Bouwplannen voor een nieuwe 18'' Subwoofer.

Started by Ginger666, March 20, 2012, 21:22:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ginger666

Quote from: morca on April  3, 2012, 17:10:14
Dat is om de woofer volledig onder controle te houden,snel direct spelend systeem.
Wat iets weergeeft,net zo snel weer stil of met andere rifje,s bezig is.geen moment van twijfel in detail strakheid en aansturing.
En om je ultralaag onder controle te houden.
En idd tegen clipping bij veel ondervermogen  :thumbs-up:

Ik zeg niet meer als een woofer bv 500 watt RMS is,ik voor optimaal resultaat ook 500 watt RMS amp wil,is dan dus vergelijkbaar met de dure gangbare merken.
Je die aansturing nodig hebt ipv bv de helft van RMS,anders heb je een subje gebouwd die veel beter had kunnen spelen  :D
Weer wat geleerd, de dingen worden me steeds duidelijker. nog iets anders is het mogelijk het laagtse gedeelte door een JB 13'' te laten spelen en de 30 80Hz door de beyma?

morca

Quote from: Ginger666 on April  3, 2012, 17:17:27
Weer wat geleerd, de dingen worden me steeds duidelijker. nog iets anders is het mogelijk het laagtse gedeelte door een JB 13'' te laten spelen en de 30 80Hz door de beyma?
Ik werk zelf op deze manier,nog een paar andere forumleden ook in navolging,bevalt goed als ik het zo hoor en de nieuwe metingen zie.
Ik dan met 2 JL,s (bedoel je ipv JB)1 gesloten en een bandpass gebouwd in de SVS style.
Lage luchtsnelheid,veel power output.

Maar dat afstellen kan je beter iets ervaring mee hebben,al ik het RalphH het uitgelegt,en daar ging het meteen goed.
Maar dat kwam waarschijnlijk door zijn eerdere testen waar de woofer,welke freq range het beste weergeeft.

Dus ja ik ben een groot voorstander van 2 systemen,mits goed ingeregeld,en dat kan als je er niet uit komt heel wat langer als het bouwen duren.
Maar daar hebben we hier hulp voor  ;)

Martijn M

Het voordeel van een versterker met meer vermogen is dat hij harder kan. Dat verschil merk je pas als je de boel heel hard zet. De minder zware van de twee versterkers zal eerder beginnen met clippen. Zolang je dat clipping-niveau niet bereikt, is er geen reden voor de zwaardere versterker om beter te klinken.

Quote from: Ginger666 on April  3, 2012, 17:17:27
Weer wat geleerd, de dingen worden me steeds duidelijker. nog iets anders is het mogelijk het laagtse gedeelte door een JB 13'' te laten spelen en de 30 80Hz door de beyma?

Het is mogelijk, maar niet handig. Als je al twee woofers wilt, zou ik ze zeker in het laag allebei laten werken. Dan ga je efficiënter met je materiaal om. Bovendien, een 18" PA woofer kan meer lucht in beweging zetten dan een JB13" en dus luider/lager.
Dutch & Dutch

Ginger666

Quote from: keyser on April  3, 2012, 17:37:17
Het voordeel van een versterker met meer vermogen is dat hij harder kan. Dat verschil merk je pas als je de boel heel hard zet. De minder zware van de twee versterkers zal eerder beginnen met clippen. Zolang je dat clipping-niveau niet bereikt, is er geen reden voor de zwaardere versterker om beter te klinken.

Het is mogelijk, maar niet handig. Als je al twee woofers wilt, zou ik ze zeker in het laag allebei laten werken. Dan ga je efficiënter met je materiaal om. Bovendien, een 18" PA woofer kan meer lucht in beweging zetten dan een JB13" en dus luider/lager.
En dat heeft dan weer waarschijnlijk weer als oorzaak het verschil in DB 86,3 VS 98DB, of zit ik daar4 helemaal naast?

morca

Quote from: keyser on April  3, 2012, 17:37:17
Het voordeel van een versterker met meer vermogen is dat hij harder kan. Dat verschil merk je pas als je de boel heel hard zet. De minder zware van de twee versterkers zal eerder beginnen met clippen. Zolang je dat clipping-niveau niet bereikt, is er geen reden voor de zwaardere versterker om beter te klinken.

Het is mogelijk, maar niet handig. Als je al twee woofers wilt, zou ik ze zeker in het laag allebei laten werken. Dan ga je efficiënter met je materiaal om. Bovendien, een 18" PA woofer kan meer lucht in beweging zetten dan een JB13" en dus luider/lager.
Euh geen reden bij laag luisterlevel een goeie amp te kopen,..oei oei En dan heb je het net over mijn geloofwaardigheid.
ik onderbouw in ieder geval waarom je die RMS vermogens op elkaar aan zal laten sluiten.
Jij roept veel over output,niet nodig hebben van een goeie aansturing,hoe dat klinkt weet ik alles van,net pas nog een woofer in orde gemaakt.
Nou voor een strak spelend systeem is goeie aanstuuring nodig Keyser,daar kan je niks tegen onderbouwen zoals je net aan mij vroeg.
Ik heb zat van die half aangestuurde systemen gehoord,die ik daarna in orde moest maken met de vraag hoe.
En dat is elke keer gelukt ook.

Nou haak je jezelf een beetje.............
Had ik niet verwacht van iemand met zoveel kennis.

Die 2 systemen moet je eerst horen,dan kan je een mening vormen tov 1 x 18 inch.
Die vergelijking heb ik wel,alleen dan niet met een beyma,maar wel heel wat andere echte sub,s of zeer goeie ZBA,s ,en nee niet alleen JL  ;)

Martijn M

Je legt me woorden in de mond, daar houd ik niet van. Ik heb het in de post die je citeert over het vermogen van een versterker; jij verdraait het door te spreken over "...geen reden bij laag luisterlevel een goeie amp te kopen". Op deze manier ga ik geen discussie met je voeren.
Dutch & Dutch

qinq

Ik snap niet zo goed waarom Morca zich overal profileert als de autoriteit op het gebied van subwoofers. Je bent toch zelf ook nooit verder gekomen dan het in elkaar schroeven van een simpel gesloten subje en -een door iemand anders berekende- bp?

morca

Quote from: keyser on April  3, 2012, 19:33:03
Je legt me woorden in de mond, daar houd ik niet van. Ik heb het in de post die je citeert over het vermogen van een versterker; jij verdraait het door te spreken over "...geen reden bij laag luisterlevel een goeie amp te kopen". Op deze manier ga ik geen discussie met je voeren.
Dit zijn jouw woorden:  

Het voordeel van een versterker met meer vermogen is dat hij harder kan. Dat verschil merk je pas als je de boel heel hard zet. De minder zware van de twee versterkers zal eerder beginnen met clippen. Zolang je dat clipping-niveau niet bereikt, is er geen reden voor de zwaardere versterker om beter te klinken.



Dus jij zegt zelf dat bij geen zware belasting die amp niks uitmaakt,ik zeg van wel.
Achteraf zeg je dat ik woorden ik je mond leg,maar dat zijn mijn woorden die jij tegenspreekt.En nu dus wel eens bent..,,,ofzo.

En dan wil je de discussie niet aan,ik ook niet hoor.
Wilde de TS alleen duidelijk maken dat een goeie RMS aansturing wel degelijk van belang is.
Ejorne las hier ook altijd meer dan hij naar ze beste makker wilde luisteren,denk als er nu een woofer/kist of amp moet komen,gaat ie niks meer vragen.
Want zijn oude amp was prima volgens bijna iedereen die meelas.

rekenen en praktijk ervaring,ik schaar je onder 2 maar je praat veel over 1.


Ik hamer er al jaren op,nu speelt hij eindelijk optimaal,en dat klinkt veel beter.
Dat was alles wat ik bereiken wil,hoef geen discussie,maar breng helderheid op/in de RMS vermogens voor sub,s.

Voordat er weer mensen zijn die door advies wat niet afdoende was een nieuwe amp moet gaan kopen .

Wel jammer ik verdraai niks,je hebt het zelf over nogmaals:
Zolang je dat clipping-niveau niet bereikt, is er geen reden voor de zwaardere versterker om beter te klinken.

Ik weet uit ervaring met meerdere unit,s ,niet alleen JL dat het zekers wel beter klinkt bij optimale aansturing.


Former member 78


morca

Quote from: qinq on April  3, 2012, 19:51:26
Ik snap niet zo goed waarom Morca zich overal profileert als de autoriteit op het gebied van subwoofers. Je bent toch zelf ook nooit verder gekomen dan het in elkaar schroeven van een simpel gesloten subje en -een door iemand anders berekende- bp?
Ben ik ook niet,niemand anders pakte het op daarom doe ik dit al een paar jaar.Hobby  :D
Jammer genoeg steeds meer mensen die een subje laten bouwen die ook opeens denken alles te weten  ;)

en mij te Kakken willen zetten,tot ze zelfs er ook onder zitten  :thumbs-up: goed bezig vind ik echt sneu.
Ik help mensen al sinds ik lid ben,en sinds er een ander lid is word er aan mijn betrouwbaarheid getornt.

Jullie spelen een spel,maar ik ken de regels

Jammer dat het zo moet................als ik het goed heb ben jij de volgende trekpop..........

leuk word een sneu forum zo ,met zakelijke spelletje,s terwijl ik mensen gratis help of geholpen heb.
Jammer genoeg kennen jullie die kant van mij niet,


wat is jouw motivatie dan qinq ? ? ? Laat me raden nog 1 keer en ik zal een mooi artikeltje schrijven over het reilen en zeilen van ...... .......

dont play whit me

doe ik ook niet bij jullie


Edit: Arjan hebben jullie nu back up,nu ga jij toekijken hahahahahahah jullie zijn echt kleine aapjes,stoute aapjes

Jij bent echt een keer te hard op je hoofd gevallen,vd motor.

Kennis en praatjes zijn 2 verschillende dingen,gelukkig heb ik de kennis geen praatjes voor iemand anders te houden.

Want het ligt er weer te dik op,zeg eens Qinq wat voor woofer heb jij ?? ? ? ? / laat me raden

Jongens het/jullie worden echt enigsinds sneu zo ,jaloers? waarom hebben julie een hekel aan me? ? 1 keer raden ,nog sneuer.

Jammer ik doe niet meer als hobbyen,wat jullie hobby is...............  :nowink:

Former member 78

Morca,

Ik ben nog nooit van de motor gevallen, en op mijn hoofd terecht gekomen :)
Al had dat natuurlijk wel gekund, omdat ik erg veel heb gestunt en dat nog af en toe doe.

qinq

Gast stel je niet zo aan. Ik heb indd een woofer van een andere bekende zelfbouwer hier maar dat staat er los van. Ik erger me er alleen soms aan dat je je eigen mening en ervaring poneert als universele waarheid ofzo. Niemand zegt dat je slechte bedoelingen hebt en veel mensen kunnen je hulp waarderen, niet zo persoonlijk opnemen. Zo was het ook niet bedoeld.

Martijn M

Morca,

In mijn verhaal over zware en minder zware versterkers ging het over clippen. Als een versterker niet voldoende vermogen kan leveren, gaat hij clippen. Zolang hij niet clipt, klinkt een lichtere versterker niet anders dan een zwaardere. Uiteraard geldt bij dit soort vergelijkingen ceteris paribus.

Verder moet je mijn reacties op jou niet persoonlijk opvatten. Ik reageer op je uitspraken omdat je je mening vaak poneert als feit. Door om argumenten te vragen kan ik makkelijker nagaan of je uitspraak 'waar' is, of dat je een persoonlijke voorkeur of mening uit.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: qinq on April  3, 2012, 20:27:21
Gast stel je niet zo aan. Ik heb indd een woofer van een andere bekende zelfbouwer hier maar dat staat er los van. Ik erger me er alleen soms aan dat je je eigen mening en ervaring poneert als universele waarheid ofzo. Niemand zegt dat je slechte bedoelingen hebt en veel mensen kunnen je hulp waarderen, niet zo persoonlijk opnemen. Zo was het ook niet bedoeld.
OK .gast',ik erger me ook aan zoveel ,maar dat is geen reden om ...... het viel even op dat jullie opeens als team zijn  :D maar ok no hard feelings.
Ja arjan weet er alles van,ik wil altijd zover als kan op het achterwiel,gelukkkig ook nooit op de bol gevalllen  :D

Misschien was ik iets te kort,maar houd jullie in de gaten ......... teambuilding ...kan ook met ze drieen hoor,we hoeven elkaar echt niet in de haren te zitten.
En ik ben echt de beroertste niet mannen.

Heb wel een duidelijke mening over hoe een sub/amp combi aangestuurd moet worden,als dat goeie advies storend is....sorry daarvoor.
Maar zeg zelf Arjan,jij weet nu toch ook best dat die goeie amp belangrijk is tov de unit,na al het meelezen en praten.E wat je hebt staan.
Dus misschien ben ik er soms kort in,kan ik kort over zijn ik heb gelijk,maar ik beweer nooit dat ik alles weet.

BV die bandpass ,ja ik ben slim,dat snap ik niet,heb ik geen praatje,s over,en heb ik hulp gehad van een zeer prof iemand van het ZBA.
Ik dank die man nu nog voor zijn hulp,is nooit geen geheim geweest,maar het narekenen kan ik nu zelf ook  ;)
Dus als ik er nog eens 1 wil zou het moeten lukken.

Ik heb nooit gepacht dat ik dat toen kon,begin het nu door te krijgen dat wel.

Ik Ga hier weg,


DOEI

wupsie

 :sleepy: Ik zat net in een stil hoekje in dit topic aan mn senseo'tje te nippen, denk da'k snel weer terug ga voor ee refill :D :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: keyser on April  3, 2012, 20:38:57
Morca,

In mijn verhaal over zware en minder zware versterkers ging het over clippen. Als een versterker niet voldoende vermogen kan leveren, gaat hij clippen. Zolang hij niet clipt, klinkt een lichtere versterker niet anders dan een zwaardere. Uiteraard geldt bij dit soort vergelijkingen ceteris paribus.

Verder moet je mijn reacties op jou niet persoonlijk opvatten. Ik reageer op je uitspraken omdat je je mening vaak poneert als feit. Door om argumenten te vragen kan ik makkelijker nagaan of je uitspraak 'waar' is, of dat je een persoonlijke voorkeur of mening uit.
Ik vat niks verkeerd op,maar ben het weer niet met je eens ,eigenlijk zeg je hetzelfde als net............. maarja wat weet ik ervan , :-X

yorkie13


morca

Quote from: RA SUBS on April  3, 2012, 20:54:35
me to, lijkt de kleuterklas hier wel  :D
Ja de vraag is alleen wie er met wie probeerd te spelen,en wie er heimelijk zit te .......  ;)
Ik ga hier nu echt weg

nee niet van het forum  :D

Ginger666

He ik ben hier niemands vrouw, en ik ben ook niet hemzelf. anders kan de moderator dat bewijzen met ip log.

Bovendien waardeer ik alle hulp juist enorm, heb zoveel antwoord op mijn vragen gekregen.. waarom zou ik zou ik zoiets doen?

wupsie

Quote from: RA SUBS on April  3, 2012, 20:54:35
me to, lijkt de kleuterklas hier wel  :D

Ach, niets zo charmant als botsende passies  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

AbZ

Quote from: keyser on April  3, 2012, 15:43:25
Er zijn ook PA woofers met TS parameters die ze in staat stelt diep laag weer te geven. Bovendien, het gaat om de combi van TS parameters en behuizing. Het kastvolume en het oppervlak van de driver zijn belangrijk als het gaat om het rendement rond de afstemfrequentie. Als je ze simuleert, zie je dat PA drivers naar het laag toe weliswaar eerder afvallen dan hifi- subs, maar het rendement in het sublaag is vergelijkbaar. Boven pak 'm beet 50 hz wint een PA sub het qua rendement 'hands down'.
Begrijp ik goed dat je hierbij uitgaat van electronisch bijsturen?  (DSP oid)  Of welke PA drivers hebben van zichzelf al een redelijk vlakke respons tot in het sublaag?  (in flinke kast uiteraard)  Laten we zeggen zoiets als een Dayton RSS 390 HF4.  Als ik zo even de 18" PA woofers bij Europe Audio doorloop valt me dat nogal tegen.

Martijn M

In het sublaag is het rendement vergelijkbaar (bij gelijk membraanoppervlak en gelijk kastvolume), boven ongeveer 50 hz zijn PA woofers over het algemeen een stuk efficiënter. Dat betekent inderdaad dat je middels elektronische correctie de boel vlak moet trekken, maar het betekent ook dat je minder vermogen nodig hebt en dus dat de woofer minder warmgestookt wordt (wat weer leidt tot minder dynamische/thermische-compressie). Geschikte PA drivers die mij zo te binnen schieten zijn de BMS 18N850 en de hier al eerder genoemde Beyma 18G550. Ik houd me er niet in het bijzonder veel mee bezig, dus om er meer te vinden zou ik me er even in moeten verdiepen.

EDIT: Om je vraag te beantwoorden: 18" woofers die van zichzelf diep doorlopen zonder afval doen dat ten koste van rendement boven ongeveer 50 hz (afhankelijk van afstemming). Dat impliceert eigenlijk al meteen dat PA drivers afvallen als diep doorlopen een vereiste is. De truc zit 'm er in iets verder te kijken dan de kale frequentiekarakteristiek.
Dutch & Dutch

AbZ

Ok helder.  Zo even doordenkend en zoekend kom ik dan op een 18-Sound 21LW1400
21 inch / 99dB / 1400W met pieken tot 7kW  :o   Ook nog heel betaalbaar.

Ginger666

Quote from: AbZ on April  3, 2012, 23:58:33
Ok helder.  Zo even doordenkend en zoekend kom ik dan op een 18-Sound 21LW1400
21 inch / 99dB / 1400W met pieken tot 7kW  :o   Ook nog heel betaalbaar.
En zou zo'n speaker in een uitvergrote ontwerp van deze kast passen en
dus goed tot zijn recht komen?

AbZ

Quote from: Ginger666 on April  4, 2012, 00:12:50
En zou zo'n speaker in een uitvergrote ontwerp van deze kast passen en
dus goed tot zijn recht komen?

Ja, en benodigde kast valt mee.  Kan leuk worden denk ik als je in keysers redenering meegaat.