Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on November 30, 2011, 21:40:48
Het verrassen zat niet in de planning. Ik zeg niks omdat ik je niet wil beïnvloeden, that's all... Jou een beetje verrassen.... TSSSSS.... :D

Lijkt me gezellig als je een keer langskomt in de zaak. Is best veranderd sinds je laatste bezoek. Je mag overigens best ook een keer bij mij langskomen als mijn kinderen op 1 kamer slapen, kunnen we 's avonds tenminste een beetje op volume draaien... ;D
Nou, dat zijn wat mij betreft dan twee afspraken! :) Ik ben erg benieuwd naar jullie verbouwingen, helemaal naar de zin? Voor het laatste zal ik je even pm-en.
Beïnvloeden gaat inderdaad best snel, vandaar dat ik ook van tevoren geen reviews lees van dingen die ik ga beluisteren. Niet altijd even makkelijk moet ik zeggen. Alhoewel... met de tegenwoordige reviews is dat al een stuk makkelijker.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

aMUSEd

Lavardin - magnepan  :wub:
De IS reference is nog mooier op de maggies dan de IS.. het verbaast me een beetje dat de IT tegenviel maar dat heeft misschien met het meer 'stabiele' geluidsbeeld te maken.

Pinohelmond

Je verslag heeft een tijdje op zich laten wachten maar dat was het waard. Erg interessant om te lezen hoe je de diverse sets omschrijft en vooral ook dat je kunt `uitleggen` wat je hoort. Dingen horen is één maar het onder woorden brengen is een ander, wat mij betreft stuk moeilijker verhaal.

Dat gezegd hebbende, waar haal je het geduld vandaan  :D.
Al bijna een half jaar volop aan het luisteren en vergelijken en nog altijd geen aankoop, zijn er maar weinig die dat geduld op zouden kunnen brengen.
Voor ons HT-Forummers overigens maar goed ook, lees je topic nog altijd met veel plezier.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Quote from: aMUSEd on December  1, 2011, 00:11:22
Lavardin - magnepan  :wub:
De IS reference is nog mooier op de maggies dan de IS.. het verbaast me een beetje dat de IT tegenviel maar dat heeft misschien met het meer 'stabiele' geluidsbeeld te maken.
Ik las jouw topic ook en daar had je toch deze combinatie ingeruild. In je topic kwam niet echt naar voren waarom je ze had ingeruild, maar ik begreep eerder vanwege je wederhelft. Toch?
Mij verbaasde het ook hoor, ik had het muzikale van de IS verwacht, maar dan met iets meer ballen. Ik had ook niet het idee dat de IS niet stabiel was, als wel dat hij gewoon kracht tekort kwam om het geluidsbeeld los van de luidsprekers te laten spelen. Daarom wil ik de IS, dan wel de IS Reference ook thuis horen. Best kans dat de IS (Reference) krachtig genoeg is voor míjn ruimte.
Maar ik vond de IT inderdaad wat "droger", neutraler zo je wilt. Bij synergie is het gewoon meer dan de som der delen, dat zal er absoluut gespeeld hebben. En ja, ik ben erg benieuwd naar de IS Reference.

Quote from: Pinohelmond on December  1, 2011, 08:14:44
Je verslag heeft een tijdje op zich laten wachten maar dat was het waard. Erg interessant om te lezen hoe je de diverse sets omschrijft en vooral ook dat je kunt `uitleggen` wat je hoort. Dingen horen is één maar het onder woorden brengen is een ander, wat mij betreft stuk moeilijker verhaal.

Dat gezegd hebbende, waar haal je het geduld vandaan  :D.
Al bijna een half jaar volop aan het luisteren en vergelijken en nog altijd geen aankoop, zijn er maar weinig die dat geduld op zouden kunnen brengen.
Voor ons HT-Forummers overigens maar goed ook, lees je topic nog altijd met veel plezier.
Het verslag duurde inderdaad even. Moest er ook wel even de tijd en zin voor maken. Niet zozeer vanwege het verslag, maar vanwege werk, sport en privé. Toen ik nog werkloos was, had ik alle tijd en was ik blij als ik weer een verslag kon maken. Haha.

Het geduld is er wel, maar ik heb ook het gevoel dat het nu oude wijn in nieuwe kruiken aan het worden is. Daar bedoel ik mee dat ik niet heel veel verschillende technieken zal ontdekken met de daarbij komende klankverschillen. Dus zoals ik al zei, nog een paar luistersessies om nog wat andere luidsprekers/versterkers te horen en dan een shortlist maken. En dan ben ik nog niet klaar, want de verschillende bronnen wil ik ook nog goed beluisteren. Zo ben ik toch wel benieuwd naar het verschil tussen een loopwerk en streaming. Als dat verschil er is natuurlijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Quote from: Bas Akkerman on December  1, 2011, 08:39:40
... Het geduld is er wel, maar ik heb ook het gevoel dat het nu oude wijn in nieuwe kruiken aan het worden is. Daar bedoel ik mee dat ik niet heel veel verschillende technieken zal ontdekken met de daarbij komende klankverschillen. Dus zoals ik al zei, nog een paar luistersessies om nog wat andere luidsprekers/versterkers te horen en dan een shortlist maken. En dan ben ik nog niet klaar, want de verschillende bronnen wil ik ook nog goed beluisteren. Zo ben ik toch wel benieuwd naar het verschil tussen een loopwerk en streaming. Als dat verschil er is natuurlijk.
Je bent duidelijk al aan het "trechteren", aan het filteren betreft versterking en speakers.
Enne, gaat het jou nog lukken om binnen het vooraf vastgestelde budget te blijven?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on December  1, 2011, 08:50:41
Je bent duidelijk al aan het "trechteren", aan het filteren betreft versterking en speakers.
Enne, gaat het jou nog lukken om binnen het vooraf vastgestelde budget te blijven?


Sander.
Klopt, alhoewel ik van jullie graag hoor als er nog luidsprekers zijn waar ik naar moet luisteren. De Naim Ovator en JMLab staan nog op mijn lijstje.

Ik heb nog steeds mijn budget waar ik me op richt, anders is het einde zoek. Iets meer besteden kan, maar daar zoek ik niet op. Er staan ook tweedehands versterkers bij de afgelopen luistersessie, dat besef ik me goed.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

WickedGame

Weer een heel mooi beschreven verslag met herkenbare elementen daarin. Ben benieuwd naar je nieuwe verslagen tegen de tijd en uiteindelijk je keus. Al vermoed ik dat je keus ergens rond half 2012 kunnen verwachten of later? :D

skyfox

Je schrijftalent ontwikkeld zich hier op het forum, Bas! Voor je het weet ben je recensent bij een muziekblad  ;)

Het is weer een mooi verhaal geworden. Zoals jij plezier in de muziek hoort bij sommige opstellingen, zo lees ik je plezier van je zoektocht in je verslagen.

Voor wat betreft je ervaringen, ik ben erg benieuwd naar die Magnepan - Lavardin IS combinatie. Ik denk zelf dat de IS Reference niet meer kracht/controle zal brengen, gezien de output van het apparaat verder hetzelfde is. Wellicht dat een voor-eind combinatie dit euvel voor je kan oplossen.
Ik zit zelf niet zo in de exoten, maar wellicht dat Pathos nog iets leuks kan doen met de Magnepans? We hadden het er al even over, maar het lijkt me een aardige om in gedachten te houden.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

garmtz

Nog even over de IS vs IS Ref vs IT... Inderdaad heeft de IS/IS Ref een wat 'levendiger' karakter dan de IT. Ik vind zelf de IS Ref muzikaler en kleurrijker, de IT wat 'kaler'... :)  Maar de IS Ref heeft wel degelijk een stabieler en krachtiger geluid, omdat de voeding t.o.v. de IS veel meer capaciteit heeft.

Pathos is warm, prettig en gekleurd. Mooimakerij...

paaj

Quote from: skyfox on December  1, 2011, 10:22:41
Ik zit zelf niet zo in de exoten, maar wellicht dat Pathos nog iets leuks kan doen met de Magnepans? We hadden het er al even over, maar het lijkt me een aardige om in gedachten te houden.

