Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rovinggecko

Je kan kiezen hoe de shuffle plaats vindt. Als je 'play' op artiest niveau selecteert dan komen alle nummers onder die artiest in de playlist. Vervolgens kan je kiezen hoe te shuffellen. Of binnen de albums, of overall.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

vanzomereng

#76
.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kingpin

Quote from: jowi on February 18, 2012, 21:20:41
Maar dat gaat over albums. Werkt het ook bij folders waar meerdere albums in staan? Ik heb bijv. alles van Massive attack in de folder massive attack staan, met de albums daaronder als subfolders. Door nu de hoofdfolder in squeezepad even vast te houden, gaat ie van alle subfolders oftewel alle losse albums, alle nummers shufflen en spelen.
Net even getest, dat gaat goed.
In de linker menu ipv "albums" klik je op "artiest" , alle albums die onder deze artiest vallen kun je random afspelen.
Een andere optie is in "albums" die albums toe te voegen in een playlist (die je ook kunt wegschrijven en zo meerdere playlists te maken) en deze dan random af te spelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leon

Quote from: Kingpin on February 18, 2012, 20:15:51Hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik in elk geval absoluut. Plaatjes doen wonderen. Gisteren bracht ik een bezoek aan Speakerland. Daar kreeg ik een demonstratie van een Teac mediaspeler.
Doordat ik alles letterlijk kon ZIEN, begreep ik weer wat beter hoe één en ander werkt. Een p.c. met bestanden, een streamer welke via Wifi gebruik maakt van het netwerk. De DAC, waar de streamer aanhangt. Ik begreep nu ook ineens wat Twonky is. En wat Exact Audio Copy is.

En ik roep het hard, dit is dus echt niet gemakkelijk voor de gemiddelde huis- tuin en keukenaudiofiel. Wat ik wel degelijk heb mogen horen, is dat er echt topkwaliteit mogelijk is. Sterker nog, ik kreeg een track te horen (download) welke veel meer dynamiek bevatte dan het origineel van c.d. ( een studiotrack van Supertramp ).

Mijn vooroordelen ten aanzien van streamen zijn in elk geval compleet verdwenen. Ik ga maar eens op zoek naar een 'netwerker' die me verder kan helpen.
Groetjes Leonneke

KayaRahnee

#79
Quote from: Leon on February 19, 2012, 14:14:29
Ik in elk geval absoluut. Plaatjes doen wonderen. Gisteren bracht ik een bezoek aan Speakerland. Daar kreeg ik een demonstratie van een Teac mediaspeler.
Doordat ik alles letterlijk kon ZIEN, begreep ik weer wat beter hoe één en ander werkt. Een p.c. met bestanden, een streamer welke via Wifi gebruik maakt van het netwerk. De DAC, waar de streamer aanhangt. Ik begreep nu ook ineens wat Twonky is. En wat Exact Audio Copy is.

En ik roep het hard, dit is dus echt niet gemakkelijk voor de gemiddelde huis- tuin en keukenaudiofiel. Wat ik wel degelijk heb mogen horen, is dat er echt topkwaliteit mogelijk is. Sterker nog, ik kreeg een track te horen (download) welke veel meer dynamiek bevatte dan het origineel van c.d. ( een studiotrack van Supertramp ).

Mijn vooroordelen ten aanzien van streamen zijn in elk geval compleet verdwenen. Ik ga maar eens op zoek naar een 'netwerker' die me verder kan helpen.



Dat was voor jou blijkbaar bekering en inzicht op een dag.
Ik zal er ook eens snel voor gaan zorgen dat ik in een of ander "audiopretpark" kan genieten van de "streamattractie".
Ik kan me voorstellen dat alles dan een stukje duidelijker zal worden.







Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Een DAC zou in min of meerdere maten de klankkleur (mee)bepalen, welke invloed heeft de Logitech Squeezebox Touch en/of anderen op dit gebied?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Justapoke

Quote from: KayaRahnee on February 19, 2012, 18:30:46
Een DAC zou in min of meerdere maten de klankkleur (mee)bepalen, welke invloed heeft de Logitech Squeezebox Touch en/of anderen op dit gebied?


Zo erg groot is het verschil allemaal niet (net als bij fabel/kabels). Vroeger lulde men ook niet constant over welke DAC er in een CD-speler zat, en nu is het zogenaamd opeens sterk van belang dat je een peperdure DAC er los tussen gaat zetten. Spendeer liever wat meer geld aan versterking en luidsprekers, daar zijn de punten te scoren.

Op het gebied van streaming vind ik de interface en gebruiksgemak het belangrijkste voor keuze van het systeem. Ook hier zijn er wat geluidkwaliteit geen grote verschillen,
alle streamers doen eigenlijk hetzelfde; data pakketjes over een simpele netwerkkabel sturen. Als het zo veel verschil zou uitmaken zou zo'n dun UTP-kabeltje (of draadloos netwerk)
geheel ongeschikt zijn denk je niet?

Voor beginners vind ik iTunes met een Airport Express via optical aansluiten een prima keuze. Kan je later naar hartelust uitbreiden met b.v. de iPad en een losse Mac mini als streamer/mediaserver.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

katwax

Quote from: Justapoke on February 19, 2012, 23:09:18
Zo erg groot is het verschil allemaal niet (net als bij fabel/kabels). Vroeger lulde men ook niet constant over welke DAC er in een CD-speler zat, en nu is het zogenaamd opeens sterk van belang dat je een peperdure DAC er los tussen gaat zetten. Spendeer liever wat meer geld aan versterking en luidsprekers, daar zijn de punten te scoren.
Kolpt omdat men toen ook gewoon cd spelers ging vergelijken welke allemaal een dac hebben en is ook zo met meeste streamers, echter zijn er ook oplossingen mogelijk waarbij dit niet zo is en je dus een dac moet hebben, ook heeft bijna elke streamer een digitale uitgang wat met cd-spelers zeker niet het geval is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KayaRahnee

Quote from: Justapoke on February 19, 2012, 23:09:18

Voor beginners vind ik iTunes met een Airport Express via optical aansluiten een prima keuze. Kan je later naar hartelust uitbreiden met b.v. de iPad en een losse Mac mini als streamer/mediaserver.

Volgende lijkt mij op het eerste zicht eenvoudiger/gebruiksvriendelijker en ook uitbreidbaar........?

Quote from: jowi on February 17, 2012, 20:43:40
Laat je nou niet gek maken, koop omte beginnen gewoon een Logitech Squeezebox Touch of Duet. Heb je geen exotische mac/apple/itunes of upnp rommel nodig waar je als beginner echt niet uit gaat komen, maar gewoon je pc, squeezeserver erop installeren, en klaar. De Squeezebox kan analoog op je buizenbak dus geen DAC nodig voorlopig, en kan via wifi aan je netwerk hangen en gaan met dat ding.

Er zit dan ook al een remote bij, kun je die later vervangen voor een ipad appje. DAC kun je later ook nog toevoegen, etc etc. zo heb je een leuk groeipad.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Jullie zullen het misschien al wel gemerkt hebben, de laatste maanden wat minder tijd gehad maar nog steeds ben ik bezig met mij te informeren aangaande het streamen.
Iemand ervaring met deze: Hifidelio Wireless Music Server.
Lijkt me wel interessant ...... alles in één toestel.....minder kabeltoestanden.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

CA heeft ook een nieuwe streaming component; Streammagic 6, +/- €1000,-.
Ziet er wel interresant uit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RonK.

#86
Wat ik het liefst zou hebben is om doormiddel van mijn Ipad2 met Jriver mediaplayer een nas te kunnen benaderen om zo Flac af te spelen via de Ipad.

Deze Ipad kan ik dan door heel het huis en tuin meenemen en al dan niet via de speaker van de Ipad, hoofdtelefoon en speakerdock geluid laten weergeven.

Eventueel later een goede dock zoals de Cambridge ID100 die ik weer digitaal op de dac van de CD speler kan aansluiten.


Als dat zou gaan heb ik voorlopig alleen een goede NAS nodig, voorwaarden is dus dat ik via de Ipad en Jriver mediaplayer een nas kan raadplegen en muziek kan halen.

Ik ben behoorlijk fan van Jriver, de mogelijkheden daarvan zijn erg divers en erg goed in gebruik, deze speelt ook flac.

RonK.

#87
Een squeezebox die ik d.m.v. de digitaal out op de dac van mijn Cambridge 840C aansluit en bedien met Ipeng op de Ipad is misschien ook geen slecht idee......

Als eerste streamingstappen mogelijk de "simpelste".


Eerst een goede Nas lijkt me die ik aan de router hang.

Kingpin

Even uit m'n hoofd, staat me nog ergens bij dat "Playback" voor iPeng een app is die je flac files kunt afspelen via iPeng interface op je iPad.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

MovieMax

Quote from: KayaRahnee on February 19, 2012, 18:30:46
Een DAC zou in min of meerdere maten de klankkleur (mee)bepalen, welke invloed heeft de Logitech Squeezebox Touch en/of anderen op dit gebied?

Bij de sqbox als bron vind ik het laag behoorlijk op de achtergrond. Bij foobar op de htpc is het laag nadrukkelijker aanwezig.

Tussen DAC's zit wel degelijk verschil. De Linn Majik ds klinkt heel anders als de Octave dac. De Octave heeft een breder en dieper geluidsveld als de Linn. Wat geluid uiteindelijk eruit komt hangt toch erg af van de interne opbouw en software in de DAC.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

KayaRahnee

Misschien ga ik om te starten toch voor een Logitech Squeezebox Touch.
Kwestie een sommetje te kunnen maken voor wat het mij uiteindelijk zal gaan kosten om "gebruiksvriendelijk" startklaar te zijn een vraagje m.b.t. het bedienen van de Squeezebox Touch:  Wat word er als handig ervaren, dacht zelf aan een mini laptop.
Of is de SBT "standaard" al makkelijk bedienbaar.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Alco

QuoteOf is de SBT "standaard" al makkelijk bedienbaar.
Vind 'm persoonlijk standaard al erg makkelijk en prettig te bedienen, met de meegeleverde afstandsbediening.
(maar de info op het scherm is relatief klein en daardoor op enkele meters afstand moeilijker te lezen)

Een mini-laptop lijkt me persoonlijk wat onhandig. Ik vind 't zelf prettiger om 'm met 1 hand te kunnen bedienen, net als met een normale AB.  Ik gebruik een Ipod Touch met de Ipeng app. Dat werkt heel erg fijn! :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

KayaRahnee

Quote from: MovieMax on July 21, 2012, 10:27:48
Bij de sqbox als bron vind ik het laag behoorlijk op de achtergrond. Bij foobar op de htpc is het laag nadrukkelijker aanwezig.

Is dit zo?.........word dit door meerdere SBT bezitters ervaren?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

Quote from: KayaRahnee on October  8, 2012, 10:37:33
Is dit zo?.........word dit door meerdere SBT bezitters ervaren?
Squeezebox is een bron... Laag wordt bepaald door versterking en speakers.

erik s.

Quote from: johan d on October  8, 2012, 15:10:08
Squeezebox is een bron... Laag wordt bepaald door versterking en speakers.
lijkt me wat kort door de bocht. wat de bron niet doorgeeft, kan de versterker niet versterken en kunnen  de weergevers niet weergeven.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

johan d

#95
Quote from: erik s. on October  8, 2012, 15:24:35
lijkt me wat kort door de bocht. wat de bron niet doorgeeft, kan de versterker niet versterken en kunnen  de weergevers niet weergeven.
Laat ik het dan zo stellen: Squeezebox is een doorgeefluik. Laag wordt bepaald door media (mp3, flac), versterking en speakers...

KayaRahnee

Quote from: johan d on October  8, 2012, 15:30:58
Laat ik het dan zo stellen: Squeezebox is een doorgeefluik. Laag wordt bepaald door media (mp3, flac), versterking en speakers...

En ik (het simplistisch verbond ;)) zeg dan:
Dus indien er klankverschil word waargenomen bij het beluisteren van een cd op een cd speler word dit veroorzaakt door het schijfje en niet door de speler......
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

erik s.

Quote from: johan d on October  8, 2012, 15:30:58
Laat ik het dan zo stellen: Squeezebox is een doorgeefluik. Laag wordt bepaald door media (mp3, flac), versterking en speakers...
de SB is net als de versterking en weergevers een doorgeef luik. ze geven geen van alle perfect door.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

#98
Quote from: erik s. on October  8, 2012, 15:57:14
de SB is net als de versterking en weergevers een doorgeef luik. ze geven geen van alle perfect door.
digitaal wel, heb begint pas bij de A>D conversie, daarvoor gebeurt er niets met de file (of je moet zo';n brakke verbinding hebben, maar tegenwoordig is dat niet meer nodig.).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Quote from: Kingpin on October  8, 2012, 16:41:27
digitaal wel, heb begint pas bij de A>D conversie, daarvoor gebeurt er niets met de file (of je moet zo';n brakke verbinding hebben, maar tegenwoordig is dat niet meer nodig.).
je bedoelt denk ik D-A, maar dat gebeurt in deze set-up in de SB. reken maar dat er daar wat steekjes vallen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B