Subbie itch en verwachtingen PR ontwerpen.

Started by wupsie, April 19, 2012, 21:25:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Quote from: Bart_M on April 21, 2012, 12:30:42
De precieze achtergrond heb ik niet meer, maar kijk ook even hier:
http://www.diysubwoofers.org/prd/

Meettechnisch en in simulaties zal het minder duidelijk zijn, maar meer passive oppervlakte is hetzelfde als een grote baspoort. Je krijgt gewoon meer druk en gemak onderin. Je kan alleen nooit 18" baspoorten maken, deze krijg je simpelweg niet in de speaker of ruimte weggewerkt.

Dat een groot oppervlak voordelen heeft is duidelijk, maar op een bepaald moment houdt het toch op. Dan is de investering de extra winst niet meer waard. Het is zaak dat punt te achterhalen natuurlijk.

Bart_M


wupsie

Even een vraag tussen neus en lippen door.
Heb winisd pro gedownload, maar als ik op de box properties klik roept ie: niet beschikbaar in deze alpha versie....
Dus een andere versie van winisd gedownload, kun je geen PR ontwerpen mee simuleren, bummert :(
Nu kan ik hiermee wel BR simuleren, en das ook leuk natuurlijk, maar dit roept direct een vraag op:
Is de lokatie van de BR pijp krietisch??
Zie bij box properties alle maten, behalve de exacte positie van de BR pijp.
Of kijk ik ergens overheen?
Alvast bedankt.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Bart_M

Die kan je niet aangeven in WinISD.
De positie van de poort maakt ook niet zo heel veel uit.

morca

Ik zit op 120 liter gesloten en 40 liter gepoort waar de 3 poorten van 88 cm in zitten. 160 liter,120 hoog 54 diep 42 breed.
Dat is bij een 13 inch,dus met een 18 zal je kast wel te groot worden idd  :D

De ene versie is idd net iets anders als die andere .........  :D
nee grapje,ik weet het niet zeker ,Bart misschien?
Je kan de radiator uitrekenen ,ik weet niet hoe maar zit het wel net vandaag in een ander topic mee te lezen  ;)

Poort kan ik bij mijn versie trouwens voor of achter kiezen,maar dat maakt niet uit Bart?
Luchtsnelheid? liever niet boven de 20 m/s richting de 20 hz denk ik ......
Bij mij is ie op 11 m/s berekend,vd week voor de gein even gevoeld.
Ik snap niet dat een buis die zo zacht blaast zo hard gaat,luchtsnelheid is bij extreme belasting net voelbaar,terwijl hij een berg meer output als de gesloten doos geeft.
De woofers en amps zijn identiek van bijde.

Interficior

Quote from: morca on April 21, 2012, 19:09:09

Ik snap niet dat een buis die zo zacht blaast zo hard gaat,luchtsnelheid is bij extreme belasting net voelbaar, [...]
1 pascal is 94 dB hè. En dat is dus 1 newton uitgestreken over een vierkante meter. Dus ongeveer 100 gram. Dat is eigenlijk heel erg weinig.
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on April 22, 2012, 09:50:06
1 pascal is 94 dB hè. En dat is dus 1 newton uitgestreken over een vierkante meter. Dus ongeveer 100 gram. Dat is eigenlijk heel erg weinig.
Dat was ook de natuurkunde die net iets boven me hoofd ging,zo anders als een gesloten doos.
En zo belangrijk voor een goed werkende BR.
Ik heb pas een versie van AkAbak bemachtigt ,waar Tom ook de mijne mee heeft berekend.
Kijken of ik iets snap van dat prog tov WINisd,het schijnt nogal veel optie,s te hebben .

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


Bart_M

Vakantiegeld komt eraan! :)

Ik heb nog een perfecte gesloten kast staat voor een Adire Tumult. Ben je direct klaar. ;)

morca

Quote from: Bart_M on April 22, 2012, 12:16:40
Vakantiegeld komt eraan! :)

Ik heb nog een perfecte gesloten kast staat voor een Adire Tumult. Ben je direct klaar. ;)
Ja was het maar zo,n feest,ik ga op mezelf en bank /witgoed en nog een paar dingen gaat me vakantie geld zo naar terug zeg maar  :D

Plasma is ook vd baan,anders zou ik direct op je aanbod ingaan Bart.  :thumbs-up:
Zo,n Tumult zou wel in mijn smaak vallen vermoed ik  :music:

wupsie

 :wub: :wub: :wub: Droog simuleren is het enige wat ons arme sloebers rest  :wub: :wub: :wub:

Wat een BEEST
Wat een Specs
Wat een verwachtingen
Het lijkt wel een nieuwe vriendin: alles aan deze blaffert is lekker   :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Quote from: Bart_M on April 22, 2012, 12:48:01
Kast alvast kopen? ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122609.0

Helaas geen geld voor de driver, en kasten maak ik liever zelf, dat is voor mij al de helft van de lol  :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Bart_M

Het geld wat je bespaart bij de kast, kan je weer bij de driver leggen. ;) ;D

wupsie

Ik maak mijn kasten van gerecycelde tafelbladen, daar betaal ik max 30 euro voor.
Schuren, en in de olie of hardwax en klaar ist kassie.
Kosten totaal maximaal 50 euro  :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Zo, heb met dank aan Ralph op ebay toch maar een eminence lab12 besteld :)
Het wachten is dus op de postbode met de subwoofert en hypex DS4.
Zoals het er nu uitziet gaat het dus een BR worden, maar zolang de zaagmachiene nog niet heeft staan huilen kan het nog alle kanten op natuurlijk, wooohahahaha
De dayton audio, aka bad kitty mark 1 doet zijn kunstje in de slaapkamer slash filmkamer meer dan goed, het overbouwen van een DS4.0 kan altijd nog natuurlijk.
Heb al wel wat klein spul van de postbode gehad zoals sonofill en pritex, dus daar kan ik mee aan de slag.
En nu is het weekend: morgen panelen voor het tv meubel zagen, jihah :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Ik wil zagen, frezen dado's maken , bracings decouperen, lijmklemmen laten klapperen.............
Het weer is hier k*t, dus.....maar een beetje met winisd simuleren om de tijd te verdrijven, bakske senseo derbij :)
De bestelde spullen zijn naar een verkeerd adres afgestuurd, deze zijn met een beetje mazzel vandaag doorgestuurd, bummert, met een beetje mazzel dus dinsdag of woensdag binnen.

Heb straks wel het hele huis twee dagen voor mijzelf, kijken of ik de kopjes in de vaatwasser ook kan laten rammelen met de BEP uut den stereo, ondersteund door bad kitty mark1  :headbanging:

Moet zo ook nog een plaat 12mm berken multiplex halen, deze ga ik dubbelzijdig voorzien van zebrano, zodat het topblad van het tv meubel een mooie massieve uitstraling krijgt :)
Het zebrano is kwariers gezaagd, dus dat geeft een heule mooie tekening, jihah  :inlove:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Even een vraag MBT downfiring montage eminence lab12:

Lees her en der allerlei horror verhalen over uitzakkende blafferts welke donwfiring gemonteerd zijn.
Is dit iets waar ik met deze driver rekening moet houden??
Wil de behuizing optrekken uit beuken, maar heb net niet genoeg...... :nopompom:
Oplossing zou zijn om top en onderzijde uit beuken te maken, en de zijwanden van mdf.
De zijwanden ga ik dan bespannen met stof
Stof is hier in ruime mate aanwezig>>>handig naai meisje als partner.
MDF kost 2 tienstjes, heb geen zin om mp weer af te struinen, zoekende naar een beuken tafelblad.
Heb de ikea hier gebeld, en zij hebben op het moment ook geen beuken panelen op de planl leggen.

Dus resume: sub downfiring uitvoeren, met top en onderzijde beuken, zijwanden uit mdf optrekken en bekleden met stof/skai.
Ik hoor graag van jullie  :D  :P :hehe:  :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

lees je dat specifiek over de LAB12 woofer , of over DF woofers in het algemeen ?

wupsie

Quote from: RA SUBS on April 28, 2012, 17:42:55
lees je dat specifiek over de LAB12 woofer , of over DF woofers in het algemeen ?

Niet specifiek over de lab12, geloof dat peerless genoemd werd, kan het zo 1 2 3 ook niet terug vinden :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Hanz71

Ik gebruik 'altijd' de regels van Adire: hier.
Het algoritme even in excel intikken en je kunt comfortabel checken hoeveel woofers doorhangen.

wupsie

Quote from: Hanz71 on April 28, 2012, 23:33:12
Ik gebruik 'altijd' de regels van Adire: hier.
Het algoritme even in excel intikken en je kunt comfortabel checken hoeveel woofers doorhangen.

Bedankt voor deze meer dan bruikbare tip.
Ga er morgen mee aan de slag.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Een DF is nou niet echt aan te raden,je hebt een houten vloer toch .....
Verticale staande golven zijn dan vaak een groot probleem.

Maar als je het perse wilt  :-X
Je bent niet de eerste of laatste die daar problemen me zal hebben