Zelf baffles maken

Started by KayaRahnee, April 8, 2012, 15:02:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Ik ben van plan zelf baffles te maken om tegen de muur te bevestigen en wil als volgt te werk gaan:
Houten kader maken met daarin geluidsisolatie met noppenpatroon, canvas over spannen en graffiti laten spuiten. (Is dit een goede methode?)
Hoe bepaal ik de grote alsook hoeveel baffles ik best gebruik? (Gewoon op gehoor of bestaan er formules voor?)
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

morca

Quote from: KayaRahnee on April  8, 2012, 15:02:54
Ik ben van plan zelf baffles te maken om tegen de muur te bevestigen en wil als volgt te werk gaan:
Houten kader maken met daarin geluidsisolatie met noppenpatroon, canvas over spannen en graffiti laten spuiten. (Is dit een goede methode?)
Hoe bepaal ik de grote alsook hoeveel baffles ik best gebruik? (Gewoon op gehoor of bestaan er formules voor?)

Je bedoeld dempings panelen?
Zie mijn onderschrift,in het meet toppic staan links voor berekeningen,en foto,s van een medelid hoe te maken en af te werken.
Men gebruikt vaak steenwol,dat moet goed afgesloten zitten.
Lees de startpost maar eens door voor alle foto,s en linkje,s daar staat al veel info voor je denk ik.

e-sonic

#2
Doe-het-zelf panelen zijn beschreven in een eerder topic,  je kunt de schilderdoeken van de action/of marskramer gebruiken, laat de canvas aan de achterzijde zitten, en plaats aan de voorzijde een plaat polyester wol,

Het topic is hier te vinden,  www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91620.msg1513559#msg1513559

Het ging hier om panelen van de Xenos,  was in 2009, maar ze werken nog steeds prima!





Leon

Quote from: KayaRahnee on April  8, 2012, 15:02:54Houten kader maken met daarin geluidsisolatie met noppenpatroon, canvas over spannen en graffiti laten spuiten. (Is dit een goede methode?)

Hoi. Ben zelf ook al enige tijd aan het zoeken HOE dit eventueel aan te pakken.
Op de site van Artpanel omschrijft men de afwerking in ieder geval als volgt :

digitale prints in sublimatiedruk op Trevira CS

Trevira CS is in elk geval een 100 % Polyester. Brandvertragend. In verschillende kleuren en dikten te verkrijgen. 2 tientjes voor een strekkende meter ( 320 cm ).
Bij sublimatiedruk gaat de verf van een 'vaste' toestand direct over in 'gasvormige' toestand. De verf komt niet op het polyester te liggen maar gaat daarme een directe verbinding aan.

Ik tref behoorlijk wat bedrijven aan die deze druktechniek aanbieden. Best leuk om daar zelf iets moois van te laten maken.
Groetjes Leonneke

KayaRahnee

Zoals ik eerder aangaf is het de bedoeling om graffiti techniek te gebruiken.
Mits canvas niet voldoende akoestisch transparant is zoek ik een andere oplossing en denk hierbij aan kaasdoek, is dit wel voldoende akoestisch transparant en kan daar worden over geverfd?
Wat het verven betreft, deze zorgt er blijkbaar ook voor dat de akoestiek waarde sterk word verminderd, misschien is de oplossing hiervoor een aantal percentage van het doek niet te verven maar dan is de vraag, hoeveel procent?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Ik heb nog wat info/advies vergaart, van Wicher Donga kreeg ik volgend antwoord op mijn mail:

Het meest gebruikte akoestisch dempings materiaal is Akotherm en dan het liefst het type D40 50mm.
Het doek kan in principe van alles zijn zolang het maar voldoende lucht door laat, even proberen om er doorheen te blazen.
Qua verf gebruik je natuurlijk zo dun mogelijke verf want je wil alleen de vezels/garen voorzien van verf en niet de ruimte er tussen.

Geschikt doek dat werd voorgesteld door iemand was speakerdoek, maar ik zal moeten uitproberen of dit kan graffiti kan worden gespoten.
Iemand al eens geprobeerd?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Leon

Quote from: KayaRahnee on April 10, 2012, 22:56:24Ik heb nog wat info/advies vergaart, van Wicher Donga kreeg ik volgend antwoord op mijn mail:

Dat snap ik, dat antwoord. Wicher Donga is verkoper bij Merford Noise Control / De Akoestiekwinkel.
Het is dus vooral het product dat het meest 'verkocht' wordt. Ik bestel zelf regelmatig materialen bij M.N.C. maar de Akotherm is akelig aan de prijs.
Gewoon minerale of rotswol voldoet net zo goed ( zie Eric Desart ). Rockwool 221, 562 of 231.

Mogelijk heb je Akoestiek Deel II al gelezen op homerecording.be. Mocht dit niet zo zijn dan hier de link. Goed bruikbare informatie met een prima uitleg over densiteit en lineariteit.

AKOESTIEK BEHANDELING


Succes !

Groetjes Leonneke

KayaRahnee

Quote from: Leon on April 10, 2012, 23:57:33
Dat snap ik, dat antwoord. Wicher Donga is verkoper bij Merford Noise Control / De Akoestiekwinkel.
Het is dus vooral het product dat het meest 'verkocht' wordt. Ik bestel zelf regelmatig materialen bij M.N.C. maar de Akotherm is akelig aan de prijs.
Gewoon minerale of rotswol voldoet net zo goed ( zie Eric Desart ). Rockwool 221, 562 of 231.
Mogelijk heb je Akoestiek Deel II al gelezen op homerecording.be. Mocht dit niet zo zijn dan hier de link. Goed bruikbare informatie met een prima uitleg over densiteit en lineariteit.

AKOESTIEK BEHANDELING

Succes !
Bedankt voor de link Leon.
Het zijn/blijven verkopers hé.
Wel vind ik een voordeel van Akotherm dat het een vaste materie blijkt te zijn, hoor veel over het verspreiden van kleine stofdeeltjes bij gebruik van rotswol, nadeel is inderdaad de prijs.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Leon

Quote from: KayaRahnee on April 11, 2012, 00:40:06Wel vind ik een voordeel van Akotherm dat het een vaste materie blijkt te zijn, hoor veel over het verspreiden van kleine stofdeeltjes bij gebruik van rotswol, nadeel is inderdaad de prijs.

Helemaal mee eens. De werkelijke (hoge) kosten zitten hem overigens in 'de verzending'. Word je niet vrolijk van.
Groetjes Leonneke

KayaRahnee

#9
Het blijkt niet makkelijk om geschikte doek/stof te vinden dat, na het te verven, nog voldoende doorlatend is.
Toch wil ik mijn "graffiti" plan (voorlopig) nog niet opgeven om een aantal panelen met graffiti te verfraaien.

Ik zal gaan testen met muggenzift. Dit is zeker voldoende doorlatend, en hopelijk kan er "zuiver" op worden gewerkt met verf.

De tweede test: Het geverfd doek zwevend voor het demping paneel aanbrengen om zo (misschien/hopelijk) toch nog voldoende demping te behouden.

Heb ook nog iets vernomen van doek wat in de reclamewereld word gebruikt maar daar weet ik het fijne nog niet van.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

paaj

Met spuitbussen verlies je denk ik de luchtigheid van de stof, tenzij je van afstand werkt maar dan krijg je geen detail. je kunt ook een ontwerp (laten) maken en dat laten printen. Of eerst wel echt op een muur/plank en dan een foto daarvan gebruiken bijvoorbeeld.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Niet actief

Quote from: Leon on April 10, 2012, 23:57:33Gewoon minerale of rotswol voldoet net zo goed ( zie Eric Desart ). Rockwool 221, 562 of 231.

Ja, maar omdat je maatregelen voor de vezeldichtheid moet gaan nemen (door de wol met molton af te dekken), wordt de prijs per oppervlakte-eenheid uiteindelijk net zo hoog als die van Akotherm.
Maar zowel Akotherm als minerale wol zijn niet zo geschikt, omdat ze veel teveel hoog wegnemen. Het is beter om panelen te vullen met een selectief absorberend materiaal, dat het hoog ontziet en nadrukkelijk de benodigde absorptie in het middengebied levert.
In de meeste gevallen is die krachtige hoogabsorptie helemaal niet nodig en zelfs contra-productief. Vandaar dat het zinvol is om op grond van een feitelijke nagalmmeting te bepalen waarmee je je panelen vult, in plaats van maar gewoon minerale wol of Akotherm erin te frotten. Ik kom vaak in doe-het-zelf ruimtes die vol zitten met minerale wol, noppenschuim en meer van dat standaard spul waarover iedereen elkaar napraat dat het goed is. Het probleem in die ruimtes is dat de eigenaar aan het werk moet om veel absorptie te verwijderen en te vervangen door een geschikter materiaal met selectieve absorptie-eigenschappen (die dus zonder uitzondering het hoog met rust laten en vooral middenabsorptie leveren).
Aan het eind zijn die mensen veel duurder uit geweest, want noppenschuim is niet goedkoop en tamelijk ongeschikt, terwijl minerale wol niet duur is, maar vezeldichte verwerking de prijs wel opdrijft...

KayaRahnee

Quote from: ThingMan on April 16, 2012, 14:31:12
Vandaar dat het zinvol is om op grond van een feitelijke nagalmmeting te bepalen waarmee je je panelen vult, in plaats van maar gewoon minerale wol of Akotherm erin te frotten.
Aan het eind zijn die mensen veel duurder uit geweest, want noppenschuim is niet goedkoop en tamelijk ongeschikt, terwijl minerale wol niet duur is, maar vezeldichte verwerking de prijs wel opdrijft...

