Wie speelt er allemaal met Tannoy ?

Started by negotiata, February 8, 2012, 22:38:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Je geeft aan dat zowel met als zonder goed klinkt, ruimtelijk klinkt, maar dat was niet helemaal mijn vraag  :nowink: (of ik ben niet duidelijk genoeg 🙂)

Het puntbron principe is dat het geluid vanuit één punt komt. Mijn aanname is dat dit betekenis zal hebben voor m.n. de coherentie en de timing ervan. Voeg je buiten die puntbron een extra driver toe, zou dat op die aspecten een hoorbaar verschil kunnen/ moeten geven 🤔 (=aanname)

De door jou aangehaalde speaker is net als die in uit vid ook zodanig ontworpen, daar zal de filtering ook op aangepast zijn. Mijn aanname is wellicht ook meer van toepassing op de losse supertweeters van Tannoy, die je boven op de speakerkast plaatst.

Quote from: Richi on February  7, 2024, 21:45:21Wat mij betreft niet! Op mijn TD-8 speakers zaten supertweeters en wat ze vooral toevoegen is ruimtelijkheid. Als je ze afdekt, klinkt het nog steeds goed, maar de ruimtelijkheid is er af.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dura

#376
Ongewoon negatieve review.
Adverteert Tannoy soms niet meer in Whathifi of is dit een oprecht luisterverslag?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Xander32

Ik zag hem vorige week op een Tannoy forum op fb voorbijkomen.

Tannoy is Tannoy niet meer zou ook een conclusie kunnen zijn.


Quote from: Dura on February  8, 2024, 10:15:54Ongewoon negatieve review.
Adverteert Tannoy soms niet meer in Whathifi of is dit een oprecht luisterverslag?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Ik lees Whathifi niet meer. Ze hebben al vaker mis gezeten. Voor mij geen betrouwbaar adres.

Xander32

Heb jij ervaringen met de Tannoy supertweeters?


Quote from: Mediator on February  8, 2024, 11:52:16Ik lees Whathifi niet meer. Ze hebben al vaker mis gezeten. Voor mij geen betrouwbaar adres.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator


Ik vertrouw die Kevin van Upscale Audio meer dan Whathifi. Hij is gaan luisteren in Schotland en neemt het product op in zijn assortiment. Dat hoeft hij niet te doen. Het is wel een kleine Prestige. Voor de rest zijn er nog weinig testen van deze speaker.

Ik heb geen ervaring met een supertweeter. Ik heb het hier ook niet nodig. Wat mij betreft is dat allemaal tijdelijk een hype geweest. Je ziet het tegenwoordig ook veel minder.

Mediator





Geluidskwaliteit over YouTube zegt natuurlijk helemaal niets. Maar in ieder geval meer een indruk dan alleen een fotootje.

Richi

Quote from: Xander32 on February  8, 2024, 06:25:12Je geeft aan dat zowel met als zonder goed klinkt, ruimtelijk klinkt, maar dat was niet helemaal mijn vraag  :nowink: (of ik ben niet duidelijk genoeg 🙂)

Het puntbron principe is dat het geluid vanuit één punt komt. Mijn aanname is dat dit betekenis zal hebben voor m.n. de coherentie en de timing ervan. Voeg je buiten die puntbron een extra driver toe, zou dat op die aspecten een hoorbaar verschil kunnen/ moeten geven 🤔 (=aanname)

De door jou aangehaalde speaker is net als die in uit vid ook zodanig ontworpen, daar zal de filtering ook op aangepast zijn. Mijn aanname is wellicht ook meer van toepassing op de losse supertweeters van Tannoy, die je boven op de speakerkast plaatst.

Ik kan jouw aanname, op basis van mijn eigen ervaringen, niet bevestigen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Mediator on February  8, 2024, 11:52:16Ik lees Whathifi niet meer. Ze hebben al vaker mis gezeten. Voor mij geen betrouwbaar adres.
De laatste tijd publiceren ze alleen nog maar 5 sterren reviews. Ook de apparaten waar ze tekortkomingen in zien, krijgen 5 sterren in veel gevallen. Ik ben in elk geval gestopt met het lezen van de What*Hifi want ik kan ze niet meer serieus nemen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Betreffende het puntbron principe en de supertweeters heb ik de afgelopen dagen meermaals gelezen dat deze wat ruimtelijkheid toevoegen, maar voorts ten koste gaan van het stereobeeld, van de plaatsing. Juist hetgeen waar het puntbron principe (de DC) voor staat.

Maar wellicht heeft dat deels ook van doen met een zorgvuldige plaatsing en afstelling. Net zoals met een sub in een stereoketen. Het kan, maar het gaat veel vaker fout dan goed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

#385
Een ieder moet doen wat hij wil denk ik. Op een ander forum gebruiken ze ook zogenaamde 'harmonizers' wat volgens mij een equivalent is van een supertweeter. Voor mij is het op een gegeven moment genoeg. Maar dat zeg ik vooral omdat ik nu mijn ding (weer) heb gevonden en ik meer uitgeven waanzin vind. Er is ook wel meer in het leven dan audioapparatuur en luidsprekers. Zelfs als het een Tannoy is.

Dura

Ik heb ooit eens een demo gehoord van de Harbeth 5+ toen die net uitkwam. Vreemde driver bezetting, midlaag, hoog en superhoog, erfenis vanuit een ver BBC verleden.
Dus een tweeweg met een supertweeter.
Ik was toen achterin de vijftig en verwachtte vanwege mijn leeftijd niet veel toegevoegde waarde van die extra tweeter, maar ik was echt verrast toen de ruimtelijkheid ongelooflijk bleek. Op een gegeven moment werd er iets a capella gedraaid van zangers verspreid in een kerk en ik kon ze zo aanwijzen, echt met een afbeelding die zelfs op 10-20 meter en meer nog zo levensecht accuraat was. En de galm van de ruimte die voor iedere plek waar de zangers stonden wat verschilde, alsof ik zelf in de ruimte stond.
Garmt, die er toendertijd als Harbeth importeur bij was weet dit aan die supertweeters.
Bij studio opnames was die ruimtelijkheid er uiteraard niet maar was er wel een verbluffend moeiteloos detail. Het is maar dat het van die grote bakken zijn en ik mijn kamer met een stevige boem op 60 hz niet vertrouwde (na een volkomen mislukte aankoop daarvoor van Dynaudio Focus 260 die veel te veel bas gaf) en geen thuisdemo kon krijgen...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

vanzomereng

#387
Quote from: Dura on February 12, 2024, 22:18:17Ik heb ooit eens een demo gehoord van de Harbeth 5+ toen die net uitkwam. Vreemde driver bezetting, midlaag, hoog en superhoog, erfenis vanuit een ver BBC verleden.
Dus een tweeweg met een supertweeter.

Het is maar dat het van die grote bakken zijn en ik mijn kamer met een stevige boem op 60 hz niet vertrouwde (na een volkomen mislukte aankoop daarvoor van Dynaudio Focus 260 die veel te veel bas gaf) en geen thuisdemo kon krijgen...

By the way, er zijn losse supertweeters te koop, voor plaatsing op je luidsprekers, met regelbare crossover en instelbare volume.  Doorgaans begint hun werkingsgebied vanaf 7Khz.
(o.a. Aperion levert losse superband tweeters)

By the way, zelf ook Dynaudio Focus 260 gehad, zeer geweldige fraaie speakers maar bij mij voldoende maar probleemloze gecontroleerde basweergave.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Dura

Quote from: vanzomereng on February 12, 2024, 23:42:54By the way, er zijn losse supertweeters te koop, voor plaatsing op je luidsprekers, met regelbare crossover en instelbare volume.  Doorgaans begint hun werkingsgebied vanaf 7Khz.
(o.a. Aperion levert losse superband tweeters)

By the way, zelf ook Dynaudio Focus 260 gehad, zeer geweldige fraaie speakers maar bij mij voldoende maar probleemloze gecontroleerde basweergave.
Weet ik ja, jij heb ze best lang gehad. Probleem was bij bij dat ik een woonkamer heb die weliswaar 12 meter lang, maar maar 3,70 breed. Door de indeling is de enige logische opstelling langs de lange muur met ertegenover een groot vlak blinde muur. Vragen om problemen in het laag.  En die 260s gingen ondanks hun bescheiden formaat echt wel diep, dacht dat het -3db punt iets van 32hz was. Jammer, in mijn vorige huiskamer had ik ze nooit weggedaan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Xander32

Het nut/ de meerwaarde van een supertweeter in een totaal- en traditioneel ontwerp zoals de Harbeths staat niet ter discussie, het gaat mij om het toevoegen van (losse) supertweeters aan een speaker met een dc-driver, of en in welke mate die het puntbron principe beïnvloeden 🤔

Quote from: Dura on February 12, 2024, 22:18:17Ik heb ooit eens een demo gehoord van de Harbeth 5+ toen die net uitkwam. Vreemde driver bezetting, midlaag, hoog en superhoog, erfenis vanuit een ver BBC verleden.
Dus een tweeweg met een supertweeter.
Ik was toen achterin de vijftig en verwachtte vanwege mijn leeftijd niet veel toegevoegde waarde van die extra tweeter, maar ik was echt verrast toen de ruimtelijkheid ongelooflijk bleek. Op een gegeven moment werd er iets a capella gedraaid van zangers verspreid in een kerk en ik kon ze zo aanwijzen, echt met een afbeelding die zelfs op 10-20 meter en meer nog zo levensecht accuraat was. En de galm van de ruimte die voor iedere plek waar de zangers stonden wat verschilde, alsof ik zelf in de ruimte stond.
Garmt, die er toendertijd als Harbeth importeur bij was weet dit aan die supertweeters.
Bij studio opnames was die ruimtelijkheid er uiteraard niet maar was er wel een verbluffend moeiteloos detail. Het is maar dat het van die grote bakken zijn en ik mijn kamer met een stevige boem op 60 hz niet vertrouwde (na een volkomen mislukte aankoop daarvoor van Dynaudio Focus 260 die veel te veel bas gaf) en geen thuisdemo kon krijgen...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... in je onderschrift zie ik dat je uiteindelijk goed terecht bent gekomen, toch ook bij Harbeth 👌🏻

Quote from: Dura on February 12, 2024, 22:18:17Ik heb ooit eens een demo gehoord van de Harbeth 5+ toen die net uitkwam. Vreemde driver bezetting, midlaag, hoog en superhoog, erfenis vanuit een ver BBC verleden.
Dus een tweeweg met een supertweeter.
Ik was toen achterin de vijftig en verwachtte vanwege mijn leeftijd niet veel toegevoegde waarde van die extra tweeter, maar ik was echt verrast toen de ruimtelijkheid ongelooflijk bleek. Op een gegeven moment werd er iets a capella gedraaid van zangers verspreid in een kerk en ik kon ze zo aanwijzen, echt met een afbeelding die zelfs op 10-20 meter en meer nog zo levensecht accuraat was. En de galm van de ruimte die voor iedere plek waar de zangers stonden wat verschilde, alsof ik zelf in de ruimte stond.
Garmt, die er toendertijd als Harbeth importeur bij was weet dit aan die supertweeters.
Bij studio opnames was die ruimtelijkheid er uiteraard niet maar was er wel een verbluffend moeiteloos detail. Het is maar dat het van die grote bakken zijn en ik mijn kamer met een stevige boem op 60 hz niet vertrouwde (na een volkomen mislukte aankoop daarvoor van Dynaudio Focus 260 die veel te veel bas gaf) en geen thuisdemo kon krijgen...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Quote from: Xander32 on February 13, 2024, 06:17:40het gaat mij om het toevoegen van (losse) supertweeters aan een speaker
met een dc-driver,of en in welke mate die het puntbron principe beïnvloeden 🤔

Hangt helemaal vaf hoe gevoelig je oortjes zijn en de afstand tussen luisteraar & speaker.
Wellicht wegen de voordelen (extra ruimtelijkheid) zwaarder dan de nadelen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Voor Tannoy iig niet, die zijn er al snel weer vanaf gestapt.

Quote from: vanzomereng on February 13, 2024, 09:27:26Hangt helemaal vaf hoe gevoelig je oortjes zijn en de afstand tussen luisteraar & speaker.
Wellicht wegen de voordelen (extra ruimtelijkheid) zwaarder dan de nadelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT