Subsysteem met 4x 15"

Started by CaptainJack, April 11, 2011, 14:37:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CaptainJack

Dit subsysteem is gebouwd om toegepast te worden in een niet alledaags HT systeem.
Na een bezoek en praatje met de eigenaar was duidelijk dat de eigenaar niet op zoek was naar zomaar een subsysteem.
Het moest een subsysteem worden met voldoende lucht verplaatsing en voldoende reserve om de rest van het HT systeem goed aan te kunnen vullen.
De hoofdluidsprekers zijn actieve 3-weg luidsprekers met 12" midwoofers. De dynamiek en het volume waarmee deze speakers kunnen spelen is verrassend en tegelijk een uitdaging voor een subsysteem om gelijkwaardig mee te kunnen komen.

4x 15" is dan ook geen overbodige luxe in dit geval.

De subs zullen worden aan gestuurd door 2x 1000W.

2 gesloten kasten met elk 2x 15" boven elkaar.

Bijgevoegd de eerste detail foto's van 1 van de 15" woofers.

daxie

Nice.

Ik vind dat ik met mijn 2x15" al aardig kan spelen, 4x15" gaat nog wat verder.


CaptainJack

De 4 subs worden onder verdeeld in 2 gesloten kasten. De kasten hebben interne bracing en de wanden zullen 40mm dik worden.
Bijgevoegd foto's van de eerste fase.


Martijn M

Gaaf project! Waarom is gekozen voor twee keer twee woofers en niet vier keer één woofer? Die laatste configuratie biedt (icm een juiste plaatsing en afstelling) voordelen voor wat betreft het voorkomen van staande golven.
Dutch & Dutch

CaptainJack

2 is in de ruimte makkelijker te plaatsen.
En omdat de ruimte niet een standaard woonkamer is is het mogelijk om de subs achter het projectie scherm te plaatsen.

morca

Quote from: CaptainJack on April 12, 2011, 08:59:35
2 is in de ruimte makkelijker te plaatsen.
En omdat de ruimte niet een standaard woonkamer is is het mogelijk om de subs achter het projectie scherm te plaatsen.
Hangt het scherm wel stil dan met al die luchtverplaatsing :D

CaptainJack


CaptainJack

Volgende foto's kast is nu volledig 18mm dik.

skyfox

Erg gaaf om te volgen! Word wel een monster voor laagproductie, woei  :clapping: :popcorn:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

CaptainJack

Beide kasten op 36mm dikte klaar om geschuurd te worden.


CaptainJack

Quote from: morca on April 14, 2011, 11:17:24
jij gaat hard man :D
mooie kisten dit zal er wel erg vet uit gaan zien en klinken

heb je voor 4D een speciale bril nodig? ;)
Nee alleen een veiligheids riem  8)

morca

hahahahaha dat geloof ik meteen ,ken je dat topic:barst in de muur door subwoofer.
Als er binnenkort een HTruimte instort door een plaatselijke aardbeving dan weten we hoe dat komt  :clapping:

mansm

Volgens mij zijn deze prima geschikt voor het geven van een prima rugmassage... gewoon ervoor gaan zitten met je rug er naar toe....

addy

Volgen, leuk reacties te lezen.

skyfox

Maar waar ik nu wel heel nieuwsgierig naar ben... Welke woofers zijn het? Die conus ziet er wel héél gaaf uit!  8)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on April 14, 2011, 22:20:23
Maar waar ik nu wel heel nieuwsgierig naar ben... Welke woofers zijn het? Die conus ziet er wel héél gaaf uit!  8)
Denk deze http://www.mtx.com/caraudio/products/subwoofers/T8000_Sub.cfm
Litzedraadjes zitten mooi bij deze woofer,zo verslijten ze ook niet bij heftig gebruik.

CaptainJack

#18
Quote from: morca on April 14, 2011, 23:35:56
Denk deze http://www.mtx.com/caraudio/products/subwoofers/T8000_Sub.cfm
Litzedraadjes zitten mooi bij deze woofer,zo verslijten ze ook niet bij heftig gebruik.

nee dus!
Deze : http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1281


Alles aan deze woofer is zo gebouwd om probleemloos "grote" uitslagen te maken.
De litze draden zijn geweven in de spider.
De spider is een progressieve spider, dit houdt in dat de spider stijver wordt naarmate de uitslag groter wordt. Dus details bij zachte passages doordat de spider dan relatief soepeler is en controle over de uitslag bij luide passages wanneer de uitslag groot wordt en dus de spider relatief stijver is.
Dan is er nog de magneet opbouw deze zorgt ervoor dat er een groter effectief magneet veld is voor de spreekspoel zodat er dus altijd voldoende wikkelingen in het magneet veld blijven.
Als laatste (heeft niets met de uitslag te maken) heeft deze woofer een zeer effectief koel systeem. Geen gat aan de achterkant van de magneet maar juist grote gaten vlak boven de magneet.

Ik kan nog wel even door gaan over hoe deze woofer is opgebouwd etc etc. Ik ben namelijk betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze woofer  O0


CaptainJack

Mijn werk voor MTX in Europa behoort tot 1 van mijn bezigheden ja.

Bart_M

Nette kastjes. Ga je nog met EQ aan de slag?

CaptainJack

Voorlopig moeten ze eerst lekker inspelen en daarna is kijken wat er nog nodig is.

Ejorne


CaptainJack

Even nog een paar foto's van de kasten met de wanden op 40mm dikte, randen gefreesd en de woofers gemonteerd.