The Insane stereo set

Started by T_I, August 3, 2011, 14:46:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T_I

    Ok, laat ik m'n setje een voorstellen. Laat ik eens beginnen met n'n ploatje.



Niet echt duidelijk, een duidelijkere moet ik nog schieten. Deze set is gegroeid vanuit een basis sony setje ergens eind jaren 80 tot dit door telkens als ik iets verving voor iets beters te gaan.

De lijst:

Audio:

  • Final 0.4 met Ixos 606
    Ik had Van den Hul M.C. D352, maar bij slecht geluid voor 50% verkocht aan een vriend... waarna de Finals de oorzaak bleken te zijn van het slechte geluid :(
  • AVM competition mono met XLR kabels
  • AVM competition one

    • X-ALPS met VdHull D 102 III
    • Thorens TD160, zwaar gemodificeerd met o.a. SME arm en Denon ??120. (standaard kabel :( )
    • Sony ST-S550ES tuner met iets met VLS stekkers (met eigen hark op zolder)
    • TEAC D-T1 met VdHull D 102 III

      • <leeg> met VdHul First (zat de VRDS-T1 op, komt hopelijk terug)
      • Philips DCC 951
      • Sony DTC ZA5 ES
      • Sony CDP 791
        Was Kenwood DMF 3020, gaat terug naar reparatie/vervanging VDRS-T1
    • Revox B77 met vissnoer (vanwege de lengte)
    • Nakamichi 700ZXL met onbekend 'beter' snoer

Video deel:

  • Tannoy M1 (achter) met 1.5mm draad.
  • Dali SC7 met Ixos 606
  • Chario Hyper bass met 'wit gevlochten draad'.
  • Marantz MA500 (4x + 2 reserve) met Ixos 1000
  • Acurus AC3 (L+R aangesloten op AVM Mono Ixos 1000)

    • Dreambox 7000S aangesloten met optisch vissnoer.
    • Xbox aangesloten met optisch vissnoer
    • Panasonic DMR-EH50 aangesloten met Ixos 103
    • Denon DVD2800 aangesloten met VdHul First
    • Pioneer CLD2950 aangesloten met optisch vissnoer
[/list]

Daar tussen staat nog een LG 42" plasma, pre HD Ready tijdperk. (met al het video spul via creatief knoopwerk op 3 scart aansluitingen aangesloten met Ixos of mindere kabels)

Extra:


  • Ikea Journalist kast
    Wordt vervangen door eigen ontwerp met deuren en zij en achterkanten open voor ventilatie
  • Grenen houten vloer
    Aangenomen (gekregen) en gelegd vanwege de betere demping dan de plavuizen die er lagen en nog wit waren ook

Plannen omvatten:


  • Repareren Denon en TEAC loopwerk
  • Toevoegen Squeezebox Classic (nog op te halen na 15-8 ;) )
  • Schoonmaken Finals of later panelen laten vervangen en met Solosound Maistro tijdelijk verder
  • Media player voor video vinden die voldoet ter vervanging van de xbox. (dus fanless, nu grootste irritatie aan de xbox)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

tompj

Jeetje T-I, indrukwekkende hoeveelheid spulletjes. Gaat dat wel goed met die Finals vanuit zo'n 'nis' spelen?
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

T_I

#2
Het is even sparen, maar dan heb je ook ruimte nodig om ze op te stellen. ;) De 8-track is niet aangesloten, na 50 jaar beginnen die tapes het te begeven.  :eh:  ;D

Dat ging meer dan prima, toen ze jonger dan 5 jaar waren. :mad: De Finals staan blijkbaar bekend om waardeloze coating op de panelen. Hopelijk heb ik ze nu schoon en klinken ze weer.

BTW de plaatsing hier is +- halverwege de muur en de luisterpositie, zeg op 2.5m afstand. Klonk niet onaardig toen ze net schoon waren.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Helaas, voor de huidige setup zijn de plannen iets gewijzigd. Naast vervangen van de speakerkabels door VdHull en het bijplaatsen van een Squeezebox is de eerstvolgende actie de vervanging van de Finals door de Solosounds die ik vorige week naar zolder heb gedragen.

Na verschillende pogingen de panelen te reanimeren, zie dit topic, moet ik toch constateren dat vervangen van de panelen noodzakelijk is. Op jacht dus naar een goede oplossing ipv officiële vervangingspanelen. (of wat daar naar het faillissement van Final voor door moet gaan) Zeg maar een set met coating die het langer dan 5 jaar uithoudt. Hopelijk aat dat lukken, anders wordt het weer zoeken naar iets fatsoenlijks ter vervanging.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

#4
Zie zodadelijk  'dit topic' zoals hierboven gelinkt m.b.t. de speakers. Vandaag in de 'de panelen zijn toch al bagger, eruit en schoonmaken' mode, dus zijn ze even gedoucht en, na drogen, lijmen (bevestigingsstrip los gebroken bij de val van een van de speakers) en weer monteren een plaatje van het eindresultaat geschoten.



Het ziet er weer fatsoenlijk uit. Ik ben benieuwd hoe het zal klinken. Waarschijnlijk weinig verbetering, maar hopelijk wordt ik verrast. Op de foto is tevens de laatste investering voor de stereo te zien... 2x een Hema poef.
M'n vrouw vond de speakers er een stuk beter uit zien dan de oude, maar dan moesten de stoel en tafel (zie eerste post) er wel uit. Een kleine investering ter omkoping van m'n vrouw dus. :angel:

Ik ben ook wel tevreden, het uitzicht is weer iets rustiger. Hopelijk klinken de schoongemaakte speakers ook. :sleep:
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Xander32

Quote from: T_I on August 10, 2011, 20:16:07
Zie zo 'zelfde' topic m.b.t. de speakers. Vandaag in de 'de panelen zijn toch al bagger, eruit en schoonmaken' mode, dus zijn ze even gedoucht en, na drogen, lijmen (bevestigingsstrip los gebroken bij de val van een van de speakers) en weer monteren een plaatje van het eindresultaat geschoten.



Het ziet er weer fatsoenlijk uit. Ik ben benieuwd hoe het zal klinken. Waarschijnlijk weinig verbetering, maar hopelijk wordt ik verrast. Op de foto is tevens de laatste investering voor de stereo te zien... 2x een Hema poef.
M'n vrouw vond de speakers er een stuk beter uit zien dan de oude, maar dan moesten de stoel en tafel (zie eerste post) er wel uit. Een kleine investering ter omkoping van m'n vrouw dus. :angel:

Ik ben ook wel tevreden, het uitzicht is weer iets rustiger. Hopelijk klinken de schoongemaakte speakers ook. :sleep:

Ik zal eerlijk zijn; bij het zien van de foto`s dacht ik gelijk met een verstokte vrijgezel van doen te hebben. Niets blijkt dus minder waar. Wel een vrouw om erg zuinig op te zijn want erg tolerant ;). Veel plezier hier op `t forum en met jouw hobby.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

LexiconLogan

hoezo er staan toch genoeg planten? De vrouw mag ook tevreden zijn :D

Gave set!
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

T_I

Quote from: Xander32 on August 10, 2011, 20:33:29Ik zal eerlijk zijn; bij het zien van de foto`s dacht ik gelijk met een verstokte vrijgezel van doen te hebben.

Wanneer denk je dat ik dit heb opgebouwd... :blush:

Quote from: Xander32 on August 10, 2011, 20:33:29Niets blijkt dus minder waar. Wel een vrouw om erg zuinig op te zijn want erg tolerant ;). Veel plezier hier op `t forum en met jouw hobby.

Gaat lukken, ik ben niet voor niets met d'r getrouwd. M'n hobby's zijn veilig, tot op zekere hoogte. Zolang er niets stuk is wordt er niets vervangen, maar repareren van de speakers is als goed alternatief voor vervanging gezien. (Zeker gezien het prijsverschil tussen reparatie en vervanging ;) )

Quote from: LexiconLogan on August 10, 2011, 20:36:12hoezo er staan toch genoeg planten? De vrouw mag ook tevreden zijn :D

Ehm, dat zijn mijn planten. De zithoek hebben we samen samengesteld, maar verder is het nog mij inrichting. Er gaat wel meer kleur in komen en de andere kast is een gezamenlijk idee.

Quote from: LexiconLogan on August 10, 2011, 20:36:12Gave set!

Bedankt. Ik ben er ook erg blij mee, helemaal als die Finals weer doen wat ze moeten doen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Xander32

Quote from: LexiconLogan on August 10, 2011, 20:36:12
hoezo er staan toch genoeg planten? De vrouw mag ook tevreden zijn :D

Gave set!

Uhmm ...  :huh2: ... wat doe ik zelf toch verkeerd dan ¿


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

LexiconLogan

oh nee, ik doe ook alles verkeerd hoor. Bij mij is een CD doosje nog niet welkom :nopompom:
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Xander32

Quote from: LexiconLogan on August 10, 2011, 20:56:34
oh nee, ik doe ook alles verkeerd hoor. Bij mij is een CD doosje nog niet welkom :nopompom:




Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

T_I

Quote from: Xander32 on August 10, 2011, 20:54:51Uhmm ...  :huh2: ... wat doe ik zelf toch verkeerd dan ¿

Eerst vrouw, dan stereo? :dry:

Hier was het eerst stereo, auto hobby, huis en meer van dat soort ongein en dan vrouw. (een die geheel binnen het huishouden past ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

garmtz

Quote from: LexiconLogan on August 10, 2011, 20:56:34
oh nee, ik doe ook alles verkeerd hoor. Bij mij is een CD doosje nog niet welkom :nopompom:

Streamen klinkt toch beter... ;)

LexiconLogan

Quote from: garmtz on August 11, 2011, 11:32:20
Streamen klinkt toch beter... ;)
Tja maar dan moet ik eerst eens gaan nadenken over een streamer ::)
Eerst die NAS even vol jekkeren.. :D
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

T_I

Quote from: garmtz on August 11, 2011, 11:32:20Streamen klinkt toch beter... ;)

Eerst horen, dan geloven. (Al moet de streamer wel erg slecht zijn wil die de antieke Sony CDP 971 die ik nu heb staan 'm eruit spelen)

Quote from: LexiconLogan on August 11, 2011, 11:38:34Tja maar dan moet ik eerst eens gaan nadenken over een streamer ::)

Ik heb gezocht en in mijn budget bleef de Logitech Squeezebox (Classic bij voorkeur) als enige bruikbare audiostreamer over. (eis, afleesbaar display vanaf 5 meter deed 't 'm) Combinatie streamers heb je niet, als je geen ipod/ipad/android ding hebt voor de bediening. (Wilde geen TV aan hebben voor alleen de navigatie)

Quote from: LexiconLogan on August 11, 2011, 11:38:34Eerst die NAS even vol jekkeren.. :D

Succes, ik ben bijna klaar met de cd collectie van m'n vrouw, daarna de mijne nog afmaken. (al op 1/5 ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Pjotr

Squeezebox is een goede en betaalbare streamingoplossing. Zit er zelf ook over te denken. Echter, met de kosten van een betere voeding en externe DAC wordt het al met al toch weer een duurder geintje dan gepland.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

T_I

Tja, een externe DAC heb ik allang staan. Voor de TEAC had ik al een Arcam en bij het horen van deze was ik al verkocht. ;) Tevens heeft de Acurus nette DAC's ingebouwd, al gebruik ik die alleen voor video bronnen. De betere voeding, tja, een goede, gestabiliseerde voeding zal het vast beter doen dan het standaard huis-tuin-keuken stekkertje dat er waarschijnlijk bij zit. Ik zie wel of ik het de investering van de losse voeding waard vindt. (of dat ik zelf met wat electronica aan de slag ga ;) )


De eerste 'modificatie' is al aan de stereo uitgevoerd, de kabel van de Stax koptelefoonversterker (oid) een flink deel gestript, de aderparen voor links en rechts uit elkaar geplozen, krimpkous er omheen (beide aderparen en het punt waar ze gesplitst worden) en verwarmen maar. Nu heb ik een net aderpaar voor links en een voor rechts, zodat ik bij de eindtrappen kan komen. Wordt wel of speakers of koptelefoon los koppelen als ik een van de 2 wil gebruiken, daar ze nu beide op de bi-wire aansluitingen van de AVM'en zitten. Ik kan natuurlijk voor de Stax de reserve MA500's gebruiken, maar ik denk dat de opsplitsing daarvoor weer net te kort is... ik zie wel, nu doet dit het wel even.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Ik moet heel eerlijk toegeven, dit had ik niet verwacht. Woensdag de panelen gedoucht en even flink laten drogen. Vanmiddag aangesloten en... ik zit nu al een uur of 3 te luisteren naar vanalles en nogwat. Zelfs de cd's met oude Franstalige opnames van m'n vrouw klinkt goed. it zit er nu in na Eliza Doolittle, Katie Melua - The House en Suzanne Vega (ben titel even kwijt) Het enige wat ik jammer vind is dat ik dit niet 3-4 jaar eerder wist. :blush:
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

mtissink

Quote from: T_I on August 12, 2011, 17:23:34
Het enige wat ik jammer vind is dat ik dit niet 3-4 jaar eerder wist. :blush:

Maar goed dat je er niet over 3-4 jaar pas achter komt!.. ;)
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

T_I

Of nog erger, over 3-4 jaar na het hebben laten vervangen van de panelen door dezelfde zooi.

Vanochtend heb ik cassettes zitten luisteren en toen begon het geluid weer wat minder te worden, maar dat kan ook aan de opname uit 1991 liggen. Heb nog niet verder geluisterd, ik ben nu best wel druk in huis met andere klusjes die voor de 20e af moeten. (Dan vier ik dat ik weet een jaar heb overleefd ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

LexiconLogan

Quote from: T_I on August 14, 2011, 18:05:58
Of nog erger, over 3-4 jaar na het hebben laten vervangen van de panelen door dezelfde zooi.

Vanochtend heb ik cassettes zitten luisteren en toen begon het geluid weer wat minder te worden, maar dat kan ook aan de opname uit 1991 liggen. Heb nog niet verder geluisterd, ik ben nu best wel druk in huis met andere klusjes die voor de 20e af moeten. (Dan vier ik dat ik weet een jaar heb overleefd ;) )

Mooi! Ze bestaan nog :clapping:
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

T_I

Quote from: LexiconLogan on August 14, 2011, 18:16:07Mooi! Ze bestaan nog :clapping:

Zeker, er liggen bij een vriend zelfs nog een stapel op te te wachten. Voor mij is de drager ondergeschikt aan de inhoud. Voor 8-track maat ik echter een uitzondering, die tape om de band te plakken zodat ie al sloop gebruikt kan worden houdt het helaas geen 50 jaar uit. Weet iemand nog een adres om de juiste tape te pakken te krijgen om de 8-tracks en spoelen te kunnen repareren? Ik heb wel een aantal spoelen die nog bruikbaar zijn, maar het gros is al een keer gebroken en geplakt. Dat geeft nu helaas ook al de geest. (na 20 jaar :( )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

WimB

8 track, dat is echt oud. Dat die het nog doen. Ik heb nog een zooi gewone cassettebandjes liggen en die klinken vaak al belabberd na zoveel jaar.

T_I

Die 8-tracks vallen nu dus uit elkaar. De cassettes, daar verbaas ik me ook nog over, zelfs de Expert tapes die ik in 1979 heb gekocht doen het nog. (en de TDK D serie, incl de 120 min. versie)

Yes, vandaag is de verkoper van de SB weer terug van vakantie, als het goed is... eens kijken wanneer ik langs kan om 'm op te pikken.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Het leek er even op dat de speakers toch gerepareerd zouden moeten worden, maar gelukkig toch niet. Na lang muziek pakken die ik nog niet echt door en door kende, toch maar eens de stap gewaagd en deze CD gepakt, die ik van binnen en buiten ken. (1e echte CD die ik ooit gekocht heb om mezelf te overtuigen een CD speler te kopen. (Dat werd de Sony CDP-270 + losse afstandbediening. (dat scheelde 25 gulden met het volgende model, welke de 270 was met gratis afstandsbediening.  :lookaround: )

Met het opzetten van de CD en natuurlijk het 1e nummer, School, had ik al door dat ik m'n speakers terug had. Wel nog wat boemerig in het bas (naast te hard), maar ik wist de dempers nog te liggen die ik daarvoor had gehaald, dus die zitten er nu weer onder. De te harde bass ga ik nog proberen op te lossen door links en rechts te wisselen. De bas van beide speakers wijst nu de kamer in (naar elkaar toe) ipv naar buiten. (de muren) Dit laatste was mijn oude opstelling. Hopelijk slaat er dan weer wat bas dood op de betonnen muren.

Dat was een mooie meevaller, na het bericht dat de verkoper van de Squeezebox 'm toch, na aan mij toegezegd te hebben, 'm aan iemand anders verkocht heeft. (2 weken geleden) Handig dat dat nu pas gemeld wordt. :( Helaas staat er nu natuurlijk geen enkele zilveren classic te koop en wat er te koop staat kost meer dan de helft van een touch, dus ik ben nu heel hard aan het uitzoeken of een touch ook zou kunnen voldoen. Eens kijken hoe instelbaar dat scherm is. (en of de cover art uit kan, om zo meer ruimte te maken voor grotere tekst)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje