Alles over toonarmen

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:45:23

Vorige topic - Volgende topic

Graphtuner

Citaat van: Vinyl_Fuchs op februari 19, 2026, 23:33:47Maar belangrijker welk element wil je gaan gebruiken? 
Ik heb een Dynavector 17D3 liggen, een Koetsu Black en Denon DL103R
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Pinda13

Citaat van: Graphtuner op februari 25, 2026, 13:01:42die Conqueror kende ik nog niet... wel een visueel mooie arm moet ik toegeven!

Ikeda 12" heb ik al een paar keer aan het werk gehoord... absolute wereldklasse! Maar idd ander budget, gaan we niet doen nieuw :)

ps. ik zag je ikeda advertentie ook Pinda... heb je hier een topic met foto's van je garrard draaitafel? mooie plint heb je precies!

Haha nee geen foto hiervan op het forum dacht ik.. Zal er 1 schieten.

Wat je ziet is dus de 10" Dyna 507 MK2 arm met gemodificeerde mc20 ortofon met boron cantilever en duurste variant ogura (PA 30x3) tip. De andere arm is een 12" zelfbouw arm met vind ik zelf een perfect gelukt lagerbus die gelukkig niet af te stellen is, dus geen speling en draait oneindig door. Met daarop een oude gen spu gemodificeerd met cactus cantilever en een gyger tip. Heerlijk element ook. Daarnaast nog wat andere elementen liggen, maar ik ben dus wat aan het uitdunnen want ik merk dat ik alleen deze 2 elementen nog maar gebruik.

" no loss of fine detail "

ElpeeTwaalf

Die dyna 505 / 507 zijn zulke ontzettend fijne armen in gebruik - je hoeft de arm niet over de plaat te tillen maar gewoon met de vinger over de plaat schuiven en met armlift hendeltje het element op de plaat laten zakken.
Grootste deel van de arm beweegt enkel horizontaal en een kort armpje met daaraan de headshell beweegt verticaal.
Heb een vroege 505 gehad icm. Technics SP-25 in originele plint.

Pinda13

Citaat van: ElpeeTwaalf op februari 25, 2026, 20:48:27Die dyna 505 / 507 zijn zulke ontzettend fijne armen in gebruik - je hoeft de arm niet over de plaat te tillen maar gewoon met de vinger over de plaat schuiven en met armlift hendeltje het element op de plaat laten zakken.
Grootste deel van de arm beweegt enkel horizontaal en een kort armpje met daaraan de headshell beweegt verticaal.
Heb een vroege 505 gehad icm. Technics SP-25 in originele plint.

Ja het een erg fijne maar ook een bizar goede arm. Technisch een hoogstandje. Ik kom van de 505, de uitvoering in hamerslag blauw, en dat was voor mij een openbaring. Zodoende toch na lange tijd de 507 kunnen bemachtigen. Wel ff slikken want ik heb hem nieuw gekocht je ziet ze nu eenmaal niet veel 2dehands, maar zeker geen spijt van!

Graphtuner

wat een prachtige speler Pinda!  :inlove:
heel mooie plint...
Heb je op de garrard een mat liggen? Ziet er in ieder geval anders uit dan mijn garrard schotel met rubber standaard mat
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Pinda13

Citaat van: Graphtuner op maart  2, 2026, 09:23:26wat een prachtige speler Pinda!  :inlove:
heel mooie plint...
Heb je op de garrard een mat liggen? Ziet er in ieder geval anders uit dan mijn garrard schotel met rubber standaard mat

Klopt, is iets anders inderdaad. Wat ik gebruik is een Rica mat icm de Rica puck. Waarschijnlijk weinig over te vinden, het komt nog uit de Duitse ddr tijd. 1 of andere Duitser die toen een handvol demping platen heeft gemaakt met dito puck. Het mooie is dat die puck een boorkop heeft en deze puck is iets wat hol van binnen. Zo draai je de lp dus mooi vlak op de plaat en dus op je plateau. Ik heb er erg lang naar gezocht, en ben het dus maar 1 x tegen gekomen.. Het is sowieso veel beter als de rubberen mat, gauw ditchen.. Aluminium plaat zou al bijv beter zijn..