Een Pathos Logos met Magnepan MMG's (hoe bedoel je scheve combinatie 8)) klinkt in ieder geval héél erg lekker. Veruit het best dat ik ze heb horen klinken. 
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

skyfox

Quote from: garmtz on December  1, 2011, 11:20:15
Nog even over de IS vs IS Ref vs IT... Inderdaad heeft de IS/IS Ref een wat 'levendiger' karakter dan de IT. Ik vind zelf de IS Ref muzikaler en kleurrijker, de IT wat 'kaler'... :)  Maar de IS Ref heeft wel degelijk een stabieler en krachtiger geluid, omdat de voeding t.o.v. de IS veel meer capaciteit heeft.

Pathos is warm, prettig en gekleurd. Mooimakerij...

Kijk, zo is het maar fijn dat er mensen hier zijn die het allemaal (nou ja, veel) gehoord hebben. Die IS Ref is dus zeker een optie voor de Magnepans.

Pathos is zeker mooi. Om te zien.  O0 Ik zeg: Cinema X, maar dan gaan we eigenlijk off-topic.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Even wat reageren.

Quote from: WickedGame on December  1, 2011, 09:42:17
Weer een heel mooi beschreven verslag met herkenbare elementen daarin. Ben benieuwd naar je nieuwe verslagen tegen de tijd en uiteindelijk je keus. Al vermoed ik dat je keus ergens rond half 2012 kunnen verwachten of later? :D
Dat zou zo maar kunnen, alhoewel mijn vrouw wel een deadline heeft van maart 2012. Haha, die wil dat ik dan eens beslis. Ja, ze kent me goed. ;)

Quote from: skyfox on December  1, 2011, 10:22:41
Je schrijftalent ontwikkeld zich hier op het forum, Bas! Voor je het weet ben je recensent bij een muziekblad  ;)

Het is weer een mooi verhaal geworden. Zoals jij plezier in de muziek hoort bij sommige opstellingen, zo lees ik je plezier van je zoektocht in je verslagen.

Voor wat betreft je ervaringen, ik ben erg benieuwd naar die Magnepan - Lavardin IS combinatie. Ik denk zelf dat de IS Reference niet meer kracht/controle zal brengen, gezien de output van het apparaat verder hetzelfde is. Wellicht dat een voor-eind combinatie dit euvel voor je kan oplossen.
Ik zit zelf niet zo in de exoten, maar wellicht dat Pathos nog iets leuks kan doen met de Magnepans? We hadden het er al even over, maar het lijkt me een aardige om in gedachten te houden.
Dank je. Recensent, tsja. Dan voor een forum of zo. Ik zit er echt niet op te wachten om alles als "geweldig" te omschrijven, terwijl ik het niet geweldig vind. En dat gevoel krijg ik wel als ik reviews lees. Maar mooie, glimmende spulletjes in huis? Count me in! ;D

Quote from: garmtz on December  1, 2011, 11:20:15
Nog even over de IS vs IS Ref vs IT... Inderdaad heeft de IS/IS Ref een wat 'levendiger' karakter dan de IT. Ik vind zelf de IS Ref muzikaler en kleurrijker, de IT wat 'kaler'... :)  Maar de IS Ref heeft wel degelijk een stabieler en krachtiger geluid, omdat de voeding t.o.v. de IS veel meer capaciteit heeft.

Pathos is warm, prettig en gekleurd. Mooimakerij...
Dat idee (van de Reference) heb ik ook. Bij de Pathos kan ik me dat ook voorstellen.

Quote from: paaj on December  1, 2011, 11:31:09
Een Pathos Logos met Magnepan MMG's (hoe bedoel je scheve combinatie 8)) klinkt in ieder geval héél erg lekker. Veruit het best dat ik ze heb horen klinken. 
Ok, dat wordt zeker eens checken. Baadt het niet...

Quote from: skyfox on December  1, 2011, 12:03:27
Kijk, zo is het maar fijn dat er mensen hier zijn die het allemaal (nou ja, veel) gehoord hebben. Die IS Ref is dus zeker een optie voor de Magnepans.

