The Insane stereo set

Started by T_I, August 3, 2011, 14:46:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T_I

Welkom. Ik update niet heel veel hier, want de set is wel redelijk richting het maximum wat ik ga horen. (of wat ik er in wil steken)

Er is laatst wel een wijziging geweest, de Sony ES tuner is vervangen door een Denon, de Sony klonk niet lekker en had ook een iets zwakker rechter uitgangssignaal, wat me irriteerde.

Ik ben overigens in 1992 op een studentenkamertje begonnen met een sony losse componenten set (die ik al sinds 1986 had) eens van 'betere' kabels te voorzien. Ik hoorde verschil en ik vond het beter klinken. Daar is het met de stereo fout gegaan. ;) Sindsdien heb ik veel gebruikt bij elkaar gesprokkeld en het meeste heb ik nog steeds. Het klinkt allemaal goed.

De inrichting had ik al zo voordat ik m'n vrouw leerde kennen en ze in trok. Sterker nog, ik had andere speakers staan. Dit was het voordat de Finals de kamer weer in kwamen. (na een douche)



De speakers moesten verder de kamer in en zelfs m'n vrouw, die niets heeft met geluid, vond 'dat die lompe dingen dan maar in de weg moesten staan', het klonk veel beter. :D Zelfs de laatste aanpassing in speakerkabels vond ze een verbetering, maar dat is meer vanwege het feit dat ze nu samengebonden zijn met klitteband en duidelijker te zien. (dus breekt ze d'r nek er niet over)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Er is een hele tijd weinig veranderd in de set. Met m'n verjaardag in 2012 is er een Popcorn Hour A110 bij gekomen zodat de Xbox herrieschopper eruit kon. Werkte prima en het geluid was goed te doen. Helaas ging de optische uitgang stuk en moest ik zelfs terugvallen naar analoog aansluiten van de PH. Daarnaast begon de Dreambox DM7000 na 9 jaar toch ook wat problemen te geven. Disk eruit hielp al iets in januari, maar nog niet genoeg om 'm heel stabiel te houden.

Met de binnenkomst van het vakantiegeld afgelopen vrijdag en een lang vooronderzoek is zowel de PH als de DB vervangen door een VU+ Solo2 satelliet ontvanger. Een aardige investering als je bedenkt dat je voor 100-150 al een HD ontvanger hebt, maar met de snelste oplossing (dual core 1.3 GHz proc en als enige ontvanger met GB netwerk) hoop ik weer jaren voort te kunnen.

Ik moet alleen toegeven dat ik zelf geen verschil zie tussen de normale zenders en de HD zenders, ook al kan de TV uit 2005 1080i aan. Wat me wel irriteert is dat je bij GD op de normale zenders ineens Dolby Digital hebt als soundtrack en er dus ineens 4 extra monoblokken aan kunnen, dus voor normaal TV kijken heb ik de non-HD zenders in de lijst staan.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Nog steeds weinig veranderingen. Gisteren zijn de panelen van de Finals weer onder de douche geweest. Het was weer 2.5 jaar geleden en het paneel van de rechter speaker was wel erg zacht.



Voor de zekerheid het paneel dat in de rechter speaker zat links gemonteerd en ja hoor, nu was links het paneel erg zacht. Het moest maar even, want vandaag zou er bezoek komen. Ze waren op tijd weer op pad, dus paneel weer los en uitzoeken wat er mis is. Draden los, ader van de massa even nalopen en ik had 'm los in de handen... vast niet goed. Onderste rand van het paneel demonteren en ik had zo de isolatie van de massa in handen. Bijde naast elkaar gelegd en ik mis een stuk ader...



Ik mis een aantal cm ader. (en er zat een flinke groene aanslag aan de binnenkant van de isolatie) Gelukkis is het 'maar' de massa, dus onderkant van de panelen even van elkaar, verse kabel er tussen klemmen en weer monteren. Beide panelen doen het nu weer grandioos, dus ik kan weer luisteren naar een paar goede speakers. Ik zal bij de volgende douche dezelfde truc weer uit moeten halen, maar ala. dit is goedkoper dan vervangen. (en veel leuker) Misschien ben ik tegen die tijd wel zo gek om de panelen helemaal los te halen en goed op te lakken. Kan ik meteen wat aan de loslatende plakrandjes doen. De speakers zijn kwaliteit, maar de afwerking van de elektrostaat panelen is wel erg goedkoop, stripje plastic en wat kit.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Xander32

Voor het eerst dat ik lees dat iemand z'n speakers mee onder de douche neemt ;D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bryan vd B

Hi,

Leuk topic,.....heb het net even doorgelezen maar wat een gedoe met die finals joh. Wel leuk dat je er zelf iets mee en aan kan doen waardoor ze een voortbestaan kunnen leiden. De finals waren reddelijk betaalbare speakers als we het hebben over electrostaten want goedkoop waren ze niet. Toch zonde als het geluid je zo aanstaat je er zoveel ellende van ondervind.
Het positieve aan het verhaal is dat je als één van de weinige ( mischien wel enige) samen met de speakers onder de douche kan :inlove: :tounge2: :tounge2:.

Maar weer even serieus,......hoop dat dit weer hetgene teweeg brengt waardoor je weer verder kan genieten van muziek ;).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

T_I

Het onder de douche zetten was n.a.v. een artikel over magnepans (geloof ik) waarvan de panelen werden schoon gespoeld. Ach ja, als je tegen een rekening van 400+ per 5 jaar aan kijkt, dan probeer je wel wat, zeker als ze tock al 'stuk' zijn. Ik ben blij dat het vuil en repareerbaar was. Zeker omdat ik nu allang geen budget meer heb om ze te vervangen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

bryan vd B

Quote from: T_I on February 16, 2014, 20:40:55
Het onder de douche zetten was n.a.v. een artikel over magnepans (geloof ik) waarvan de panelen werden schoon gespoeld. Ach ja, als je tegen een rekening van 400+ per 5 jaar aan kijkt, dan probeer je wel wat, zeker als ze tock al 'stuk' zijn. Ik ben blij dat het vuil en repareerbaar was. Zeker omdat ik nu allang geen budget meer heb om ze te vervangen.

Mooi dat je het dan op deze manier kan oplossen zodat je weer kan genieten van de muziek want dat is het belangerijkste. Dus het schoonmaken heeft wederom gewerkt.?
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

T_I

Inderdaad, ze klinken weer een stuk helderder. (of beter gezegd, de een, de ander was gewoon stuk)

Eens per 2-3 maanden uitzuigen, eens per 2-3 jaar douchen helpt.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje