Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

botsen

Quote from: Kingpin on January  5, 2012, 12:44:53
Zaterdag luistersessie van de Luna I in stereo uiteraard, ben benieuwd.

Ik hoor graag je indrukken

Kingpin

Quote from: botsen on January  5, 2012, 14:47:48
Ik hoor graag je indrukken
De verkoper (bedrijf) zal de Luna aansluiten op een buizenbak in stereo uiteraard. Dat vind ik wel netjes.
Grappig trouwens te lezen dat de Luna I het beter doet bij high-level aansluiting dan low-level en zeer geschikt is voor stereo.
Nou ben benieuwd of ie mee kan komen met m'n Velo.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

Quote from: Kingpin on January  5, 2012, 15:40:06
De verkoper (bedrijf) zal de Luna aansluiten op een buizenbak in stereo uiteraard. Dat vind ik wel netjes.
Grappig trouwens te lezen dat de Luna I het beter doet bij high-level aansluiting dan low-level en zeer geschikt is voor stereo.
Nou ben benieuwd of ie mee kan komen met m'n Velo.

Qua druk in het laag zal die de Velo zeker niet bijbenen, qua muzikaliteit wellicht. Ik heb niet uitgebreid subwoofers beluisterd, de Luna alleen gekocht omdat het me een goede koop leek en te kijken of ik m een beetje kon integreren in de stereo-setup. Dat integreren is nog niet top, maar dat komt door de plek waar de sub noodgdwongen staat.

Kingpin

#253
Vandaag afgereist naar HiFi Eins in Koln Duitsland en daar netjes verwelkomt door het personeel.
Na een bakje leut de Audio Physic Luna I bewonderd en goed bekeken of deze ook daadwerkelijk in goede staat was zoals ze hadden beschreven (geen woord gelogen, als nieuw).

We hebben de sub in 2 kamers beluisterd die van grootte verschillen. Kamer 1 op een Moon/Chario (transistor) en Kamer 2 op een Audiomat/Chario (buis).
Kamer 1 was de kleinste (50m2) en kamer 2 de grootste (dik 80m2) en in beide high-level aangesloten.
Voor kamer 2 komt de Luna toch vermogen tekort, het gaat net maar houd niets over.
Het inregelen gaat wel even iets anders als bij de Velo, ook het principe is totaal verschillend.
Ik moest even wennen aan de "sound" van de Luna want het blijkt dat de Luna eigenlijk is gebouwd voor stereo en bij high-level aansluiten worden de klank eigenschappen van de aangesloten versterker meegenomen in het laag waardoor je de sub heel homogeen kunt laten klinken met je monitoren (of staander).
Daar waar m'n Velo volledig automatisch dmv een meetmic wordt ingeregeld moet dit met de hand gebeuren bij de Luna.
Eenmaal de volume en fase goedgezet en de kantelfrequentie in te hebben gesteld kun je met de roomgain de bass naar wens instellen en afstellen op kamer grootte en dat werkt bijzonder goed moet ik zeggen, duidelijk te horen dat je de bass kunt afstellen van "droog" naar "meer slam", werkt bijzonder goed.

En ... gekocht !




Thuis geinstalleerd op de plek van de Velodyne, high-level aangesloten en "deels" ingeregeld.
Eerste indrukken zijn positief, de klank eigenschappen zijn wel anders als bij de Velodyne omdat de "sound" van de buis wordt meegenomen, hierdoor heeft het geluid tov de Velodyne een tikje meer body.
De sub is errug snel ! en speelt met gemak snelle bassrifs af, goede body en "druk" naar wens in te regelen, het gehele klinkt nu toch wel akelig goed, instellen komt wel heel precies aan en zal daar nog wel even mee bezig zijn.
De Velodyne is een echte krachtpatser daar kan de Luna never aan tippen, ook qua detailering is de Velodyne de betere, daarentegen integreerd de Luna perfect met mijn Brilons qua klankeigenschappen en lijkt het alsof de Brilons 2 grote vloerstaanders zijn.
Beide hebben zo hun voor en nadelen (nou ja nadelen, zijn wel 2 top subs)  :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

Dank voor je uitgebreide indrukken.

Ik ben wel te spreken over de Luna, maar leuk om te zien hoe je m met de Velo contrasteert (ik heb er nog nooit een gehoord)


Kingpin

Ik heb laatst m'n roomkarakteristiek laten meten van de Velodyne door "keyser" waar ik een piek had op volgens mij 46 Hz die de velo niet corrigeerde! Wat ik eigenlijk wel had verwacht met de auto eq.
Vandaag nog aan het plaatsen en afstellen geweest en ik moet eerlijk bekennen dat ik toch best wel respect krijg voor de Luna, tjonge wat een muzikale sub is dit zeg.
Volgens mij heb ik 'm nu aardig goed afgeregeld en wat me het meest opvalt is dat de sub meer 'swingt' dan de Velo.
Daar waar ik soms nog wel eens problemen heb zoals bij "Yello" is dit nu geheel verdwenen, rete strak, meer body en vooral meer samenhang met mijn Brilons, het geheel klinkt nu echt helemaal in evenwicht.
Het grappige vind ik dat wanneer ik nu nummers luister van "Fourplay" dat de bass geen overhand meer.
Moet er wel bijzeggen dat de sub nu op volume 6 a 7 staat dus de room moest niet veel groter zijn want dan kan de sub in high-level het niet trekken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

Ik heb hem op 9 staan zonder dat ie overheerst.

Heeft denk ik ook te maken met de gevoeligheid van de hoofdspeakers

Xander32

Het jaar 2012 zal deels voor mij in het teken staan om uit te gaan zoeken welk geluid nou het beste bij mij past. Concreet; ik ga naar diverse sets luisteren (stereo) in een prijsklasse tot max. €9000,-. Daarin hanteer ik grofweg het uitgangspunt om de helft van dat bedrag te reserveren voor speakers (overige voor versterking, bron, bekabeling).

De AP Tempo 25 vallen dan ook binnen het budget. Wat zijn de eigenschappen van deze speaker?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Neem je gebruikt ook mee in de overwegingen, ofben je een echte nieuwkoper?

Een mooie set gebruikte Caldera`s :wub:

Xander32

Quote from: twani on January  8, 2012, 20:02:26
Neem je gebruikt ook mee in de overwegingen, ofben je een echte nieuwkoper?

Een mooie set gebruikte Caldera`s :wub:
Ik ga onderzoeken welke geluid ik nou echt helemaal geweldig vind, lees: welke componenten leveren dat? Budget max. is vastgesteld. Voorts betreft merken staat alles nog open. Ik ga veel luisteren. Uitgangspunt (referentie) is mijn huidige fijne set. Wanneer ik iets tegenkom dat mij veel beter past dan de huidige set zal ik die laatste gaan verkopen en tot koop nieuw overgaan. Maar ik kan ook tot de conclusie komen dat m`n huidige set idd. voor mij de referentie betreft 8).

Maar speakers van AP zou ik ook zeker in mijn zoektocht mee willen nemen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dey

Ik heb onlangs de Tempo 25 op mijn Supernait mogen horen en dit was genieten, precies mijn geluid. Goed geplaatste stemmen in het midden, maar daarnaast een heerlijk breed stereobeeld. Lekkere mid-bas en strak doorlopend laag. Zijde zacht hoog wat een mooie eenheid met de middenluidspreker vormt. Ik denk dat ik dit geluid zoek, maar ik kijk toch nog verder rond (alhoewel ik het eigenlijk al weet). Nadeel vond ik dat buiten de sweet-spot positie het hoog een scherp randje kreeg en er geen duidelijke focus meer was. Dit is zeker een minpunt, maar daar zou ik mee kunnen leven. Wat heb ik genoten van mijn muziek, zelfs nummers die ik normaal altijd oversla vond ik de moeite om van te genieten en het bekende tappen met de voet (Naim-tick) bezorgde me spierpijn ;-) .
De Supernait heeft me versteld doen staan met de Tempo's, Naim met AP is volgens mij een goede combi. Het zou mij niet verbazen wanneer je binnen jou budget bij Naim en AP terecht gaat komen.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Xander32

Quote from: Dey on January 13, 2012, 16:02:24
Ik heb onlangs de Tempo 25 op mijn Supernait mogen horen en dit was genieten, precies mijn geluid. Goed geplaatste stemmen in het midden, maar daarnaast een heerlijk breed stereobeeld. Lekkere mid-bas en strak doorlopend laag. Zijde zacht hoog wat een mooie eenheid met de middenluidspreker vormt. Ik denk dat ik dit geluid zoek, maar ik kijk toch nog verder rond (alhoewel ik het eigenlijk al weet). Nadeel vond ik dat buiten de sweet-spot positie het hoog een scherp randje kreeg en er geen duidelijke focus meer was. Dit is zeker een minpunt, maar daar zou ik mee kunnen leven. Wat heb ik genoten van mijn muziek, zelfs nummers die ik normaal altijd oversla vond ik de moeite om van te genieten en het bekende tappen met de voet (Naim-tick) bezorgde me spierpijn ;-) .
De Supernait heeft me versteld doen staan met de Tempo's, Naim met AP is volgens mij een goede combi. Het zou mij niet verbazen wanneer je binnen jou budget bij Naim en AP terecht gaat komen.
Dank voor het delen van jouw bevindingen :thumbs-up:. Ik hoop deze combi dit jaar zelf ergens te mogen ervaren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Poldo

Quote from: Dey on January 13, 2012, 16:02:24
Ik heb onlangs de Tempo 25 op mijn Supernait mogen horen en dit was genieten, precies mijn geluid. Goed geplaatste stemmen in het midden, maar daarnaast een heerlijk breed stereobeeld. Lekkere mid-bas en strak doorlopend laag. Zijde zacht hoog wat een mooie eenheid met de middenluidspreker vormt. Ik denk dat ik dit geluid zoek, maar ik kijk toch nog verder rond (alhoewel ik het eigenlijk al weet). Nadeel vond ik dat buiten de sweet-spot positie het hoog een scherp randje kreeg en er geen duidelijke focus meer was. Dit is zeker een minpunt, maar daar zou ik mee kunnen leven. Wat heb ik genoten van mijn muziek, zelfs nummers die ik normaal altijd oversla vond ik de moeite om van te genieten en het bekende tappen met de voet (Naim-tick) bezorgde me spierpijn ;-) .
De Supernait heeft me versteld doen staan met de Tempo's, Naim met AP is volgens mij een goede combi. Het zou mij niet verbazen wanneer je binnen jou budget bij Naim en AP terecht gaat komen.

Naim - audio physic =  :inlove:

Ik vond de Sitara - naim XS ook erg mooi.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

PHiX

Vandaag ben ik uitgebreid wezen luisteren naar een aantal luidsprekers. Audio Physic had ik al eerder uitgebreid gehoord, maar wilde toch wel eens weten hoe de Sitara zich verhoudt met de hogere modellen en andere merken.

De volgende luidsprekers heb ik allemaal beluisterd. Bijgaand mijn indrukken:

Aanvankelijke opstelling:
Alle luidsprekers genoemd waren aangesloten op een Arcam A38. Geen andere versterker is erbij gehaald.

- Audio Physic Sitara 25: Klinkt als een erg gebalanceerde luidspreker met een geluid dat groter is dan de kast doet vermoeden. De luidspreker klonk in deze opstelling wat ingetogener dan ik me herinnerde, maar nog steeds erg goed.
- Monitor audio GX200: Veel meer aanwezig als luidspreker, veel directer dan de Audio Physic. Toch klinkt het allemaal erg goed. Eerder heb ik al de RX serie gehoord die ik al erg goed vond, en de RX200 verandert dat beeld niet. Bij jazz vond ik het wat fel/aanwezig klinken, maar nog niet irritant. Bij het stevigere gitaarwerk ging mijn voorkeur wel uit naar de Monitor Audio.  Ik had graag een model groter gehoord, maar deze was niet aanwezig in de winkel.
- Elac 247: Erg fijne luidspreker. Iets minder direct dan de GX200, maar uitgesprokener dan de Sitara 25. Vooral stemmen vond ik erg goed klinken. Bij het schakelen van de Sitara 25 naar deze leek het een beetje alsof een doek van de luidspreker werd afgehaald. Wat wel opvalt is dat het geluid hoorbaar uit deze luidspreker komt, terwijl het geluid bij de Sitara 25 je wat meer omringt. Ik had graag een model groter gehoord, maar deze was niet aanwezig in de winkel.
- Chario <type???> vloerstaander: Klonk goed, rustig in het gehoor en veel detail, maar ik vond de kast er niet uit zien, dus was ik er redelijk snel klaar mee.
- Dynaudio X36: Minste luidspreker van de set. Nooit echt slecht, maar een stuk minder detail hoorbaar. Misschien is 'rommelig' het juiste woord. Wellicht iets meer laag dan de bovenstaande luidsprekers, maar was ook de grootste kast met grootste woofers van de set.

Later toegevoegd:
- B&W CM9: Klinkt zeker niet slecht, maar springt nergens bovenuit. Ten opzichte van de hierboven genoemde luidsprekers vond ik hem wel luider klinken, vooral in het middengebied. Het hoog en laag gaan daardoor in mijn optiek (of moet ik audiek zeggen) wat naar de achtergrond.
- Dali Mentor: Erg "in your face", direct. De verkopers waarschuwden me al. Ik vond het interessant klinken, maar zou het niet kopen. Erg onrustig/aanwezig en legt volgens mij ook de nadruk niet altijd goed in de muziek. Sommige passages in de muziek herkende ik niet eens. Ook vond ik de bas erg boemerig. Mij werd gezegd dat de luidspreker wat verder van de wand moest, maar deze stond toch al een redelijk eind van de kant.
- Audio Physic Tempo 25: Verschil met de Sitara 25 is subtiel in mijn optiek. De bas omringt je meer
- Audio Physic Tempo 6: Klinkt een stuk uitgesprokener dan de Sitara 25 en Tempo 25. Ik denk dat het aan de tweeter ligt die toch heel anders klinkt. Ik herinnerde me de Sitara ook uitgesprokener dan de Sitara 25. Toch moet ik zeggen dat ik er nog niet uit ben wat ik beter vind klinken.

Resultaat:
Ik heb een aantal luidsprekers van mijn lijstje kunnen afstrepen. Focal had ik vooraf al weggestreept omdat ik die er niet mooi uitvind zien. Het blijft erg moeilijk kiezen. Merken die voor mij overblijven zijn Audio Physic, ELAC en Monitor Audio. Ik denk dat ik met alle merken wel een model kan vinden dat mij kan bekoren. Qua uiterlijk neig ik sowieso naar Audio Physic. Die gietijzeren voet van de GX200 doet me denken aan een gewicht in een fitnessapparaat. Erg jammer van het geheel, want verder is het een mooie kast. Dan heb ik ze ook nog maar op 1 versterker gehoord, dus dat wordt ook nog een uitdaging.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

vanzomereng

Ook de mooite waard
-Kef R700 / R900
-Sonus Faber Liuto,s  :inlove:
-Naim Ovator S-400
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

WillyP

#265
Van de luidsprekers die in de laatste berichten voorbijgekomen zijn heb ik de volgende beluisterd.

De B&W CM9 klonk niet slecht, maar stelde me toch een beetje teleur; niet helemaal vrij van kleuring, ik miste sprankeling. Ik heb daarnaast de XT8 gehoord en die vond ik eerlijker klinken. Is wel een uitgesproken verschijning die niet in ieders interieur tot zijn recht zal komen.

De Sonus Faber Liuto en de Tempo 6 heb ik allebei een paar uur kunnen beluisteren, de Liuto nog een keer een paar uur onder andere omstandigheden. Beslist fraai klinkende luidsprekers alleen had ik niet het gevoel dat ze veel beter waren dan de luidsprekers die ik toen had. De Tempo 25 heb ik eerder kort beluisterd en maakte op mij meer indruk dan de Tempo 6. Hier zijn de meningen zeer over verdeeld, je leest regelmatig dat mensen de Tempo 6 meer aanspreekt.

De Monitor Audio GX200 heb ik nooit gehoord, maar grappig dat je die aan de directe kant vindt. Die kwalificatie hoor je al bij Audio Physic dus die GX200 moet een belevenis zijn.

Groet,

Willy

Dey

Binnenkort schijnt Audio Physic met een nieuwe middentoner voor de Tempo 25 te komen, wie weet daar al meer over te vertellen?
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

s.t.

Lijkt mij sterk als ik de website lees:

The result, a limited special edition named TEMPO 25, is loaded with a HHCM midrange driver and a HHCT II tweeter, both at the pinnacle of driver technology.

Dus de Tempo 25 was al speciaal met deze driver

linkingpin

Een paar weken geleden vond één van onze katten het nodig om met een noodgang van onze Spark te springen. Gevolg was dat de speaker tegen een muur smakte en vervolgens op de plavuizen terecht kwam.
Resultaat: frontje kapot en een stukje box aan de linkerachterkant verdwenen. Gelukkig geen beschadiging aan de drivers.
Al met al een reden (excuus ?) om eens rond te kijken naar een andere audio physic.
Ik luister al 8 jaar met volle tevredenheid naar deze Spark III's, toendertijd in een rechtstreeks vergelijk ver verkozen boven de TEmpo III SE (jubilee special edition).
Is een Tempo VI een verbetering ten opzichte van een Spark III ? Een reden dat de Tempo III SE toendertijd afviel was het scherpe hoog waar je bijna hoofdpijn van kreeg.
Wat vinden jullie van de Tempo VI ? Of zouden jullie, het karakter van de Spark III in het achterhoofd, een ander type aanraden als upgrade.

sweatsockpimp

Ik heb de Tempo V. Heb zelf geen last van schel hoog :music:.
Heb ze nu al weer drie jaar en ben nog elke dag blij met de keuze (ze vervingen DCM Time Frames, herinner u zich deze nog nog nog.....) en wonnen het oa van Focals en Elac die ik thuis mocht beluisteren....
Ik zou ze een tweede kans geven....De VI ken ik natuurlijk niet, maar nogmaals de V is al 3 jaar een dierbare vriend.. :inlove:
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

linkingpin

Grappig hoe je iedere keer weer iets nieuws leert op dit forum want nee, ik kende de DCM Time Frames niet. Ben uiteraard gaan zoeken en lezen en nu bekend met alweer een illuster (vintage) merk.
Ook grappig is dat ik een post óver de DCM Time Frames tegenkwam waarin een ander voor mij onbekende luidspreker van Nederlandse bodem werd genoemd, Kekkoh, gemaakt door een heel bekende Nederlander (nou ja, in "onze" wereld dan). 
Maar dan weer on-topic, ik denk dat er niet zo heel veel verschil tussen een Tempo V en VI zal zitten (toch?). En of deze dan milder klinkt dan de Tempo III SE, dat hoop ik nog te horen van één van de AP kenners op dit forum. Misschien was de SE aanpassing van de Tempo III (de tweeter) toendertijd niet zo'n heel goede aanpassing.

carlo

Ik heb ook de tempo IISE gehad en herken jouw kritiek, daarna de tempo IIIJE - mooi hoog, maar geen open geluid - daarna Master Two (heb ik nog) en nu -nog - audio physic tempo VI
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

linkingpin

Quote from: carlo on March  3, 2012, 19:04:29
Ik heb ook de tempo IISE gehad en herken jouw kritiek, daarna de tempo IIIJE - mooi hoog, maar geen open geluid - daarna Master Two (heb ik nog) en nu -nog - audio physic tempo VI
En hoe vind je de Tempo VI nu klinken ? Is het een ander klank karakter dan de III ?
En ik ben ook benieuwd wat je met - nog - bedoelt ;)

carlo

#273
Er staat bij -nog- omdat ik inmiddels heb besloten over te gaan naar Adam column mk3 luidsprekers..een upgrade dus! Dus ze mogen de verkoop in...!!



edit: aanpassing fotolink (werkte niet)
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

citac

Quote from: linkingpin on February 28, 2012, 15:37:30
Een paar weken geleden vond één van onze katten het nodig om met een noodgang van onze Spark te springen. Gevolg was dat de speaker tegen een muur smakte en vervolgens op de plavuizen terecht kwam.
Resultaat: frontje kapot en een stukje box aan de linkerachterkant verdwenen. Gelukkig geen beschadiging aan de drivers.
Al met al een reden (excuus ?) om eens rond te kijken naar een andere audio physic.
Ik luister al 8 jaar met volle tevredenheid naar deze Spark III's, toendertijd in een rechtstreeks vergelijk ver verkozen boven de TEmpo III SE (jubilee special edition).
Is een Tempo VI een verbetering ten opzichte van een Spark III ? Een reden dat de Tempo III SE toendertijd afviel was het scherpe hoog waar je bijna hoofdpijn van kreeg.
Wat vinden jullie van de Tempo VI ? Of zouden jullie, het karakter van de Spark III in het achterhoofd, een ander type aanraden als upgrade.

Blijkt toch weer dat smaken erg kunnen verschillen.
Heb de 3JE ook gehad en vond het juist veel mooier dan de Spark 3, die laatste klonk dof en het geluid kleefde aan de speaker.
De Tempo 3JE had een heel mooi/sprankelend hoog .
Op het moment heb ik een set Steps met de metalen buizenstands en een paar Spark 2 met de doorzichtige mid/laag unit.
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1