paaj's setje... van de buis ⚡️

Started by paaj, April 29, 2011, 17:23:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paaj

Na de aanschaf van de Wilson Benesch Arc's van Bokkes lijkt het me mooi om hier de vooruitgang van mijn set bij te gaan houden. Dan weten jullie wat jullie aan dit nieuwe lid hebben, en heb ik een mooi overzicht van de zoektocht naar het ultieme geluid.

Het systeem bestaat uit een huiskamer stereo setup bedoeld vooral voor muziek, maar ook zeker films en series, en een hoofdtelefoon stuk voor de late stille uurtjes.

Eerst even een beknopte, wellicht chaotische (maar zo ging het in het echt toch ook :angel:), geschiedenis:
In den beginne luisterde ik naar KEF 303's op een Philips versterker (gekregen restant van mijn ouders). Nadat ik op kamers ging en het geluid begon te vermoeien ging ik op zoek naar iets beters. Na wat luisteren kwam ik erachter dat de Monitor Audio GS10 (hoewel ver boven het budget van €800 voor speakers en versterking dat ik gesteld had :)) mij erg bevielen dus die moest ik hebben. Eerst met een Pioneer A-A6 maar die was wat schel dus dat werd vervangen voor een Marantz PM7001ki.
Tijd lang tevreden en vooral gefocust op hoofdtelefoons: HD650, SR325i, HF2, RS1i, DX1000, aangedreven door een Graham Slee Solo. Als bron altijd een PC gebruikt, maar al snel over naar een Apple met de Apogee Duet geluidskaart, niet snel daarna gevolgd door de CI Audio VDA2/VAC1.
Op een dag zag ik een Sennheiser HE60 (electrostaat) langskomen, en sprong erop. Fantastisch geluid en de wens naar een betere versterking leidde tot een SRM-T1 waar ik een Stax met gaten bij kreeg. Ondanks het defect toch erg onder de indruk dus kon het niet laten om alle dynamische hoofdtelefoons aan de kant te zetten en een SR404LE te halen. Niet veel later volgde de gesloten 4070 voor als het wat drukker was in huis.

Dit electrostatische geluid wou ik ook graag in speaker vorm hebben, dus toen ik een paar Magnepan MMG's zag moest ik ze proberen. Fantastisch geluid, en op mijn kleine studenten kamertje stonden ze mooi midden in de ruimte. De PM7001ki schoot wat te kort, maar een UCD400 van B. bood uitkomst.
Helaas (?) ging ik niet veel later samenwonen, waardoor de Magnepan's niet langer konden blijven dus zette ik de GS10's weer terug. De PM7001ki ging met de Magnepan's naar mijn moeder, de UCD400 werd nog even gebruikt met een Audiolab 8000Q voorversterker maar is verkocht vanwege constante DIY ergernis waarvoor dus niet lang geleden de Arcam P25 in de plaats is gekomen.
Ik zat al een tijdje te spelen met de gedachte aan een standaard onder de GS10's om ze wat hoger te plaatsen, en eventueel een andere speaker, dus de WB Arc's die ik hier op de markt zag kon ik niet laten staan...  :-X

Qua beeld ben ik van een Samsung 26R81 via een Sony 32S5500 en Panasonic P42G15E naar de Panasonic P42V20E gegaan en voorlopig ga ik daar heel tevreden mee zijn!

De rest kunnen jullie in dit topic gaan volgen.

Pics (klikbaar):












geluid specs:
NAS
iPad Remote
MacMini(iTunes) + HiFace -> NorthStar M192mk1
Audiolab 8000Q -> Arcam P25
Wilson Benesch Arc

film/series specs:
MacMini(MediaLink) als server
Sony PS3 -> Panasonic P42V20E

hoofdtelefoon specs:
WooAudio WEE -> Stax 4070


Ondertussen ben ik nog een beetje aan het zoeken met de bron en gebruiksgemak. Ik heb nog een CI Audio VDA2/VAC1 combo liggen die ik erg fijn vindt en graag zou gebruiken, die wacht nog op een fatsoenlijke shootout met de M192mk1, een nieuwe Apple TV 2 waarvan ik eigenlijk niet zogoed weet wat ik ermee moet omdat deze nog steeds iTunes nodig heeft, en mijn vriendin moet het natuurlijk ook allemaal snappen.

Eerst volgende plan is een Arcam geintegreerde versterker erbij te plaatsen en dan bi-ampen. Hopelijk dat dat in de buurt komt van de kracht en controle van de UCD400...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Alex Groningen

Leuke geschiedenis en een leuke set. Een topic die ik dus zeker ga volgen.

Jumping Jack

Mooie set  :thumbs-up: en al hele weg afgelegd!

"de vriendin moet het ook snappen"  :D ik hoop voor jou dat ze hier niet meeleest...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

paaj

dank  ;D

Quote from: Jumping Jack on April 29, 2011, 20:31:47
"de vriendin moet het ook snappen"  :D ik hoop voor jou dat ze hier niet meeleest...
Was meer een illustratie van prioriteiten nu: gebruiksgemak. Het is nu allemaal zo in de knoop geraakt dat ik zelf ook een beetje de weg kwijt raak.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj

#4
En hij is er, een Arcam FMJ A28 geintegreerde versterker aangesloten op de FMJ P25 dus nu in een bi-amp setup. Lekker hoor  ;D

Pics (klikbaar):





Aangesloten met simpele kabels van de Mediamarkt en wat pluggen die ik van een te korte BlueJeansCable kabel heb gehaald.
Vindt het er gelijk wat strakker uitzien ook door de gelijke breedte van componenten dus dat is mooi meegenomen.

Wel jammer is dat er storing uit de A28 lijkt te komen die interfereert met mijn digitenne signaal maar daar had ik eerder al last van als ik m'n PS3 aanzette... de antennekabel liep dan ook dwars door de kabelbende in de kast, dus heb ik even omgeleid.

Zo, dat was het weer denk ik (voorlopig dan toch). Eerst maar even wat ongebruikt spul proberen kwijt te raken, met de VDA2, 8000Q en GS10 heb bijna een complete tweede set in huis (alleen nog een eindversterker) ???

Genoeg wensen over: De Stax Omega 2 blijft hoog op de wenslijst staan, en misschien dat ik nog tegen een mooie P38 aanloop. Een fatsoenlijke mediaspeler die gewoon alles van NAS streamt zonder server nodig te hebben en makkelijk werkt kan ook geen kwaad. (tips?)

--
de ATV2 is er weer tussenuit trouwens, ook na een jailbreak (XBMC :-X) kan ik er niet wild van worden.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

yorkie13

mooie set heb je , maar wat viel er tegen aan de Apple tv2 ?

heb er net eentje binnen, en moet die nog aansluiten komend weekend.

Ik heb deze vooral aangeschaft voor de Airplay functie.

paaj

Airplay werkt prima voor muziek, maar ik vind de ondersteuning voor filmmateriaal te beperkt. Dan pakt hij alleen wat iTunes native doet.
Een jailbreak voegt daar veel meer mogelijkheden aan toe, maar dan ben je gebonden aan een XBMC of Plex (volgens mijn onderzoek tot nu toe) wat juist de mooie strakke interface van de ATV2 teniet doet. Overzichtelijker wordt de ATV2 er ook niet van, wat juist het hoofddoel was om hem te proberen.
Zelf kom ik er wel uit, maar ik ben niet alleen ;)


--
heb trouwens toch maar even de NorthStar van de Arcam afgehaald, de Arcam wordt best erg warm...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Roger Black


paaj

Demomodel van de Dune HD Max op de kop getikt voor DVD/BR/Netwerk doeleinden. Mooi apparaat, stille speler (zat aan de Prime 3.0 te denken maar die schijnt te zoemen) en na een DuneX sessie ook een bijzonder sexy film/serie database interface.
Kom er wel achter dat iFlicks al mijn files verpest heeft met de 'flatten to quicktime movie' functie... ze doen het bijna allemaal niet dus nu ben ik op zoek naar een fix-programma.
In principe zit beeld en geluid er ongeschonden in, maar de container lijkt niet volgens specificatie...  weer lekker verder knutselen dus.

