Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: HuubF on December  3, 2011, 14:49:27
Zo'n zoektocht is erg leuk en spannend, laat ik dat voorop stellen.

Omdat je niet over 1 nacht ijs wilt gaan (ook niet over 1 jaar ijs) krijgt de onbevangen lezer de indruk dat er sprake is van een gedegen zoektocht die leidt tot 1 conclusie. Misschien is dat mogelijk voor een muziekliefhebber die hifi niet zo belangrijk vindt, maar jij bent gewoon een ordinaire audiofiel hoor!

De zoektocht die anderen ondernemen door een setje in huis te halen en vervolgens oneindig te gaan wisselen ben jij ook aan het doen. Alleen nu door het buitenshuis te zoeken. Op zich wel leuk want je bent ongetwijfeld uitermate populair bij potentiële verkopers. En eerlijk gezegd ben ik een beetje jaloers op je geduld.

Maar als je dan het door jou bedachte setje in je eigen huiskamer hebt zul je je toch voegen bij het gilde der onrustige zoekers. Of ga je na deze zoektocht eerst speakers langdurig in huis halen alvorens tot koop over te gaan?

Ik vermoed van wel. ;)
De spijker op de kop Huub!  :thumbs-up:

1 kanttekening, als je audiofiel bedoelt in de zin van de tinkeltjes om de tinkeltjes, dan niet. Als in "het naadje van de kous willen horen" al veel meer.

Nog een kanttekening dan. Ik betwijfel of ik me zo geliefd maak bij potentiële verkopers. Ik ben natuurlijk echt wel een Nederlander, luisteren, luisteren, niet kopen. En ik zal ook verkopers moeten teleurstellen. Beslist niet omdat ik hun inzet niet waardeer, in tegendeel, maar omdat er uiteindelijk maar 1 stereoset in huize Akkerman komt te staan. Dat vind ik soms best lastig, moet ik zeggen.
En inderdaad, natuurlijk komt de set eerst thuis te staan, beluister ik die goed (in wisselende stemmingen) en ga dan pas tot aanschaf aan.

Nou ja, vooruit, nog een laatste kanttekening. Het toverwoord is inderdaad geduld. Dit budget is er, omdat een andere wens niet in vervulling zal gaan. Juist daarom wil ik genieten van wat ik wel heb. Naast mensen om me heen, sport en werk, valt muziek zeker onder datgene waar ik intens van kan genieten. De muziek is er ook nog wel over een half jaar, dus waarom haasten? Laat ik dan ook in godsnaam de tijd nemen om die muziek straks thuis zo mooi mogelijk te laten weergeven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HuubF

Quote from: Bas Akkerman on December  3, 2011, 15:14:18
... Dit budget is er...

Bij een goed renderende investering zal het budget t.z.t. minimaal verdubbeld zijn.  ;)

Maar zonder gekheid, hopelijk niets vervelends.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bas Akkerman

Vandaag zou ik eigenlijk naar AFC Audio in Lage Zwaluwe zijn gegaan. De Magnepans waren er echter niet. De demo-exemplaren waren verkocht en er waren leveringsproblemen met nieuwe exemplaren.
Nu eens zien wanneer ik weer tijd heb, ze zouden me waarschuwen als de Magnepans waren ingespeeld. Ik denk wellicht begin volgend jaar?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

JeroenGRT

Luisteren en vergelijken is ook erg leuk en leerzaam, neem er gewoon de tijd voor.
Ik denk trouwens dat je ACF Audio bedoeld? Was je eigenlijk ookal bij Sense of Music in leiden geweest?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Bas Akkerman

Quote from: JeroenGRT on December  5, 2011, 18:47:22
Luisteren en vergelijken is ook erg leuk en leerzaam, neem er gewoon de tijd voor.
Ik denk trouwens dat je ACF Audio bedoeld? Was je eigenlijk ookal bij Sense of Music in leiden geweest?
Ja, klopt. Bij Sense kom ik, denk ik, nog wel eens terug. Ik had trouwens het gevoel dat ACF en Sense samenwerken. Zal het tegen die tijd eens navragen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

wellicht bij de Hifi winkel in Beek (bij Nijmegen)
Verkopen Magnepan, Sonus Faber en veel meer mooi spul.

Verder zou je dit bezoek kunnen combineren met Triple M Audio in Rhenen.
(geen Magnepan dealer maar wel de moeite waard, oa. vanwege Pink Faun)

Ik woon zelf dicht bij Nijmegen/Beek, mocht je met vervoer op station Nijmegen aankomen,
wil ik je het laatste stukje wel met de auto behelpzaam zijn, mits het mij ook uitkomt. 

Het is wel handig bij uitgebreide luistersessie ff van te voren afspraken te maken
maar dit wist je wellicht al  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

S@m

Quote from: Bas Akkerman on December  2, 2011, 18:17:28
Ik ben het ten dele met je eens dat onderlinge referentie ontbreekt en dat dat de speurtocht vermoeilijkt. Begin volgend jaar  wil ik alle shortlisters nog eens beluisteren. Die stel ik dan samen met versterking en bron die goed matchen. Dan beluister ik ze thuis, inderdaad wil ik een set minstens een week thuis beluisteren. Dan zal ik pas beslissen.

Bas, vertel me even dat ik het verkeerd begrijp.

Wil je de sets die op je shortlist staan minimaal een week thuis beluisteren voordat je tot aanschaf van één van die sets overgaat..?


Bas Akkerman

Quote from: S@m on December  6, 2011, 16:40:22
Bas, vertel me even dat ik het verkeerd begrijp.

Wil je de sets die op je shortlist staan minimaal een week thuis beluisteren voordat je tot aanschaf van één van die sets overgaat..?


Hoi S@m, goed je weer te zien!
Ik wil elke set (vermoed dat het er 3 zullen zijn) apart 1 week thuis hebben. Dus voor 3 sets ben ik 3 weken kwijt. Het is dus niet zo dat ik ze alledrie tegelijkertijd thuis wil hebben en wil beluisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Quote from: Bas Akkerman on December  6, 2011, 17:56:07
Hoi S@m, goed je weer te zien!
Ik wil elke set (vermoed dat het er 3 zullen zijn) apart 1 week thuis hebben. Dus voor 3 sets ben ik 3 weken kwijt. Het is dus niet zo dat ik ze alledrie tegelijkertijd thuis wil hebben en wil beluisteren.

Dat laatste was me duidelijk. En de rest is nu ook helder ... ;)

Bas Akkerman

Quote from: S@m on December  6, 2011, 18:07:24
Dat laatste was me duidelijk. En de rest is nu ook helder ... ;)
Je hebt er alleen een hard hoofd in dat het lukt...? ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Quote from: Bas Akkerman on December  6, 2011, 19:17:51
Je hebt er alleen een hard hoofd in dat het lukt...? ;)

Haha, met wat overredingskracht zal je een dealer wel zo gek krijgen...

Bas Akkerman

Quote from: S@m on December  6, 2011, 19:48:52
Haha, met wat overredingskracht zal je een dealer wel zo gek krijgen...
Met wat overrijdingskracht gaat dat zeker lukken! ;D
Maar ik heb vaak dealers tijdens luistersessies tussen neus en lippen gevraagd of zoiets kan en altijd kreeg ik een positief antwoord. Overigens wil ik gerust een klein bedrag betalen om een set thuis te horen. Als de deal niet doorgaat, hoef ik dat "leasegeld" niet terug. Lijkt me wel zo netjes.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

't Zou wel leuk voor je zijn als je dit met enkele set-ups voor elkaar krijgt.

We gaan het meemaken... ;)

Bas Akkerman

In 2096 gaan we dat meemaken inderdaad. :laugh: Grapje. Nog naar een paar winkels en dan mixen en matchen. Ben tegen die tijd toch ook wel nieuwsgierig naar de invloed van een bron...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

hoe staat het ermee bassie  ;D

Wellicht is dit wat, made in Germany

T&A-Receiver  versterker, Radio, CD-speler en DAC en Streamer in 1 met voldoende power !
dus geen geouwer met matchen met andere bronnen, interlinks.
Adviesprijs = 2.700 euro

Paar speakers eraan van ca. 4000 euro en gaan met die banaan 

http://www.taelektroakustik.de/fileadmin/pdf/testberichte/aud_06_11_T_A_Receiver.pdf

http://www.taelektroakustik.de/index.php?id=45&artikelId=455&sorting=12&P=2&webgruppe=12&L

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Thnx! Ga dat zeker eens in de gaten houden.

Aanstaande donderdag wilde ik eigenlijk naar BB&G of ACF, maar de eerste heeft de SuperUnti nog niet en die wil ik wel even in vergelijk horen. De tweede had net de Magnepan, maar die waren meteen al weer verkocht. Dat bezoek gaat dus ook nog even duren.
Forumlid keyser heeft me uitgenodigd om eens bij hem te luisteren, dus ik ga daar denk ik donderdag naar toe. Gewoon wat muziek horen en luisteren hoe zijn zelfbouw luidsprekers klinken...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

qinq

Ik zou toch het budget meer op de speakers richten aangezien die voor het grootste gedeelte de sound bepalen. De techniek van versterkers -en helemaal van digitale devices- is tegenwoordig zo goed dat hier bijna geen vervorming op treedt. Ik zou van de 7000 zeker proberen 5000 in speakers te stoppen aangezien die de sound bepalen. Tot aan de speakers komt het signaal met de huidige techniek zo goed als perfect aan en dat maakt de speakers de bepalende factor aangezien die verre van perfect zijn.

Tube-freak

Ik zou zeker eens bij BB&G langsgaan. Bjorn & Garmt zijn niet echt mensen die je zomaar iets verkopen ze zijn heel erg door de wol geverft in audioland en daarnaast ook nog eens erg kritisch volgens mij.  Ze verkopen ook Linn producten volgens mij voor te streamen zou je ook eens naar kunnen luisteren en ze hebben ook een mooie luisterruimte waar het geheel over het algemeen tot zijn recht komt.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

S@m

Quote from: Tube-freak on December 31, 2011, 06:22:29
Ik zou zeker eens bij BB&G langsgaan. Bjorn & Garmt zijn niet echt mensen die je zomaar iets verkopen ze zijn heel erg door de wol geverft in audioland en daarnaast ook nog eens erg kritisch volgens mij.  Ze verkopen ook Linn producten volgens mij voor te streamen zou je ook eens naar kunnen luisteren en ze hebben ook een mooie luisterruimte waar het geheel over het algemeen tot zijn recht komt.





Daar is Bas onlangs (nou ja) nog geweest  ;D

Quote from: Bas Akkerman on July  1, 2011, 23:01:48
Zo, het derde luisterverslag, deze keer bij Beter Beeld en Geluid in Hilversum.


Bas Akkerman

Quote from: qinq on December 31, 2011, 05:10:22
Ik zou toch het budget meer op de speakers richten aangezien die voor het grootste gedeelte de sound bepalen. De techniek van versterkers -en helemaal van digitale devices- is tegenwoordig zo goed dat hier bijna geen vervorming op treedt. Ik zou van de 7000 zeker proberen 5000 in speakers te stoppen aangezien die de sound bepalen. Tot aan de speakers komt het signaal met de huidige techniek zo goed als perfect aan en dat maakt de speakers de bepalende factor aangezien die verre van perfect zijn.
Ik zal geen discussie starten welk component de meeste invloed heeft op de set, daar zijn andere topics voor. Deze recente bijvoorbeeld.
Evengoed heb ik veel luidsprekers als favoriet rond de €4000,-. Dus daar deel ik je mening gedeeltelijk. De Magnepan is echt een uitzondering en speelt ver boven zijn vraagprijs.
Versterking heeft echter ook heel veel invloed op de prestaties van de luidspreker. Ik heb nog te weinig verschillende bronnen echt beluisterd, maar die zou best nog wel eens van nog grotere invloed kunnen zijn. De ervaring zal het leren of "slechts" €2000,- aan de combinatie bron-versterker recht doet aan een luidspreker van €5000,-.

Het is nog wel even leuk te vermelden dat ik voor Kerst 'The Complete Guide To High End Audio' heb gekregen. Leuk leesvoer!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Bas,

Ik neem aan, dat je Magnepans 1.7 op je shortlist heb staan.

Deze zijn qua opstelling wel wat "kritischer" en lusten wel wat vermogen.

Zou best kunnen zijn, dat een T&A -Receiver dit best aan zou kunnen, verder heeft deze
ook nog een aparte subwooferaansluiting, mocht je later uitbreiden
http://www.taelektroakustik.de/fileadmin/pdf/testberichte/aud_06_11_T_A_Receiver.pdf

Deze receiver v/h duitse kwaliteitsmerk T&A kan je concurrent zien van de Naim SUPERUNITI,
alleen heeft de T&A wat meer vermogen en een ingebouwde CD-speler en kost een ZO 1.500 minder.
M.i.z een mooi apparaat om te combineren met een Nas.

Ik zelf heb deze receiver gehoord met een streamingdemo met een set Blumenhoferspeakers a ca. 4.000 p/paar
en vond dit zeer fraai klinken  :inlove:

Daarnaast zou ik zeer zeker de Naim Ovator S400 in overweging meenemen.
Vind ik zelf de meeste muzikale speaker in de prijsklasse rond 4.000 euro.
Ik ben zelf zeer tevreden met mijn SF Liuto,s maar tijdens mijn aankoop hiervan
was er nog niks bekend over de Ovator S400

Ovator S400 is ook wat dichter bij de muur te plaatsen.
Betreft totaal geen mainstream speaker, gesloten systeem.
Op papier lijkt het net of ze niet diep in het laag ver doorlopen (meen ca. 42hz  -3Db)
maar in vergelijking de meeste andere speakers (veelal basreflexen) valt het laag
daaronder niet zo abrupt steil af.

Magnepans heb ik regelmatig gehoord en voor dit merk heb ik ook wel een zwak en zondermeer
een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, echter qua plaatsing, aansturing en WAF nogal  :confused:

http://www.audio.de/testbericht/naim-ovator-s-400-im-test-1184805,6510.html

http://www.stereoplay.de/testbericht/standlautsprecher-naim-ovator-s-400-1147174,6508.html

http://www.avguide.com/review/magneplanar-17-loudspeaker-tas-205



 


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Afgelopen donderdag ben ik bij Garmtz langs geweest voor een muziekavondje. Zijn muziekcollectie is "iets" uitgebreider dan de mijne en ik was dan ook erg benieuwd wat hij voor aanraders had. Dat samen met zijn set (Linn Majik DS-I, Harbeth Monitor 30 en Velodyne DD-10) maakte me wel erg nieuwsgierig.

Ik heb zonder notebloc geluisterd dit keer en ik wilde me vooral richten op de muziek. In eerste instantie schoot ik toch weer in analytische mode, maar dit raakte gedurende de avond naar de achtergrond. Het ontdekken van muziek, erover kletsen en dat samen delen met een mede muziekliefhebber is gewoon vele malen leuker!

Toch kort even wat luisterimpressies:
Garmt had als experiment kussentjes tegen de wanden geplaatst. Ik had daar geen erg in, maar merkte het wel aan het geluid. Instrumenten en stemmen waren wat minder gedefinieerd en wat waziger dan ik destijds bij BB&G had gehoord. Ik wist het niet zeker, te meer dat al een half jaar geleden was en ik nu ook voor mij onbekende muziek hoorde. Maar toch, de basgitaar in 1 van de nummers mocht van mij wat strakker. De focus kortom was wat diffuus alsof je door een bril keek die net niet de juiste glazen had.
En vervolgens haalde Garmt de kussentjes weg... Wat een verschil! Een meer open, maar vooral meer gedefinieerd geluidsbeeld. Strakker omlijnd, instrumenten en stemmen die meer hun eigen plek hebben. Maar vooral de basgitaar die echt stukken beter klinkt. Niet alleen een minder lang naklinken van de snaren, maar ook meer nuances in de bastonen. Dus een hoorbaar verschil tussen het aanspannen van de snaar, het loslaten van de snaar en het natrillen. Kortom, ga allemaal met kussentjes in de weer of verwijder ze juist en hoor het verschil! :D

Tsja, daarna dan maar verder met muziek luisteren, dat was toch echt de intentie van deze avond, geen geëxperimenteer. Wel lastig met een Leben CS300 en een SuperNait een stukje achter me op de tafel. Ik heb veel nieuws gehoord, een speciale vermelding voor: Angus and Julia Stone (Down The Way), Lulu Rouge (Bless You) en Aphex Twin (Selected Ambient Works I + II). Het heeft weinig zin om hierover te schrijven. Niet voor niets is mijn favoriete topic 'Wat luister je nu?'.

Na, langer dan gepland, naar muziek te hebben geluisterd, ben ik dan toch bezweken voor het wisselen van een andere versterker.
Eerst de Leben. Het beeld komt een halve meter dieper de kamer in, naar ons toe. Het speelt wat losser van de luidsprekers die minder makkelijk te plaatsen zijn. De muziek wordt daardoor ook wat ruimtelijker en plaatsbaar, vooral ook meer tastbaar. Dat laatste verleid me om een vergelijking met glas te maken. Het geluid klinkt wat harder, glanzender, gladder. Een mooi, glanzend geluid, maar daardoor ook wat onechter. En belangrijker, het leidt sneller tot luistermoeheid. Met sommige muziek is dat wenselijk, met andere juist weer niet.

Dan de SuperNait die we alleen als eindversterker gebruiken (dus niet de DAC). Die klinkt juist weer zanderiger ten opzichte van de Linn. Er is meer flow en het beeld staat bijna net zo los als de Leben. Maar vooral stemmen zijn ook wat grover, minder verfijnd tegenover de Linn. Een grappige gewaarwording, omdat ik destijds de SuperNait lekkerder vond klinken dan de Linn, juist door dat rauwige. Zoals Garmt het verwoordt kan ik me er wel in vinden: de Linn scheidt alle onderdelen in de muziek en geeft je de gelegenheid deze te ontdekken, zonder teveel in te boeten op flow. De Naim benadrukt meer de algemene flow, en de verschillende onderdelen van de muziek vallen daar in weg.

Als laatste nog even de rol van de subwoofer. Tsja, om eerlijk te zijn weet ik niet of het voor mij een meerwaarde is. Er is absoluut een groter fundament met subwoofer. Tegelijkertijd had ik soms het idee dat de sub voor mij net een te groot onderdeel was van de muziekbeleving. Terwijl ik van tevoren had gedacht de sub niet te horen. Dus toch, wellicht, weer een vorm van overgang in cross-over.

De belangrijkste ervaring van deze avond is echter dat ik heerlijk van muziek kan genieten. Dat ik nog niet veel muziek ken, dat wist ik al. Dat ik mijn kritische en analytische mood opzij kon schuiven, "gewoon" geboeid en verrast kan raken door muziek, daar ben ik heel erg blij mee!
Ook al is die set niet de jouwe, maar duidelijk wel met zorg en liefde samengesteld. Dat belooft wat voor de toekomst...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Was gezellig Bas! De sub krijg ik zeker nog wel wat beter, heb daar nog niet echt heel veel tijd aan besteed. Vooral de fase-instelling is extreem kritisch.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on December 31, 2011, 16:07:09
Was gezellig Bas!

En dat was het belangrijkste van de avond Garmt! Ook al doen mijn kritische aantekeningen anders vermoeden...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Voor alle trouwe topicbezoekers (ach gewoon iedereen hier):
bedankt voor alle tips, opmerkingen en adviezen!
Een heel fijn 2012!!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten