Is 3d half sbs minder van kwaliteit dan 3d vanuit een blu-rayspeler.

Started by jos r, August 21, 2011, 09:41:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jos r

Hallo.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe 3d tv LG 42LW5500.
Nu heb ik geen blu-rayspeler die 3d weergeeft maar heb al veel gedownload in half sbs.
Nu moet ik zeggen ziet er schitterend uit kwa beeld en de dieptewerking is ook heel goed.
Maar wat met opvalt is dat er niets gebeurt tussen kijker en beeldscherm het is net of het aan het beeld blijft plakken.
Het zijn effecten die ik ken uit de bioscoop(zoals de kwalletjes in Avatar)die in de bioscoop tussen de kijker en het beeld aanwezig waren.
Ik heb al veel gekeken en ook in het volledige donker en zit ook recht voor het scherm maar dit effect ontbreekt.
Toen ik dit scherm kocht speelde daar een demo op waarbij er een frisbee op je af werd gegooit en die kwam wel uit het scherm zeg maar.
Het was daar vrij licht binnen dus ik snap niet dat ik hier dat effect niet voor elkaar krijg.
Daarom de vraag ligt dit soms aan 3d half sbs dat dit effekt minder is of is 3d half sbs precies hetzelfde als wat een blu-rayspeler uitstuurt met orginele 3d film.
Gr.Jos

mark1978

kheb wel met real 3d dat het beeld soms wat spiegelt. Ja sommige delen zijn wazig geloof ik met half sbs. Heb btw ook een lg cinema 3d.

rsfranken

Ik ken de 3D van LG niet, maar het grootse verschillen in 3D is dat een BluRay 2 x full-hd beelden uitstuurt (1 per oog) en dat half-sbs 2 x een half-full-hd beeld uitstaart (960 pixels). Dat verschil is wel te zien.

Weet je ook zeker dat de bron die je bekijkt 100% 3D is en niet een conversie?

MaxxMark

het zou natuurlijk ook prima kunnen dat er gewoon minder "pop-out" effecten gebruikt worden. Iets wat ik zou aanmoedigen, want pop-out vind ik vaak irritanter :)

Als het de passive 3D TV van LG is dan kan ik trouwens zeggen dat er per oog de helft van de resolutie weer gegeven wordt. Ofwel, voor linkeroog wordt het linkerbeeld weergegeven op halve resolutie, en rechts het rechterbeeld op halve resolutie. LG claimt wel dat door de combinatie van beiden een fullhd beeld gecreerd wordt. Iets wat nog discutabel is :).

Sowieso is half SBS maar de helft van de resolutie van een native 3D Blu Ray, maar het verschil tussen SBS en en full 3d zou in ieder geval niet de reden zijn dat je popout effecten niet werken :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jos r

Begrijp mij niet verkeerd beeld en diepte is top met half SBS. Ik heb die pop out wel in de winkel gezien. Ik ben ook geen voorstander van teveel van die effecten maar als ik weet dat het effekt er is wil ik het ook zien. Draag wel een bril met daarvoor 3D bril maar dat die ik in de bioscoop ook en werkt prima. Vind 3D helemaal geweldig maar dat Shuttersysteem werd ik misselijk van en met polarisatiebril geen last van. Daarom ook mijn vraag of het komt door half SBS dat dit effekt ontbreekt. Ik heb al veel getest en is echt 3D materiaal. Helaas nog geen speler om 3D af te spelen maar denk toch dat dat uitsluitsel moet geven.

crackdown

Misschien is het een optie om eens een complete 3D iso van een originele 3D bluray ergens te lenen? :sly: Als je die iso mount met daemon tools, dan kan je de bluray afspelen met Arcsoft Total media of Powerdvd. Dit zou identiek moeten zijn aan het afspelen op een 3D stand alone player mits je PC HDMI 1.4 uitgang heeft.

sanderjanson

je kan ook een beetje spelen met de 3D instellingen.
ik weet zo snel ff niet hoe het heet maar, de instelling waarmee je kan bepalen, hoe de 2 beelden overelkaar heen vallen.
zet je deze op max, zit er veeel meer diepte in, en komt het meer uit je beeld.

van de week RIO zitten kijken, en het is alsof er meer gebeurd voor je scherm.

je moet ff imax under the sea opzoeken in 3D daar zitten stukjes in dat het voor je gevoel echt op aanraak afstand zit.
ook in half sbs te vinden op usenet!

ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar het verschil in half sbs en origineel 3D bluray!
maarja, dan moet je dus echt 2 dezelfde films met elkaar gaan vergelijken.
Sony KD-65XD8399 ,marantz sr-6009,4xinfinity cascade 7,infinity cascade 3v,cascade 15 sub,ps4,Nuc,canare 4s8

jos r

Bedankt voor de tips maar ik heb geen pc die hdmi 1.4 heeft.De tip van 3D verzetten die optie heb ik gezien en ga daar vanavond eens mee experimenteren.

eduard

Als je geen pc met 1.4 hdmi heeft en geen 3d blu ray speler. Hoe speel je dan je 3d files af?

jos r

Quote from: eduard on August 22, 2011, 14:02:08
Als je geen pc met 1.4 hdmi heeft en geen 3d blu ray speler. Hoe speel je dan je 3d files af?

Dat doe ik met een mediaplayer en "geleend materiaal ;)".
Dat half sbs werkt prima alleen ondertitels niet maar daar heb ik geen moeite mee vind dit al een uitkomst.

jos r

Nou heb een beetje zitten experimenteren maar ben er niet tevreden mee.
De pop outs worden wazig net of ze uit focus zijn en of ik effekt nou op 0 of pus 10 zet ik blijf het houden.
Heel benieuwt naar het resultaat met een Blu-rayspeler en 3d blu-ray.

rsfranken

Quote from: jos r on August 22, 2011, 15:11:23
Dat doe ik met een mediaplayer en "geleend materiaal ;)".
Dat half sbs werkt prima alleen ondertitels niet maar daar heb ik geen moeite mee vind dit al een uitkomst.

Afhankelijk van het soort media en je mediaspeler kun je dit met 3DSubtitler oplossen: Deze kan SRT converteren naar een grafische ondertiteling en deze tonen. Deze liggen dan wel als laag voor je beeld (vermoed ik, kan niet testen want ik heb mijn brillen nog niet). Ben alle 3D half-sbs nu aan het aanpassen.

mark1978

Wat is nou die beperking visueel als je nog maar een pc met hdmi 1.3 hebt en je wilt 3d kijken op je 3d tv?

sublover

Quote from: jos r on August 21, 2011, 16:57:14
Begrijp mij niet verkeerd beeld en diepte is top met half SBS. Ik heb die pop out wel in de winkel gezien. Ik ben ook geen voorstander van teveel van die effecten maar als ik weet dat het effekt er is wil ik het ook zien. Draag wel een bril met daarvoor 3D bril maar dat die ik in de bioscoop ook en werkt prima. Vind 3D helemaal geweldig maar dat Shuttersysteem werd ik misselijk van en met polarisatiebril geen last van. Daarom ook mijn vraag of het komt door half SBS dat dit effekt ontbreekt. Ik heb al veel getest en is echt 3D materiaal. Helaas nog geen speler om 3D af te spelen maar denk toch dat dat uitsluitsel moet geven.

Ben ik het wel mee eens, polarisatie techniek geeft een veel rustiger beeld.
Kan je uren naar kijken zonder raar gevoel.

bert003

Heb je met die polarisatiebrillen niet dat als je je hoofd ook maar iets kantelt dat het effect meteen veranderd?

mark1978

Heb nou een mediaplayer en geloof dat daar het 3d beeld beter overkomt dan met een losse pc. Geen ghosting meer met een cinema 3d te van lg.

john2910

Quote from: jos r on August 25, 2011, 12:49:47
Nou heb een beetje zitten experimenteren maar ben er niet tevreden mee.
De pop outs worden wazig net of ze uit focus zijn en of ik effekt nou op 0 of pus 10 zet ik blijf het houden.
Heel benieuwt naar het resultaat met een Blu-rayspeler en 3d blu-ray.


De pop outs zijn inderdaad vaak wazig,maar dit is ok vaak met full hd 3d bluray. ;)

J.A.F._Doorhof

Full hd3d van een BD speler is een stuk rustiger en scherper, wat ook logisch is aangezien de resolutie een stuk hoger ligt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

paaj

Quote from: jos r on August 25, 2011, 12:49:47
Nou heb een beetje zitten experimenteren maar ben er niet tevreden mee.
De pop outs worden wazig net of ze uit focus zijn en of ik effekt nou op 0 of pus 10 zet ik blijf het houden.
Heel benieuwt naar het resultaat met een Blu-rayspeler en 3d blu-ray.


Als ik me niet vergis heb je de verkeerde instelling gekozen als je 3D effect nog bij kunt stellen naar 0 tot 10. Dan zit je in de 2D naar 3D conversie modus.
Probeer ook eens HTHB materiaal te vinden, werkt lekkerder samen met de polarisatiebeperking van je scherm.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

richardnl

Hallo
Even een ervaring van mijn kant.
ik heb ook LG maar dan de 6500 serie.
Bij SBS is effect en beeld prima maar "platter"
Bij blu ray via PS3 zie ik toch meer diepte en zijn effecten beter. Dit overigens wel na de laatste firmware update
Groet
Richard

Bertjebibber

Beste,

Diepte mag geen enkel verschil geven bij SbS. Je zal enkel horizontaal een lagere resolutie krijgen.
Wat eventueel wel de diepte kan beinvloeden is de scheiding tussen de twee halve beelden. Is er een regeling hiervoor aanwezig?

groet,

paaj

De LG's halveren hardwarematig al de verticale resolutie, als je dan een Links/Rechts SBS bestand hebt verlies je ook de helft van de horizontale resolutie wat natuurlijk dan extra zonde is. Heb je een Top/Bottom bestand dan zou dat precies goed moeten gaan omdat de verloren verticale resolutie dan niet door het scherm verergerd wordt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Bertjebibber

Welk systeem gebruikt top bottom? Ik weet dat er steeds of 2x fullframe (op afzonderlijke recorders) of SbS of Sensio (naar bioscopen) moeten afleverd worden

MaxxMark

SbS wordt veel gebruikt voor interlaced content (en dus erg veel bij uitzendingen). Als je TopBottom zou gebruiken zou je het hele idee van interlaced nog een keer in de weg gaan zitten door verticale resolutie te halveren.

TopBottom wordt ook door sommige broadcast stations gebruikt, maar daar is onduidelijk wat de exacte redenen waren. Wel is het zo dat, zo ik begreep, TopBottom meer flexibiliteit heeft in hogere resoluties. Dus dat het bij TopBottom zo kan zijn dat je 2 1080p frames kunt hebben (dus gewoon fullhd 3d). Verder kan ik me voorstellen dat je topbottom gebruikt omdat je de balken boven en onder weg kunt laten bij 21:9 films, waardoor je dan effectief meer resolutie hebt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

garmtz

Bij uitzendingen wordt top bottom gebruikt of side by side en dat geeft altijd tenminste de helft van de resolutie horizontaal danwel verticaal en bovendien kijk je naar interlaced materiaal. Bij Blu-ray wordt frame packing gebruikt en dat geeft het meest optimale resultaat vanwege de 1080p resolutie op beide 3D frames. Vergt wel veel bandbreedte, wat er niet genoeg is in broadcast. Vandaar ook de beperking tot 1080i.