Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Willy de Woofer

Heb je de Harbeth 30 met sub beluisterd en de 1.7 zonder? Dat is in het laag appels met peren vergelijken.
Ik zou de 1.7 + een goede sub IN HUIS halen, goede versterker en cd-speler erbij en gaan luisteren.
Nu ben je twee verschillende installaties in verschillende ruimtes aan het fine-tunen.
De dealers komen graag bij je thuis.

Bas Akkerman

Quote from: Willy de Woofer on May 31, 2012, 20:18:31
Heb je de Harbeth 30 met sub beluisterd en de 1.7 zonder? Dat is in het laag appels met peren vergelijken.
Ik zou de 1.7 + een goede sub IN HUIS halen, goede versterker en cd-speler erbij en gaan luisteren.
Nu ben je twee verschillende installaties in verschillende ruimtes aan het fine-tunen.
De dealers komen graag bij je thuis.
De Harbeth heb ik ook meerdere keren zonder sub gehoord, dus ik ken hen zonder die invloed. Zoals je ziet, schrijf ik ook haast niets over de bas en heb ik er ook geen andere waarderingscijfers voor gegeven in vergelijking met de vorige keer. Kortom, die bas heb ik even buiten beschouwing gelaten vanwege het ontbreken van de subwoofer. Om inderdaad geen appels met peren te vergelijken.
De beide ruimtes lijken akoestisch wel op elkaar en zijn in de breedte niet heel anders dan mijn eigen woonkamer. Wat akoestiek van mijn eigen woonkamer moet daar überhaupt nog veel gebeuren om het meeste uit de set te halen. Puur nu al testen in mijn woonkamer zou sowieso een vertekend beeld geven.
Maar, om mijzelf weer eens te herhalen, natuurlijk beluister ik de set eerst thuis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Quote from: Xander32 on May 31, 2012, 20:07:32
De perfecte set bestaat nou eenmaal niet ...


Deze uitspraak zie je zo vaak, dat je haast zou zeggen dat het een dooddoener is. Maar ik vraag het me af, bestaat een perfecte set werkelijk niet? Een discussie waard, lijkt me. Het ligt er aan hoe je 'perfect' definieert. Een set is nooit zo perfect dat het klinkt alsof je je in een concertzaal bevindt; dat is fysisch onmogelijk. Maar dat ligt niet per se aan de set. Het ligt vooral ook aan de beperking van het stereo-medium en beperkingen aan de opnamezijde.

Ik vind een set waar ik niks op kan aanmerken perfect en ik denk dat dergelijke sets bestaan, al zullen het er niet veel zijn. Als je naar de elektronische kant kijkt, dan doen de meeste kwaliteitsapparaten weinig fout. Aan de kant van de luidsprekers en akoestiek kan nog een hoop mis gaan, maar als je nou met al die punten goed rekening houdt?

Begin met goede apparatuur. Selecteer vervolgens luidsprekers met een lage vervorming, een kleuringsvrije kast, een vlakke frequentiekarakteristiek, een zeer gelijkmatig afstraalgedrag etc. Plaats ze in een ruimte met een fijne neutrale akoestiek, zorg voor een geschikt reflectiepatroon en pas een vorm van bass-management toe.... als je bij het samenstellen van de set, de akoestiek, de plaatsing en de installatie rekening houdt met alle aspecten die de klankkwaliteit zouden kunnen schaden, zou je dan geen 'perfecte' set kunnen ontwerpen?

Dutch & Dutch

tompj

Ik denk persoolijk van niet. Soms sluit de ene kwaliteit de andere uit. Ziedaar het compromis. Ik heb nog nooit een perfecte set gehoord, enkel sets met compromissen.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Martijn M

Voor de duidelijkheid, ik denk dat wat ik perfect noem in de gemiddelde Hollandse doorzon niet te bewerkstelligen is. Je hebt een betrekkelijk grote ruimte nodig waarin je geen concessies doet aan de akoestiek en opstelling.
Dutch & Dutch

Xander32

Quote from: keyser on May 31, 2012, 20:50:54
Deze uitspraak zie je zo vaak, dat je haast zou zeggen dat het een dooddoener is. Maar ik vraag het me af, bestaat een perfecte set werkelijk niet? Een discussie waard, lijkt me. Het ligt er aan hoe je 'perfect' definieert. Een set is nooit zo perfect dat het klinkt alsof je je in een concertzaal bevindt; dat is fysisch onmogelijk. Maar dat ligt niet per se aan de set. Het ligt vooral ook aan de beperking van het stereo-medium en beperkingen aan de opnamezijde.

Ik vind een set waar ik niks op kan aanmerken perfect en ik denk dat dergelijke sets bestaan, al zullen het er niet veel zijn. Als je naar de elektronische kant kijkt, dan doen de meeste kwaliteitsapparaten weinig fout. Aan de kant van de luidsprekers en akoestiek kan nog een hoop mis gaan, maar als je nou met al die punten goed rekening houdt?

Begin met goede apparatuur. Selecteer vervolgens luidsprekers met een lage vervorming, een kleuringsvrije kast, een vlakke frequentiekarakteristiek, een zeer gelijkmatig afstraalgedrag etc. Plaats ze in een ruimte met een fijne neutrale akoestiek, zorg voor een geschikt reflectiepatroon en pas een vorm van bass-management toe.... als je bij het samenstellen van de set, de akoestiek, de plaatsing en de installatie rekening houdt met alle aspecten die de klankkwaliteit zouden kunnen schaden, zou je dan geen 'perfecte' set kunnen ontwerpen?
... maar is die perfecte set ook bij jou thuis op te stellen en klinkt die dan nog zo perfect ¿

Edit: had ff wat verder moeten doorlezen ...

Toch twijfel ik nog; je gaat in bovenstaande allerlei externe factoren aanpakken opdat er een "perfecte set" kan worden gecreëerd ... M.i. zou een perfecte set er juist 1 zijn die ik gewoon bij mij thuis in de living kan plaatsen zonder dat ik deze dien aan te passen en desondanks toch van een een natuurgetrouw geluid (live-geluid) kan genieten ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Quote from: keyser on May 31, 2012, 20:50:54
Deze uitspraak zie je zo vaak, dat je haast zou zeggen dat het een dooddoener is. Maar ik vraag het me af, bestaat een perfecte set werkelijk niet? Een discussie waard, lijkt me. Het ligt er aan hoe je 'perfect' definieert. Een set is nooit zo perfect dat het klinkt alsof je je in een concertzaal bevindt; dat is fysisch onmogelijk. Maar dat ligt niet per se aan de set. Het ligt vooral ook aan de beperking van het stereo-medium en beperkingen aan de opnamezijde.

Ik vind een set waar ik niks op kan aanmerken perfect en ik denk dat dergelijke sets bestaan, al zullen het er niet veel zijn. Als je naar de elektronische kant kijkt, dan doen de meeste kwaliteitsapparaten weinig fout. Aan de kant van de luidsprekers en akoestiek kan nog een hoop mis gaan, maar als je nou met al die punten goed rekening houdt?

Begin met goede apparatuur. Selecteer vervolgens luidsprekers met een lage vervorming, een kleuringsvrije kast, een vlakke frequentiekarakteristiek, een zeer gelijkmatig afstraalgedrag etc. Plaats ze in een ruimte met een fijne neutrale akoestiek, zorg voor een geschikt reflectiepatroon en pas een vorm van bass-management toe.... als je bij het samenstellen van de set, de akoestiek, de plaatsing en de installatie rekening houdt met alle aspecten die de klankkwaliteit zouden kunnen schaden, zou je dan geen 'perfecte' set kunnen ontwerpen?
Daar zit hem een beetje de crux denk ik. Want dat is ook wel smaakgebonden. En ja, ik weet dat je dat pareert met dat de meeste mensen houden van een set met een vlakke frequentiekarakteristiek. ;)

Maar ok, ik ga met je mee in jouw eisen. Dan lijkt het me inderdaad goed mogelijk de "perfecte" set te krijgen. Het vraagt alleen wel heel veel matching, geduld en energie. En eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen die moeite er niet voor willen doen en zich steeds op deelaspecten richten, zonder het totaalplaatje aan te pakken. Met als gevolg dat het probleem in de set steeds verschuift.
Geld speelt ook een rol, hoewel ik het lastig vind in te schatten waar de grens ligt om goede apparatuur en luidsprekers aan te schaffen die aan jouw genoemde eisen voldoen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer

De perfecte set, bestaat die?
Voor mij wel.
De eerste die ik hoorde was 40 jaar geleden bij een speciaalzaak in Maaren bij Lith.
Ik kan me alleen de naam van de l.s. herinneren. Het was Beveridge, electrostaten van 2 meter hoog + subwoofers. Toen heb ik op mijn lp's zaken gehoord waarvan ik dacht dat ze er niet op stonden.
De tweede (ik begin enthousiast te worden) was bij Mijn Hifi in Nijmegen. In een grote ruimte stond Apogee opgesteld. Deze l.s. zijn haast nergens mee aan te sturen (bijna kortsluiting).
De derde was Avalon met peperdure electronica (o.a. Proceed CD-speler).
De vierde was Wilson Audio, met zelfs kabels op dempende voetjes.
De vijfde Master l.s.
De zesde, weer Avalon, met Spectral.
De zevende bestond uit enorme B&W l.s. + twee enorme subwoofers, zeldzame Stax mono-blokken.
De laatste, Burmester B20 (voor mij: betaalbare high end, die voornoemde zeer dure l.s. dicht benadert)
In haast alle gevallen waren het zeer dure sets, niet voor een gewone arbeider. In alle gevallen gaven, ze mij het gevoel dat de muzikanten voor mij stonden en ik ze aan zou kunnen raken.
Zoals sommigen weten, ben ik bezig om met "high-end bargains" en tweedehands topapparatuur, dat live-gevoel te bereiken. Dat is mijn, al 40 jaar durende, jongensdroom. En gelukkig ...... niet alle dromen zijn bedrog.

Xander32

Willy, zijn bovenstaande sets bij jouw in de huiskamer te plaatsen en klinken die dan nog zo goed ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Ik heb voor mijn idee de perfecte ook wel gehoord. Anderen waren er niet helemaal kapot van..dus ja..wat schiet je ermee op.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Willy de Woofer

Quote from: Xander32 on June  1, 2012, 08:14:24
Willy, zijn bovenstaande sets bij jouw in de huiskamer te plaatsen en klinken die dan nog zo goed ;).
De meesten waarschijnlijk niet.

tompj

Als perfectie betekent 'niet meer te verbeteren', dan geloof ik er niet in. Zeker bij verschillende soorten muziek en opnames zal altijd een verbetering mogelijk zijn. Ook kan naar mijn mening een goede transistorversterker een aantal zaken beter en een aantal zaken minderr goed dan een buizenversterker. Welke versterker gebruikt 'het perfecte systeem' dan?
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

eric_audio

Quote from: tompj on June  1, 2012, 14:02:12
Als perfectie betekent 'niet meer te verbeteren', dan geloof ik er niet in. Zeker bij verschillende soorten muziek en opnames zal altijd een verbetering mogelijk zijn. Ook kan naar mijn mening een goede transistorversterker een aantal zaken beter en een aantal zaken minderr goed dan een buizenversterker. Welke versterker gebruikt 'het perfecte systeem' dan?

Alles is altijd weer te verbeteren natuurlijk. Maar toch zullen veel mensen een benchmark set hebben. De beste set die je ooit gehoord hebt. Dat die set niet "perfect" is moge duidelijk zijn.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

vanzomereng

Quote from: Bas Akkerman on May 25, 2012, 09:19:08
Dat zorgt voor Een flink inleidend verhaal, maar ontonbeerlijk voor de keuze van de set.

Set I

Bron:
Resolution Audio Opus 21 cd-speler
Resolution Audio Opus ps power station
Linn DSM

De DAC in de cd-speler geeft precies de juiste combinatie van "inner" en "outer notes". Een zinnetje, maar oh zo belangrijk.
De aparte voeding is feitelijk al onderdeel van de versterking. Dat deze apart van de speler is, heeft blijkbaar zijn positieve effect.
De Linn streamer lijkt een beetje teveel van het goede. Een sneaky DS was klankmatig echter beduidend minder, dus een duurdere streamer heeft zeker zijn meerwaarde. Ik zie streaming wel als luxe, dus dit komt er pas over een half jaar. Goed om uit te leggen: de streamer wordt aangesloten op de DAC van de cd-speler en dient dus puur als interface tussen NAS en DAC. Wel een erg fijne interface.

Versterking:
Resolution Audio Opus 21 s80

Feitelijk de eindversterker. Hij versterkt de kleur en kan de luidsprekers makkelijk aansturen. Dit zorgt voor een kleurrijk, soepel klankbeeld.

Bekabeling:
Cardas Quadlink
Interconnects zijn overbodig door het design van Resolution Audio.

De flow van de Resolution Audio-onderdelen wordt benadrukt net als een toegenomen ruimtelijkheid.

Luidsprekers:
Harbeth Monitor 30
Velodyne DD18

Een eerlijke, open en coherente weergever met een strakke bas.
De Velodyne zorgt niet alleen voor het bereik dat de Harbeth niet haalt, maar vooral voor een losser en grootser geluidsbeeld.

Set II

Bron:
Van Medevoort DA466
Linn DSM

De Van Medevoort heeft een mooie klankbalans, prima inner en outer notes en een prachtige ruimtelijkheid.

Versterking:
Lavardin IS Reference

De Lavardin betrekt me echt in de muziek, ook als het wat ruiger wordt. Op het gebied van ruimtelijkheid laat de versterker wat liggen. Vermoedelijk door de combinatie met de luidspreker. Geen afstandsbediening.

Bekabeling:
Nog te bepalen.

Luidsprekers:
Magnepan 1.7

Zo wat afwegingen hoe ik gekomen ben tot de twee sets."

Bas,

De bovengenoemde Resolution Audio en Lavardin versterker, zijn niet bepaald de meeste vermogende versterkers
(maar wellicht wel stabiel en met een flinke voeding) en de Harberth- en Magnepan luidsprekers nu ook niet bepaald luidsprekers
met een flink rendement.   
Zouden deze luidsprekkers wellicht niet beter gedijen met wat zwaarde jongens en wat meer geld uitgeven voor versterkers
en minder aan bekabeling  ???

Maar wellicht zit ik er helemaal naast en heb niet zulke gouden oortjes als jij  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: tompj on June  1, 2012, 14:02:12
Als perfectie betekent 'niet meer te verbeteren', dan geloof ik er niet in. Zeker bij verschillende soorten muziek en opnames zal altijd een verbetering mogelijk zijn. Ook kan naar mijn mening een goede transistorversterker een aantal zaken beter en een aantal zaken minderr goed dan een buizenversterker. Welke versterker gebruikt 'het perfecte systeem' dan?

M.i.z. blijft een set altijd een compromis (dus = NIET perfect)
-Zo vind ik klassieke muziek op speakers A weer beter klinken en Blues op speakers B
  en Symf.rock weer op speakers C  etc......
- Zo vind ik vandaag speakers X (laidback) lekker klinken want ik ben in een rustige/vermoeide toestand
  morgen vind ik speakers Y (upfront/veel drive) lekkerder klinken want ik ben in een fitte feeststemming etc...


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Zeker bij de Magnepan heb ik zwaardere versterkers geprobeerd. Het enige dat naar mijn gevoel beter werd, was de controle die de versterkers hadden. Het beste kwam dat naar voren in de bas. De grote keerzijde was dat die controle ook de klankkleur en de synergie verminderde. Het sloeg dood en dat is het me niet waard (dat is ook nu mijn dilemma; de balans tussen controle/inzage en muzikaliteit).

Daarbij zijn de kabels ongeveer 10% van mijn budget. Zeg dat ik de helft daarvan bij de versterker zou leggen, zou ik nauwelijks meer keuze in versterkers hebben. Ik had het niet verwacht, maar de kabels hebben een dusdanige grote invloed dat ik liever het geld daarin investeer.

Quote from: VANZOMERENG on June  2, 2012, 17:15:56
M.i.z. blijft een set altijd een compromis (dus = NIET perfect)
-Zo vind ik klassieke muziek op speakers A weer beter klinken en Blues op speakers B
  en Symf.rock weer op speakers C  etc......
- Zo vind ik vandaag speakers X (laidback) lekker klinken want ik ben in een rustige/vermoeide toestand
  morgen vind ik speakers Y (upfront/veel drive) lekkerder klinken want ik ben in een fitte feeststemming etc...

Een set moet alle muziek goed kunnen weergeven, klaar. Dat kan ook best heb ik gemerkt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Quote from: Bas Akkerman on June  2, 2012, 17:21:30
Een set moet alle muziek goed kunnen weergeven, klaar. Dat kan ook best heb ik gemerkt.

Dit kunnen zeker vele sets, omdat het goede allrounders** zijn ( ** lees compromis)

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Willy de Woofer

De l.s. weet toch niet welke muzieksoort de tonen die hij weergeeft omhelst!?
Een l.s. die alleen geschikt is voor b.v. rock is volgens mij geen goede weergever.

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on June  2, 2012, 17:59:59
Dit kunnen zeker vele sets, omdat het goede allrounders** zijn ( ** lees compromis)
Ik denk dat het compromis (en waar ik nu tegen aanloop) alleen in het weergeven van de opnamekwaliteit ligt. Ok, bij BB&G merkte ik dat een subwoofer bij bijvoorbeeld ambient en orgelmuziek absoluut nodig is. Maar in principe vind ik dat een goed uitgewogen systeem elke type muziek moet kunnen spelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Quote from: Willy de Woofer on June  2, 2012, 19:18:32
De l.s. weet toch niet welke muzieksoort de tonen die hij weergeeft omhelst!?
Een l.s. die alleen geschikt is voor b.v. rock is volgens mij geen goede weergever.
:withstupid:
Dutch & Dutch

Streamz

Of het in dit geval wel of geen goede speaker is totaal irrelevant als je dus alleen rock luistert.

Los daarvan ben ik het oneens met de stelling. Noem mij eens een auto die zowel perfect offroad doet als op het circuit.
Geldt ook voor luidsprekers. Of zie je al Magico's aan het podium hangen in de Bijlmer Bierhal?

Aangezien niets perfect kan klinken, ben je in feite op zoek naar de minst slechte. Voor je eigen muziekkeuze en omstandigheden, that is.

En ja, ik trek het in het extreme. Maar ook op kleine schaal geldt dit IMHO ook. Ik geloof er geen donder van dat er een luidspreker bestaat die alle muziekstijlen ultiem kan weergeven. Waar ik wel in geloof is dat men een luidspreker voor 1 bepaalde muzieksoort, zeg, rock, kan optimaliseren.



johnhifi

Quote from: Streamz on June  2, 2012, 20:47:35
Of het in dit geval wel of geen goede speaker is totaal irrelevant als je dus alleen rock luistert.

Want?

Quote
Waar ik wel in geloof is dat men een luidspreker voor 1 bepaalde muzieksoort, zeg, rock, kan optimaliseren.

Hoe dan?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

chansig

Quote from: Streamz on June  2, 2012, 20:47:35
Of het in dit geval wel of geen goede speaker is totaal irrelevant als je dus alleen rock luistert.

Los daarvan ben ik het oneens met de stelling. Noem mij eens een auto die zowel perfect offroad doet als op het circuit.
Geldt ook voor luidsprekers. Of zie je al Magico's aan het podium hangen in de Bijlmer Bierhal?

Aangezien niets perfect kan klinken, ben je in feite op zoek naar de minst slechte. Voor je eigen muziekkeuze en omstandigheden, that is.

En ja, ik trek het in het extreme. Maar ook op kleine schaal geldt dit IMHO ook. Ik geloof er geen donder van dat er een luidspreker bestaat die alle muziekstijlen ultiem kan weergeven. Waar ik wel in geloof is dat men een luidspreker voor 1 bepaalde muzieksoort, zeg, rock, kan optimaliseren.

Je trekt het niet in extreme hoor...je maakt vergelijkingen die nergens over gaan. Appels en peren en kant nog wal en dan een combi.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Willy de Woofer


chansig

Oorlog ??? Nee joh...zaterdag...weekend en niets aan de hand. Of vind je de vergelijkingen hout snijden ?

Mijn speakers kunnen alles weergeven (en goed) gelukkig hoeven ze het niet. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.