum over wordt geschreven, maar alles met m'n eigen professionele ervaringen, dus dat wordt het zeker niet ;)
Bij je buget doe ik je de tip,maar meteen met de uitleg erbij waarom ik er zelf geen zou kopen  ;)
Maar jij denk ook al zoiets als mij  :D

Als ik me Denon,s niet aan de praat krijg ,kan ik ook weer druk naar een subamp gaan zoeken  :(

Dirk

Quote from: morca on July 29, 2012, 00:12:42
Doet met ze Xmax van 29 aardig wat lucht,maar niet zoveel als een 15 inch natuurlijk
Of hij voldoet is moeilijk te zeggen,hoe hard wil je dat hij kan?
Ik weet niet wat hij er voor hebben wil,maar 2 hands vriendenprijsje ,goeie unit,s hoor,die gaat wel,word een soort DIY F112
Houd dan wel even in de gaten dat de unit 3 ohm is.en ong 750 rms nodig heeft(bij 3 ohm)
een 12" als deze gaat me hard genoeg, zoals gezegd in de OP moet ik rekening houden met de buren, dus de prioriteit ligt op dat vlak toch bij de SQ...veel minder bij hoge volumes.
ander groot voordeel dat ik in mijn specifieke geval zie bij gebruik van een 12", is dat ik wslk een meubel ga gebruiken wat slechts 35 à 40cm diepte heeft (binnen in de kast), maar wel op poten staat.
als ik er dan in slaag om met deze 12" driver een subkastje te maken wat via de onderkant kan weg stralen, dan moeten de deurtjes van het meubel geeneens open staan om hem te gebruiken...wat weer een stuk mooier oogt  ;)
qua stabiliteit van de amp zit ik bij de vooropgestelde DAP modellen wel goed, ik hoef ze hierbij ook niet langer te bruggen, ze geven in stereo ook netjes rond de 1500W RMS in 2 ohm.
ik denk dat ik vandaag maar eens bij hem langs ga, dan is de eerste stap alvast gezet voor dit projectje  :music:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: morca on July 29, 2012, 00:17:01
Bij je buget doe ik je de tip,maar meteen met de uitleg erbij waarom ik er zelf geen zou kopen  ;)
Maar jij denk ook al zoiets als mij  :D

Als ik me Denon,s niet aan de praat krijg ,kan ik ook weer druk naar een subamp gaan zoeken  :(
ik vind de Hypex die je in het bouwtopic voorstelt erg interessant, maar in mijn specifiek geval opteer ik er nu toch voor om in het meubel enkel de sub(kast) te steken, dus zonder amp, want anders moet er ook nog eens signaal en stroom naar dat kastje, wat het camoufleren van die kabelzooi lastiger maakt...en het het geëxperimenteer (dmv geschuif met posities) doorheen de kamer ook serieus bemoeilijkt.
om die reden ga ik dus maar resoluut voor een "af" versterker (itt een bouwpakketje), die ik gewoon bij de rest van de apparatuur weg zet...zo loopt er enkel één speakerkabel naar het meubeltje.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Mijn Hypexen zitten in 2 losse kistjes onder me tv in het kastje.
Ik heb ze niet bij de sub kast ingebouwd,
maar hypex op 3 ohm ? ? ? Dat zou ik moeten vragen /mailen of ze dat aandurven.
Want het staat nergens terug te vinden,maar je hebt een leuk alternatief.

Ik zou de driver zeker eens ophalen om te testen met de amp die je noemt.
Als de amp veel controle heeft/stabiel speelt,dan hoef ik je verder niet uit te leggen hoe goed een JL kan spelen.
Even 1 vraagje ivm downfire,heb je een houten vloer of vloerbedekking.
Want downfire kan echt zeer nadelige effecten hebben bij een harde vloer
Kan je een soort dubbele staande golven werking tussen je vloer en plafond,en daar word je niet blij van.
Dat gaat ten koste van de SQ van elke woofer,even iets om over na te denken ......

AbZ

12W7 heeft laag rendement (86dB) en hoge Fs (28Hz).

