EQ tusseb versterker en speakers?

Started by PorscheHD, December 18, 2011, 09:02:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PorscheHD

Goedemorgen.

Ik heb een vraag. Ik heb een Advance Acoustic versterker en ben daar erg blij mee ware het niet dat ik niet echt lekkere bass uit mijn Vifa Formats krijg dus die zou ik naar mijn smaak iets moeten boosten. Met de versterker kan dit niet is het mogelijk er een EQ tussen te hangen en zo ja welke en vooral HOE?

Alvast bedankt!

CZ79

Een behringer zou dit kunnen verhelpen, ik zet toevallig deze ochtend net een DSP1100 parametrische EQ te koop op dit forum.
Hiermee kun je nagenoeg alle frequenties tussen de 20HZ en 20Khz bewerken. Handleidingen zitten er bij.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

En hoe sluit ik dit aan want die zie ik nog niet helemaal voor me. En kan ik daar het probleem mee oplossen? En is het mogelijk dat je me er mee helpt? Tegen een vergoeding natuurlijk!  ;D

CZ79

Je hebt allereerst een verloopkabel nodig van RCA- naar Phone Jack (kun je gewoon kant en klaar kopen bij DJ shops), ik heb de EQ een tijdje gebruikt op de Tape in/out van mijn versterker zodat het signaal een lus maakt (tape out --> tape in) ook kun je hem gebruiken tussen CD speler (bron) en versterker.

Ik weet niet waar je woont maar ik kan je er uiteraard mee helpen.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

Lienden.

Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je hem nou aansluit. Ik gebruik Sqeeuzebox, Mede8er/Ps3 dus dat is allemaal digitaal. Begrijp ik nou dat ik maar voor 1 bron dat ding kan gebruiken? En het dan ook analoog moet aangesloten worden?

Raphie

#5
ja correct, of je koopt een DEQ2496 dan kan het ook digitaal.
maar je andere topic gelezen te hebben over je sub gaat dit niks oplossen, je krijgt alleen iets meer klop klop, maar geen sublaag tapijt
JBL PRX Power!

PorscheHD

#6
Nee dat begrijp ik.

Alleen ik draaide bij die mijn op zijn HK de bass knop iets verder open en toen kwam er wel enigszins bass uit. Nu heb ik dat vrijwel niet en overheerst de hoog en mid tonen naar mijn idee en blijft de bass erg achter. En naar mijn idee zelfs niks. Heb de speakers wat meer in de hoek gezet en toen was het al beter maar niet wat mogelijk zou moeten zijn denk ik.

DEQ2496 kan ik nog steeds maar 1 digitale bron aansluiten dus? Klinkt alsof het dan beter is een versterker met bass knop te zoeken?

CZ79

Als je meerdere bronnen hebt kun je gewoon de Tape loop op je versterker gebruiken dan overkom je ook het probleem van Digitaal/analoog, je maakt dus als het ware een 'loop' op je versterker voordat het geluid naar je luidsprekers gaat is het dus bewerkt door de EQ.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

Dus volgens jou werkt het? Als ik dan gewoon op Coax1/2/3/4 of Optical op de versterker selecteer blijft de EQ werken?

CZ79

Heb je voor mij het type versterker dan kijk ik even in de handleiding voor een tape out, maar als je een loop kan creeeren dan werkt het
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD


CZ79

Ik zou zeggen dat je de 'rec out' in combinatie met de 'AMP in' of de 'Pre in' kunt gebruiken.
Waar woon je dan kunnen we het een keer uitproberen?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD


CZ79

Wellicht hebben andere mensen ervaring hiermee?

Ik zoek even wat op....TBC
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD


CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

Ah op die manier.

Kwam dit ook nog tegen....?



Reckhorn B-2 Bass-equalizer

CZ79

Is ook interessant maar een Behringen DSP kan veel meer qua frequenties en (hoeveelheid) filters.
Even om goed te begrijpen, je hebt geen sub toch, het is puur de bas die uit je fronts komt?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

Ja de baas uit de fronts is gewoon erg slecht nu en waar ik ze weg heb die had een HK versterker waar die dat harder en zachter kon zetten en toen hoorde ik het wel dus het licht puur aan de instelling denk ik. Soms wil ik ook zonder sub spelen (avonds bijvoorbeeld) maar dan moet er wel enigszins bass uitkomen denk ik dan. Het is nu vrijwel vlak....

CZ79

Ik heb nog even geen respons op de vraag dus lekker zelf uitproberen is de enige optie om erachter te komen of het gaat werken, het is wel vreemd dat je geen bas uit de luidsprekers krijgt, heb je nog meer versterkers geprobeerd en een andere plaatsing? EQ is zeker wel een optie maar wel eentje met een aantal compromissen (muzikaliteit), het is beter een piek wat te 'temmen' dan grote dalen omhoogkrikken.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PorscheHD

Als ik ongeveer naast de speakers sta hoor ik wel wat maar dat kan niet de bedoeling zijn. Heb ze keer heel vrij gezet maar dat maakt niks uit. In de hoeken klinkt het wel iets beter maar nog niet denderend. Zal wel gewoon aan de combi met Advance Acoustic liggen. Tot iemand van buitenaf komt luisteren kan ik niet echt zeggen of het niet gewoon aan mij licht....

CZ79

Waar woon je? ik wil best eens langs komen maar het kan natuurlijk ook gewoon aan de luidsprekers liggen, ik geloof niet zo dat het aan de versterker ligt tenzij er iets defect is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Even een hele andere inslag zou ik mee beginnen,een meting van je fronts,dat zou je probleem zo in beeld kunnen brengen.Voor je wat koopt.
Bij  mijn speakers licht alles boven de 1000 hz te hoog,met een meting heb ik dat in beeld gebracht en vlak getrokken.
Aangezien ik naar een nieuwe manier van streamen zat te kijken was voor mij de keuze makkelijk.
Nieuwe comp,geluidskaart,foobar of mediaportal met en EQ plugin en spelen maar met die EQ.

Voor jouw zou de DEQ 9624 denk ik wel erg leuk zijn,ik heb er ook over gedacht.

CZ79

Aan een DEQ2496 kun je inderdaad direct alle digitale bronnen hangen, maar als je nagenoeg helemaal geen bas hebt zou ik toch eerst bij de luidsprekers gaan beginnen. En nogmaals ik weet niet zeker of je versterker het leuk vindt dat je een frequentiegebied van zeg 25Hz tot 100 Hz een boost gaat geven van bijvoorbeeld +25dB om er een beetje bas bij te krijgen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Idd sluit ik me helemaal bij aan,daarom is een meting ook handig,bij mij stond wat te hoog dat heb ik gedemp ipv het laag te boosten.
Ik had vermogen over en nu nog,dempen is beter om het clippen van je amp te voorkomen.
Maar ik zou echt eerst eens meten wat je waar mist....