waar beginnen met verbeteren mono blokken (MC3008-A) met buizen?

Started by HJ, August 24, 2011, 21:16:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

voor mijn stereo set gebruik ik ML vantage speakers icm 2 40W monoblokken van meixing ming da(mc-3008 a).
de mono blokken hebben een preamp functie, ik heb de cd speler dus rechtstreeks op de meixings aangesloten en zet het geluid harder/zachter met de aparte volume knoppen.
het resultaat is echt waanzinnig :)
nu heb ik het  eea gelezen over de buizen en buizen dempers. hier moet wel enige winst te behalen zijn, iig goed merkbare verschillen.

de amp's gebruiken de volgende buizen:
12AX7
12AU7
2A3C  "electron tube"
805    "FU5" en japanse lettertjes

op de zijkant zit een schakelaar met 2 standen, 300B &en 2A3C.
er kunnen dus 2 typen buizen gebruikt worden.

wat is de funktie van de diverse buizen en waar is de grootste winst te halen?
gaan buizen dempers nog verschil maken?

mtissink

Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

HJ

Quote from: mtissink on August 24, 2011, 21:23:24
Audioloog...., kom er maar in  ;D :pompom:

beetje input zou idd leuk zijn :) er zijn genoeg mensen met buizen ervaring hier op het forum lijkt me.

S@m


bmateijsen

Een voorversterker gebruiken... immers ondanks dat ze allebei een pre-amp functie hebben, zal een goede voorversterker een enorme winst zijn ;)

HJ

Quote from: bmateijsen on August 26, 2011, 10:37:36
Een voorversterker gebruiken... immers ondanks dat ze allebei een pre-amp functie hebben, zal een goede voorversterker een enorme winst zijn ;)

ja duidelijk maar dat is niet de vraag.
de vraag is specifiek over de buizen.


HJ


Raphie

wlke buizen zitten er in (SOVTEK ?)en is er uberhaupt "iets mis" met deze buizen?
JBL PRX Power!

S@m

Quote from: Raphie on August 26, 2011, 13:15:01
wlke buizen zitten er in (SOVTEK ?)en is er uberhaupt "iets mis" met deze buizen?

Quote from: hans. on August 24, 2011, 21:16:48
het resultaat is echt waanzinnig :)

wat is de funktie van de diverse buizen en waar is de grootste winst te halen?
gaan buizen dempers nog verschil maken?

Lijkt mij dus niets mis met de buizen...

Raphie

Quote from: S@m on August 26, 2011, 13:36:16
Lijkt mij dus niets mis met de buizen...
precies, typisch gevalletje tweaken om het tweaken....  :D
JBL PRX Power!

HJ

Quote from: Raphie on August 26, 2011, 16:48:18
precies, typisch gevalletje tweaken om het tweaken....  :D

nee hoor meer om eens het verschil te ervaren wat verschillende buizen doen.
ik heb alleen geen zin om veel geld neer te tellen voor buizen die niet echt verschil gaan maken, neem aan dat de buizen niet allemaal hetzelfde en evenveel effect gaan geven.

Wookie

De 12au /AX vervangen door NOS buizen (dat kan al een enorm verschil maken)

en voor de eindbuizen een "merk" buis nemen, ook daar zijn weer vele soorten in...
Afweging en smaak zijn de personelijke keuzes...

Mijn ervaring is dat je met de standaard buizen (in een chinees) de versterker te kort doet ;)
en mooie buizen hoeven niet per definitie duur te zijn...,het is zeker de moeite waard om je hier eens in te verdiepen.

Of buizendempers helpen?
Dit is afhankelijk van de microfonie van de gebruikte buizen,de eene buis is er wel gevoelig voor de ander niet...
Suxs :music:

peterrr

Hmm,

Ik heb verschillende 12au en 12ax buizen nos/nieuw ( Brimar,phiilips,primaluna, ei,electro harmonix,mullard)

Ik vind er geen tot weinig verschil in zitten, daarintegen  wel tussen verschillende eindbuizen.
Al heb ik geen ervaring met 300b buizen alleen met el34/kt88

Maar goed misschien dat er tussen versterkers onderling daar wel veel te halen valt.
( het hele nos verhaal vind ik zelf onzin alsof de huidige ontwerpers/fabrieken geen goede buizen zouden kunnen maken imho)

Grt peterr


Die trouwens nog steeds heel blij met " jouw " x-can is  ;D
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Raphie

Dit is net zo'n statement als je nieuwe auto vervangen door een oude......  :sigh:

in NOS heb je verschillende smaken, verschillende merken, verschillende productiejaren en faciliteiten. dus zo maar even een setje NOS kopen omdat het wel beter zal klinken gaat niet op. Daarnaast zijn bepaalde buizen beter geschikt voor bepaalde toepassingen als andere.
wil je veel kleuring of juist niet? hoe reageert de buis met sturing? kan je een goede batch krijgen zonder microfonie?
een buis met microfonie is defect en niet geschikt voor audio, buizendempers zijn dus geen tweaks, maar letterlijk een doekje voor het bloeden.

Een hoop van de buizenromantiek komt uit dezelfde koker als van de mensen die ook verschil horen in onderzetters en meubels.... doe er je voordeel mee....



Quote from: Wookie on August 28, 2011, 09:18:25
De 12au /AX vervangen door NOS buizen (dat kan al een enorm verschil maken)
JBL PRX Power!

morca

Ik geloof dat op de volgende AVNU Hansten weer staat,de man voor ML en buizen.
Hij zou je goed kunnen tippen wat voor buizen te gebruiken,2jaar geleden in veldhoven had hij een setje ML op een buizenamp staan  :wub: ,ben nu nog verliefd  :D
ML en buizen ,bel hem eens,de man heeft zeer veel verstand van electrostaten en waar ze mee aan te sturen.

Ejorne

Quote from: morca on August 28, 2011, 11:14:50
Ik geloof dat op de volgende AVNU Hansten weer staat,de man voor ML en buizen.
Hij zou je goed kunnen tippen wat voor buizen te gebruiken,2jaar geleden in veldhoven had hij een setje ML op een buizenamp staan  :wub: ,ben nu nog verliefd  :D
ML en buizen ,bel hem eens,de man heeft zeer veel verstand van electrostaten en waar ze mee aan te sturen.

Ja !!!! Dat was volgens mij op een Jadis versterker... , dat klonk mij daar een partij prachtig!  8) 8) 8)

Wookie

Quote from: Raphie on August 28, 2011, 09:37:35
Dit is net zo'n statement als je nieuwe auto vervangen door een oude......  :sigh:

in NOS heb je verschillende smaken, verschillende merken, verschillende productiejaren en faciliteiten. dus zo maar even een setje NOS kopen omdat het wel beter zal klinken gaat niet op. Daarnaast zijn bepaalde buizen beter geschikt voor bepaalde toepassingen als andere.
wil je veel kleuring of juist niet? hoe reageert de buis met sturing? kan je een goede batch krijgen zonder microfonie?
een buis met microfonie is defect en niet geschikt voor audio, buizendempers zijn dus geen tweaks, maar letterlijk een doekje voor het bloeden.

Een hoop van de buizenromantiek komt uit dezelfde koker als van de mensen die ook verschil horen in onderzetters en meubels.... doe er je voordeel mee....




Als je leest staat er ook KAN..., het ligt er maar net aan wat er nu inzit,en hoe de versteker daarop reageert ;) en ik beweer zeker niet dat er tegenwoordig slechte buizen gemaakt worden,nieuw is er veel moois te koop,de match van het geheel bepaalt uiteindelijk het resultaat :music:

morca

Quote from: Ejorne on August 28, 2011, 11:23:49
Ja !!!! Dat was volgens mij op een Jadis versterker... , dat klonk mij daar een partij prachtig!  8) 8) 8)
Ja Jadis,maar Hansted test wel vaker met die ML vermoed ik,dus andere optie,s zal hij ook wel voorhanden hebben,die Jadis was niet goedkoop.
Maar inderdaad wel knettermooi de mooiste demo die we ooit gehad hebben denk ik.(oh nee jij ben naar Kharma geweest toen  ;) )

HJ

Quote from: Wookie on August 28, 2011, 09:18:25
De 12au /AX vervangen door NOS buizen (dat kan al een enorm verschil maken)

en voor de eindbuizen een "merk" buis nemen, ook daar zijn weer vele soorten in...
Afweging en smaak zijn de personelijke keuzes...

Mijn ervaring is dat je met de standaard buizen (in een chinees) de versterker te kort doet ;)
en mooie buizen hoeven niet per definitie duur te zijn...,het is zeker de moeite waard om je hier eens in te verdiepen.

Of buizendempers helpen?
Dit is afhankelijk van de microfonie van de gebruikte buizen,de eene buis is er wel gevoelig voor de ander niet...
Suxs :music:

ik zal me er eens in gaan verdiepen, alleen de grote buizen zijn niet goedkoop zag ik al.
op de kleine buisjes staat alleen china maar geen merk oid.
de grote 2a3 kan verruild worden tegen een 300b.

Midcall

De 805 moet je laten voor wat het is, daar zijn niet veel alternatieven voor, de gebruikte 805 buis is prima. De nieuwe Shuagang Treasure 2A3 of 300B buizen (met Z aanduiding als ik me niet vergis) zijn geweldig goed, maar zoals je al aangaf, deze type buizen zijn niet goedkoop, maar leveren in jouw geval wel de meeste winst op. Zorg wel dat je ze gematched koopt, ebay is de beste/goedkoopste weg om deze buizen de bemachtigen. Deze buizen zijn een behoorlijke hype op dit moment en doen het vooroordeel over chinese buizen snel verbleken.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

HJ

dat de 805 goed is heb ik inmiddels begrepen. scheelt ook ombouwen want deze buis heeft zo'n "bougie dop" op z'n kop.
maar wat is dan het verschil tussen de 300B en de 2A3? ze geven toch gelijk vermogen? is de ene buis dan beter dan de andere?

Arno P

Quote from: hans. on September  6, 2011, 21:38:29
dat de 805 goed is heb ik inmiddels begrepen. scheelt ook ombouwen want deze buis heeft zo'n "bougie dop" op z'n kop.
maar wat is dan het verschil tussen de 300B en de 2A3? ze geven toch gelijk vermogen? is de ene buis dan beter dan de andere?



Max anode power 300B 40W en 2A3 15W
Gloeispanning 5V vs 2.5V

Klopt?

HJ

Quote from: Arno P on September  6, 2011, 21:48:32

Max anode power 300B 40W en 2A3 15W
Gloeispanning 5V vs 2.5V

Klopt?
is dat dan het afgegeven vermogen naar de speakers?
dat is dan raar want ze geven 40W op met zowel 300b als de 2a3 buizen.

Arno P

Quote from: hans. on September  7, 2011, 20:58:51
is dat dan het afgegeven vermogen naar de speakers?
dat is dan raar want ze geven 40W op met zowel 300b als de 2a3 buizen.


300B afhankelijk van instelpunt...5...10W