Dirk

Quote from: morca on July 29, 2012, 10:48:04
Even 1 vraagje ivm downfire,heb je een houten vloer of vloerbedekking.
Want downfire kan echt zeer nadelige effecten hebben bij een harde vloer
Kan je een soort dubbele staande golven werking tussen je vloer en plafond,en daar word je niet blij van.
Dat gaat ten koste van de SQ van elke woofer,even iets om over na te denken ......
yep, laminaatvloer.
daar had ik helemaal niet aan gedacht, dan dus toch maar gewoon vertikaal inbouwen en deurtje(s) van het kastje open zetten bij gebruik  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: AbZ on July 29, 2012, 12:37:50
12W7 heeft laag rendement (86dB) en hoge Fs (28Hz).
Bij mijn W3 is dat ook maar 88,die FS zou ik idd liever op 24 of 20 zien.
Vermoed dat hij evengoed ruim zal voldoen voor de gestelde eisen.

AbZ

Quote from: morca on July 29, 2012, 13:44:19
Bij mijn W3 is dat ook maar 88,die FS zou ik idd liever op 24 of 20 zien.
Vermoed dat hij evengoed ruim zal voldoen voor de gestelde eisen.
Ik vind het verschil nogal fors. 
XXLS12 is 5dB meer (bijna 4x zo luid voor hetzelfde vermogen)
en een halve oktaaf lager (19Hz).

yorkie13

gewoon een xxls12 in een 90 l kastje met baspoort, zoals SVS dat doet.

Dirk

Quote from: AbZ on July 29, 2012, 13:55:32
Ik vind het verschil nogal fors. 
XXLS12 is 5dB meer (bijna 4x zo luid voor hetzelfde vermogen)
en een halve oktaaf lager (19Hz).
ik vind het vergelijken van specs tussen verschillende fabrikanten nogal lastig, goed wetende dat ze het niet allemaal even nauw nemen met die cijfers.
wat dat lage rendement betreft maak ik me geen zorgen, een amp kost me om en bij de 350€, dan praat ik over eentje met voldoende vermogen om ook de 12W7 te laten zweten.

dat wil echter allemaal niet zeggen dat het de JL moet worden, maar als ik die op de kop kan tikken voor 300€, dan wordt het toch lastig om met een andere driver beter te doen denk ik...maar ik sta open voor suggesties  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Quote from: Dynky on July 29, 2012, 14:12:37
ik vind het vergelijken van specs tussen verschillende fabrikanten nogal lastig, goed wetende dat ze het niet allemaal even nauw nemen met die cijfers.
wat dat lage rendement betreft maak ik me geen zorgen, een amp kost me om en bij de 350€, dan praat ik over eentje met voldoende vermogen om ook de 12W7 te laten zweten.

dat wil echter allemaal niet zeggen dat het de JL moet worden, maar als ik die op de kop kan tikken voor 300€, dan wordt het toch lastig om met een andere driver beter te doen denk ik...maar ik sta open voor suggesties  ;)

Vermogen is idd niet zo'n issue met huidige prijzen van amps maar met die T/S-parameters valt niet zoveel te rommelen.  Dat zou snel door de mand vallen.  Staat los vd XXLS12 suggestie van Ralf en mij.  Volgens mij komt die 12W7 niet zo ver in het sublaag (er is een grens aan wat DSP/boost goed kan verhelpen) maar iemand anders (keyser?) kan dat vast beter voorrekenen.

Dirk

ik kon me toch niet inhouden, net dus maar ff de 12W7-3 opgehaald  :D
als ik nou morgen een amp van op m'n werk mee kan pakken, kan ik idlv deze week alvast een eerste indruk krijgen van wat er uit te halen is (hij zit nl nog in het oude BR kastje)...ook al moet het eigen kastje dan nog compleet gebouwd worden.

nu begint dus de zoektocht naar een leuk ogend meubeltje...da's lang niet zo audiofiel, maar wel leuk as such  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

okay  8)
vandaag is de amp gearriveerd, dus ben ik vanavond (na het werk) maar eens aan de slag gegaan met de sub in z'n huidig kistje (BR), om te kijken wat dit geeft in de gegeven situatie.
eigenlijk niet zo heel relevant, aangezien ik had vooropgesteld de sub alleen te willen gebruiken bij surround, maarja...de nieuwsgierige kant van mezelf nam toch ff de bovenhand, dus for now maar aangesloten in de stereoset (bij tijdelijk gebrek aan surround)

na een dikke 3 uur inregelen en schuiven (en inregelen en schuiven en...) ben ik aardig tevreden van het resultaat in combi met de S-HL5'en.

de sub staat uiterst laag qua volume (standje 3 op de sms-1), maar hij doet exact wat ie hoort te doen.
met verdere fine-tuning zal het absoluut nog beter kunnen, maar voorlopig geeft me dit al een goed idee van wat er kan met dit subje in de gegeven ruimte & opsteling
bij sommige muziek merk je haast niet dat ie er is, zelfs niet bij het in- en uitschakelen dmv de mute...maar bij bvb een massive attack is het kippevel van de eerste (lage) noot tot de laatste  :music:

voor een eerste indruk is dit alvast een heel positieve, dus ik heb er nu des te meer zin in gekregen om aan de slag te gaan met het project subkast/-meubel  ;) ook al is hij in de eerste plaats nog steeds bedoeld voor bij de surround.
vandaag trouwens ook een "restje" MDF 40mm op de kop getikt :D, dus zo gauw ik er de tijd voor vind moet ik nu maar eens het bewuste meubeltje gaan zoeken & vinden, want dat bepaalt straks natuurlijk de precieze vorm van m'n subkast die erin komt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on July 31, 2012, 22:10:18
maar bij bvb een massive attack is het kippevel van de eerste (lage) noot tot de laatste  :music:


Fijn dat je eerste indruk al goed is,daar zijn de JL,s goed in he die rifje,s afspelen  ;)     :music:

Dirk

het was ff stil in dit draadje, maar ik had het in het begin vd maand wat te druk op m'n werk (vakantie kwam eraan ,dus dan valt er een hoop te regelen voor ik vertrek)
maar zaterdagnacht was het dan zover...
het was me te warm om te gaan slapen en ik was toch alleen thuis, dus ben ik maar naar de werkplaats getrokken om het gesloten subkastje te bouwen wat straks in het meubel moet komen te zitten.
vanochtend vervolgens nog even naar een bevriend collega de frontbaffle laten CNC'en, want met een bovenfreesje een gat van 27cm in een plaat van 40mm maken zag ik niet echt zitten ;D

ondanks de warmte ben ik aansluitend maar aan het inbouwen geslagen en hij staat nu sinds een uurtje weer te spelen, maar nu dus in een sealed kast ipv de gepoorte waar hij in aangekocht was.
ik had verwacht dat ik iets zou missen, aangezien een gesloten kast niet zo laag doorloopt, maar in stereo valt me dat heel erg mee...eigenlijk gaat hij me laag genoeg.
ohja, intussen heb ik ook uitgemaakt dat er toch niet opnieuw een surround setup gaat komen, dus ik hou deze sub-plannen voorlopig aan zoals vooropgesteld, maar ga hem nu gebruiken ter ondersteuning van de Harbeths...als het eindresultaat tenminste bevalt, want ik ben in de stereo setup toch iets kritischer.
maar op dit moment ben ik dus positief verrast, want het klinkt (vind ik) beter dan voorheen.

ik heb nu nog geen nieuwe calibratie/meting gedaan (draai dus nog ff op de oude setting vd sms-1, die was ingeregeld op de ported kast), maar vind het echt wel al mooier klinken dan voorheen  :music:

volgende stap, het meubel lichtjes aanpassen, want ik heb me blijkbaar toch een ietsje vergist in de maatvoering van de JL :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

Quote from: morca on August 20, 2012, 17:17:17
Top dat ie nou nog beter bevalt,speelt retestrak in een closed box he?
Hoeveel liter inhoud heetf het kistje ?
ik heb exact gevolgd wat JL adviseert : 39L nuttige inhoud (= 43L - 4L die de sub inneemt)
en hij klinkt idd heel strak, duidelijk beter dan wat een 12W6 ooit in m'n auto deed in z'n sealed box ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Je zit ong op de lijn nu zoals ik ook bouw,groepdelay ligt hoger als Wiinisd als optimaal beschouwd.En de Q factor vd kast zal ong ,9 zijn.
Maar de JL,s vinden dat juist geweldig,gaan ze lekker strak en direct van spelen.

Je zal idd wel zitten te genieten nu  ;)