Nieuwe luidsprekers: keuze gemaakt.

Started by Streamz, October 24, 2011, 21:30:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Je houdt er apparte koopmotieven op na, je geeft dus liever je geld uit aan iets dat lekker bekt dan eits dat lekker klinkt? van akoustiek heb je ook geen kaas gegeten  :D
Waar je ook mee thuis gaat komen, de scene is nu al volledig gezet door je onder genoemde koopcriteria, volledig kansloos....

Quote from: Streamz on October 29, 2011, 23:48:42
Ach ja, muziek is emotie. En vele keuzes daaromheen ook. Dus wellicht is het handig dat ik nu mijn emoties toelicht. Dat vergemakkelijkt mijn zoektocht aanmerkelijk, omdat ik hiermee het aantal keuzemogelijkheden fors beperk. Dat ik daarmee wellicht "de" oplossing laat liggen, soit. Kan ik mee leven, helemaal omdat et alternatief iets kan zijn waar ik me gewoon niet prettig bij voel.
   
Even op een rijtje:
2e Hands is geen optie. Ik ga niet veel geld neertellen voor iets waar iemand anders al aan heeft gezeten, wellicht mee gerommeld heeft en waar geen garantie op zit. Zoals ik in mijn openingspost al zei, geld is niet zozeer het probleem. Ik leg liever meer geld neer voor een set luidsprekers waar ik me op alle fronten prettiger bij voel.
Alle prijs/prestatievoordelen wellicht ten spijt.

Dan de akoestiek: ik wil graag luidsprekers die in hoge mate ongevoelig zij voor de ruimte waar ze in staan. Want de kans dat ik over een jaar ga verhuizen is aanwezig. En 2 jaar later weer, met beide keren een zeer grote kans op totaal verschillende types huizen.

Dan de pure emotionele overwegingen. Als eerste de Linkwitz website. Wat ik al zei, het gaat om emotie en daar hoort voor mij geen jaren '90 website met allerhande technische uitleg bij. Idem voor zelfbouw. Komt op mij altijd kneuterig en betweterig over.

Een autovergelijking tussendoor: Een Westfield kitkar van 50k gaat sneller en circuit rond dan een BMW M3 van ruim het dubbele. Dan betaal ik graag het dubbele, daarbij genietend van het veel mooiere uiterlijk, de afwerking/algehele kwaliteit (zie zelfbouw opmerking) en het gemak (zie akoestiek).
Nu ik er over denk, een vergelijking met auto's is zo verkeerd nog niet. Als ik een nieuwe auto koop, streep ik eerst Frankrijk, Azie en Amerika weg. En kijk dan wat ik overhoud.

Nog iets enorm subjectiefs: de naam. Usher Mini Dancer, Klipsch, XTZ, tja. Het uiterlijk is belangrijk, maar de naam ook. En die namen kunnen echt niet. Puur subjectief, puur emotie. Maar ik weet gewoon dat ik geen cent ga uitgeven aan een product met een lelijke naam.

Morgen ga ik maar eens een lijstje opstellen met mogelijke kandidaten.
Wellicht nog een laatste opmerking: ik wil een verbetering op een aantal fronten ten opzichte van wat ik nu heb. Dat is dus voor mij iets totaal anders dan perse het beste wat er te krijgen is voor een bepaald budget. Had ik trouwens al gezegd dat 2e hands geen optie is?







JBL PRX Power!

Streamz

? Wat een extreme reacties?
Ik geef alleen aan waar ik gevoelig voor ben. Niets meer, niets minder.

Ik schreef bijvoorbeeld dat ik het liefst luidsprekers heb die "in hoge mate ongevoelig" zijn. Ik scheef niet "ongevoelig."
In een hobby waar het vaak gaat om nuances lijkt het me toch dat dat soort duidelijke nuances niet onopgemerkt blijven.

En ik heb ook de reden aangegeven. Idem voor akoestiek. Ik zal gaan verhuizen. En waarschijnlijk meerdere keren. Daar moet ik gewoon rekening mee houden, het heeft voor mij dus totaal geen zin luidsprekers te kopen die enkel en alleen voor mijn huidige ruimte goed klinken.
En de akoestiek KAN ik gewoon niet wijzigen in mijn huidige huis. Ik heb het er gewoon mee te doen. Het is dus niet dat ik er geen kaas van heb gegeten, ik ben gewoon realistisch.

En ja, de naam. Ik begrijp best dat dat nogal vreemd overkomt. Dat "alom gerespecteerde merken" maakt me weinig uit. Wat voor de 1 mooi klinkt, is voor de ander een drama
't Is gewoon een persoonlijke afwijking, meer niet. Ik diskwalificeer die merken zeker niet.

Enne "Beppie?" Weinig kans. Ik bedoel, we gaan deze week over de 7 miljard wereldburgers heen. D'r lopen wel meer bloedmooie vrouwen rond op deze wereld. Ik geloof niet in die ene droomvrouw.
Zo ook voor luidsprekermerken. Hoeveel duizenden merken zijn er inmiddels? Ik verkort mijn zoektocht gewoon.
Een vraag terug over die droomvrouw: is het nog steeds je droomvrouw als ze een werkelijk enorm irritante schaterlach blijkt te hebben?

Tot slot: "kansloos?" Integendeel. Ik verklein mijn zoekgebied tot behapbare proporties. Zo kom ik veel eerder tot een bevredigend resultaat. Voor de extremisten onder ons: ik zei dus "bevredigend", niet "optimaal" of "ultiem." Dus voordat er dergelijke termen door internet heen vliegen, zou je je ook eens kunnen inleven in andermans situatie.
Met exact deze uitgangspunten heb ik 9 jaar gelden mijn huidige set bij elkaar gezocht. En dus 9 jaar lang van genoten, zonder ook maar iets te hoeven veranderen. Wat ik een stuk slimmer vind dan elk jaar upgrades of zijwaartse stappen door te voeren. Waar natuurlijk ook niets mee is, ieder zijn hobby.




vik

Quote from: Streamz on October 24, 2011, 21:30:38
Het upgrade virus begon een jaar geleden weer te kriebelen. Inmiddels ben ik een nieuwe TV en streamer verder. Een nieuw meubel is onderweg (hoop ik, don't ask..).

Volgende stap: nieuwe luidsprekers. Omdat ik deze op dit moment als beperkende factor zie. Met name op gebied van ruimtelijkheid.
Dat is tevens mijn belangrijkste eis: meer ruimtelijkheid. Of eigenlijk, meer een "muur van geluid." Ik hou van een groot geluidsbeeld, breed en hoog. En diep, al is dat wel wat minder belangrijk. Voor wie zich hier weinig bij kan voorstellen: het nummer "Gold" van Prince. Zwaar overgeproduceerd, in een manier dat het lijkt dat er 200 luidsprekers naast elkaar staan aangesloten. En dat 4 lagen op elkaar.
Ik wil ook volledig opgaan in Hooverphonics "Anger never dies." En dat lukt pas echt goed als je bijna in de muziek zelf staat.

Met stip op plaats 2: snelheid en ritme. Foottapping. Niet stil kunnen zitten. Dat soort werk. "Hard Times" van John Legend & The Roots horen en dansend mee willen blèren.
Dat ik spontaan op gitaarles ga als ik de eerste tonen van Danger Mouse & Daniel Luppi's "Two against one" hoor. Dat dus.

En dan op 3, maar afhankelijk van m'n stemming en het type muziek op plaats 1 of 2: basweergave. Strak, zeeeeer diep, droog en totaal in control. Op een manier dat James Blake eindelijk zelf gaat begrijpen wat hij met het nummer "Limit to your love" eigenlijk bedoeld heeft.