Pathos is zeker mooi. Om te zien.  O0 Ik zeg: Cinema X, maar dan gaan we eigenlijk off-topic.
Wie weet ooit eens in de HT-setup...???
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

aMUSEd

Quote from: Bas Akkerman on December  1, 2011, 08:39:40
Ik las jouw topic ook en daar had je toch deze combinatie ingeruild. In je topic kwam niet echt naar voren waarom je ze had ingeruild, maar ik begreep eerder vanwege je wederhelft. Toch?
Mij verbaasde het ook hoor, ik had het muzikale van de IS verwacht, maar dan met iets meer ballen. Ik had ook niet het idee dat de IS niet stabiel was, als wel dat hij gewoon kracht tekort kwam om het geluidsbeeld los van de luidsprekers te laten spelen. Daarom wil ik de IS, dan wel de IS Reference ook thuis horen. Best kans dat de IS (Reference) krachtig genoeg is voor míjn ruimte.
Maar ik vond de IT inderdaad wat "droger", neutraler zo je wilt. Bij synergie is het gewoon meer dan de som der delen, dat zal er absoluut gespeeld hebben. En ja, ik ben erg benieuwd naar de IS Reference.
Ik was na jaren lang zoeken zeeeer blij met Lavardin IS ref icm de mg12qs. De combinatie met de IS vond ik ook muzikaal maar mistte voor mij net teveel stabiliteit.. oa het laag werd wat slordig en het hoog slipte op hogere volumes iets dicht tov de IS ref.
De IT klinkt wat 'correcter' en lijkt daardoor wat minder 'los' te klinken dan de IS-en maar klinkt imo zeker niet minder meeslepend.
De maggies gingen de deur uit omdat ik ze na een verhuizing niet de ruimte kon bieden die ze nodig hebben. De IS ref is ook de deur uit gegaan.
Ik heb hier wel spijt van gehad, alhoewel ik nu niet mag klagen hoor  ;D

Als ik je nog een tip mag geven: luister ook eens naar Lavardin - Living Voice  ;)
Niet de muur van geluid maar wel veel klankkleur en muzikaal.

Bas Akkerman

Quote from: aMUSEd on December  1, 2011, 21:09:00
Als ik je nog een tip mag geven: luister ook eens naar Lavardin - Living Voice  ;)
Niet de muur van geluid maar wel veel klankkleur en muzikaal.
Die zal ongetwijfeld ook nog wel bij BB&G langs komen, gok ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Opeth

Ik ga denk ik niet dit hele topic nalezen dus het zal misschien reeds vermeld zijn maar in wat voor ruimte komt het set te staan?  Groot? Gemiddeld?, Klein? ; Hard?, Zacht? A-symetrisch?  Wil je voor monitor of vloerstaanders gaan? Wil je streamen of cd? Hoe luid speel je?


Misschien kun je dan alvast een selectie maken van speakers/ versterkers en dan gewoon een beslissing maken, ik neem aan dat je de speakers die je als eerste heb beluisterd echt niet meer goed kunt vergelijken met het gene wat je nu of straks gaat beluisteren. Ik zou de draad echt helemaal kwijt zijn.

En dan gewoon eisen dat je de speakers even een weekje thuis mag beluisteren want in al die hifi winkels heb ik nooit echt op mijn gemakt kunnen luisteren in het verleden, thuis zit je veel meer op je gemak en zullen bepaalde dingen veel meer opvallen.

My bet

ciao

robby

Bas Akkerman

Quote from: Opeth on December  2, 2011, 17:04:58
Ik ga denk ik niet dit hele topic nalezen dus het zal misschien reeds vermeld zijn maar in wat voor ruimte komt het set te staan?  Groot? Gemiddeld?, Klein? ; Hard?, Zacht? A-symetrisch?  Wil je voor monitor of vloerstaanders gaan? Wil je streamen of cd? Hoe luid speel je?


Misschien kun je dan alvast een selectie maken van speakers/ versterkers en dan gewoon een beslissing maken, ik neem aan dat je de speakers die je als eerste heb beluisterd echt niet meer goed kunt vergelijken met het gene wat je nu of straks gaat beluisteren. Ik zou de draad echt helemaal kwijt zijn.

En dan gewoon eisen dat je de speakers even een weekje thuis mag beluisteren want in al die hifi winkels heb ik nooit echt op mijn gemakt kunnen luisteren in het verleden, thuis zit je veel meer op je gemak en zullen bepaalde dingen veel meer opvallen.

My bet

ciao

robby
Zonder lui te willen zijn, verwijs ik je voor je eerste vragen toch even naar de eerste pagina. Daar heb ik mijn situatie geschetst. En het staat je natuurlijk vrij alleen de luisterimpressies te lezen.

Ik ben het ten dele met je eens dat onderlinge referentie ontbreekt en dat dat de speurtocht vermoeilijkt. Begin volgend jaar  wil ik alle shortlisters nog eens beluisteren. Die stel ik dan samen met versterking en bron die goed matchen. Dan beluister ik ze thuis, inderdaad wil ik een set minstens een week thuis beluisteren. Dan zal ik pas beslissen.

Ik kan me voorstellen dat dit enorm omslachtig klinkt, je bent de enige met die mening ;). Ik ben echter dusdanige verschillen tegengekomen dat ik niet zomaar wil beslissen. Verschillen in luidsprekers, verschillen in versterkers, maar nog veel belangrijker verschillen in synergie tussen die beide. Zonder te denken dat ik de perfecte synergie zal vinden, wil ik mijzelf de tijd gunnen die synergie, binnen mijn budget, zo dicht mogelijk te benaderen.

Tot zover mijn uitgebreide antwoord op jouw uitgebreide reactie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Opeth

Quote from: Bas Akkerman on December  2, 2011, 18:17:28
Zonder lui te willen zijn, verwijs ik je voor je eerste vragen toch even naar de eerste pagina. Daar heb ik mijn situatie geschetst. En het staat je natuurlijk vrij alleen de luisterimpressies te lezen.

Ik ben het ten dele met je eens dat onderlinge referentie ontbreekt en dat dat de speurtocht vermoeilijkt. Begin volgend jaar  wil ik alle shortlisters nog eens beluisteren. Die stel ik dan samen met versterking en bron die goed matchen. Dan beluister ik ze thuis, inderdaad wil ik een set minstens een week thuis beluisteren. Dan zal ik pas beslissen.

Ik kan me voorstellen dat dit enorm omslachtig klinkt, je bent de enige met die mening ;). Ik ben echter dusdanige verschillen tegengekomen dat ik niet zomaar wil beslissen. Verschillen in luidsprekers, verschillen in versterkers, maar nog veel belangrijker verschillen in synergie tussen die beide. Zonder te denken dat ik de perfecte synergie zal vinden, wil ik mijzelf de tijd gunnen die synergie, binnen mijn budget, zo dicht mogelijk te benaderen.

Tot zover mijn uitgebreide antwoord op jouw uitgebreide reactie.

ah ik zie nu die plattegrond, zo net laden hij niet de plattegrond van daar.

De enige plek die redelijk resultaat op kan leveren mijns inziens is de muur van 2,5 meter, echter ik weet niet hoe diep de haard is. Voor de rest zie ik niet echt een fijne plek om speakers neer te zetten erg veel A-symmetrie. Lees anders eens het een of ander op de website van soundscapes --> leesvoer over akoestiek.





bokkes

Quote from: Bas Akkerman on December  2, 2011, 18:17:28
Begin volgend jaar  wil ik alle shortlisters nog eens beluisteren. Die stel ik dan samen met versterking en bron die goed matchen. Dan beluister ik ze thuis, inderdaad wil ik een set minstens een week thuis beluisteren. Dan zal ik pas beslissen.
En iets eerder kwam ik dit tegen " alhoewel mijn vrouw wel een deadline heeft van maart 2012"



Bas Jij mag wel met een geweldig Kerstkado aankomen thuis wil je kunnen vertellen dat het waarschijnlijk 2013 gaat worden  ;)

bokkes

Bas Akkerman

Quote from: bokkes on December  3, 2011, 09:08:57
En iets eerder kwam ik dit tegen " alhoewel mijn vrouw wel een deadline heeft van maart 2012"