En dan volgt natuurlijk de vraag: wat is het kostenplaatje van zo'n meting?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Niet actief

Quote from: KayaRahnee on April 16, 2012, 14:54:53En dan volgt natuurlijk de vraag: wat is het kostenplaatje van zo'n meting?

Volgens mij hoeft een meting niet veel meer dan 150 euro te kosten, als je reiskosten erbij rekent en btw niet.
Punt is, wat doe je met de meetgegevens? Meten is één, maar het interpreteren ervan en het omzetten naar praktisch bruikbare maatregelen is iets anders.

KayaRahnee

Quote from: ThingMan on April 16, 2012, 21:54:29
Volgens mij hoeft een meting niet veel meer dan 150 euro te kosten, als je reiskosten erbij rekent en btw niet.
Punt is, wat doe je met de meetgegevens? Meten is één, maar het interpreteren ervan en het omzetten naar praktisch bruikbare maatregelen is iets anders.

Dus m.a.w krijgt men na zo'n meting een aantal cijfertjes voorgelegd maar advies hoort daar niet bij.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Niet actief

#15
Quote from: KayaRahnee on April 16, 2012, 22:22:55Dus m.a.w krijgt men na zo'n meting een aantal cijfertjes voorgelegd maar advies hoort daar niet bij.

Je vroeg letterlijk: "wat is het kostenplaatje van zo'n meting?"
Volgens mij is wat ik noemde zo ongeveer het kostenplaatje van zo'n meting, ervan uitgaande dat het niet een 'vriendendienst' is, want dat zou een ander verhaal zijn natuurlijk.

Ik voegde eraan toe -- om teleurstelling te voorkomen en het beeld te completeren -- dat je een meting ook nog moet interpreteren en vervolgens gaan omzetten naar de praktijk van passende akoestische maatregelen.

Nu wederom uitgaande van het feit dat iemand dit niet bij wijze van vriendendienst voor je gaat doen, zal het zo zijn dat dit interpreteren, omzetten naar de praktijk, en daar vervolgens een begrijpbaar verhaaltje van maken waar je praktisch mee uit de voeten, kunt een dag of anderhalf, twee werk kunnen zijn.
Ik denk zodoende dat bij het genoemde kostenplaatje zo'n advies niet is inbegrepen, nee, alhoewel het ook wel los kan lopen met al dat werk als er akoestisch gezien geen drama wordt opgevoerd in je ruimte.

KayaRahnee

Quote from: ThingMan on April 16, 2012, 22:52:48
Je vroeg letterlijk: "wat is het kostenplaatje van zo'n meting?"

Ja inderdaad, ik ging er verkeerdelijk vanuit dat advies gekoppeld was aan de meting, vandaar mijn vraagstelling.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: paaj on April 16, 2012, 10:57:26
Of eerst wel echt op een muur/plank en dan een foto daarvan gebruiken bijvoorbeeld.

Dat is zeer zeker een oplossing, maar dan zijn er dubbele kosten aan verbonden, enerzijds voor de graffiti, anderzijds voor de bedrukking, dat komt me toch wat te duur uit vrees ik.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

paaj

D'r komt best een sloot verf uit zon bus, dus ik denk dat je anders niet mooi gedetailleerd kan werken (daarvoor moet je er dichter op zitten) zonder dat het dicht smeert. Nog los van mijn ervaring dat in ieder geval een laken erg veel absorbeert voordat er überhaupt iets netjes zichtbaar blijft. In ieder geval eerst testen voordat je er iemand betaald op los laat gaan ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

KayaRahnee

#19
Vandaag ben ik wat aan't knoeien geweest om inzicht te krijgen hoe ik een zogenaamd "mirror point" kan opzoeken d.m.v spiegel.

Heb volgende beschrijving gevolgd en uitgevoerd:
Het makkelijkste bekijk je dit door iemand met een spiegel langs de muur te laten lopen en dan vanaf je luisterpositie te kijken wanneer je, de speaker ziet staan in de spiegel, dat is je mirror point.

Nu heb ik hierover een aantal vragen/opmerkingen:
Bedoelt men met "wanneer je een speaker ziet staan heb je een mirror point" dat je de speaker units ziet of de gehele speaker want dit maakt toch wel een verschil.
De speaker units zie ik alleen vanaf wanneer de spiegel zich "voor" de speakers bevind, de kast natuurlijk reeds wanneer de spiegel zich "achter/naast" de speaker bevind.

Wat ik ook niet goed begrijp, het mirror point moet worden bepaald vanuit de luisterpositie.
M.a.w wanneer de luisterpositie verandert, verandert ook het mirror point. Maar een speaker gaat het geluid toch afstralen onder een vaste bepaalde hoek, toch?
Wat die luisterpositie daar dan mee te maken heeft begrijp in niet goed.


Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

paaj

primair de speaker-units, daar komt het geluid vandaan.

Het eerste reflectiepunt richting luisteraar veranderd natuurlijk als je ergens anders gaat zitten. Die bepaal je voor de belangrijkste positie als eerst. Een speaker straalt niet alleen in één richting uit (dan zou je bijna niets horen als je ergens anders gaat zitten) maar toch nog vrij breed.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Niet actief

#21
Quote from: KayaRahnee on April 22, 2012, 22:46:53Bedoelt men met "wanneer je een speaker ziet staan heb je een mirror point" dat je de speaker units ziet of de gehele speaker want dit maakt toch wel een verschil.
Wat ik ook niet goed begrijp, het mirror point moet worden bepaald vanuit de luisterpositie.
M.a.w wanneer de luisterpositie verandert, verandert ook het mirror point. Maar een speaker gaat het geluid toch afstralen onder een vaste bepaalde hoek, toch?
Wat die luisterpositie daar dan mee te maken heeft begrijp in niet goed.

Het gaat vanzelfsprekend om het spiegelpunt van de tweeter, of -- bij een drieweg -- het spiegelpunt dat het centrum markeert tussen de middentoner en de tweeter.

De bedoeling is om dat punt te markeren op de muur.
De akoestische behandeling dient daar op en omheen te worden aangebracht. Hoe groter het gebied wat er omheen wordt behandeld, des te meer vrijheid zul je hebben bij (kleine) wijzigingen in de opstelling.

Uiteraard is het de bedoeling om die eerste reflectiezone pas definitief te bepalen, wanneer de opstelling bekend en enigszins geoptimaliseerd is, maar door een groot gebied rondom het eerste reflectiepunt te behandelen, kun je dus heel wat aan je opstelling wijzigen, zonder dat dit punt nou gelijk weer buiten het behandelde gebied komt.

Als je niet begrijpt wat de luisterpositie daarmee te maken heeft, begrijp je dus ook niet wat de eerste reflectiezone behelst.
Ik stel voor dat je probeert om daar dan eerst een beeld van te krijgen, want het is nogal cruciaal.

Er zijn overigens twee eerste reflectiepunten op elke zijwand -- voor elk van de luidsprekers één. Een goede methode is het om beide zones in één keer te behandelen...

KayaRahnee

Quote from: ThingMan on April 23, 2012, 17:03:00
Als je niet begrijpt wat de luisterpositie daarmee te maken heeft, begrijp je dus ook niet wat de eerste reflectiezone behelst.
Ik stel voor dat je probeert om daar dan eerst een beeld van te krijgen, want het is nogal cruciaal.

Ben ik mee bezig, o.a via dit forum probeer ik de nodige kennis te vergaren.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Niet actief

Quote from: KayaRahnee on April 23, 2012, 20:50:49Ben ik mee bezig, o.a via dit forum probeer ik de nodige kennis te vergaren.

En is het je nu duidelijk dat de hoedanigheid van de eerste reflectiezone (behandeld of onbehandeld, en -- indien het eerste -- hoe behandeld) cruciaal is voor de overdracht van met name de ruimtelijke eigenschappen van een gegeven luidsprekersysteem en in mindere mate de klankmatige eigenschappen?

De eerste reflectiezone is precies die zone op de zijmuur (en op het plafond en op de vloer en ook op de voorwand en de achterwand) via welke het directe geluid jouw oren bereikt, en als zodanig is die zone dus volledig gekoppeld aan zowel de locatie van de luidsprekers als die van de luisterplaats (aan de opstelling dus). Het geluid van de eerste reflectie bereikt je oor na slechts één weerkaatsend oppervlak te hebben aangedaan, en om die reden is het bij een onbehandelde, vlakke wand niet alleen een enigzins getrouwe kopie (minus het door die wand geabsorbeerde deel) van directe geluidsaandeel, maar ook een virtuele geluidsbron die je brein in de war brengt op het punt van ruimtelijke plaatsbaarheid.

KayaRahnee

Quote from: ThingMan on April 24, 2012, 14:21:43
En is het je nu duidelijk dat de hoedanigheid van de eerste reflectiezone (behandeld of onbehandeld, en -- indien het eerste -- hoe behandeld) cruciaal is voor de overdracht van met name de ruimtelijke eigenschappen van een gegeven luidsprekersysteem en in mindere mate de klankmatige eigenschappen?

Heb toch al een beter inzicht gekregen en met de raadgevingen heb ik alvast een basis waarmee ik een start kan maken.
Het onderdeel akoestiek is en blijft toch een belangrijk maar complex gegeven.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.