Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

ErikmdGH and 2 Guests are viewing this topic.

pietjepc

Ik zou oma vertellen dat er ook nog een andere versterker aanwezig moet zijn ;)

Cyreg

Quote from: pietjepc on November 28, 2014, 23:26:01
Ik zou oma vertellen dat er ook nog een andere versterker aanwezig moet zijn ;)

Dus....je hebt ook nog 'n gewone versterker nodig; kan zonder phonotrapje(MM), omdat je dat al los hebt.
Luidsprekers?(o, zoveel) voor op de versterker.
Dat Vivanco phonotrapje aansluiten op 'n lijn ingang vd versterker

Voor dat Sony platenspelertje is hier de gebruiksaanwijzing:
http://www.sony.co.uk/support/en/product/ps-j20
en evt. CN 234 vervangingsnaaldje (op blz 7) ~€20

Zou wel eerst even kijken of het platenspelertje het nog netjes allemaal doet:
ik bedoel dus soepel draaien, arm afslag, geen rare fratsen enz > anders eerst klussen  :D

Succes
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

LeonArdusS

Of je koopt een tweedehands versterkertje met een phono aansluiting. Dan ben je er ook.
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Robiwan

Afgelopen week eens gek gedaan met de aankoop (2e hands) van een Lehmann Black Cube SEII. Deze trap krijgt goede kritieken.
Aangesloten op m'n LP12 met Linn Adikt MM klinkt het mooi open, helder, krachtig maar laat t.o.v. m'n Naim Stageline met flatcap voeding toch wat steken vallen. Met de Stageline is er vooral meer grip op het laag en klinkt het overall uiteraard meer Naims, duh :D

Kortom de Lehmann maar weer verkocht, dat ging heel snel overigens :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

kruzer

Gewoon even een eenvoudig vraagje... Zijn er phono amps die over 2 MM-ingangen beschikken zodat 2 DT's kunnen gebruikt worden?
De MF M1VNL heeft alvast een aparte MC- en MM-ingang en dat maakt het switchen ook vrij eenvoudig, maar niet meteen een antwoord op m'n vraag...

Sodejuu

Ja, die zijn er. De Octave Phonomodul kun je zo inrichten zoals je zelf wil. 3x MM, 2x MM en een Line, 1x MC 1x MM 1x Line. wat jij wil. Het is echter wel een kostbaar dingetje.
Volgens mij heeft de Array PH-1 ook 2 volledig programmeerbare ingangen. Dat zou je echter ff na moeten vragen. Qua bediening erg gemakkelijk en luxe (alles met de AB). Hij is ook nog een stuk goedkoper dan de Octave. Je moet wel tegen de Array sound kunnen.
De low budget optie is een switchbox gebruiken of een mengpaneeltje die je alleen als phonotrap gebruikt.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Deleted Member 2

#381
Jasmine LP2.5 DU phono voorversterker
Prijs: € 999

De LP2.5 is de nieuwe phono voorversterker van Jasmine Audio en opvolger van de Jasmine LP2.0 MkII. De LP2.5 DU heeft een dubbele ingang en is hiermee geschikt voor 2 draaitafels, of meerdere toonarmen op dezelfde draaitafel. MC en MM schakelbaar net zoals de ingang.



Verkrijgbaar bij:
Sense of Music
Kanaalweg 48 (tegenover fietsbrug Roomburg)
2313 DV  Leiden
Telefoon + 31 (0)6 53930180 (tussen 10.00/17.00uur)

Bas Akkerman

Heb je die al beluisterd Henk? En zo ja, wat vond je er van? En zo nee, ga je dat nog doen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Quote from: Bas Akkerman on February 25, 2015, 07:21:20
Heb je die al beluisterd Henk? En zo ja, wat vond je er van? En zo nee, ga je dat nog doen?

Ik heb de 2.0 even gehad. Prima geluid (live, dynamisch, helder) maar versterking voor MM is met 55 dB absurd hoog en kan in combinatie met een hoge output zorgen voor oversturing aan de ingang van de pre-amp.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: Bas Akkerman on February 25, 2015, 07:21:20
Heb je die al beluisterd Henk? En zo ja, wat vond je er van? En zo nee, ga je dat nog doen?

Heel kort gehoord en vond het best goed. Tot nu heb ik geen betere pre in mijn set gehoord dan de huidige.

De 2.5 is overigens weer een nieuwe versie.

Robiwan

Wie heeft de iFi Micro iPhono in z'n bezit of deze wel eens getest?

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Barry32

Ik had gisteren bij een vriend / audio collega nog een leuke phono versterker ervaring. Hij heeft een bescheiden set met Rega Brio versterker met ingebouwde phono versterker aangesloten op Dali Ikon 2 speakers. De bron was een Rega Planar 3 met Rega Exact element. Als test had hij een Creek OBH-15 phono versterker /OBH-2 lineaire voeding te leen wat via een standaard setje Audioquest kabels was verbonden met de Rega Brio.

Na eerst wat lp's, jaren 70/80 werk van onder meer Dire Straits, ELO, Bruce Springsten en Eric Clapton te hebben beluisterd via de ingebouwde phono versterker van de Rega werd de Creek aangesloten. Via een DB meter app van een Iphone hetzelfde geluidsniveau ingesteld en vervolgens luisteren (niet erg professioneel maar voor ons goed genoeg).

Het verschil was vanaf het eerste Dire Straits album duidelijk. Met de Creek meer breedte en hoogte van de soundstage en vooral meer drive. De ingebouwde versterker van de Rega leek een beetje voort te kabbelen. Alles instrumenten zijn hoorbaar maar zonder dynamiek of emotie. Met de Creek had de stem van Bruce Springsteen op My Hometown (album Born in the USA) emotie en klonk oprechte droefheid waarmee hij de veranderingen in zijn hometown beschrijft. Bij Dire Straits had de percussie (diverse nummers van At the  Movies) een evengrote rol als de gitaarsolo's.

Kortom we waren beide aangenaam verrast met de Creek. Het verschil was groter dan we beide eerder met wisseling van componenten hadden meegemaakt. Speakers hebben vaak een eigen signatuur en verwacht je verschillen tussen merk A en B. Van een Phono versterker verwacht je dat hij versterkt volgens de Phono standaard maar verder niets toevoegt.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

addesmo

Ja een phono versterker doet veel! Vergeet niet dat een phonoversterker van een piepklein signaaltje( vooral bij mc) een signaal moet maken dat de versterker lust. Dus alles wat de draaitafel/element laat horen wordt tig keer versterkt. Heb hier al heel wat phonotrappen geprobeerd en verschil is er zeker.

Barry32

Quote from: LPlover on July 27, 2015, 09:52:27
Mooi vergelijk Barry :)

Het is mooi om ouderwets vinyl rond te zien draaien en af toe een kraakje te horen. Soms kriebelt het wel en zou ik zomaar een platenspeler kunnen kopen maar heb helaas geen lp collectie om er vervolgens echt iets van te maken. 
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Fransosowitz

Die platencollectie kan toch in de loop van de tijd komen?


Zelf ben ik ca een half jaar geleden begonnen met vinyl. En ook ik had geen enkele plaat. Ook nooit gehad. Inmiddels heb ik iets van een halve meter aan platen wat denk ik voldoende zegt over hoe het bevalt.


Go for it!  ;)

Maikel_audionerd

Quote from: Barry32 on July 27, 2015, 18:06:13
Het is mooi om ouderwets vinyl rond te zien draaien en af toe een kraakje te horen. Soms kriebelt het wel en zou ik zomaar een platenspeler kunnen kopen maar heb helaas geen lp collectie om er vervolgens echt iets van te maken.
Ik zou inderdaad ook de sprong wagen. Ik ben ongeveer 6 jaar geleden begonnen. Eerst met een simpele 2e handse Dual speler en kringloopplaten. Op die manier had ik al snel in ieder geval wat leuke muziek. Toe ben ik in de jaren daarna naar platenbeursen geweest waar ik echt juweeltjes vandaan gehaald heb. Na zo'n 2 jaar heb ik een mooie Thorens gekocht met een goed tweedehands element. Veel geld aan uitgegeven maar de investering dubbel en dwars waard.  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Barry32

Quote from: Fransosowitz on August  3, 2015, 21:11:45
Die platencollectie kan toch in de loop van de tijd komen?


Zelf ben ik ca een half jaar geleden begonnen met vinyl. En ook ik had geen enkele plaat. Ook nooit gehad. Inmiddels heb ik iets van een halve meter aan platen wat denk ik voldoende zegt over hoe het bevalt.


Go for it!  ;)

Je moet inderdaad ergens beginnen dat was indertijd ook met cd's en daarna downloads. Voorlopig houd ik het nog bij met bewondering bij vrienden kijken naar het plaatjes draaien. De ruimte voor het opstellen van een platenspelert ontbreekt en de mede huisbewoners zijn zo tevreden over het bedieningsgemak van de SQbox Touch....
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Kwabbernoot

Ik ben sinds kort in het bezit van een Sugden Optima MM/MC phono preamp.

Ik kan er nagenoeg niets over vinden op het web muv andere mensen die op zoek zijn naar info.
Misschien heeft hier iemand er nog wat info over? Zo ja, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.

Zo eentje is het.



Groeten...

Robiwan

Quote from: Kwabbernoot on August 10, 2015, 10:00:04
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sugden Optima MM/MC phono preamp.

Ik kan er nagenoeg niets over vinden op het web muv andere mensen die op zoek zijn naar info.
Misschien heeft hier iemand er nog wat info over? Zo ja, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.

Zo eentje is het.



Groeten...

De belangrijkste vraag, hoe klinkt het met de Sudgen?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Kwabbernoot

Nou, dat is voor mij niet de belangrijkste vraag. Dat weet ik wel.  :P

Nee, flauwekul natuurlijk. Ik was opzoek naar een SME IV of V arm maar de losse armen vond ik allemaal te duur. Toen kwam ik een VPI tegen met een SME IV arm (plus element, Okki Nokki, deze phono-pre en een muurbeugel) voor redelijk weinig. Het idee was om de arm te houden en de rest te verkopen maar ik moet zeggen dat deze phono pre (en eigenlijk de hele draaitafel) mij positief verrast heeft. De kans is dus best groot dat de Sugden blijft. Ten opzichte van mijn Audio Research SP-11 laat hij wel wat liggen maar in combinatie met mijn solid-state voorversterker klinkt het eigenlijk erg prettig. Beetje (veel) warmte dus prima voor stemmen en een redelijk goede stage. Maar aan beide extremen (hoog en laag) laat ie iets liggen. Beetje SE buizengeluid dus. Een erg prettig geluid vind ik, zolang ik niet analytisch bezig ben.

Maar ik weet verder niets van het apparaat zoals bv de afsluitweerstand-waarden van de MM en MC ingang en of er binnenin nog iets in te stellen is. En dat soort dingen wil ik toch graag weten.

Groeten...

hifi-annemie

Quote from: Kwabbernoot on August 10, 2015, 10:00:04
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sugden Optima MM/MC phono preamp.

Ik kan er nagenoeg niets over vinden op het web muv andere mensen die op zoek zijn naar info.
Misschien heeft hier iemand er nog wat info over? Zo ja, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.


Groeten...
stuur eens een mailtje naar  Sugden,  www.sugdenaudio.com die kunnen je wel verder helpen.

Robiwan

Quote from: Kwabbernoot on August 10, 2015, 10:42:55
Nou, dat is voor mij niet de belangrijkste vraag. Dat weet ik wel.  :P

Nee, flauwekul natuurlijk. Ik was opzoek naar een SME IV of V arm maar de losse armen vond ik allemaal te duur. Toen kwam ik een VPI tegen met een SME IV arm (plus element, Okki Nokki, deze phono-pre en een muurbeugel) voor redelijk weinig. Het idee was om de arm te houden en de rest te verkopen maar ik moet zeggen dat deze phono pre (en eigenlijk de hele draaitafel) mij positief verrast heeft. De kans is dus best groot dat de Sugden blijft. Ten opzichte van mijn Audio Research SP-11 laat hij wel wat liggen maar in combinatie met mijn solid-state voorversterker klinkt het eigenlijk erg prettig. Beetje (veel) warmte dus prima voor stemmen en een redelijk goede stage. Maar aan beide extremen (hoog en laag) laat ie iets liggen. Beetje SE buizengeluid dus. Een erg prettig geluid vind ik, zolang ik niet analytisch bezig ben.

Maar ik weet verder niets van het apparaat zoals bv de afsluitweerstand-waarden van de MM en MC ingang en of er binnenin nog iets in te stellen is. En dat soort dingen wil ik toch graag weten.

Groeten...

:) Klinkt goed!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

Quote from: hifi-ralph on August 10, 2015, 10:51:39
stuur eens een mailtje naar  Sugden,  www.sugdenaudio.com die kunnen je wel verder helpen.

Waarom een SME arm? Er is IMHO veel beter te koop.

Kwabbernoot

Ik neem aan dat de vraag voor mij is?

Ik wilde voor de verandering een robuuste en makkelijk af te stellen arm hebben en ook nog een beetje betaalbaar.  Daarnaast had ik al een SME board voor op mijn loopwerk. En er zal vast beter te koop zijn maar veel beter?

Groeten...