Subwoofer voor toekomstige HT.

Started by Clifdon, August 20, 2011, 23:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Quote from: Matthijs Jager on August 30, 2011, 19:12:50
Doe je dit niet krijg dan je altijd een interferentie patroon, met pieken en dalen verspreidt door de ruimte.

Hier heb je altijd mee te maken. Staande golven krijg je over het algemeen juist in sterkere mate als je maar één sub hebt. Lees de artikelen eens die ik in mijn post hierboven heb gelinkt.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on August 30, 2011, 22:53:10
Hier heb je altijd mee te maken. Staande golven krijg je over het algemeen juist in sterkere mate als je maar één sub hebt. Lees de artikelen eens die ik in mijn post hierboven heb gelinkt.
Ik zat toevallig vd week nog te denken aan jouw kijk hierop,en meerdere mensen die wel 4 sub,s hebben staan.
We zetten ze allemaal op een andere manier in,die van mij was als filmsub,maar met muziek blijkt hij ook best erg goed te klinken en die dip die ik op 90 hz had is weg.
Vandaar dat ik pas met meten en afstellen nog aan je verhaal zat te denken,me dip is weg dat was een heel klein plekje waar het fout ging en niet weg kreeg.
En nu kon ik mooi zien wat je bedoelde toen,je kan de kleinste dipje,s in een nu al goeie ruimte oplossen.

Ik zette ze voor een ander doel ,maar snap nu heel goed waarom jij dit doet,was het niet Bertor die ook 4 sub,s heeft staan ,die heeft ook zo,n strakke meting.

CaptainJack

Er is op het net zeer veel info te vinden over de voordelen van het toepassen van meer dan 1 sub.
Mijn persoonlijke ervaring is ook zonder meer in het voordeel van meer dan 1 sub in een kamer.
Niet omdat je met 1 sub niet voldoende zou hebben maar meer omdat je met meerdere subs gewoon de weergave veel beter kan krijgen.

Staaled

Quote from: morca on August 31, 2011, 00:06:10
Ik zat toevallig vd week nog te denken aan jouw kijk hierop,en meerdere mensen die wel 4 sub,s hebben staan.
We zetten ze allemaal op een andere manier in,die van mij was als filmsub,maar met muziek blijkt hij ook best erg goed te klinken en die dip die ik op 90 hz had is weg.
Vandaar dat ik pas met meten en afstellen nog aan je verhaal zat te denken,me dip is weg dat was een heel klein plekje waar het fout ging en niet weg kreeg.
En nu kon ik mooi zien wat je bedoelde toen,je kan de kleinste dipje,s in een nu al goeie ruimte oplossen.

Ik zette ze voor een ander doel ,maar snap nu heel goed waarom jij dit doet,was het niet Bertor die ook 4 sub,s heeft staan ,die heeft ook zo,n strakke meting.
Het is vaak niet alleen de dip die opgevuld wordt maar ook de "ringing" tijd verkort.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on August 31, 2011, 08:36:19
Het is vaak niet alleen de dip die opgevuld wordt maar ook de "ringing" tijd verkort.

wat bedoel je met "ringing" ,domme vraag misschien maar ik weet het niet.
PS Edwin waarom zet jij er geen 2 in dan .lijkt me een goed plan met die supersub,s van jouw ;)

Staaled

#30
Quote from: morca on August 31, 2011, 11:45:29
wat bedoel je met "ringing" ,domme vraag misschien maar ik weet het niet.
PS Edwin waarom zet jij er geen 2 in dan .lijkt me een goed plan met die supersub,s van jouw ;)
na-ijlen. Minder ringing betere waterfall dus.

had er ooit 2 in stereo draaien maar mijn set werd groter, meer bronnen.
Ik ben nu plannend eea in de opstelling te veranderen, en mogelijk twee HT en twee stereosubs te proberen
en indien geslaagd blijvend op te stellen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on August 31, 2011, 13:01:45
na-ijlen. Mindere ringing betere waterfall dus.

had er ooit 2 in stereo draaien maar mijn set werd groter, meer bronnen.
Ik ben nu plannend eea in de opstelling te veranderen, en mogelijk twee HT en twee stereosubs te proberen
en indien geslaagd blijvend op te stellen.
Ik dacht al dat je dat bedoelde,maar ze zijn bij mij nagenoeg gelijk in nagalm.
Heb expres de waterfall van allebij geplaatst,zal nog eens kijken of 2 toch beter is,denk het wel want ik piek daar tussen 15 en 30-35 hx iets meer ,maar geen meee galm daar

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Staaled

Quote from: morca on August 31, 2011, 14:40:51
als brothers in arm,s staan ze elkaar terzijde ja(naast elkaar)  :D
zal het idd geen verschil maken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


morca

Quote from: Hipster on August 31, 2011, 13:01:45
na-ijlen. Minder ringing betere waterfall dus.

had er ooit 2 in stereo draaien maar mijn set werd groter, meer bronnen.
Ik ben nu plannend eea in de opstelling te veranderen, en mogelijk twee HT en twee stereosubs te proberen
en indien geslaagd blijvend op te stellen.
Gaat het broertje F112 weer naarbeneden ,en krijgt de ultra er ook Familie bij...............
Word gezellig bij jouw  :D   :thumbs-up:  Goed bezig dat word genieten  :popcorn:

Matthijs Jager

Quote from: keyser on August 30, 2011, 22:53:10
Hier heb je altijd mee te maken. Staande golven krijg je over het algemeen juist in sterkere mate als je maar één sub hebt. Lees de artikelen eens die ik in mijn post hierboven heb gelinkt.

Ik heb het niet over staande golven maar over interferentie patronen door 2 niet gekoppelde weergevers. De manier waarop de kamer aangesproken wordt komt hier inderdaad altijd nog bij, ook bij 2 subs.

morca

Quote from: Matthijs Jager on August 31, 2011, 20:02:27
Ik heb het niet over staande golven maar over interferentie patronen door 2 niet gekoppelde weergevers. De manier waarop de kamer aangesproken wordt komt hier inderdaad altijd nog bij, ook bij 2 subs.
Er zijn toch meerdere mensen die het toepassen,en dan heb ik het niet over een paar prutsers,maar een paar forumleden die zeer serieus met sub,s ,afstellen en geluidskwalitijd bezig zijn.
En ook niet de minste sub,s bij sommige.

Smaken verschillen nou eenmaal ,als je de kennis hebt meerdere sub,s goed af te stellen,is dit in veel ogen een voordeel.(behalve in die dit zo lezen  ;D )

Martijn M

Quote from: Matthijs Jager on August 31, 2011, 20:02:27
Ik heb het niet over staande golven maar over interferentie patronen door 2 niet gekoppelde weergevers. De manier waarop de kamer aangesproken wordt komt hier inderdaad altijd nog bij, ook bij 2 subs.

Interferentie tussen twee bronnen en interferentie door reflecties komt eigenlijk op hetzelfde neer. Ik wil je aanraden de papers waar ik naar linkte te lezen.
Dutch & Dutch

gerardv

Quote from: keyser on August 30, 2011, 22:53:10
Hier heb je altijd mee te maken. Staande golven krijg je over het algemeen juist in sterkere mate als je maar één sub hebt. Lees de artikelen eens die ik in mijn post hierboven heb gelinkt.

Een hoop interessant leesvoer.
Meerdere subs over de ruimte verdelen lijkt dus een beter resultaat te geven, maar dan moeten ze redelijk ver uitelkaar staan en dat is niet altijd toepasbaar  ::)

Als je nu 2 subs in één kast plaatst, zo'n 80 tot 120 cm uitelkaar (een brede luidsprekerkast of dressoir, zie ander topic) geeft dat nog voordelen?
Of meet zoiets gelijk aan één sub.
Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes

morca

Quote from: gerardv on August 31, 2011, 22:24:24
Een hoop interessant leesvoer.
Meerdere subs over de ruimte verdelen lijkt dus een beter resultaat te geven, maar dan moeten ze redelijk ver uitelkaar staan en dat is niet altijd toepasbaar  ::)

Als je nu 2 subs in één kast plaatst, zo'n 80 tot 120 cm uitelkaar (een brede luidsprekerkast of dressoir, zie ander topic) geeft dat nog voordelen?
Of meet zoiets gelijk aan één sub.
Het is niet optimaal maar ivm WAF wel erg intresant in bepaalde gevallen.Het werkt wel als 2 subs,je kan alleen de plaatsing niet bepalen.
Ik heb de mijne gewoon naast elkaar staan in 1 hoek,maar in een grotere ruimte zou ik denk ik voor links en rechts gaan.

Martijn M

Quote from: gerardv on August 31, 2011, 22:24:24
Een hoop interessant leesvoer.
Meerdere subs over de ruimte verdelen lijkt dus een beter resultaat te geven, maar dan moeten ze redelijk ver uitelkaar staan en dat is niet altijd toepasbaar  ::)

Als je nu 2 subs in één kast plaatst, zo'n 80 tot 120 cm uitelkaar (een brede luidsprekerkast of dressoir, zie ander topic) geeft dat nog voordelen?
Of meet zoiets gelijk aan één sub.

Nee, dat geeft niet de voordelen zoals in de artikelen beschreven.

Het voordeel van het toepassen van meerdere subwoofers is dat de subs kleiner kunnen zijn dan die ene grote. Met vier 8" subs (kastje van bijv 20 cm kubus) min of meer random verspreid door de kamer, of juist waar ze je het minst in de weg staan, kun je al fantastische resultaten behalen. Je kunt ook kiezen voor drie kleintjes en één grote. Die grote doet dan het volledige basbereik en de kleintjes stoppen waar roomgain begint te werken. Dat scheelt in de belastbaarheid en daar waar roomgain optreedt is de ruimtelijke variantie toch al beperkt.
Dutch & Dutch

Clifdon

Vandaag 2 MTX T615 woofers binnen gekregen. Wat een dingen! Ik vond mijn 12" al best groot. Nu is de inhoud van de driver nog groter dan de hele kist met de 12" woofer. Naja dat logitech gevalletje stelt ook niet veel voor.

Overigens gebruik ik de Logitech sub ook niet meer. Op het moment heb ik een klein subje staan van Denon. Welke tzt tijdelijk word vervangen door 1 van de MTX woofers. (for testing purpose only)

De woofers zien er beestachtig uit. Ik ben nu al tevreden en nu moeten ze nog in een kist+ moet er nog versterking aangehangen worden.

Hopelijk snel weer aan de slag!

CaptainJack

Leuk je reaktie te lezen.

Ik weet zeker dat de subs je niet teleur gaan stellen.

we houden contact.

Gr,

Jacco

morca

Quote from: Clifdon on October 10, 2011, 21:47:59
Vandaag 2 MTX T615 woofers binnen gekregen. Wat een dingen! Ik vond mijn 12" al best groot. Nu is de inhoud van de driver nog groter dan de hele kist met de 12" woofer. Naja dat logitech gevalletje stelt ook niet veel voor.

Overigens gebruik ik de Logitech sub ook niet meer. Op het moment heb ik een klein subje staan van Denon. Welke tzt tijdelijk word vervangen door 1 van de MTX woofers. (for testing purpose only)

De woofers zien er beestachtig uit. Ik ben nu al tevreden en nu moeten ze nog in een kist+ moet er nog versterking aangehangen worden.

Hopelijk snel weer aan de slag!
Wat een joekels he  :D Heb er pas nog 1 in me handen gehad ziet er zeer goed afgewerkt uit,ga je veel plezier van beleven  :thumbs-up: