Wederom een laagweergever! ( muziek )

Started by mimic, October 3, 2011, 21:44:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Heren,

bij voorbaat mijn excuses; er lopen reeds tientallen topics en ik start weer een nieuwe. Er zijn 100en ontwerpen terug te vinden, wellicht dat ik het juist daarom nog eens wil gaan proberen maar dan met een andere insteek. Her en der heb ik wat geinformeerd, veel goeie tips gekregen maar wel erg verschillend, kortom;

Willen jullie eens mee denken, het liefst binnen de kaders die ik aangeef?

Ik zoek ondersteuning bij muziek, alles beneden de 80Hz uit mijn Audio Physic Avanti`s is op de luisterplek een rommeltje. Mijn kamer is zonder (te) vergaande akoestische aanpassingen niet geschikt voor een mooie laagweergave op de luisterpositie. Deze positie staat vast, de beperking in akoestische ingrijpende handelingen ook. Ik heb een aantal locaties gevonden die veel beter zijn t.b.v. de laagweergave, en moet nog gaan expirimenteren met de fysieke hoogte plaatsing van weergevers. Gek genoeg blijft de laagweergave op 1,5 meter boven de vloer ( en hoger ) erg mooi. Onder de 1,5m ( dus zittend) verdwijnt vrijwel alles en zit ik blijkbaar net in een knoop.

Uiteraard zoek ik ook meer extensie in het laag, al zal ik <20/30Hz nooit noodzakelijk vinden. In mijn ogen is het compenseren van de kamertekortkomingen ( is dat 1 woord ) belangrijker en winstgevender. Er worden toch aardig wat films gekeken, als het even kan is die extentie <30Hz natuurlijk mooi meegenomen.  Hard draai ik nooit! Ik zal eens een dBmeter meenemen tijdens een stuk muziek/ film, maar ruim boven de 80dB zou mij verbazen. Ik ben ondertussen al aan het kijken naar 2x18, TubaHT`s en 2 meter hoge cornerwoofers. Zoals vaker; ik draai weer eens door.

Samengevat; ik wil een sub( of meerdere ) gaan bouwen die muzikaal aansluit op mijn set ( Audio Physic Avanti/ Primare/ Wadia ). De luidsprekers gebruiken een gesloten pushpull systeem overigens. De sub(s) moeten ""echt"" klinken. Mijn vorige sub, geweldig ding ( Monolith ) ging laag en hard maar ik vond het altijd een op zichzelf-staand-geluid. Imposant, geweldig voor effecten, maar vaak iets toevoegend wat er naar mijn idee niet hoorde.

Ik denk eigenlijk; veel conus oppervlak, meerdere ( corner ?) woofers, DSP ( Behringer DCX komt er al aan ), weinig tot geen compressie enz enz enz.Kunnen jullie dit in een wat concretere vorm gieten?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Peerless Monster

Hee Mick,

Bij mij exact hetzelfde probleem met die AP's in mijn ruimte.
Ik denk niet dat het aan de speakers ligt hoor ;).
Maar het laag is behoorlijk een rommel geweest. Maar sinds 3 zaken die zijn geupdate, is het helemaal naar mijn zin.
1. KR Audio buizen versterkers.
2. Een Mark levinson CD-speler.

Maar de belangrijkste is de derde upgrade.
Ik heb inmiddels al een aantal CA-plates van Crusade Audio Electronics in mijn set en de rommel verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Gelukkig is dat niet het enige bij effect, maar het is echt verbazingwekkend wat het doet in een set.
Ik wil het nog een keer gaan meten, want volgens mij is het meetbaar... Moet alleen even de tijd ergens vandaan halen ;).

Het zijn dure upgrades: I know...
Je bent bij mij altijd welkom he, dat weet je!
(we wonen alleen jammer genoeg niet in de buurt...)

PS ik heb niet gelogen he over Plinius ;)

Ik heb inmiddels een andere speler, maar het gaat even om het idee:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kingpin

Ik weet niet hoe je ruimte is, maar je zou de speakers eens dichter tegen de wand kunnen zetten en dan nog eens kijken wat het doet of de bass wat afneemt.
Daarnaast .. plaatsing ! Ik heb echt maar weinig AP's gehoord die goed geplaatst waren (kan in jou geval natuurlijk ook een andere oorzaak zijn).
Hoe is je acoustiek? harde vloeren, nagalm etc?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Je kan het natuurlijk ook oplossen met wat (paneel)absorbers.
Ik heb ze bijvoorbeeld in de hoeken, zodat je meerdere frequenties kan absorberen in het paneel...
Zie foto... Het is alleen geen gezicht in een woonkamer ;).

Enne Kingpin heeft natuurlijk ook gelijk...
Er zijn zoveel factoren die (kunnen) helpen...
Met plaatsing is het gewoon een kwestie van proberen of iemand in huis halen die verstand heeft van plaatsing van speakers.
Scrutinizer is jaren geleden op bezoek geweest en heeft daarbij mijn Ushers geplaatst. Sindsdien mocht nooit meer iemand daar aanzitten...
Voor geen milimeter.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mimic

Jongens, dat is allemaal heel leuk en goed bedoeld. Met alle respect; ik weet dat er op andere gebieden nog veel winst te behalen valt.

En toch wil ik weer een subwoofer; en als ik die dan toch zelf ga bouwen kan ik maar beter direct rekening houden met de akoestische nadelen van mijn ruimte?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Peerless Monster

Quote from: mimic on October  4, 2011, 08:10:02
Jongens, dat is allemaal heel leuk en goed bedoeld. Met alle respect; ik weet dat er op andere gebieden nog veel winst te behalen valt.

En toch wil ik weer een subwoofer; en als ik die dan toch zelf ga bouwen kan ik maar beter direct rekening houden met de akoestische nadelen van mijn ruimte?

Excuus Mick ;).
We gaan ook helemaal los...

Yep. Dan mag je mijn posts vergeten als je per se een sub wil bouwen, maar daar ga je het niet mee redden.
Acoustiek is niet iets wat je even gemakkelijk oplost en wellicht is de rommel in de bas niet de akoustiek, maar juist je versterking...

Als je onder de 1,5 meter geen goeie bas hebt, probeer dan je zetel wat hoger te plaatsen (zal waarschijnlijk geen optie zijn...) op een soort van podium. Je hebt daar hele mooie oplossingen voor.
Volgens mij is dat het meest simpele...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

morca

Rommel in de bass is accoustic en plaatsing en afstelling.

Hoe ziet je ruimte eruit? Misschien heb ik tips voor je,je zal niet de eerste zijn waar ik een oplossing zie.
Wat je er dan mee doet........  Laat maar eens wat foto,s zien, welke drivers heb je op het oog?

mimic

Een bekend fototje om een deel van de ruimte te laten zien, in totaal rond de 45m2. Gipsplafond zwevend op 250cm, betonnen vloer met laminaat, weinig inrichting enz enz enz. Het bankstel een halve meter optillen is geen optie, sorry :)

Nogmaals; ik ben mij terdege bewust van mijn slechte akoestiek en verre van optimale plaatsing. Dit komt in een ander topic binnenkort wel aan de buurt.

For now; lets build a sub! ( die heb ik niet, en wil ik wel graag weer ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Nog beperkingen hoe groot de kist mag zijn ivm eventuele WAF?
Buget? Merken waar je zelf voorkeur voor hebt?

Hij is voor muziek lees ik,dus de muziekale kwaliteit van de unit moet wel hoog liggen zo aan je mooie fronts te zien  :D

Ik zie op de foto de rest van je kamer niet maar ik zou zeggen ergens bij je linkerfront ,met de woofer naar voren gericht,zou geen downfire bouwen met jouw harde vloer.

ruud2

hoi,

Al goed bezig tevoren na te denken over wat je wilt met de sub(s).
muziek, geef jezelf al aan, daarmee kan je al een constructieve richting bepalen (gesloten systeem?)
hoe wil je de sub(s) gaan aansturen?

ter info: mijn subs staan op een heel laag pitje bijna onopvallend mee te draaien, maar zet je ze uit dan mis je gehoormatig toch iets.
ze zijn dus niet zo "overheersend " als in menig ht waar effecten meer een rol spelen.

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

mimic

Muzikaliteit staat voorop; en dan dus met de mogenlijkheid om een beetje in te spelen op de akoestiek ( meerdere subs? ). Ik heb nog geen voorkeur voor merken, en ook nog geen budget vastgesteld. Iets zegt mij, na het horen van een aantal grotere conussen; dat dit mijn voorkeur heeft. Gemak, autoriteit controle en strak.

Gesloten, dat lijkt mij idd de beste optie. 

De aansturing is nog te bepalen maar een UcD400 lijkt me een leuke optie. Uiteraard zal de Behringer er tussen komen.

KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Ik heb zelf een JL audio 13W3V3-4 klaar staan ,zaterdag aansluiten en luisteren.
Als die net zo klinkt als me 12 inch,is dat misschien wat voor je.Ik ga er vanuit daarom heb ik de aankoop gedaan maar ben wel benieuwd.

2 zou wel heel mooi zijn inderdaad  :D Udc is een goeie koop in draai met mijn JL,s ook met 2X HypexDS4.0,zeer goeie strakke aansturing.
Wel zou ik proberen 2x een fase en kantelpunt op de amp te maken.Voor bijde woofers apart voor het inregelen ,is wel zeer aan te raden.

De JL,s klinken erg goed in een niet al te grote behuizing,dat is bij 2 weer leuk het zijn kistjes alla F113 alleen dan iets minder bruut,maar zeer goeie muzikale kwalitijd.
2 is denk ik zeker wel aan te raden bij jouw ruimte,maar je zegt hem nooit echt hard te zetten dus dan red je dat wel.

Kistjes voor het bovengenoemde model is ong 40x40x35 cm,moet je ook helemaal niet gaan rekenen heb ik al gedaan.
Ze zijn zo klein speciaal voor muziek,klinkt strakker.