The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

rovinggecko

Duidelijk een form follows function design . :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


Dirk

yep, 18mm zwart MDF
persing is bij zwart ook wat hoger dus dat werkt wel fijn.
maar op die manier ziet het er voor een setje testkasten die toch een zekere tijd zal worden gebruikt (zodat ik de andere set in alle rust kan bouwen & afwerken) enigszins proper uit, ttz ga ik me er niet aan storen en het als excuus gebruiken om de andere kasten "raprap" ineen te flansen ;D
deze keer dus geen stukjes roze mdf waarmee ik kan worden gepest  :D :devil:

bij het bouwen van deze 2 kastjes heb ik ook maar ineens gebruik gemaakt van de gelegenheid om de 4 buitenste hoofdplanken onder verstek te zagen en assembleren, omdat ik dat ook van plan was met de multiplex versie welke straks wordt gemaakt (zo zien de kopse kanten die niet gefineerd worden er wat mooier uit)...maar bij deze test is dus gebleken dat ik dat best niet ga doen, want dat krijg ik nooit of te never 100% strak afgewerkt, dus het worden meer dan wslk gewoon kopse verbindingen.
liever iets wat constructie-technisch iets minder professioneel oogt, maar wel netjes & degelijk in elkaar zit...dan een halfbakken resultaat waar ik me tijdens het bouwen én achteraf toch maar aan ga zitten ergeren. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

dat ene plaatje wat ik hiervoor nodig had komt van de Woodtex, zoveel keus heb je volgens mij niet als particulier als je het snel (dus niet op bestelling) wil halen op een zaterdag in België  ;)

ben net berken multiplex gaan halen...is toch 18mm geworden ipv geplande 22 (die moest besteld worden), maar ter compensatie voer ik de zijwanden nu wel dubbelwandig uit, dan is het naar mijn gevoel solide genoeg, zeker als m'n plan met de deuvels lukt (ook een eerste keer dat ik daarmee aan de gang ga ;D)
fwiw; het originele plan van Danny voorziet 3/4 inch MDF, dus ik zit wel safe vwb de stevigheid  8)

't enige wat me ondanks de fineertestjes toch nog een beetje angst inboezemt is de combinatie vh fineren en de strakke vorm vd kast, dus fingers crossed dat het allemaal verloopt zoals ik wil  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Is het plan van een vlakke baffle dan nu van de baan?

Gr. Walter

Dirk

yep
W-frame kast met de dubbele 12" tot wslk 200Hz (andere cross nog te testen, maar zal wel daarrond gaan draaien)
minimale baffle met enkele backwing voor de FR-driver, maar daar moet ik nog rustig mee experimenteren wat het best klinkt.

deze kastconstructie biedt naast het voordeel van het lagere frequentiebereik en meer overall rendement voor mij ook nog het voordeel dat de afwerking met fineer relatief makkelijk is, wat niet van elk bouwsel kan gezegd worden.
zelfs bij deze testkast werd al snel duidelijk dat het ook beter meet dan de enkele 15" die ik hiervoor gebruikte en de nodige correctie op het laag is daardoor duidelijk beperkter en het klinkt nu al beter, zelfs zonder de servo-controle.

de kleinere (zeker frontaal visuele) footprint heeft zeker ook wel geholpen om me van de vlakke baffle te doen afstappen.
als 't bouwen nu nog een beetje wil lukken zoals ik het in m'n hoofd heb zitten, dan wordt dit een bouwsel wat aardig wat langer gaat blijven staan dan de vorige OB incarnatie, da's wel zeer zeker  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

zo, de eerste stapjes zijn gezet aan de "nette" versie van m'n OB.
daarbij ook voor het eerst echt gefineerd, dus het was wel spannend bij de eerste plank...maar 't ging zonder echte tegenvallers, dus al bij al wel blij met die eerste stapjes.

het lijkt niet zoveel (gaat om 4 plankjes die nu dubbelzijdig gefineerd zijn), maar 't voelt voor mezelf als een heuse overwinning  ;D

een maagdelijk vel esdoorn om me te beginnen  :wub:



en wat ik ervan maakte na wat snij-/smeer- en aandrukzweet :D



ze mogen nu een nachtje rusten (net als ik), morgen ga ik verder met het verwerken van deze 4, ttz de openingen voor de drivers erin maken en de randjes afwerken.
als dat een beetje vlot verloopt fineer ik ook al de binnenkanten vd kast, nu dat nog gewoon losse planken zijn, want eenmaal geassembleerd wordt dat voor mij een iets te grote uitdaging
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

martien

Ben benieuwd naar het resultaat :smile:

BuSpu

Quote from: Dynky on December 26, 2015, 16:29:08
zo, de eerste stapjes zijn gezet aan de "nette" versie van m'n OB.
daarbij ook voor het eerst echt gefineerd, dus het was wel spannend bij de eerste plank...maar 't ging zonder echte tegenvallers, dus al bij al wel blij met die eerste stapjes.

