Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Dat voorrekenen van panelen doe ik hier ook,laat je zo zagen.
De bouwpakketten zijn hier alleen wat diverser,meerdere merken als uit eigen assortiment van een winkel woren getipt.
Dat is wel een goeie zaak ,vooral in het geval van de TC unit,s,de amps erbij selecteren is gezond verstand gebruiken.
Bouwpakketje ook klaar .

Bedoel trouwens niks negatiefs over de winkel in kwestie,want ik weet dat ie goeie dingen verkoopt  ;)

Timvg

DIY gaat in mijn ogen pas echt lonen in de hogere kwaliteits (lees prijs) -klasse. Je kan er een superieur resultaat mee behalen, maar dan moet je wel de juiste onderdelen aanschaffen.

De standaardkits zijn leuk, maar bieden in mijn ogen geen meerwaarde tegenover de standaardmodellen van bv. SVS

Importeren kost idd geld, maar buiten TC sounds zijn er ook wel leuke merken in de EU verkrijgbaar. JL is er maar eentje van, maar in Italië kan je ook al Sundown krijgen. Ascendant & FI zijn gewoon in NL verkrijgbaar..

Jammer dat exodus niet meer is, prijs/kwaliteit kon je hier niet beter vinden denk ik..

Belangrijk is wanneer je begint met DIY dat je weet wat je wilt, wat je nodig hebt (ken je ruimte) en dat je wat kennis hebt of tenminste wilt opdoen over het implementeren ervan. Dat is het grootste voordeel, je hoeft geen compromis te maken zoals commerciële merken doen voor een breder publiek aan te spreken, want je bent je eigen klant.

Veel mensen lonken enkel naar DIY om een paar € te besparen, maar onder een bepaald niveau ben je in mijn ogen evengoed (of beter) af met bepaalde commerciële subs.

morca

Ben het enigsinds met je eens,dan loont het echt tov van de topmerken
Maar voor een 500 euro bouw je ook al wat heel leuks hoor,met 2 unit,s.
Is de amp alleen niet de allersbeste,maar de SQ en SPL zal zeker veel beter zijn als die ene gangbare 12 inch......
En je hebt meteen al DSP.....  :thumbs-up:

Timvg

Ik heb nu per sub zonder versterking ook maar €350,- uitgegeven hoor  ;D

Ik heb me misschien een beetje verkeerd verwoord. Met de duurdere kwaliteitsklasse doelde ik vooral op de versterking, bij DIY ben je al snel evenveel kwijt voor de amp als voor de kist.

Met de standaardkits doelde ik op kits zoals verkrijgbaar bij speaker & co.. Voor de prijs van zo'n cinema sub 6 kit heb je een SVS.. Dan loont het maar weinig meer vind ik.


eMVe

QuoteDIY gaat in mijn ogen pas echt lonen in de hogere kwaliteits (lees prijs) -klasse. Je kan er een superieur resultaat mee behalen, maar dan moet je wel de juiste onderdelen aanschaffen.

De standaardkits zijn leuk, maar bieden in mijn ogen geen meerwaarde tegenover de standaardmodellen van bv. SVS

Importeren kost idd geld, maar buiten TC sounds zijn er ook wel leuke merken in de EU verkrijgbaar. JL is er maar eentje van, maar in Italië kan je ook al Sundown krijgen. Ascendant & FI zijn gewoon in NL verkrijgbaar..

Jammer dat exodus niet meer is, prijs/kwaliteit kon je hier niet beter vinden denk ik..

Belangrijk is wanneer je begint met DIY dat je weet wat je wilt, wat je nodig hebt (ken je ruimte) en dat je wat kennis hebt of tenminste wilt opdoen over het implementeren ervan. Dat is het grootste voordeel, je hoeft geen compromis te maken zoals commerciële merken doen voor een breder publiek aan te spreken, want je bent je eigen klant.

Veel mensen lonken enkel naar DIY om een paar € te besparen, maar onder een bepaald niveau ben je in mijn ogen evengoed (of beter) af met bepaalde commerciële subs.
Je hebt mijn gedachten hieromtrent goed verwoord. . . ;). . . daarnaast is ook een gebruikte sub evt. nog een goed alternatief voor een bouwpakket uit de winkel. "Zelf" iets bedenken en maken geeft bovendien meer voldoening denk ik. Ik ga het eens op een rijtje zetten en als het richting zelfbouw gaat open ik daar wel een eigen topic voor; wel zo makkelijk lijkt me.
Bedankt voor de antwoorden tot zover!

nielvm

Voor zelfbouwsubs is het aanbod aan drivers in Europa toch wel beperkt hoor. Er zijn er enkele goede zoals JL audio, maar als je naar 15" of 18" wil gaan, wordt het aanbod erg schaars.

De eerder genoemde FI audio is inderdaad in Nederland verkrijgbaar, maar moet ook uit USA komen. De levertijden en prijzen zijn dan ook navenant.

Het valt mij op dat er weinig mensen hier gewone luidsprekers bouwen. Is het voordeel hiervan kleiner ten opzichte van kant-en-klare modellen? Of is de reden hiervoor dat de bouw ervan moeilijker is?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Het aanbod is idd een fractie van wat je bv. in de states kan krijgen. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Een DIY speaker heb ik al overwogen, maar uiteindelijk weinig behoefte aan.


nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

donderman

Hallo, ik geloof dat hier dé subwooferkennis van NL zit.
Ik heb een paar vraagjes over de bouw van een goede multisub oplossing om mijn staandegolfprobleem aan te pakken.
Ik heb vier XLS10 drivers gekocht waar ik gepoorte subwoofers mee wil maken. Ik wil ze aansturen dmv ong. 400W klasse D versterkers
Daarbij heb ik de keuze om met een 2x4 minidsp de boel te filteren en op tijd te zetten en daarbij Hongkong versterkermodules te gebruiken of het gebruik van 2 HYPEX PSC2.400 modules. Dan ben ik voor een kleine 600€ klaar.

Wat is wijsheid?

Groetjes, Dan
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers


donderman

Eigenlijk? Beide.
Ik zit te denken aan basreflex maar misschien is een passieve driver beter (maar dus wel duurder)
En ik vraag me af welke dsp/amp oplossing beter is. De Hypex of mini dsp
Het allerliefste ga ik naar 20Hz als dat redelijkerwijze mogelijk is.
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers

morca

4 drivers in 2 kisten? 4 losse kisten ?
De woofers zijn 300 watt rms Pt ,hoe wil je ze aan sluiten,alle op 1 amp.
Even ivm vermogen vd amp.

De hypexen zijn erg goed,Wat voor amp,s bedoel he met hongkong amp,s.
DSP van minidsp werkt erg goed met REW,ik weet niet of Hypex die ook ondersteund.....
20 hz moet toch lukken met deze 4 drivers  ;)

donderman

Ik wil vier losse kisten maken, voor elke hoek van de kamer één.
Dan wil ik twee stuks voorzien van hypex PSC2.400 plate amps en twee stuks passief met een speakon aansluiting.
Met de twee actieve subs kan ik dan met de Hypex software alle vier de subs inregelen. Ik heb een meetmicrofoon en een geschikte geluidskaart. Ik heb ook Arta.
De bedoeling is om van een staande golf bij ong. 80Hz een lopende golf te maken.
Mijn frontspeakers zijn geschikt voor  de meeste muziek alleen ik houd ook van stevige pop en dance. Daar blijven ze in het laag erg achter door de problemen met de staande golven. Vandaar deze oplossing.
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers

morca

Heeft die hypex de mogelijkheid,4 woofers apart de fase en dsp in te stellen.
Wat bedoel je met 2 drivers passief aansluiten?
Want je zal bij alle 4 woofers de fase en dsp apart moeten kunnen regelen.

donderman

Klopt! Ik kan alleen de modules niet doormidden zagen en krijg dus twee subs met elk een tweekanaals module en twee passieve subs die aangestuurd en ingeregeld worden door de actieve subs.  :smile:
Een andere mogelijkheid is dus met minidsp naar vier actieve subs. De minidsp regelt dan fase en equalisatie.

Med de Hypex modules koop ik iets dat kant en klaar is. Ik heb echter geen idee of die 400W per kanaal voldoende is en of de versterkers voldoende stabiel zijn om de subs onder controle te houden.

Met de minidsp kan ik zelf kiezen voor versterkersmodules die te koop zijn op Ebay. Bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.nl/itm/251060169377?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_940wt_1111 met een geschikte voeding.

Hoe ik hierop kom? Naar aanleiding van een artikel van dr. Earl Geddes https://docs.google.com/file/d/0BxgUOGOB5HbfNkh6LUtHX09aTzA/edit
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers

morca

Ok duidelijk,4 x 400 watt toch bij die hypexen,dat is zat/teveel voor 4 van deze unit,s.

De methode van Geddes is idd een mooie oplossing als je kamer echt niet mee wil werken.
Bij gebruik van een 2 sub zie je al voordeel,ben benieuwd of je het naar wens gaat krijgen met 4.
Met de nodige meet en afstelkennis zal je wel goed resultaat halen denk ik.

donderman

Ik laat je wel weten wat de resultaten zijn. Ik hoop in ieder geval het totale kostenplaatje ruim onder de 1000€ te houden.
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers

morca

Ik zie al opeens je onderschrift,je bent al een volleerd bouwer,je hebt je front,s ook zelf gemaakt,en werkt al met hypex   :thumbs-up:

Binnen 1000 euro met 2 hypexen.......moeilijk denk ik

donderman

De bruto prijs van de Hypex is 250€ ex btw/stuk. Ik hoop ze voor die prijs per twee incl. te kunnen kopen. Voor de vier stuks  XLS-10 heb ik 368€ betaald. Als ik MDF en aansluitmateriaal reken dan hoop ik op ongeveer 900€ te komen voor vier subs totaal :headbanging:

Ik heb nog wel een vraag: is een passieve radiator nou noodzakelijk of niet? Zoja, waar kun je die tegenwoordig nog krijgen?

Mocht er trouwens belangstelling zijn voor een groepsaankoop van de Hypexen dan is er bij mijn leverancier misschien een leuke korting te regelen.  :hehe:
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers

morca

Dat laatste is goed nieuws,als ik nog eens een Hypex nodig heb moet ik bij jouw zijn??  :D

Passieve radiator werkt als bassrelfex,kan voor film wel mooi zijn,maar voor muziek,denk 4 gesloten.

donderman

Als ik voor gesloten ga, over welke inhoud praten we dan? 30 liter?
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers


donderman

Er begint zich een mooi plannetje te ontwikkelen in mijn hoofd. Ik kom snel terug met een plan, eerst nog een dagje werken  :pompom: :headbanging:
Rotel RSP 1570,Cambridge Magic Stream 6, Humax HDR 5200C, Eminent EM7280 – HD,  ScanSpeak Diy MTM front powered by Hypex AS2.100D, Supercube II sub, DefTech Mythos Four rearspeakers