Bas Jij mag wel met een geweldig Kerstkado aankomen thuis wil je kunnen vertellen dat het waarschijnlijk 2013 gaat worden  ;)

bokkes
Komt goed met dat kerstkado, heb net George Clooney aan de lijn gehad.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Dan krijgt ze volgens mij een fles Martini, no martini no party! (of een nespresso, dat kan ook  :D)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

HuubF

Een lang voorspel is inderdaad opwindend. Op een gegeven moment slaat het ongeduld toe, in dit geval bij een lezer. :sly:

Het vervelende van Lavardin is dat het ontzettend muzikaal klinkt als je bereid bent de speaker te matchen bij de versterker. En als je dan tegen de beperkingen aanloopt verandert alles weer. Lavardin, maar bijvoorbeeld ook Naim, dwingen je m.i. in een keurslijf waar je vroeg of laat weer aan wilt ontsnappen. Tenzij je er tevreden mee kan zijn. Maar dan zou je zowiezo niet op zoek gaan naar zo'n versterker. Het hifiliefhebbersdilemma in een notendop.

Uitgaan van speakers die je ongeacht de aansturing mooi vindt klinken blijft toch de beste weg. Het bijzoeken van gear die de speakers niet alleen fatsoenlijk maar ook muzikaal kunnen laten klinken, in je eigen huiskamer, kan daarna nog wel een tijdje duren. Dat gaat je op voorhand niet lukken.

Het verschil tussen een technisch goede weergave en de stap naar muzikaliteit is magie. Technisch kan het officieel niet. Op dit moment is het voor mij het voorversterkergedeelte van een geïntegreerde versterker die het verschil maakt. Probeer daar maar eens achter te komen als je, zoals jij, een totaaloplossing zoekt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bas Akkerman

Ik kies ook zeker eerst de speaker, daarna pas de versterker die daar het beste (lees: naar mijn smaak) bij past. Voor de duidelijkheid: ik heb de Lavardin dus niet op zichzelf gekozen, maar als aanvulling op de Magnepan. Sterker nog, we hadden vooraf sterk onze twijfels of de Lavardin wel een goede match zou zijn, mede door het gebrek aan vermogen!

De shortlisters bestaan uit een paar luidsprekers waarvan ik denk dat ze mij het meeste plezier geven. Die ga ik dan matchen met de versterker en bron en daarna komt zo'n set thuis te staan. Nogmaals, ik heb niet de illusie (ooit) de perfecte match te vinden. Er zal altijd wel iets zijn dat voor mijn gevoel beter kan. Ik kies dus een systeem waarbij ik van de positieve punten intens kan genieten, zodat ik de negatieve punten op de koop toe neem. Een beetje zoals het leven dus.  :smile:

In mijn verslagen zet ik ook doelbewust de volgende volgorde van punten in aflopende voorkeur: synergie, detail, ruimtelijkheid, Bass.
De laatste is naar mijn idee aan te vullen met een subwoofer, mits de luidspreker niet de neiging heeft zelf veel en slordig Bass weer te geven.
Ruimtelijkheid heeft veel te maken met opstelling, akoestiek, maar ook met versterking.
Detail is naar mijn mening al veel meer afhankelijk van de kwaliteiten van de luidspreker, daarna van de bron. Hierbij komt vooral de snelheid van de luidspreker om de hoek kijken. Hoe sneller de luidspreker, des te minder lopen noten in elkaar over en hoe meer detail je dus ervaart.
Synergie in een luidspreker staat voor mij vooral voor coherentie (dus geen hoorbare cross-overs of nadruk op het laag, midlaag, midden, midhoog of hoog). Hoe slechter de coherentie, hoe meer de flow van noten wordt onderbroken. En die flow is voor mij absolute noodzaak voor een luidspreker om überhaupt muzikaal te kunnen klinken.

Het uitgangspunt is dat ik luidsprekers kies die vooral de eerste twee punten goed doen. De versterker moet daarbij vooral de positieve punten van de luidspreker versterken. Dus die eerste twee punten goed naar voren brengen, daarna de laatste twee. De bron ten slotte is vooral belangrijk voor detailweergave.
Anders gezegd; de rest van de keten moet de kwaliteiten van de luidspreker aanvullen en niet de zwakten van de luidspreker opvullen. Ik denk dat dat laatste bij veel mensen gebeurt en dan kan je dus nooit van de muziek genieten en blijf je switchen van apparatuur.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Bas Akkerman

Al doende leert men, zal ik maar zeggen. En een portie eigenwijsheid helpt (in dit geval ;D) ook.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HuubF

Quote from: Bas Akkerman on December  3, 2011, 13:58:19
Ik kies ook zeker eerst de speaker, daarna pas de versterker die daar het beste (lees: naar mijn smaak) bij past. Voor de duidelijkheid: ik heb de Lavardin dus niet op zichzelf gekozen, maar als aanvulling op de Magnepan. Sterker nog, we hadden vooraf sterk onze twijfels of de Lavardin wel een goede match zou zijn, mede door het gebrek aan vermogen!

De shortlisters bestaan uit een paar luidsprekers waarvan ik denk dat ze mij het meeste plezier geven. Die ga ik dan matchen met de versterker en bron en daarna komt zo'n set thuis te staan. Nogmaals, ik heb niet de illusie (ooit) de perfecte match te vinden. Er zal altijd wel iets zijn dat voor mijn gevoel beter kan. Ik kies dus een systeem waarbij ik van de positieve punten intens kan genieten, zodat ik de negatieve punten op de koop toe neem. Een beetje zoals het leven dus.  :smile:

In mijn verslagen zet ik ook doelbewust de volgende volgorde van punten in aflopende voorkeur: synergie, detail, ruimtelijkheid, Bass.
De laatste is naar mijn idee aan te vullen met een subwoofer, mits de luidspreker niet de neiging heeft zelf veel en slordig Bass weer te geven.
Ruimtelijkheid heeft veel te maken met opstelling, akoestiek, maar ook met versterking.
Detail is naar mijn mening al veel meer afhankelijk van de kwaliteiten van de luidspreker, daarna van de bron. Hierbij komt vooral de snelheid van de luidspreker om de hoek kijken. Hoe sneller de luidspreker, des te minder lopen noten in elkaar over en hoe meer detail je dus ervaart.
Synergie in een luidspreker staat voor mij vooral voor coherentie (dus geen hoorbare cross-overs of nadruk op het laag, midlaag, midden, midhoog of hoog). Hoe slechter de coherentie, hoe meer de flow van noten wordt onderbroken. En die flow is voor mij absolute noodzaak voor een luidspreker om überhaupt muzikaal te kunnen klinken.

Het uitgangspunt is dat ik luidsprekers kies die vooral de eerste twee punten goed doen. De versterker moet daarbij vooral de positieve punten van de luidspreker versterken. Dus die eerste twee punten goed naar voren brengen, daarna de laatste twee. De bron ten slotte is vooral belangrijk voor detailweergave.
Anders gezegd; de rest van de keten moet de kwaliteiten van de luidspreker aanvullen en niet de zwakten van de luidspreker opvullen. Ik denk dat dat laatste bij veel mensen gebeurt en dan kan je dus nooit van de muziek genieten en blijf je switchen van apparatuur.

Zo'n zoektocht is erg leuk en spannend, laat ik dat voorop stellen.

Omdat je niet over 1 nacht ijs wilt gaan (ook niet over 1 jaar ijs) krijgt de onbevangen lezer de indruk dat er sprake is van een gedegen zoektocht die leidt tot 1 conclusie. Misschien is dat mogelijk voor een muziekliefhebber die hifi niet zo belangrijk vindt, maar jij bent gewoon een ordinaire audiofiel hoor!

De zoektocht die anderen ondernemen door een setje in huis te halen en vervolgens oneindig te gaan wisselen ben jij ook aan het doen. Alleen nu door het buitenshuis te zoeken. Op zich wel leuk want je bent ongetwijfeld uitermate populair bij potentiële verkopers. En eerlijk gezegd ben ik een beetje jaloers op je geduld.

Maar als je dan het door jou bedachte setje in je eigen huiskamer hebt zul je je toch voegen bij het gilde der onrustige zoekers. Of ga je na deze zoektocht eerst speakers langdurig in huis halen alvorens tot koop over te gaan?

Ik vermoed van wel. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)