Subwoofer in (muur)kast

Started by frenkiev, May 17, 2012, 11:23:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frenkiev

Beste mensen,

Aangezien ik ga verhuizen en een muurkast onder de trap over heb is mijn vraag of daar een actieve subwoofer in te bouwen is. Het enige wat zichtbaar mag zijn, zijn bv drie bassreflexpoorten naar de kamer. Wie heeft er een idee voor me?

Bij voorbaat dank.

Frenk.

wupsie

Quote from: frenkiev on May 17, 2012, 11:23:44
Beste mensen,

Aangezien ik ga verhuizen en een muurkast onder de trap over heb is mijn vraag of daar een actieve subwoofer in te bouwen is. Het enige wat zichtbaar mag zijn, zijn bv drie bassreflexpoorten naar de kamer. Wie heeft er een idee voor me?

Bij voorbaat dank.

Frenk.

Mooi gegeven :)
Voordeel 1: redelijk groot volume, dus ruime keus wooferts.
Het is wel raadzaam om niet de ruimte zelf als klankkast te gebruiken, maar er een kist in te gaan maken.
Verder zijn je verwachtingen niet duidelijk.
Wat wil je??
Scheuren in de fundering?? afgrond diep laag op oorlogsterkte?
Geschikt voor film/muziek, zoja, welke verhouding??
En ook niet belangrijk: wat mag het kosten?
Plaats eens een schetsje van de kamer, zodat je zitpositie tov de kast duidelijk is.

Bepaal eerst je budget, en gebruik dat als uitgangspunt.
Resume: je vraag is veeel te algemeen  :) :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Voor film is een bandpass een monster,ik heb zelf ook zo,n ding gebouwd.
Wat zijn je verwachtingen,superstrak voor muziek,of ultralaag voor film.

Mijn bandpass heeft ook 3 pijpen,heel goed idee om me te beginnen bij een forse woofer is dat nodig om je luchtsnelheid laag te houden.
En uit een 4e orde bandpass komt niet meer als 3 pijpen,woofer zit opgesloten.

Dus lijkt me ideaal voor jouw,maar dan komt het hem in de kast wegrekenen ........
Heb je een unit/amp/dsp op het oog hiervoor.
Voor een bandpass zou ik een niet te kleine unit nemen,zeker 13 of 15 inch,met een Xmax van zeker 15 mm.
Het is een mooi ontwerp,maar een unit die veel lucht verplaatst is wel wenselijk.

Voor wat leuke unit,s zie mijn onderschrift.

frenkiev

Dank voor jullie suggesties heren!

Ik ben niet zo technisch, heb nog geen idee wat een woofer cq versterker kost...
Wil het als het ware uitproberen dus wil geen honderden euro's uitgeven.
Ik hou zelf veel van druk... het voelen van de basss!

Bijgevoegd een schetsje van de kamer.


Former member 78


morca

Mooie schet,s  :thumbs-up:
Idd de binnenmaten zijn hier handig bij,ben je zelf niet technisch ,laat je het bouwen/inbouwen.
Daar is wel een forumsponser voor.

Eventueel een foto vd kamer/kast om een beter idee te krijgen.
Doe je dit meteen goed,met een goeie unit en amp krijg je echt geen spijt van.
Boel mensen vinden het in eerste instantie duur,tot ze het resultaat horen.
Arjan en ikzelf bv ,en ieder die zelfbouw heeft of laten bouwen,zullen je verzekeren dat je in de winkel niet zo,n goeie sub koopt.
Het moet alleen wel goed berekend,gebouwd en afgesteld worden,
en voor dat laatste, daar heb je  iemand voor nodig die komt meten,of het jezelf leren  ;)

wupsie

#6
Quote from: morca on May 17, 2012, 16:25:06
Mooie schet,s  :thumbs-up:
Idd de binnenmaten zijn hier handig bij,ben je zelf niet technisch ,laat je het bouwen/inbouwen.
Daar is wel een forumsponser voor.

Eventueel een foto vd kamer/kast om een beter idee te krijgen.
Doe je dit meteen goed,met een goeie unit en amp krijg je echt geen spijt van.
Boel mensen vinden het in eerste instantie duur,tot ze het resultaat horen.
Arjan en ikzelf bv ,en ieder die zelfbouw heeft of laten bouwen,zullen je verzekeren dat je in de winkel niet zo,n goeie sub koopt.
Het moet alleen wel goed berekend,gebouwd en afgesteld worden,
en voor dat laatste, daar heb je  iemand voor nodig die komt meten,of het jezelf leren  ;)

Wijze woorden, laten we maar eens beginnen met het vaststellen van het te verspijkeren budget :)
Waaruit bestaat je set op dit moment?
Ik doel dan voornamelijk op de nu toegepaste speakers en configuratie :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

frenkiev

Mmmmmm exacte maten en foto's volgen nog. Maar de bekisting kan ong. 50 cm. hoog bij 90 cm. diep zijn. Breedte is zelf te bepalen. Als set heb ik maar de simpele Harman Kardon HS350 met HKTS11 speakerset :blush:
Wat zijn ong. de kosten?


frenkiev

Morca, budget is geen probleem, waar moet ik ong. aan denken?

morca

Moeilijk te zeggen,ik bouw hem niet.
Maar denk dat 1 unit afdoende is bij deze luidsprekers,deze luidsprekers blijven of ga je die nog eens upgraden?.
Dan is iets teveel niet zo erg bij een sub,met het oog op de toekomst.
1 subwoofer bv JL 13 W3V3-4 en amp ,550a 600 euro misschien ong,dat is dan met een buget amp van berhinger Inuke 1000 DSP.
Met bv een hypex DS 4 en een mini dsp of een 1124 dsp ben je richting de 750 kwijt.
Aan losse delen dan zonder bouw.

Maar je gaat het niet zelf bouwen toch? anders is het misschien een leuk projectje voor Jaco.

frenkiev

Idd, ik heb er zelf geen ervaring mee. Bouwt Jaco ze dan? Hoeveel druk en rms kan ik verwachten? Gaan de nekharen overeind ;)

wupsie

Quote from: frenkiev on May 17, 2012, 22:04:01
Idd, ik heb er zelf geen ervaring mee. Bouwt Jaco ze dan? Hoeveel druk en rms kan ik verwachten? Gaan de nekharen overeind ;)

Mag ik als net geen sub noob even een opmerking plaatsen bij de termen druk en beleving?
Mijn eerste sub was een budget yamiehammie BR klein dingetje, maar pufte, steunde en blies, dat het een lieve lust was.
Dit is al snel te verwarren met power en druk als je niet beter weet.
Heb zelf nu een gesloten sub gebouwd, en deze naast de budget yammie geluisterd.
DAN begrijp je waarom DIY lonend is :)
De yammie zucht en blaast als een bronstige breezer dame, kortom; het lijkt heel wat, maar het is nix, erg vermoeiend, en op volume niet meer te doen.
De DIY gesloten sub is een stuk rustiger, gaat strakker en dieper, zonder te blazen en te zuchten.
En dan moet ik nog in de weer met dsp e.d. om de afstemming optimaal te krijgen, hier kan Mocra je meer over vertellen, hij heb een aantal zeer informatieve topics aangaande deze materie.

Resume: ECHTE druk van een GOEDE sub geeft een TOTAAL andere beleving dan die van elke willekeurige budget sub.

Verder is oppervlakte en uitslag belangrijk als je druk wil, eigenlijk zou je eens mij Mocra moeten gaan luisteren, het voorstel dat jij doet is echt niet verkeerd, mischien is zijn bandpass iets voor jou :) :)

Wat ook in je overweging hoort is dus eventuele dsp en versterking.

Ik zou zeggen: luister naar de ervaren bouwers hier, neus de diverse topics eens rustig door, ook op andere fora, en kijk zo eens naar wat aansluit bij jou wensen.

Zoals al eerder aangehaald: het voorstel van Morca is zeker niet verkeerd :) :headbanging:

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Former member 78

Jacco bouwt zoals jij het wil hebben.
Met de maten die jij noemt, heb je iig de ruimte om een bruut ding te laten bouwen!

Als de breedte rond de 90cm mag zijn, kan ik jou zeker de 15'' van MTX aanraden.
Met jouw ruimte voor de sub, heb je dan genoeg voor 2x 15'' en dan heb je erg veel druk ;)
Een iNuke 3000DSP als versterking en je bent vrij goedkoop klaar.

Misschien is het wel een optie, om jouw front speakers te vervangen, door een leuke monitor.
Want de Herman Karton speakers zullen (denk ik) ruim boven de 100hz stoppen.

morca

400 rms woofer,en ja dan voel je wel Wat bij een bandpass mits goed berekend.  :D

Je kan de woofer net bouwen zoals iemand wil,ik deed het ook graag,maar ben er te druk voor,en de rug is niet 100 % meer dus ga niet meer zeulen met die zware kisten,maar reken nog wel eens wat voor voor mensen die wel zelf gaan bouwen.

Dankje Wupsie,de bandpass van mij is meer als 2e sub die heeft een band van 15hz tot 70hz inroom.
De band moet wel doorlopen tot 80a 90 hz  ong,dan zal hij iets minder laag opkomen,maar 20 is zat.
Dus percies dezelfde tip ik alleen iemand die hem naast een gesloten zet,ivm met het doel wat ik voor ogen had.
Ultra laag waar je haren echt van staan te trillen als je stekels hebt en gel in hebt.
Ik heb hier wel eens visite,die voelt ze haar die ze ribben,ommerking dat niet de broek maar hij in zijn broek stond te trillen.
Een gesloten systeem leuk,maar een bandpass kan voor film echt een Monster zijn

Drukbeleving is ongelovelijk,maar dat is bij mij ook door hulp met berekenen vd kist,zeer goeie woofer ,amp en afstelling met dsp.
Daar kan geen gesloten systeem tegenop.

Er kan veel net hoe gek je het wilt maken.

Is het een muurkast ofzo,ben even benieuwd een foto,misschien komen er andere betere iedeen .

De Inuke is een leuke buget amp,de MTXen ook,maar ik heb ze beide gehoord en zou toch eerder voor JL gaan voor die paar tientjes.
2 woofers ligt even hoe groot ze kast is,en denk dat een JL beter presteerd in een bandpass door zijn stijvere ophanging,zal hij sneller spelen.
Maar daarom vroeg ik al een foto,kijken of er wat anders toe te passen is.

Een Dayton woofer is ook niet verkeerd in het prijssigment,die zou ik prefereren boven een MTX of ander vaak toegepaste merken zoals Peerless.



Former member 78


wupsie

Mannen: waar kan ik specs vinden van dat MTX 15 inch spul??
Wat goegel oplepeld is erg beperkt namelijk :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Former member 78

Quote from: wupsie on May 18, 2012, 00:23:32
Mannen: waar kan ik specs vinden van dat MTX 15 inch spul??
Wat goegel oplepeld is erg beperkt namelijk :)

Google op T615-44 of T615-22
Maar zoals te lezen is, raad morca het af...

yorkie13

#18
Gaan we weer met JL versus de rest.............pfffffffffffff.

Is toch voor in de auto ?  :D

knubbe

Ik heb nog een JL 12W6 liggen die voor een mooi prijsje weg mag :)
Verder heb ik weinig nuttigs toe te voegen :P Alleen dat zelf bouwen veel leuker en leerzamer is :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

wupsie

Quote from: knubbe on May 18, 2012, 09:37:50
Ik heb nog een JL 12W6 liggen die voor een mooi prijsje weg mag :)
Verder heb ik weinig nuttigs toe te voegen :P Alleen dat zelf bouwen veel leuker en leerzamer is :D

Een mooie gelegenheid om eindelijk eens op een betaalbare manier kennis te maken met het JL virus :)
Zou je zo vriendelijk willen zijn om mij je prijs per pm toe te doen komen?
Heb de JL effe ingevoerd, en met een mooie grote kist, ziet dat er veelbelovend uit :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

#21
Quote from: RA SUBS on May 18, 2012, 09:16:21
Gaan we weer met JL versus de rest.............pfffffffffffff.

Is toch voor in de auto ?  :D
Jij verkoopt toch ook alleen BK ?  :P
Je mag wel eens langskomen met 2 BKsubjes om te testen,nou maak je ervan dat ik alleen JL doe, maar jij alleen BK,en dat is wel echt zo  ;)

Nee hoor geen JL tegen de rest verhaal,kijk wel uit.  ;)

Voor in de auto,hihihi ge wil mij pesten Ralf,het beste voor in de auto idd imo,maar voor thuissub,s is er nu ook een leuke dealer.Of bouwer.

Nieuwe sdx 15 heb ik net zoveel vertrouwen in hoor,en een mooie dayton ook,dus ik zie het probleem niet  ;)

Dus vergeet maar gauw dat ik alleen JL tip RA,dat was ,en wat was is niet meer.

Arjan laten we nou eens ophouden elkaar te benoemen en welke merken daarbij.
Ik heb veel gehoord,jij .............alleen MTX...maar zegt veel tegen mij persoonlijk elke keer.
denk dat ik toch ook niet meteen jouw bij naam noem bij elke ding wat ik niet met je eens ben  ;)
komt iets netter over vind ik,maarja
;)

yorkie13

#22
@ Morca     Kijk zo kennen we je weer  8)



edit, en nee ik doe ook DIY en iets met een ander merk subwoofers.

Voordeel van JL in een (muur)kast is in elk geval dat je deze niet ziet  :D


morca

Quote from: RA SUBS on May 18, 2012, 14:17:18
@ Morca     Kijk zo kennen we je weer  8)



edit, en nee ik doe ook DIY en iets met een ander merk subwoofers.

Voordeel van JL in een (muur)kast is in elk geval dat je deze niet ziet  :D
Peerless zijn mooie unit,s hoor,en best goed denk ik,alleen niet mijn smaak om mee te bouwen omdat jij ze voor zo,n mooie prijs verkoopt  ;)   Dat is eigenlijk de reden,goed voor jouw toch,beter een complete van jouw tippen  :D

DIY is gewoon leuk,dat ik voorkeuren heb voor bepaalde merken zou opzich niet zo,n probleem hoeven zijn.
Dat ik graag met JL en jij graag met peerless werkt ,of iemand anders weer met MTX,Dayton, SDX enz moeten we denk ik niet meer zo aanlengen, zo van daar is JL Marco weer,en zo nog een paar namen die ik niet ga noemen ivm respect voorelkaar.
Ik kom voor me lol hier,ik hoef niet perse iedereen aan een JLtje te helpen hoor,dat is allang verleden tijd.

Ik tip ze nog graag,wil iemand wat anders ga ik wel gauwer daarin mee als eerder dat wel,
dus die oude Marco, leer je hopelijk iets anders kennen nu  ;)

yorkie13

Prima, weer on topic dan.

Een bandpass op de getekende lokatie icm met kleine fronts gaat niet echt werken lijkt me.

Een bandpass doet weinig boven de 80 hz dus je mist slamm.

Jaja, heb in het verleden ook Bandpass gehad.