fotootje komt later.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj



Foto van de laatste aanwinst, de Dune HD Max. Geweldige speler, gelukkig handig genoeg om de interface wat op te poetsen maar nu ziet het er goed uit en hij speelt alles :)


Het hoofdtelefoongedeelte is er trouwens tussenuit gehaald en verkocht...  :o nooit gedacht, en zeker niet permanent, maar na verkoop SR404LE en SRM-T1W werd het veel te weinig gebruikt. De 4070 met WEE bleek toch tegen te vallen, 'modderig' is de term die in me opkomt en dat hoort een Stax gewoon niet te zijn  :unhappy:

Voorlopig erg blij met de Arc's, en zit nu vooral met een beperking van de akoestiek dus verdere upgrades hebben niet zoveel zin. Geeft mooi de tijd om even rustig te genieten en eens echt te gaan sparen, voor het eerst geld op m'n spaarrekening :clapping:
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj

Vandaag eens lekker bezig geweest met luisteren en vergelijken. Bill Evans Trio - Walz for Debby (Live) is een erg fijne CD :)
Vooral normaal vs bi-amp geprobeerd en ik denk dat ik de set zonder P25 toch lekkerder vindt, niet wat ik verwachtte maar alleen de A28 heeft net wat meer punch in het geluid. Misschien door een andere versterkertechniek van binnen maar de P25 is wat zachter van toon, in combinatie met de GS10's was dat wel erg fijn maar nu haal ik hem er tussenuit.
Nu heb ik dus inderdaad echt een complete set over... :-\
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

ThijsG

Quote from: paaj on June 12, 2011, 23:54:03
Vandaag eens lekker bezig geweest met luisteren en vergelijken. Bill Evans Trio - Walz for Debby (Live) is een erg fijne CD :)
Vooral normaal vs bi-amp geprobeerd en ik denk dat ik de set zonder P25 toch lekkerder vindt, niet wat ik verwachtte maar alleen de A28 heeft net wat meer punch in het geluid. Misschien door een andere versterkertechniek van binnen maar de P25 is wat zachter van toon, in combinatie met de GS10's was dat wel erg fijn maar nu haal ik hem er tussenuit.
Nu heb ik dus inderdaad echt een complete set over... :-\

Waltz for Debby  :wub:!!

Wat grappig je bevinding, dat zonder bi-amping de Arcam set beter klinkt! Ga je nu de P25 verkopen en je A28 en een A38 aanschaffen? :P
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

paaj

#12
Waltz for Debby komt ook zeker fysiek in de collectie :)

P25 staat al in de verkoop, want met alleen de A28 ben ik nu eigenlijk gewoon erg gelukkig. Ik heb nog even zitten twijfelen over de aanschaf van een P38, maar ik hou mezelf nu maar even voor dat ik eerst de overtollige apparatuur kwijt moet voor ik verder reis. Ik denk ook dat het dan handig gaat zijn om toch weer eens een winkel binnen te lopen en verschillende merken naast elkaar te zetten (bij bokkes klonken de Arc's bijvoorbeeld erg fijn op een Naim Uniti), maar dat is helaas een stuk duurder dan tweedehands.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

BuSpu


paaj

Van Garmt de tip gekregen eens naar Naim Uniti te kijken om de set op te schonen. Ik mis met m'n huidige A28 wat spanning, iets wat me gisteren ook opviel in een vergelijk van de Northstar M192 met een Arcam CD speler. Technisch erg goed maar mist levendigheid. Ik kan me voorstellen dat de versterker een zelfde eigenschap heeft.

Grappig, ik heb de Arc's tijdens bezichtiging ook op een Uniti gehoord heb dus bij de tip kon ik me wel vinden. Omdat ik de CD speler niet nodig ga hebben werd aangeraden naar de UnitiQute te kijken, in ieder geval fotogeniek en vrijdag ga ik langs bij BBG om deze te beluisteren. Groot voordeel is dat deze meerdere digitale inputs heeft, zodat muziek en tv/film optimaal aangesloten kunnen worden. Met de ingebouwde streaming zou zelfs de Mac Mini de deur uit kunnen... aan de andere kant, ik zag net ook een tweedehands SuperNait staan voor net wat meer en streamen kan ik al? Dilemma!


voor zover in ieder geval mijn plan om het systeem eens rustig te laten wat het is ;D
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj

De laatste stand van zaken, een Ikea Dioder voor achter de TV en er is wat apparatuur verdwenen: de P25, A28 en M192 die op de laatste foto's stonden zijn verkocht en de PS3 gaat ook de deur uit vanavond. Lekker opgeruimd, maar tijdelijk dus een T-amp om het gat tussen de A28 en het volgende nieuwe speeltje op te vangen...



Gespot in het donker: het kussentje naast de T-amp is hard nodig om de suis uit de voeding te dempen, en er staat nu een Medevoort DAC die ik van de nieuwe eigenaar van de North Star tijdelijk te leen heb tot m'n systeem weer op orde is. Dank Frank!
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj

Daar is hij dan, het is een Naim Supernait geworden :headbanging:

plaatjes (klik):




Via coax aan MacMini/HiFace, optisch aan TV.
Supernait heeft gewonnen van de UnitiQute omdat ik de Mini toch al had voor streamen (iTunes Remote vind ik erg prettig werken), minder fratsen meer versterker.

Ruimt in ieder geval lekker op, weer een vak over. Bijna leeg genoeg om het hele meubel aan de kant te schuiven, de TV op te hangen (als ik dat erdoor krijg...) en de ARC's op de normale standaards te zetten. Maar eerst langzaamaan bezig m'n CD's in van die plastic hoesjes te schuiven om het opslagvolume wat te minderen. Daar komt het meubel ook wel van pas. Nu al 4 IKEA dozen vol, maar nog twee vakken open dus ruimte zat.

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

erik s.

mooie upgrade! veel luisterplezier.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

paaj

Dat lukt wel  :P

Playlist vandaag loopt van Arvo Pärt, langs Beethovens Sonatas (Kovacevich) en een stukje Hendrix door tot aan The Mars Volta en het klinkt als een klok allemaal. Zat even in de rats omdat de Arcam verkocht was voordat de Naim daadwerkelijk op de kop getikt was, maar kom er goed vanaf... ben er in ieder geval niet op achteruit gegaan ;D
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj



Kleine maar oh zo belangrijke toevoeging aan mijn bureau: AudioEngine 2 speakers met bijbehorende voetjes. Eindelijk verlost van het beroerde geluid van mijn Macbook. Wel nog even kijken waar ik deze nu laat want deze lag eerst links van mijn monitor.

Erg leuke speakertjes voor formaat en geld. Geen echte bas uiteraard, maar leuk coherent geluid en erg goede soundstage.

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

RU connected

Mooie set! Die Audioengine's blijven ook leuke speakertjes voor bij de Mac, zowel qua geluid als esthetisch.

Xander32

Naim Supernait :inlove:. Ben stiekum jaloers.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BuSpu

Quote from: paaj on November 30, 2011, 14:05:55
AudioEngine 2 speakers
ik gebruik ze om m'n TV te ondersteunen.

paaj

Kan ik me goed voorstellen, komt een leuk geluidje uit.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj

#24


4GB in mijn Mac Mini gezet, en even doorgeblazen :)

Zat oorspronkelijk 1GB in, dus nu hoop ik:
Lion erop te kunnen zetten (iTunes in fullscreen voor screenshare controle als ipad niet bij de hand is), Bitperfect netjes te draaien zonder haperingen en daarnaast: nu kan ik ook eens aan een serieuze Pure Music memory-play test-periode beginnen. Verwacht er niet zoveel beters van, maar ach wie weet. Baat het niet dan schaadt het niet toch?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2