Alles over toonarmen

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:45:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hier alles over toonarmen

garmtz

Misschien even hernoemen naar 'toonarmen'. Tone arm (zonder streepje) is de Engelse term.

Joris1971

Quote from: garmtz on January 10, 2012, 13:34:39
Misschien even hernoemen naar 'toonarmen'. Tone arm (zonder streepje) is de Engelse term.

u vraagt, wij draaien (om maar in de topic sfeer te blijven  ;D)

Pjotr27

Zo mijn Thorens Jubilee is eindelijk spelend, een slechte voeding was de oorzaak van het af en toe uitvallen van de motor.
Maar ik heb de volgende vraag, ik kan de naalddruk instellen door op de arm het op het juiste gewicht in te stellen ( tussen 0 en 3 gram). Het is alleen ook mogelijk dit te veranderen door het gewicht achter op de arm ( Thorens TP-16MKIII) naar achteren of naar voren te bewegen.

Ik heb het als volgt ingesteld: Instelling op arm op 1.8 gram, dan element op naalddrukmeter en net zolang aan het gewicht draaien tot de naalddrukmeter precies 1.8 gram aangeeft. Is dit zo goed ?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

#4
Ik begrijp niet helemaal wat je doet.....het lijkt erop dat je het 2 keer doet. Op het moment als het element goed is afgesteld (dmv een mal) dan is het volgens mij een kwestie van arm in balans brengen, naalddruk, dwarsdruk instellen.

Naalddruk (alleen aan het gewicht draaien...anders raakt de arm zijn balans weer kwijt) is te regelen met het gewicht...cijfertjes staan erop. Eerst gewicht op 0 zetten en dan draaien naar bv 1,8 gram) Je kan eventueel met een weegschaal wegen of de schaal op het gewicht goed is aangeven. Soms wijkt het af.

http://www.aboutdj.nl/tutorials/draaitafels/8-correct-afstellen-van-een-toonarm.html


Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cyreg

Als nu je naaldkrachtmetertje 1,8 gr aanwijst zou het sowieso goed moeten zijn  ;)

Maar normaliter heb je geen naaldkrachtmeter nodig.
TP16 naaldkrachtwieltje(is met veertje?) op 0; zijdruk compensatie op 0.
Voorzichtig (beschadigen element!) arm balanceren tot ie net boven de LP zweeft.
Arm vast in rustpunt, contragewicht vingervast aandraaien.
Naaldkrachtwieltje op 1,8 gr; zijdruk compensatie instellen, meestal op iets lagere waarde.

Daarna kan je natuurlijk altijd even checken en/of finetunen met je aparte naaldkrachtmetertje.  ;D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Pjotr27

Quote from: Cyreg on February 16, 2012, 16:28:58
Als nu je naaldkrachtmetertje 1,8 gr aanwijst zou het sowieso goed moeten zijn  ;)

Maar normaliter heb je geen naaldkrachtmeter nodig.
TP16 naaldkrachtwieltje(is met veertje?) op 0; zijdruk compensatie op 0.
Voorzichtig (beschadigen element!) arm balanceren tot ie net boven de LP zweeft.
Arm vast in rustpunt, contragewicht vingervast aandraaien.
Naaldkrachtwieltje op 1,8 gr; zijdruk compensatie instellen, meestal op iets lagere waarde.

Daarna kan je natuurlijk altijd even checken en/of finetunen met je aparte naaldkrachtmetertje.  ;D

Ik heb het dus alleen omgekeerd gedaan, eerst de naaldkracht op 1.8 gram gezet en daarna met het contragewicht bezig geweest tot de naaldkrachtmeter ook 1.8 gram aangaf. Lijkt me dus gewoon goed..
Zijdruk staat op 1.6.. Het klinkt in ieder geval lekker...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Tube-freak

#7
Weet iemand hoe je kan bepalen welk element goed bij je toonarm past?
Ik neem aan dat dit met gewicht van het element te maken heeft of iets dergelijks??  of moet je nog ergens anders op letten?

volgens de paranoïde audiofiel moet een element matchen met de toonarm.  wat moet er precies matchen dan?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

chansig

Inderdaad het gewicht en of het element te monteren is in de headshell.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cyreg

#9
Quote from: Tube-freak on March 15, 2012, 12:36:47
volgens de paranoïde audiofiel moet een element matchen met de toonarm.  wat moet er precies matchen dan?

Tja in dit simpele digitale tijdperk  ;) lijkt 'n beetje kennis van en ervaring met platenspelers al gauw paranoide.
Dus hier zijn enkele(van vele) linkjes naar VinylEngine dan kan je jezelf verbazen.  :D

http://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php

http://www.vinylengine.com/overhang_shift_calculator.php
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Paul Demo

Over drie weken een nieuwe arm op mijn Gyrodeck.


Robiwan

Quote from: Paul Demo on March 21, 2012, 10:32:46
Over drie weken een nieuwe arm op mijn Gyrodeck.



jammie, schitterende arm. Veel luisterplezier :)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Paul Demo

Quote from: LPlover on March 21, 2012, 10:55:23
jammie, schitterende arm. Veel luisterplezier :)

het oog wil naast het oor ook wat. Maar het oor kwam wel op plaats 1 ;D

Cyreg

#13
Mooie OriginLive arm  8), welk model arm is dit dan?  :thumbs-up:

Enne......, welk element en phonotrapje ga je gebruiken?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Paul Demo

Quote from: Cyreg on March 21, 2012, 12:43:09
Mooie OriginLive arm  8), welk model arm is dit dan?  :thumbs-up:

Enne......, welk element en phonotrapje ga je gebruiken?

Het is de Encounter, als element ga ik gebruiken een Benz Ace Low en mijn phonotrap is van Ming Da de MC Phono 2006


Robiwan

Quote from: Paul Demo on March 21, 2012, 13:16:37
Het is de Encounter, als element ga ik gebruiken een Benz Ace Low en mijn phonotrap is van Ming Da de MC Phono 2006



tja kan minder :D Mooie set up! Is dat een Ace Low van de 2e generatie? Ik heb een Glider m2 gehad, helemaal top geluid en jammergenoeg eigenhandig naar z'n moer geholpen door onzorgvuldigheid:(
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Cyreg

Heb je ook 'n speciale Michell arm-mount voor deze Encounter, met de juiste geometrie en gewicht?
Ik heb inmiddels geleerd op VE, dat het gewicht tezamen 1kg moet zijn om de vering niet te ontregelen  :notify:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Deleted Member 2

Quote from: Paul Demo on March 21, 2012, 10:32:46
Over drie weken een nieuwe arm op mijn Gyrodeck.



Ben benieuwd naar je ervaringen nu de arm en element al weer een tijdje in gebruik zijn. Wat ik zo lees is de OL een mooie combi met de michell

Groet,

Henk

Cyreg

Ik ben ook zeer benieuwd naar je Michell/OL belevenissen  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Fatalfelix

Ik had een klein vraagje over de RB101 arm van de Rega RP1:

Het viel mij op dat de arm niet recht boven de groef blijft staan wanneer men de arm met het liftje op en neer beweegt (de arm draait een klein beetje naar buiten). Hierdoor verspringt de plaat als het ware een klein beetje. Dit effect wordt optisch nog versterkt doordat het element een klein beetje scheef op de arm is gemonteerd zodat hij recht op de plaat staat. Ik kon me wel voorstellen dat de arm een klein beetje beweegt doordat het liftje verticaal beweegt en de arm op enige afstand meebeweegt (krijg je wrijving), maar ik wou voor de zekerheid toch nog vragen of ik me nergens zorgen over hoef te maken?

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Deleted Member 2

Quote from: Fatalfelix on November 24, 2012, 12:28:29
Ik had een klein vraagje over de RB101 arm van de Rega RP1:

Het viel mij op dat de arm niet recht boven de groef blijft staan wanneer men de arm met het liftje op en neer beweegt (de arm draait een klein beetje naar buiten). Hierdoor verspringt de plaat als het ware een klein beetje. Dit effect wordt optisch nog versterkt doordat het element een klein beetje scheef op de arm is gemonteerd zodat hij recht op de plaat staat. Ik kon me wel voorstellen dat de arm een klein beetje beweegt doordat het liftje verticaal beweegt en de arm op enige afstand meebeweegt (krijg je wrijving), maar ik wou voor de zekerheid toch nog vragen of ik me nergens zorgen over hoef te maken?



Ik ken de arm niet, maar vaak wordt dit veroorzaakt door de dwarsdrukcompensatie. Je kan dus even checken of deze juist is ingesteld. Een andere mogelijkheid is dat daar waar de arm op de toonarm lift rust, wat vies (vet/stof) is. Je kan dat schoon maken met wat alcohol of aanstekerbenzine.

Groet,


Henk

Fatalfelix

Bedankt voor je reactie. Ik zal het stukje waar de arm op rust eens schoonmaken. Ik verwacht niet dat hij erg vies is (platenspeler is net nieuw), maar wellicht is er tijdens de productie wat vettigheid opgekomen. Zal ook eens kijken hoe ik de dwarsdrukcompensatie kan bekijken.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Deleted Member 2

Sinds kort heb ik een SME309 arm gemonteerd op de Michell Gyro/Orbe. Het afstellen van de VTA vond ik nogal een gepriegel. Je moet dan met een kartonnen meetlatje op twee plaatsen meten en vervolgens de hoogte van de arm bijstellen. Vooral het aflezen van het kartonnen meetlatje is zeker voor brildragers nogal lastig.
Als hulpmiddel heb ik van karton een U-vormig kapje gemaakt (6,5 centimeter lang) dat over de arm op de plaat gezet kan worden. Op de voorkant wat horizontale lijntjes getrokken en klaar.

het grote voordeel is dat je beide handen vrij hebt om bijvoorbeeld een loupe te hanteren om een nauwkeurige aflezing mogelijk te maken.

Voor mij werkt het perfect

groet,

Henk

Tube-freak

Bedoel je het liftje dat dat in de head-shell zit (zoals op de foto is te zien) of de arm-lift aan de achterzijde van de arm?
En lift je de arm met de hand (bij de head shell) of lift je hem door middel van het metalen hendeltje (op de foto hieronder rechts achter te zien aan de buitenkant).

http://www.rega.co.uk/product_images/RP1-cool-grey-cut-out.gif

Quote from: Fatalfelix on November 24, 2012, 12:28:29
Ik had een klein vraagje over de RB101 arm van de Rega RP1:

Het viel mij op dat de arm niet recht boven de groef blijft staan wanneer men de arm met het liftje op en neer beweegt (de arm draait een klein beetje naar buiten). Hierdoor verspringt de plaat als het ware een klein beetje. Dit effect wordt optisch nog versterkt doordat het element een klein beetje scheef op de arm is gemonteerd zodat hij recht op de plaat staat. Ik kon me wel voorstellen dat de arm een klein beetje beweegt doordat het liftje verticaal beweegt en de arm op enige afstand meebeweegt (krijg je wrijving), maar ik wou voor de zekerheid toch nog vragen of ik me nergens zorgen over hoef te maken?


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Arden

Quote from: Onder013 on January 15, 2013, 12:00:48
Sinds kort heb ik een SME309 arm gemonteerd op de Michell Gyro/Orbe. Het afstellen van de VTA vond ik nogal een gepriegel. Je moet dan met een kartonnen meetlatje op twee plaatsen meten en vervolgens de hoogte van de arm bijstellen. Vooral het aflezen van het kartonnen meetlatje is zeker voor brildragers nogal lastig.
Als hulpmiddel heb ik van karton een U-vormig kapje gemaakt (6,5 centimeter lang) dat over de arm op de plaat gezet kan worden. Op de voorkant wat horizontale lijntjes getrokken en klaar.

het grote voordeel is dat je beide handen vrij hebt om bijvoorbeeld een loupe te hanteren om een nauwkeurige aflezing mogelijk te maken.

Voor mij werkt het perfect

groet,

Henk

Geodriehoek? Lijm er desnoods 2 haaks op elkaar, is het helemaal makkelijk...