Subbie itch en verwachtingen PR ontwerpen.

Started by wupsie, April 19, 2012, 21:25:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Dus FF met een lelijk frontje, nu je de keuze nog hebt  :D

morca

Ik raad het je in ieder geval met klem af,maar soms wil je wat proberen.
Ik heb het 1 keer toegepast ,3a 4 jaar gezeur tot het eindelijk een frontfire is geworden,en de plaatsing verbeterd.
Nu klinkt de woofer opeens erg goed.

Dus ik zou dit downfire verhaal laten schieten,Wups.
Laatste tip die ik je mee wil geven voordat je aan de gang gaat.

wupsie

Quote from: morca on April 29, 2012, 10:14:22
Een DF is nou niet echt aan te raden,je hebt een houten vloer toch .....
Verticale staande golven zijn dan vaak een groot probleem.

Maar als je het perse wilt  :-X
Je bent niet de eerste of laatste die daar problemen me zal hebben

Mijn vloer is van beton, hierop leg isolatie, waarop het lamihaat zijn ding doet.
Klopt het, dat als je basreflex pijp flanged ends heeft, hij korter mag zijn??
Dus: retteketet baspijp met trompetten aan bijde zijdes??
winisd pro geeft dit aan namelijk, neem aan dat flanged betrekking heeft op de trompet vorm.
Front firing is geen probleem hoor, dan maak ik toch gewoon de voor en achterzijde van beuken, jihah :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: wupsie on April 29, 2012, 12:13:28
Mijn vloer is van beton, hierop leg isolatie, waarop het lamihaat zijn ding doet.
Klopt het, dat als je basreflex pijp flanged ends heeft, hij korter mag zijn??
Dus: retteketet baspijp met trompetten aan bijde zijdes??
winisd pro geeft dit aan namelijk, neem aan dat flanged betrekking heeft op de trompet vorm.
Front firing is geen probleem hoor, dan maak ik toch gewoon de voor en achterzijde van beuken, jihah :headbanging:
Dat van die flanged ends ben ik me ook iets over aan het inlezen.
Ik wisst toen gewoon de lengte en heb het hout waar de pijpen insteken met een bovenfrees rond gemaakt.
Dit lijkt prima te werken hier.

wupsie

Quote from: RA SUBS on April 29, 2012, 10:42:36
Dus FF met een lelijk frontje, nu je de keuze nog hebt  :D

Jjajajajaja!!!
Heb verschillende kleuren speakerdoek besteld, dus kan de creatifiteit helemaal de vrije loop laten   :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Zoooooooooow hee, een kant en klare trompet pijp met voldoende lengte gaat inclusief verzending meer dan 30 euro kosten.............................................. dacht het niet   :D
Jammer dak vorige week net een heleboel "rommel"met grofvuil heb weggedaan, daar zaten ook een paar mooie pijpen bij, naja eem in de schuur struunen dan maar  :hehe:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

 :pompom:  Goedenmorgen  allemaal :pompom:
Het weer is geweldig, dus eindelijk kunnen vandaag de panelen voor het audio meubel gezaagd worden.
Eerst een bakske senseo, en dan e.e.a. buiten opstellen.
Als er behoefte aan plaatjes is, hoor ik dat graag  :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Alle panelen zijn gezaagd, alle randen en hoeken met een 3mm rondfrees afgerost, en schuren, schuren, schuren. :D
Ben het nu zat, en ga een sociale actie ondernemen: bierdrinken op een terras  :hehe:

Woensdag heb ik tijd om e.e.a. in elkaar te bakken.

Keep u all posted :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

De eminence lab12 is binnen!!!!!!













Ziet er erg stevig uit, netjes afgewerkt, wel wat ruiger dan de dayton audio driver, wat een beest :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Aan het inelkaar trappen van mijn meubel kom ik vandaag niet meer toe.
Als teaser een plaatje van de gezaagde stapel plankskes :)



Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

wupsie

Quote from: Walter_PPK on May  2, 2012, 12:54:28
Zo je gaat weer als een speer :pompom:

Heb net het meubel even droog mbv lijmklemmen in elkaar gezet, en e.e.a. ziet er goed uit.
In de goedkope ikea panelen zit vaak nog wat spanning, hier was ik door een mattie van mij op gewezen, deze adviseerde om voor beter, cq duurdere panelen te kiezen.
Aangezien ik soms eigenwijs ben, weinig budget heb, en wel van een uitdaging hou, toch voor het goedkope ikea spul gegaan.
Inderdaad, sommige panelen strokken na het zagen zo krom, dat er 5mm  ruimte ontstond.....kijken of dat met lijmklemmen weer recht te breien is.
Verder moeten er twee paneeltjes opnieuw gezaagf worden, door het krom staan van een van de panelen is tijdens het zagen dus het zaagvlak niet 100% haaks geworden, en dat ga je dus zien.

Zo zie je maar weer: droog oefenen heeft zo zijn voordelen:)

Het plan is om eerst het binnenwerk van de kast te verlijmen, en vervolgens de "huls "er omheen te monteren.
Helaas heb ik maar 4 lijmklemmen die langer zijn dan 100 cm, anders trapte ik de kast in een keer in elkaar.
Nog even een vraagje:
Eventueel wil ik lijmhulpen in de vorm van houten pennen gaan gebruiken, dat lijkt mij goed te werken, mits de te boren gaten 100% haaks geboord worden, is daar een handige tool voor??
Tips zijn meer dan welkom :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Oja: het meubel krijgt en door mij zelf gemaakt topblad van zebrano :)





Normaal gesproken wordt zebrano super glad geschuurd en afgewerkt met vaak een pu lak.
Ik ben niet zo van de plastik look houtafwerking, en kies er dan ook voor om alleen tot korrel 400 te schuren, en af te werken met olie:)

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Aloha :)
Heb de winisd tutorial eens gelezen, en aan de hand hiervan de eminence lab12 gegevens ingevoerd zoals het hoort.
Nu heb ik als uitgangspunt gekozen voor de standaard butterw. afstemming in basreflex.
Nadat de driver geladen was, heb ik een lowpass filter toegevoegd conform gegevens hypex, verder het subsonic filter toegevoegd, ook conform gegevens hypex.
Lowpass is 2de orde buttw. 100Hz, lowpass is 4de orde buttw. 12Hz.

Toen naar de spl grafiek gekeken.



Dat ziet er veelbelovend uit nietwaar?

Vervolgens heb ik bij input power de waarde net zo lang verhoogt, tot de conus tegen de x-max aanzat.



Als ik dan naar de apparent load grafiek kijk, kan er bepaald worden hoeveel sap de amp moet leveren.



Ik heb bij het bepalen hiervan, de eerste bult genegeerd, mijn gevoel zegt mij dat dit niet ok is, klopt dat?
Kom nu uit op ongeveer 240VA.

Vervolgens heb ik naar de luchtsnelheid gekeken, en dat ziet er volgens mij dramatisch uit :(



Wat de BR pijp betrefd: hoe krijg ik deze snelheid omlaag zonder met pijpen groter dan 14 cm te hoeven werken?
Wat is de aanbevolen maximale luchtsnelheid in deze kwestie?
Met drie pijpen gaat de snelheid mooi richting de 10m/sec, is de aangeven buislengte dan de totale lengte welke nog door drie gedeelt dient te worden???





En hoe krijg ik de overschrijding van de x-max rond 20 Hz weg?? heb wat lopen pielen met het subsonic, als deze waardes instelbaar waren op de amp, was het leven een stuk simpeler :)

Hoop snel iets van jullie te horen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

rho

Ik denk dat je de luchtsnelheid in de poort niet lager krijgt als je de diameter niet groter wil maken.
Een PR is dan de enige oplossing.

Heeft die sub 14mm X-max?
Die dip in X-max bij 22,7Hz komt door de BR afstemming. Die bult bij 33Hz is dus eigenlijk geen bult, maar het normale verloop. Bij de BR frequentie heb je gewoon een dip. X-max is namelijk minimaal op die frequentie.

morca

3 poorten werkt supwer kan ik je verzekeren,op het ZBA werd dat door een hele goeie ook als zeer goed idee bestempelt,simpel omdat ik ook op 11 m/s uitkom.

Het worden 3 pijpen van 120lang en 10 doorsnee ,hij geeft de lengte per buis op.
Bij deze lage luchtsnelheden heb je een joekel van een ,kist en pijpen die je daar bijna niet inkrijgt.
Ik redde het maar dan ook echt net,mocht je 3 pijpen doen wat ik je zeker aanraad.
Wil ik best even met je meedenken/rekenen hoe die 3 pijpen toch erin te krijgen.
Het is hier ook gelukt.

wupsie

Quote from: rho on May  6, 2012, 13:38:21
Ik denk dat je de luchtsnelheid in de poort niet lager krijgt als je de diameter niet groter wil maken.
Een PR is dan de enige oplossing.

Snap ik, heb het aantal vergroot naar drie, kijken of dat in de behuizing te freubelen is.

Heeft die sub 14mm X-max?

Ja.
Die dip in X-max bij 22,7Hz komt door de BR afstemming. Die bult bij 33Hz is dus eigenlijk geen bult, maar het normale verloop. Bij de BR frequentie heb je gewoon een dip. X-max is namelijk minimaal op die frequentie.


Duidelijk, maar wat moet ik met de enorme uitslag rond de 13 Hz??Kan ik deze negeren omdat de weergave daar al erg afgevallen is??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Quote from: morca on May  6, 2012, 13:51:51
3 poorten werkt supwer kan ik je verzekeren,op het ZBA werd dat door een hele goeie ook als zeer goed idee bestempelt,simpel omdat ik ook op 11 m/s uitkom.

Het worden 3 pijpen van 120lang en 10 doorsnee ,hij geeft de lengte per buis op.
Bij deze lage luchtsnelheden heb je een joekel van een ,kist en pijpen die je daar bijna niet inkrijgt.
Ik redde het maar dan ook echt net,mocht je 3 pijpen doen wat ik je zeker aanraad.
Wil ik best even met je meedenken/rekenen hoe die 3 pijpen toch erin te krijgen.
Het is hier ook gelukt.

Gadver, jammer dat de aangegeven lengte inderdaad per buis is.
Ga even rekenen hoeveel volume die in gaan nemen, denk dat flexibele buis in deze het mooist is om mee te werken.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Drie buizen gaan 28 liter volume gebruiken
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Quote from: morca on May  6, 2012, 14:04:10
Hoe is die xmax dan bij 3 poorten,bij de bovenste is het met 1 poort onder met 3 ?

Er staat 1 grafiek met x-max bij morca :)
X-max in niet afhankelijk van het aantal poorten bij de zelfde afstemming.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

rho

Onder de poortfrequentie denk ik niet dat de x-max veel zal verschillen. De woofer heeft daar geen demping meer (buiten zijn eigen ophanging).
Dat de output daar daalt wil niet zeggen dat de x-max ook minder zal zijn. Je hebt voor lage frequenties gewoon veel meer X-max nodig om een bepaalde geluidsdruk te genereren.
Daarbij simuleer je met een vast vermogen. Omdat de beweging van de conus niet meer door de behuizing beperkt wordt, onder de BR frequentie, zal de x-max dus veel hoger zijn dan bij frequenties waar de beweging nog wel in bedwang wordt gehouden door de lucht-veer achter de woofer.

wupsie

Quote from: rho on May  6, 2012, 14:13:48
Onder de poortfrequentie denk ik niet dat de x-max veel zal verschillen. De woofer heeft daar geen demping meer (buiten zijn eigen ophanging).
Dat de output daar daalt wil niet zeggen dat de x-max ook minder zal zijn. Je hebt voor lage frequenties gewoon veel meer X-max nodig om een bepaalde geluidsdruk te genereren.
Daarbij simuleer je met een vast vermogen. Omdat de beweging van de conus niet meer door de behuizing beperkt wordt, onder de BR frequentie, zal de x-max dus veel hoger zijn dan bij frequenties waar de beweging nog wel in bedwang wordt gehouden door de lucht-veer achter de woofer.

Duidelijk, weer wat geleerd, eigenlijk een prut simulatie dus, of ik moet op lage spl gaan spelen???
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Wat de theorie ook is,ik zou even in de gaten houden dat je toch op 2 verschillenda manieren de kist uitrekenend,en daar tips over vraagt.
Zou dan of met 1 of met 3 pijpen,nou vraag je naar de xmax bij 1 pijp en de luchtsnelheid bij 3.

Ik zou bij 3 op een goeie luchtsnelheid en Xmax uit willen komen ,en daarom ook niet zo verwarrend vragen.
Het kan bijna op hetzelfde neerkomen op papier,maar die met die drie poorten werkt natuurkundig toch anders.
Dus beter ook die Xmax plaatsen/vanuit gaan.

Maar dat is een tip wat je ermee doet ..........


Die Xmax neemt idd wel erg toe ook al is het onder zijn afval....