het lijkt niet zoveel (gaat om 4 plankjes die nu dubbelzijdig gefineerd zijn), maar 't voelt voor mezelf als een heuse overwinning  ;D

een maagdelijk vel esdoorn om me te beginnen  :wub:



en wat ik ervan maakte na wat snij-/smeer- en aandrukzweet :D



ze mogen nu een nachtje rusten (net als ik), morgen ga ik verder met het verwerken van deze 4, ttz de openingen voor de drivers erin maken en de randjes afwerken.
als dat een beetje vlot verloopt fineer ik ook al de binnenkanten vd kast, nu dat nog gewoon losse planken zijn, want eenmaal geassembleerd wordt dat voor mij een iets te grote uitdaging
Complimenten zeg. Wat een prachtig fineer  :inlove:

Dirk

#2511
thx voor de leuke reacties  ;D
'k vind het zelf vooral leuk om wat nieuws te proberen, zoals dit fineren, dat houdt het wel spannend maar als het lukt is het resultaat des te bevredigender
vanochtend nog wat verder gedaan, met dit als resultaat.

de 4 zijkanten zijn ook verlijmd (worden dubbel uitgevoerd), zodat ik die vanmiddag nog éénzijdig van fineer kan voorzien (de buitenkant doe ik als de kast in elkaar zit), samen met de onder- en bovenkanten.
als me dat allemaal nog lukt vandaag (is wel nog aardig wat werk, want die zijkanten zijn dubbel zo groot als de plankjes vd drivers), is de rest voor volgend (lang) weekend.





Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

R

Wow, mooi werk zeg!

Contour

Ik heb een vergelijkbaar H-frame gehad met per stuk 2x XLS10, daarmee was 20Hz op stevig volume absoluut niet haalbaar, onder de 35Hz zakte het rendement razend snel weg, ik ben benieuwd of het met jouw setup wel zo laag gaat doorklappen...

Dirk

vandaag de voorlopig laatste hand gelegd aan de beide W-frame-kasten.
fineren hiervan is klaar, nu enkel nog een laagje hardwax erop en dan kunnen de drivers er in, maar da's dus wat voor volgend weekend (ben nu bekaf van al dat ge-DIY :blush:)





't resultaat is niet perfect, maar ik ben er voor m'n allereerste poging best wel tevreden over, temeer omdat ik niet voor 't makkelijkste fineer (zonder paperback) had gekozen, zo bleek achteraf ;D

dan is de nieuwe baffle voor de fullrange aan de beurt, daar ga ik ook wat anders dan voorheen mee proberen, meer bepaald een smalle baffle maken met één lange (30cm) en één korte (3cm) backwing, wederom naar een ontwerp/idee van Danny (Gr Research), te zien in dit draadje.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Ga je de kopse kanten van het multiplex ook nog fineren of laat je het zo?

jvanhambelgium

Gij hebt sjans dat je in zo'n atelier aan je projecten kan werken hé  :D
Wacht nog maar effe met het veranderen van werk tot je geen DIY projectjes van dit soort meer hebt liggen  :D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


rovinggecko

Ziet er mooi uit! (je ligt op me voor :) ).

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Quote from: Contour on January  3, 2016, 18:04:04
Ga je de kopse kanten van het multiplex ook nog fineren of laat je het zo?
nope, enkel nog alles in de hardwax

Quote from: jvanhambelgium on January  3, 2016, 18:14:08
Gij hebt sjans dat je in zo'n atelier aan je projecten kan werken hé  :D
Wacht nog maar effe met het veranderen van werk tot je geen DIY projectjes van dit soort meer hebt liggen  :D
ehm, dit is zelf m'n werk niet meer, ben er alweer 2 jaar weg (wel meer dan 20j gewerkt), maar mag wel dankbaar gebruik blijven maken van hun voorzieningen  :worship:

Quote from: morca on January  3, 2016, 18:19:50
Strak werk Dirk
thanks!

Quote from: rovinggecko on January  3, 2016, 18:27:15
Ziet er mooi uit! (je ligt op me voor :) ).
al krijg ik de indruk dat jouw afwerkingsniveau wel wat hoger zal gaan liggen, je hebt dan ook al wat meer bouwsels op je naam staan hé  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Quote from: Dynky on January  3, 2016, 18:47:28
nope, enkel nog alles in de hardwax
ehm, dit is zelf m'n werk niet meer, ben er alweer 2 jaar weg (wel meer dan 20j gewerkt), maar mag wel dankbaar gebruik blijven maken van hun voorzieningen  :worship:

Ahhzo, wist ik niet.
Sowieso mooi natuurlijk, soms is een ruime atelier echt wel welkom als er met hout moet gestoeid worden  :clapping:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

yep, zeker als je op een appartement woont zoals ik, 'k zou zulke bouwsels echt niet beginnen hier in huis  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Ik zou die kopse kanten toch ook even doen, ziet er dan een stuk minder zelfbouw uit!

Dirk

ik zie liever kops multiplex dan slecht gefineerde randen, dus het blijft zoals het is ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Het moet geen slordig gebeuren zijn, maar het mag best uitstralen dat het zelfbouw is. Bij mij komen ook gewoon kopse multiplex kanten. Niets mis mee.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer