Het 'grote' Rotel topic

Started by W.Otter, April 28, 2012, 15:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

chansig

Zow ...dat zijn flinke bakken zeg. En mooi ook nog eens.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Mooi! Dat zal vast heerlijk klinken. Geniet ervan.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Wanteds13

#702
Quote from: HJ on April 17, 2021, 21:15:47
Kan het misschien te maken hebben met aarding?
Ik heb dat ook gehad,( wel met andere componenten)
Ik heb toen de aarde van de phono op de pre verbonden met de aarding van de eind versterker en alles was stil.

De RC1590 zelf is niet geaard. De middelste pin van de stroomaansluiting ontbreekt. Wel heb ik geprobeerd de aardklem te gebruiken en alles op hetzelfde punt te aarden, maar dit bood geen verbetering.

De ruis was bij mij te horen vanaf de luisterpositie wanneer het echt stil in huis is (ruim 2 meter afstand). Bij gebruik van XLR kabels zelfs zonder je best te doen. Tijdens pop, jazz en blues niet storend. Tijdens klassieke stukken absoluut hinderlijk.

Ik heb contact gehad met Bowers & Wilkins UK (contactpunt voor Rotel in Europa) en de engineer die ik gesproken heb vond het ook niet passen bij de RC-1590. Wanneer ik een ruis kon horen als ik vlak naast de speaker stond, dat wilde hij nog wel als normaal zien, maar zo luid als het bij mij was zou absoluut niet de bedoeling moeten zijn. Na het nodige nagelopen en geprobeerd te hebben met de beste man kwam hij tot de conclusie dat er iets mis moest zijn met mijn model.

Het idee om met een MiniDSP tussen de RC en RB te gaan draaien sprak mij niet zo aan. De extra stappen voor AD/DA conversie zouden hun eigen invloed op het signaal gaan hebben en zo hun eigen problemen toevoegen. Dan zou ik het logischer vinden om een MiniDSP SHD (welke veel betere conversie aan boord heeft dan de 2x4HD en zijn Dirac variant) als preamp in te zetten met een phono-preamp op de analoge input. De RC1590 zou dan overbodig zijn en zo zou er één schakel minder in de lijn zijn. Iets kan nooit transparanter zijn dan er gewoonweg 'niet zijn'.

De voorversterker is teruggestuurd en ik ben tijdelijk maar even terug naar de Onkyo als preamp. Waar ik het geluid met de Onkyo vroeger prima vond, merk ik wel dat mijn oren snel verwend geraakt zijn... Op de ruisvloer na klonk de RC1590 echt subliem. Het is nu met de Onkyo echt niet zo fijn (zelfs vermoeiend) om naar te luisteren....  :nopompom: Nu op naar een exemplaar die zijn kunstje zónder ruis kan!


PS: Wat is die Michi setup echt adembenemend zeg! Jaloers!  :wub:
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Fr@nk

Quote from: Wanteds13 on April 20, 2021, 11:28:51



PS: Wat is die Michi setup echt adembenemend zeg! Jaloers!  :wub:

Al in het echt gezien en/of beluisterd? 
Een echte aanrader. ;)


Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Wanteds13

Ik denk dat het voor mijn portemonnee (en verstandhouding met de betere cq verstandigere helft) beter is als ik er niet heen ga luisteren. Dat gezegd hebbende, ik vind het wel echt een vre-se-lijk mooi ding! :wub: :worship:
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

nicootje

Hallo,

ik ben sinds kort in het bezit van een Rotel RCX-1500 versterker.
Aangezien de firmware wat aan de oude kant was heb ik een firmware upgrade gestart.

Het upgrade-proces leek goed te gaan maar helaas is deze unit na de upgrade zo dood als een pier.

Het leek mij dat deze unit ook van buitenaf een firmware upgrade zou moeten kunnen krijgen.
Ik heb ontdekt hoe dat moet maar na het uploaden van de nieuwste firmware bleef de unit dood.

Heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Fr@nk

#706
Quote from: nicootje on May 25, 2021, 16:14:53
Hallo,

ik ben sinds kort in het bezit van een Rotel RCX-1500 versterker.
Aangezien de firmware wat aan de oude kant was heb ik een firmware upgrade gestart.

Het upgrade-proces leek goed te gaan maar helaas is deze unit na de upgrade zo dood als een pier.

Het leek mij dat deze unit ook van buitenaf een firmware upgrade zou moeten kunnen krijgen.
Ik heb ontdekt hoe dat moet maar na het uploaden van de nieuwste firmware bleef de unit dood.

Heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt voor de moeite.


Factory reset al eens geprobeerd?

edit:
How do I reset the RCX-1500:
https://rotel.com/en-gb/faq/how-do-i-reset-rcx-1500
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

nicootje

Bedankt voor de snelle reactie.

De unit is dood dus er is gen menu waar ik dat kan selecteren.

In de kast zie ik wel 2 buttons:
s101 met opschrift boot0
s102 met opschrift reset

Kan ik wellicht hiermee een factory reset doen en zo ja hoe dan?

Fr@nk

Quote from: nicootje on May 25, 2021, 18:01:45
Bedankt voor de snelle reactie.

De unit is dood dus er is gen menu waar ik dat kan selecteren.

In de kast zie ik wel 2 buttons:
s101 met opschrift boot0
s102 met opschrift reset

Kan ik wellicht hiermee een factory reset doen en zo ja hoe dan?

Damn, is balen. Heb je hem al eens voor een paar minuten van de stroom gehaald?
Ik heb geen idee welke leeftijd dit toestel heeft maar als er geen garantie meer opzit zou ik er niet te beroerd voor zijn om om de boot en/of reset toets in te drukken.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

nicootje

Het is inmiddels een oudje hoor en staat op de Rotel site bij de archived items.

Ik heb van alles geprobeerd, het gaat wel een heel technisch verhaal worden.

In het inwendige zag ik buiten de 2 eerder genomede buttons ook dat er een micro-controller STM32F101 in zat.

Vanuit mijn electronica-hobbie heb ik veel ervaring met micro-controllers.
Op internet vond ik dat als je de reset button en de boot0 button gelijktijdig indrukt en vervolgens eerst de reset-button en daarna de boot0 button losalaat je in de bootloader-mode komt.
Via de RJ45 connector kan je dan via RS232 met dit device communiceren.

Vervolgens kon ik met de software van ST (STM32CubeProgrammer) de Rotel firmware (RCX1500SB115-V123-Ymodem.bin) uploaden.
Dat uploaden lukt prima maar helaas blijft de unit dood. Kennelijk moet er nog iets geupload worden.

Nu weet ik uit ervaring dat elk apparaat waar je via een menu-systeem firmware op kunt laden een methode heeft om de firmware op een alternatieve manier op te laden als het gewoon laden via het menu-systeem niet lukt.
Dat is immers de methode waarmee fabrikanten de firmware er op laden als een device net geconstrueerd is.
Maar helaas houden fabrikanten dat zoveel mogelijk geheim.

Heel vaak bestaat er dan een forum oid waar mensen met gelijksoortige problemen hun ervaringen uitwisselen.

Ik heb zo'n forum voor Rotel helaas nog niet gevonden en hoop dat ik via deze post iemand vind die mij naar zo'n forum kan leiden of wellicht de oplossing heeft.

Robiwan

#710
Hier staat sinds 1,5 week een Rotel RA-03 geïntegreerde stereoversterker en RCD-02 cd-speler. Allebei uit 2003-2004 denk ik. Gekocht voor een prikkie via MP. Klinkt echt top met de KEF Q550 speakers. Hoop dat dit nu eens een blijvertje is. Pas een Hegel H90 op bezoek gehad maar die haalt het echt niet bij de Rotel RA-03 ondanks het forse prijsverschil. De Rotel klinkt veel levendiger, strakker en sprankelender, zowel op hoog als laag volume. Met de Hegel klonk het, nou ja saai. Ook de interne phonotrap is gelijkwaardig aan de Rega mini fono A2D.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Tannoy609

Beste mensen,

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een setje Tannoy 609 dual concentric. Deze klinken goed, maar ik heb het gevoel dat het beter kan. Op dit moment heb ik een Denon d-f88 versterker, maar op marktplaats staat een rotel ra-1520. Weet misschien iemand of deze versterker goed klinkt en wat ik er in dat geval voor zou moeten betalen.

Groet

Xander32

Rotel heb ik vaak als redelijk pittig in het hoog ervaren, daardoor wat mij betreft niet de beste combi met Tannoy.

Quote from: Tannoy609 on December 24, 2021, 14:29:26
Beste mensen,

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een setje Tannoy 609 dual concentric. Deze klinken goed, maar ik heb het gevoel dat het beter kan. Op dit moment heb ik een Denon d-f88 versterker, maar op marktplaats staat een rotel ra-1520. Weet misschien iemand of deze versterker goed klinkt en wat ik er in dat geval voor zou moeten betalen.

Groet
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

#713
Quote from: Xander32 on December 24, 2021, 14:32:51
Rotel heb ik vaak als redelijk pittig in het hoog ervaren, daardoor wat mij betreft niet de beste combi met Tannoy.

Tsja, ik vind Rotel (tenminste mijn model RA1592) neutraal en deze reviewer vind Rotel zelf aan de warme kant en smooth

Vergelijk Rotel RB-1582 MkII met Parasound Halo A 23 amplifier
Both amps did well for their prices. I didn't find that the difference in power output made any difference in sound, but I also found that their sounds are very, very different. Take this analogy with a grain of salt, but the Rotel sounded more like a conceptualized tube device, warm and comfortable; the Parasound sounded more solid-state: accurate and analytic.

https://www.soundstageaccess.com/index.php/equipment-reviews/533

Maar ja... de ene Rotel is de andere niet....
Ik heb ook professionele reviews gelezen over de Denon PMA2500, waarbij  in 1 test juist de basweergave werd geroemd
en bij de andere test, juiste de basweergave als wat minder wat beoordeeld.

Kortom vergeet wat Xander32 heeft geschreven en vergeet vooral wat ik heb geschreven en vertrouw alleen op je eigen oren  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Lang verhaal kort; ik maak deel uit van diverse Tannoy gerelateerde fora en de combi van Tannoy ls en Rotel versterking ben ik nog niet tegen gekomen. Dat is feitelijk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Xander32 on December 24, 2021, 18:19:34
Lang verhaal kort; ik maak deel uit van diverse Tannoy gerelateerde fora en de combi van Tannoy ls en Rotel versterking ben ik nog niet tegen gekomen. Dat is feitelijk.

Hoi Xander32, kun je misschien aangeven welke Tannoy gerelateerde fora? Wellicht heb ik die nog niet in beeld. Mag ook via PM. Alvast bedankt!

vanzomereng

#716
Quote from: Xander32 on December 24, 2021, 18:19:34
Lang verhaal kort; ik maak deel uit van diverse Tannoy gerelateerde fora en de combi van Tannoy ls en Rotel versterking ben ik nog niet tegen gekomen. Dat is feitelijk.

Tja, op het smulweb.nl ben ik ook niet de combi van zure haring met vanillevla toegekomen, dat is feitelijk  ;)

FF serieus,  hoeveel anderen met een bepaalde combinatie spelen is toch niet zaligmakend en bepalend.
Uiteraard zou ik veel genoemde en "beproefde" combinaties zeer serieus nemen en wellicht proberen
maar daarnaast buiten de geijkte paden op onderzoek gaan, levert wellicht ook aangename verrassingen op.

By the way, als je googled op Tannoy & Rotel, kom je toch het e.e.a. tegen aan treffers
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Indien je zoekt op covid bestaat niet ook  ::)

Quote from: VANZOMERENG on December 25, 2021, 11:03:50
Tja, op het smulweb.nl ben ik ook niet de combi van zure haring met vanillevla toegekomen, dat is feitelijk  ;)

FF serieus,  hoeveel anderen met een bepaalde combinatie spelen is toch niet zaligmakend en bepalend.
Uiteraard zou ik veel genoemde en "beproefde" combinaties zeer serieus nemen en wellicht proberen
maar daarnaast buiten de geijkte paden op onderzoek gaan, levert wellicht ook aangename verrassingen op.

By the way, als je googled op Tannoy & Rotel, kom je toch het e.e.a. tegen aan treffers
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MichielB

Quote from: VANZOMERENG on December 25, 2021, 11:03:50
Tja, op het smulweb.nl ben ik ook niet de combi van zure haring met vanillevla toegekomen, dat is feitelijk  ;)

FF serieus,  hoeveel anderen met een bepaalde combinatie spelen is toch niet zaligmakend en bepalend.
Uiteraard zou ik veel genoemde en "beproefde" combinaties zeer serieus nemen en wellicht proberen
maar daarnaast buiten de geijkte paden op onderzoek gaan, levert wellicht ook aangename verrassingen op.

By the way, als je googled op Tannoy & Rotel, kom je toch het e.e.a. tegen aan treffers

De geijkte paden leveren niet zelden wat middelmatigs op, vaak is het pad door veel marketing inspanningen gelegd. Een keertje een andere richting kiezen en voor wat onbekenders/bijzonders gaan ..... spannend en een grote kans dat je wordt beloond!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

pvdspek

Hi,

Ik heb sinds deze week een Rotel RSX-1560 en nu ben ik benieuwd hoe ik de subwoofer het beste kan aansluiten.
De actieve subwoofer (Phonar AS1000) heeft twee RCA inputs (L+R) en de RSX1560 heeft twee sub-outputs (sub1+sub2).

Kan ik Sub1 nu aansluiten op het linker kanaal van de subwoofer en Sub2 op het rechter kanaal?
Of moet ik Sub1 met een Y-kabel aansluiten op de linker én rechter ingang van de subwoofer?

Alvast bedankt!

Marco66

Quote from: pvdspek on January 24, 2022, 17:01:36
Hi,

Ik heb sinds deze week een Rotel RSX-1560 en nu ben ik benieuwd hoe ik de subwoofer het beste kan aansluiten.
De actieve subwoofer (Phonar AS1000) heeft twee RCA inputs (L+R) en de RSX1560 heeft twee sub-outputs (sub1+sub2).

Kan ik Sub1 nu aansluiten op het linker kanaal van de subwoofer en Sub2 op het rechter kanaal?
Of moet ik Sub1 met een Y-kabel aansluiten op de linker én rechter ingang van de subwoofer?

Alvast bedankt!

Je kunt gewoon 1 rca ingang gebruiken op de sub vanaf sub 1 van je versterker.
Sub 2 is bedoelt voor een tweede subwoofer!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

MegaJ

Quote from: MegaJ on November  8, 2020, 10:20:00Hoe bevalt de 1555?

Ik overweeg die versterker of een 1575 om al mijn B&W's aan te gaan sturen.

Heeft iemand nog advies op dat punt? Is de 1575 (klasse D) beter of de 1555 (klasse AB)?

Het is uiteindelijk een RMB-1585 geworden, helemaal top!
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Bertram Wooster

Hi,
Ik heb sinds twee dagen een tweedehands Rotel RA1570. Hij klinkt erg goed, maar heeft een probleem. Als ik mijn telefoon via een usb-kabel aan de voorkant aansluit en muziek afspeel, spoelt hij halverwege het liedje door naar het volgende liedje. Het is erg storend en ik heb er niks over kunnen vinden, behalve waar het autostereo's betreft en daar ging het vooral over corrupte bestanden. Ik hoop dat een van jullie weet hoe ik dit kan oplossen!

Rowdy

Handleiding van de Rotel RA-1570:
https://rotel.com/sites/default/files/product/manuals/RA-1570-OM.pdf
Nederlandstalig vanaf pagina 46. Lees regelmatig iPhone / iPod in de handleiding.