EQ tusseb versterker en speakers?

Started by PorscheHD, December 18, 2011, 09:02:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PorscheHD

Hoe zou je dat moeten meten dan?

Bass zit wel in de speakers want zoals gezegd heb ik bij de verkoper van de speakers de bass knop wat open gezet op de versterker en toen was het er wel. Denk dat het makkelijkste is dat ik ga sparen voor een andere versterker met DAC van Cambridge (alle digitale bronnen aansluiten) zodat ik zon knop heb mocht ik er meer bass uit willen hebben. Alleen vind maar eens een versterker die deze jongens kunnen aansturen fatsoenlijk + zoals gezegt ik redelijk verliefd ben op de Advance.

CZ79

Je zou in principe toch niet de bas knop voluit moeten zetten op je versterker om een beetje bas uit je luidsprekers te krijgen...Ik denk dat het probleem toch in de luidsprekers gezocht moet worden of de kamerakoestiek (en luidsprekeropstelling en luisterpositie).

Misschien kun je met een dB meter bepalen of er echt te weinig bas uit je luidsprekers komt of dat het ligt aan de opstelling o.i.d. Waar woon je?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Raphie

#27
zoals al eerder aangegeven het gemis van een sub ga je niet goedmaken met EQ op kleine kutspeakertjes (niet negatief bedoelt) maar het werkt hetzelfde als dat je in de auto een 5 inch combo setje heb, daar haal je gewoon geen laag uit. en hoeft ook niet want die speaker is gewoon lekker neutraal binnen z'n eigen bereik, nu wil je hem proberen te laten spelen buiten z'n bereik
JBL PRX Power!

roland p

#28
Raphie, de vifa format's zijn toch niet echt klein...
Maar ik ben het er mee eens dat boosten met een EQ niet de oplossing is.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Raphie

#29
hoeveel inch zijn de woofers? 5" ? kast is 29cm breed dus veel meer zal het niet zijn
het gaat TS ook niet om gewoon lineaire afloop van het laag, maar om "een beetje" het subgevoel dat tapijtje (tussen 30-60hz) ga je gewoon niet uit deze speaker halen, alleen meer "plok" (80-120hz)
JBL PRX Power!

morca

Idd kleine speakers kunnen geen sublaag ,maar net wat Raphie zegt de aanslag vd drums kan je wel beter neerzetten.
Dat was bij mij ook het geval,ik was daar ooit al eens op gewezen,ik denk ook door Raphie,maar heb het nu pas gemist en in orde gemaakt.
Moet wel zeggen dat kleine speakers best goeie slam kunnen geven ,als het geluidsbeeld maar klopt,bij die van mij was het knudde.

Meten doe je met REW een emc 8000 mic bv en een geluidskaart met voeding voor de mic

erik s.

Quote from: Raphie on December 20, 2011, 07:54:44
hoeveel inch zijn de woofers? 5" ? kast is 29cm breed dus veel meer zal het niet zijn
het gaat TS ook niet om gewoon lineaire afloop van het laag, maar om "een beetje" het subgevoel dat tapijtje (tussen 30-60hz) ga je gewoon niet uit deze speaker halen, alleen meer "plok" (80-120hz)
8 inch zit er in, 2 x. is toch niet echt heel weinig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

We hebben het toch gewoon over volwassen vloerstaande luidsprekers of mis ik nu wat?

Met een boekenplank model snap ik dat er minder bas is, maar met een vloerstaande luidsprekers zou je toch niet echt tekort moeten komen (afhanekelijk van opstelling en akoestiek etc)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Raphie

#33
denk dat de verwachtingen omtrend laag nogal uiteen lopen, denk ook niet dat de speaker te weinig laag heeft, maar dat TS gewoon gewend was aan een db of 6 teveel uit z'n sub.
JBL PRX Power!

yorkie13

#34
De genoemde Vifa luidsprekers beschikken over 2 x 8 inch woofers per luidspreker, dus zeker geen kleine jongens.

een -3db van rond de 35 hz is wel mogelijk hiermee, al zal de opstelling en akoestiek zeker veel bepalen.

De gebruikte versterker lijkt me voldoende power te kunnen leveren.

Grappig is dat er nu in zeker een 3 tot 4 topics over hetzelfde probleem (teveel/weinig laag) wordt gepost.

Met DSP, met subwoofer en monitor versus vloerstaander.

Kortom eerst maar eens meten wat de luidsprekers doen in deze ruimte.


CZ79

TS mag wel wat van mijn laag hebben :turn:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

ga jij nu maar eerst eens met een subwoofertje stoeien :D

CZ79

Welk subwoofertje? :nopompom: :nopompom: :nopompom:

ik heb nog niets, ik wacht tot jij langskomt  :tongue2:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Ik heb de TS een pm gestuurd met een aanbieding welke hem nauwelijks geld kost. Ik heb nog een aantal EQ's staan en hij kan daar mee gaan stoeien.

Wie weet is hij tevreden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Wat voor EQ's heb jij nog staan? Misschien eentje die beter zijn werk doet als de Behringer? :happy:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

Wordt lastig in die prijsklasse lijkt me

CZ79

wellicht, behringer is zoals eerder gezegd niet echt een merk waar PA mensen wild van worden, maar wellicht zit er wat interessants tussen toch?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Quote from: cz79 on December 20, 2011, 13:17:16
Wat voor EQ's heb jij nog staan? Misschien eentje die beter zijn werk doet als de Behringer? :happy:

Dat denk ik niet...Het is een oude Marantz 2 x 10 geloof ik. Het gaat meer om het idee dat de TS wat kan spelen..voor het geld hoeft hij het niet te laten.  ;)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yorkie13

#43
als dat een oude analoge Equalizer is, dus 2 x 10 bands, dan zou ik toch ergens een Behringer DEQ
regelen.

Op een dergelijke Eq heb je 16, 20 en 31.5 hz zitten en dat zijn vaak net niet de probleemfrequenties.

ik zou met een DB meter gaan meten , met de REW software en zo kijken welke frequentie(s)  problematisch zijn.

Daarna met een Peq aan de slag, de Behringer is dan de eenvoudigste .

CZ79

Dan toch maar de DSP met 2x12 parametrische EQ  :clapping: :clapping: :clapping:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

#45
Laat ik het dan zo zeggen. Naar mijn idee is de bass die ik nu hoor de bass die je van een boekenplank speaker krijgt. Ik zoek zeker geen sublaag maar wel enigszins bass want het zijn toch redelijke jongens denk ik dan...... opstelling kan ik niet zoveel meer aan veranderen en volgens mij ook niet verkeerd doen. Zou het kunnen liggen aan het feit dat er pas na 11/12 meter een muur is?

Bedankt voor het meedenken trouwens! En kan iemand vinden of het überhaupt wel op mijn versterker kan want ik kan er niks over vinden. Denk dat de enigste oplossing is dat iemand even langs komt voor een bakkie en mijn probleem kan bevestigen of dat ik gewoon een verwend nest ben  :tongue2:

PB's beantwoord ;) thx

yorkie13

Ja, dus gewoon de subwoofer er weer bij en kijken wat dat doet.

PorscheHD

Haha de subwoofer gaat niet meer weg met subwoofer is het perfect geluid (nog wel wat aan het stellen) alleen ik kan er niet tegen dat er zulke grote speakers staan waar niet eens een beetje bass uit kan komen. En weet 90% zeker dat het niet alleen aan mij licht!

Raphie

#48
staan de speakers aan alle kanten zo'n 11m vrij? staan ze midden in de kamer en woon je in een sporthal?

het ligt trouwens niet aan je licht, maar het zou aan je ruimte kunnen liggen

Quote from: PorscheHD on December 20, 2011, 18:14:42
Haha de subwoofer gaat niet meer weg met subwoofer is het perfect geluid (nog wel wat aan het stellen) alleen ik kan er niet tegen dat er zulke grote speakers staan waar niet eens een beetje bass uit kan komen. En weet 90% zeker dat het niet alleen aan mij licht!
JBL PRX Power!

PorscheHD

Pff dit gaan jullie niet geloven....

Toch meer eens de speakers op de lange muur gezet dus minder diepte vanaf de speakers gezien zeg maar en waar rempel daar is de bass die ik zocht...... dus nu heb ik een probleem want het is vrijwel onmogelijk het zo op te stellen hier in huis.