Detaillering? Ja, graag, maar ik hoef echt niet de laatste 0,004% detail te horen. Voor Adèle's "21" is detaillering leuk, alsook voor Elbow's rustiger nummers. Een groot deel van de dag staat di.fm lounge aan. Of een CD'tje van Air, Massive Attack, Zero 7, dat soort werk. Op laag volume dus, maar af en toe ook op normale sterkte, dus het is dan wel handig dat er meer dan voldoende detaillering aanwezig is.

Tenslotte: vergevingsgezindheid. Is handig. Maar als iets niet al te best opgenomen is, hoeft dit ook niet gemaskeerd te worden. Denk aan 70-80's rock / pop als de eerste CD's van Genesis dus. Wat ik belangrijker vind is dat de luidsprekers niet al te veel afhankelijk zijn van de omgeving. Aanpassingsmogelijkheden in de kamer zijn erg beperkt. Al staan de luidsprekers wel redelijk vrij, om een halve meter van de wand, 2 meter uit elkaar en niet geblokkeerd door een bank oid. De totale ruimte, een L vorm, is 34m2.
En ik wil ook niet teveel afhankelijk zijn van de luidsprekers. Een "sweet spot van 20cm2 op exact 2,36m afstand" principe kan ik niets mee.

Op dit moment speel ik met de Proac Studio 125. Aangestuurd door een Primare A30.1, met als bronnen de D30.2 CD-speler en T+A MP1260R streamer.

En dan komen we aan het budget. Uiteraard is er een budget, al is deze flexibel. En afhankelijk van de mogelijkheden.
Voorbeeld: tot nu toe is m'n lijstje beperkt tot de Sonus Faber Liuto. Met als reden Alan Sircom's review in Hifi+ vorig jaar.
Verder en ik wat losse merken genoteerd, ook weer gebaseerd op commentaren en reviews online. Dit zijn oa Avalon, PMC en Wilson Benesch. En uiteraard ook weer Proac, de Studio 125's hebben me lang tevreden gehouden. Wellicht dat de modellen hoger in de hiërarchie het "meer" bieden?

Wat is een flexibel budget? Die Liuto's kosten 4000. En de Primare zal deze wel aansturen. Maar wat is dan de volgende stap? Het upgrade potentieel is dan wel beperkt. Met een investering van nog eens 4000 ben je dan wel weer klaar. Om vervolgens weer de luidsprekers te moeten vervangen voor een volgende upgradestap. Maar wellicht dat ik hier wel de komende 8 jaar mee kan doen.

Wellicht kan ik dan beter direct een grotere stap maken. Met daarbij ook de mogelijkheid van het verder upgraden van de gehele set. Zeg: een setje WB Curves. Ik zie 8500 als prijs. De Primare zal waarschijnlijk bij lange na niet het volledige potentieel van de WB's gaan benutten. Maar dit geeft wel een prima mogelijkheid voor verdere upgrade aan, door de versterker te vervangen voor iets passends.

Dus: genoeg stof tot nadenken. En luisteren uiteraard. Ik heb al een aantal merken genoemd. Iemand nog andere "must hear" suggesties? Die ook nog eens mooi en goed in elkaar geschroefd zijn?


Met deze punten :


1) Ik hou van een groot geluidsbeeld, breed en hoog   X-Jet tweeter

2) Basweergave. Strak, zeeeeer diep, droog en totaal in control. Crystal-membrane conus

3) Primare A30.1

Met deze wensen zou ik zeker ook bij Elac gaan kijken en luisteren.

http://www.elac.com/de/produkte/Linie_240/BS_243/index.php

De 200 serie wordt veel aangeboden voor mooie prijzen plus Elac doet altijd zelf veel met Primare. Als ik het goed heb heb ik ooit gelezen dat Primare een onderdeel is van Elac of andersom :

http://www.primare.de/

Audio Physic is ook erg mooi dat is al gezegd en ga ook zeker eens luisteren naar Quadral Aurum.

http://www.aurumspeakers.com/


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Excuus. Ik lees net dat 2dehands geen optie is.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Former member 78

Quote from: vik on October 30, 2011, 08:21:10
Excuus. Ik lees net dat 2dehands geen optie is.  ;)

Elac klinkt qua naam ook niet echt deftig, valt dus sowieso af.

vik

Quote from: ArjanR1 on October 30, 2011, 08:23:18
Elac klinkt qua naam ook niet echt deftig, valt dus sowieso af.

Zo dan :  :) Electroacustic  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Streamz

Hier nog even een plaatje van de ruimte. De blauwe streep slaat op halfhoge ramen, de rode op geheel raam.
De grotere grijze blokken zijn stoffen banken. De schuine kleine blokjes zijn de luidsprekers. Nogmaals, aan akoestiek kan niets gewijzigd worden, verplaatsen is ook geen optie.




vik

Quote from: Streamz on October 30, 2011, 08:40:33
Hier nog even een plaatje van de ruimte. De blauwe streep slaat op halfhoge ramen, de rode op geheel raam.
De grotere grijze blokken zijn stoffen banken. De schuine kleine blokjes zijn de luidsprekers. Nogmaals, aan akoestiek kan niets gewijzigd worden, verplaatsen is ook geen optie.

Niet kunnen schuiven met speakers, niks wijzigen in de akoestiek zijn dezelde problemen (keuzes) die ik thuis heb. De kans is groot dat het een probleem kan worden maar het hoeft niet.   Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij speakers die ik zowel in het laag kan tweaken, en waarvan ik ook de tweeters kan tweaken. Dat doet een hoop en ben uiteindelijk zeer tevreden. Het heeft me wel erg veel geld gekost.

Hoe groot is de afstand van je speakers tot je raam (de lage ramen blauw)?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Former member 78


Bas Akkerman

Altijd leuk om een soortgelijk topic te lezen als waar je zelf mee bezig bent.

Even wat ideeen.
Ga vooral binnenkort eerst eens luisteren bij een audiowinkel. Laat je tekening van je ruimte zien en geef je wensen aan (groots en overweldigend). Probeer dan zo onbevooroordeeld te gaan luisteren. Lees geen reviews van te voren, zeg niet wat je gaat luisteren hier op het forum. En bij wijze van spreken doe je een blinddoek (musicmask?) op.
Laat het dan over je heen komen en luister van welke luidspreker(eigenschappen) je het meest kan genieten. Als daar de bas voor een gedeelte bij ontbreekt, geen probleem die kan je toevoegen met subs. Met die diepe bas zal je trouwens nog wel wat te stellen krijgen als je geen aandacht aan je akoestiek wil besteden.

Vergeet overigens ook het aandeel van de versterker niet! Die heeft een grote invloed op jouw voorkeuren (groots, basweergave).
En je zal merken dat een naam dan wel het laatste is dat belangrijk is.

Kortom: ervaar!

edit: met de DSP van Lyngdorf kun je trouwens ook wel wat tweaken aan de invloed van je akoestiek
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

JeroenGRT

Misschien anders eens een bezoekje brengen aan de Hifiwinkel Beek of Hifistudio in Weerdinge. Die hebben ProAc speakers, aangezien je daar al jaren  tevreden over bent.  Misschien is zo'n nieuwe D18 of D28 wel wat voor je. Ze kunnen je ook adviseren over belletjes enzo, die je plaatst in de woonkamer.  Ik heb het vorige model de D15 gehoord op een Krell 400XI en Primaluna Dialogue Two...en dat komt redelijk in de buurt van wat je zoekt denk ik. Toen vond ik het een geslaagde combi.

Als je een echt mooi laag wil hebben dan zou ik voor een gesloten systeem gaan, geen BR. Geen idee of er eigenlijk commerciele speakers zijn die dit nog bieden. Misschien is een monitor aangevuld met subs ook iets? Met de subs kun je dan het laag goed afregelen, en ja er zijn echt audiofiele subs  ;)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

botsen

Quote from: JeroenGRT on October 30, 2011, 09:30:02

Als je een echt mooi laag wil hebben dan zou ik voor een gesloten systeem gaan, geen BR. Geen idee of er eigenlijk commerciele speakers zijn die dit nog bieden.

Ik ben ook erg fan van gesloten, maar je ziet het inderdaad bijna niet meer.

Streamz

Mijn Proac's en Primare's komen uit Beek  ;)

De ramen achter de luidsprekers zijn halfhoog; daarmee bedoel ik dat ze rusten op 80cm hoog muur, en dan doorlopen to het plafond. De rode streep is geheel raam.
Op dit moment staan de luidsprekers zo'n halve meter van de muur/raam.
Zo'n Lyngdorf roomcorrector zat ik al aan te denken. Wellicht eens op proef nemen.

En inderdaad, ik zat al te denken aan het beluisteren van luidspreker / versterker combi's, in plaats van alleen luidsprekers. Wellicht is dat zelfs de meest verstandige route, en niet zozeer vanuit het 2 vliegen in in klap principe, maar omdat het juist gaat om die combi.

Kijk,wat ik beoog met dit draadje is dat er wellicht een aantal leden zichzelf in mijn beschrijving herkennen en dezelfde weg hebben bewandeld.
Maar ook dat anderen luidsprekers hebben afgeschreven, juist om de eigenschappen die ik graag zie in luidsprekers. Beide zijn erg waardevol en maakt dat ik gerichter kan zoeken.
Uiteraard zullen leden adviseren ook te luisteren naar merken/types die bij hun thuis staan. Het is een vorm van cognitieve dissonantie, maar dat is verder prima.    

Wellicht nog en voorbeeld. Ik heb net een nieuwe streamer aangeschaft, een T+A MP1260R. Waarom? Deze voldoet aan al mijn eisen. Er zullen vast wel beter klinkende streamers op de markt zijn, maar deze is een forse stap vooruit op m'n oude Roku Soundbridge, is net zo makkelijk te bedienen, heeft een ingebouwde FM tuner en ziet er nog eens prima uit ook.
Nogmaals, er zullen vast beter klinkende opties zijn. Ik had ook een goede DAC aan de Roku kunnen knopen bijvoorbeeld. Maar dan had ik 2k uitgegeven voor alleen een optimaal geluid, en zat ik nog steeds tegen een 100 euro ogend Roku schermpje aan te kijken. Noem me gek, ik noem het een onschuldige afwijking.    

En voor diegenen die maar niet over dat merk issue heen kunnen komen: T+A is voluit "T+A Elektroakustik..."



Martijn M

Quote from: botsen on October 30, 2011, 11:54:14
Ik ben ook erg fan van gesloten, maar je ziet het inderdaad bijna niet meer.

En met een reden ;). Een gesloten kast kan heel goed werken, maar een goed afgestemde BR levert je meer output/diepgang, zonder dat het meer kost. Hoe strak het laag klinkt, is toch voornamelijk afhankelijk van je ruimte en plaatsing van de speakers.
Dutch & Dutch

JeroenGRT

Quote from: keyser on October 30, 2011, 11:59:20
En met een reden ;). Een gesloten kast kan heel goed werken, maar een goed afgestemde BR levert je meer output/diepgang, zonder dat het meer kost. Hoe strak het laag klinkt, is toch voornamelijk afhankelijk van je ruimte en plaatsing van de speakers.

Ik denk dat die reden is dat veel mensen liever kleine luidsprekers hebben, en gesloten is dan niet de weg om te bewandelen denk ik.
Vroeger was dat wel anders  :D , toen was het merendeel juist gesloten (en grote speakers).
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

botsen

Quote from: JeroenGRT on October 30, 2011, 13:00:41
Ik denk dat die reden is dat veel mensen liever kleine luidsprekers hebben, en gesloten is dan niet de weg om te bewandelen denk ik.
Vroeger was dat wel anders  :D , toen was het merendeel juist gesloten (en grote speakers).

Met alle negatieve effecten voor de natuurlijkheid van dien (dat is tenminste mijn ervaring).

Maar goed, de topicstarter wil nieuw, dus een beetje off-topic zijn we wel

JeroenGRT

Quote from: botsen on October 30, 2011, 14:02:56
Met alle negatieve effecten voor de natuurlijkheid van dien (dat is tenminste mijn ervaring).

Maar goed, de topicstarter wil nieuw, dus een beetje off-topic zijn we wel

Een basreflex heeft als voordeel dat met een relatief kleine behuizing toch veel laag weergave gekregen kan worden, dit is een compromis tussen goede weergave en kleine(re) kast afmetingen. Met een gesloten behuizing word het beste inpulsgedrag bereikt, en een zeer strakke en zuivere laagweergave.
Ben wel benieuwd welke negatieve effecten jij gehoord heb, jij vond dat het minder natuurlijk klonk? Mijn ervaring is het tegenovergestelde eigenlijk  ;)

Er zijn inderdaad maar weinig nieuwe speakers in een gesloten behuizing te koop. Maar misschien is een monitor aangevuld met subs voor de TS ook iets?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

botsen

Quote from: JeroenGRT on October 30, 2011, 19:02:52
Een basreflex heeft als voordeel dat met een relatief kleine behuizing toch veel laag weergave gekregen kan worden, dit is een compromis tussen goede weergave en kleine(re) kast afmetingen. Met een gesloten behuizing word het beste inpulsgedrag bereikt, en een zeer strakke en zuivere laagweergave.
Ben wel benieuwd welke negatieve effecten jij gehoord heb, jij vond dat het minder natuurlijk klonk? Mijn ervaring is het tegenovergestelde eigenlijk  ;)

Er zijn inderdaad maar weinig nieuwe speakers in een gesloten behuizing te koop. Maar misschien is een monitor aangevuld met subs voor de TS ook iets?

Ik bedoelde negatieve effecten van een basreflexsysteem, dus volgens mij zijn we het eens

HuubF

Quote from: Streamz on October 30, 2011, 11:55:04
...En voor diegenen die maar niet over dat merk issue heen kunnen komen: T+A is voluit "T+A Elektroakustik..."

Euhh... en T+A speakers? Ze hebben ook actieve modellen en die zouden wel eens al je wensen kunnen vervullen. Ze zijn niet echt goedkoop (wel heb je geen eindversterker nodig) maar ooit heb ik een oud setje gehad en dat klonk prima. Met de naam zit het in ieder geval goed!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Streamz

LOL, dat naam issue maakt veel los.
En mijn opmerking over het laag ook. Terwijl dat echt niet de hoogste prioriteit is.

Het is tijd voor een lijstje.

Luidsprekers die ik zeker ga luisteren zijn de volgende
- SF Liuto, zie oa hier
En dan om deze opmerkingen:
"The speaker is domestically friendly, in that it needs a good set-up, but doesn't demand micrometer precision installations."
"The first is the soundstage. It's vast and family friendly. This has the sort of off-axis performance usually found in coaxial drive units, meaning the Liuto isn't the sort of speaker that confines you the driver's seat. Get up, walk around, dance, invite friends and family into the Audio Lair... everyone gets the good stereo soundstage. Good imaging and a big soundstage are Sonus faber family traits, but the Liuto shines even by S-f standards."
"The Liuto's bass unleashes the animal in you, and it doesn't disappoint."
"If you want to fill a big room with big sound but don't need a huge speaker, the Liuto is as sound as a pound"
Allemaal punten waar ik me in kan vinden.

- PMC Fact 8; in diezelfde Hifi+ (no. 73). Met opmerkingen erin als "the most open box speaker I have ever encountered" enzovoort. En de Fact 8 heeft geen BR poort aan de achterzijde, wat wel eens goed zou kunnen uitpakken. Verder biedt de Fact 8 mogelijkheden de hoge en lage tonen enigszins aan te passen.

- PMC Twenty 24: gewoon, omdat het een kleiner broertje is van de Fact 8.

- Proac Response D18 / D28. De Proac Studio 125's hebben me lang tevreden gehouden. Dus wellicht dat de grotere broers dit ook kunnen.

- Living Voice Auditorium / Avatar; doordat uncle Paulie de heeft gewezen op dit draadje (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91430.0), met dezelfde apparatuur speelt en met hetzelfde dilemma zit. Dus, ondanks het hoge "wij van WC eend.." gehalte, gaan ze op de lijst.

Dan wat duurdere exemplaren. Met name om te kijken hoe groot de stap vooruit kan zijn. Of eigenlijk: om te bepalen of ik nu beter gelijk een grotere stap moet nemen en vervolgens weer een mooi upgradepad in de versterker te hebben.

- Vienna Acoustics Mahler
- Wilson Benesch Curve
- Avalon Idea

Dan de reserverbank. Elk met zijn eigen reden.
- Audio Physic; omdat ik geen andere reden heb gezien dat ze kennelijk goed met Prima combineren. Maar mijn huidige Primare is het eerste component dat gaat wijken nadat de luidsprekers vervangen zijn.
- Van Bach (?) weet ik verder niet, alleen dat ze aangeraden worden. Idem Elac en Aurum. Maar maakt niet uit, ze zijn zeker niet afgeschreven.
- T+A. Ook op de reservebank, maar dan om een andere reden. T+A houdt er blijkbaar wat vreemde ideeën qua service op na. En dan komt er ook nog eens bij dat ik m'n T+A streamer nu al 3 weken kwijt ben omdat een software update kennelijk niet goed wil gaan. Dat soort dingen wil je niet na amper 3 maanden...


Electrostaten/magnetostaten vallen voor nu even af. Ik heb te vaak gemerkt dat het niet mijn type luidsprekers zijn. 

Verder ga ik me niet beperken tot luidsprekers. De combi luidspreker+versterker lijkt me veel belangrijker. Dus: ik ga eerst luisteren naar combi's die winkeliers voorstellen, en pas daarna kijken of bijvoorbeeld de top 3 het ook op de Primare 30.1 zal doen.


Bas Akkerman

Prima lijstje zo. Ik ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn. Zoals al gezegd, laat je naast deze luidsprekers ook verrassen door wat winkeliers voor luidsprekerideeen hebben. Je weet maar nooit.
In ieder geval, veel plezier!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

norman

Dat is een fikse lijst :)

Ik bedoelde Bach Luidsprekers btw zie (http://www.bachluidsprekers.nl/) lees net dat er binnenkort op hifi.nl een review komt ....

Ben trouwens ook erg benieuwd hoe die nieuwe Twenty range van PMC klinkt !
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Streamz

Uiteraard ga ik me niet beperken tot dit lijstje. Ik he immers de laatste jaren maar weinig andere merken en modellen luidsprekers geluisterd. Ik zal de winkeliers aansporen met suggesties te komen.


En ik had begrepen dat er luidsprekers moesten zijn die Bach zouden heten. Maar ik weet niet precies waarom ik deze moet beluisteren. Voldoen ze aan de beschrijving die ik gaf?
Uit die enkele HVT tests kan ik weinig opmaken. Die reviewer was waarschijnlijk zo met stomheid geslagen dat hij geen letter in z'n text heeft besteed aan de daadwerkelijke klank.

Ik was nog iets vergeten te melden: onder de halfhoge ramen (blauwe streep) zit de verwarming tegen de muur geschroefd. Ik vraag me af of die Bach's wel tegen die hitte kunnen?

vanzomereng

Als je in de buurt van Nijmegen komt,
kan je wel ff komen luisteren hiero naar mijn Liuto,s  ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97022.msg1630080#msg1630080
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

norman

Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer