The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Contour

Ik heb me wat verdiept in het Rythmik spul dat je wilt gaan aanschaffen, het zou me sterk verbazen als je met 4 van die units en 300w per kant 20Hz op hoog volume kan weergeven. Als je een vlakke baffle gaat toepassen dan is 35-40Hz meer realistisch, waar komt die 20Hz claim vandaan? Op zich lukt dat met elk aktief gecorrigeerd systeem, echter niet bij de volle SPL die hetmidhoog kan halen.

Groetjes Walter

Dirk

#2451
als je m'n eerdere posts hebt gelezen (voor je er bij kwam), dan lees je ook dat Danny Richie (die deze drivers heeft ontworpen) me ten stelligste adviseert om ze in een H of U frame te bouwen, want dan halen ze volgens hem probleemloos die output en die lage respons.

het plaatsen in een vlakke baffle is iets wat ik (koppig als ik ben :D) wslk toch eerst ga doen, om te kijken wat dat me oplevert met deze drivers in vergelijking met de huidige slot loaded 15".
hij gelooft er echter niet in (schreef hij me meermaals tijdens ons mailverkeer) en raadt dus aan ze in een U of H frame baffle te plaatsen zoals oa toegepast in zijn eigen ontwerpen.

btw; toen je stelde dat voor muziek er geen meerwaarde ligt in een goede weergave beneden de 35Hz, ben ik vwb je verdere betoog (tegen servo en voor drivers van "goede kwaliteit"  :closedeyes:) eerlijk gezegd afgehaakt, want dan luister je ofwel naar een bepaalde muziekstijl waar dat nooit in voorkomt (kan natuurlijk, maar ik dus wel), of je hebt het nog nooit correct/volledig weergegeven gehoord en weet bijgevolg niet wat je potentiëel in de muziek mist beneden de 35Hz.

ik haal nù dus zoals gezegd 30Hz (-3dB), maar weet dat er ook daaronder nog zinvolle informatie zit bij bepaalde muziek, niet enkel bij film(effecten)  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Ik heb genoeg gebouwd en gehoord om er zeker van te zijn dat mijn advies correct is. Wat je hiermee doet of niet doet mag je helemaal zelf weten hoor, zou alleen wel zonde zijn als je een miskoop zou doen.

Dirk

je wil niet weten hoe vaak ik al mensen heb ontmoet (irl en online) die denken the one and only waarheid in pacht te hebben vwb bepaalde (audio)zaken, maar zeer zelden bleken ze later bij het rechte eind te hebben, ook al geven de meeste onder hen dat tot op de dag van vandaag niet toe, wel integendeel  ;D

het handjevol mensen die ik dan weer persoonlijk ken met echte (en voor mij bewezen) kennis van zaken, stellen zich zonder uitzondering steeds uiterst genuanceerd op, altijd open minded voor andere/nieuwe inzichten en nooit iets veroordelend op basis van enkel hun mening/kennis daarover. ;)

btw: ik schreef bij mijn weten ook nergens dat je "advies" fout was, wel tracht ik uit te leggen wat ik ga bouwen en waarom, maar je blijkt er bij voorbaat al 100% zeker van te zijn dat het niks wordt met deze componenten en/of bouwwijze, so be it...ik lig er iig niet wakker van

fwiw; de kits zijn gisteren al besteld, dus je goede raad komt te laat...het kwaad is geschied  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Een H-frame en een W-frame hebben een resonantie gerelateerd aan de diepte van de kast. In de aansturing dient op deze frequentie een notch te zijn ingebouwd. Het aktieve filter is op deze manier niet 1:1 inzetbaar voor een vlakke baffle. Heb je een linkje naar wat achtergrond informatie van hoe Rythmik de aktieve dipool correctie heeft uitgevoerd in hun plate amp?

Groetjes Walter

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Op welke frequentie ga je crossen naar het midhoog/breedbander? Welke DSP ga je daarvoor gebruiken?

Groetjes Walter

Dirk

200Hz à 250Hz
Trinnov ST2
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Met de Trinnov heb je genoeg inregel mogelijkheden in ieder geval. Ik ben benieuwd hoe de GR drivers het gaan doen van 20 tot 200Hz, is een flink bereik. Meer gebruikelijk is een vlakke OB tot circa 40Hz en daaronder gesloten subs. De baffle kan dan erg compact uitvallen (net groot genoeg om de units in vast te zetten) en de compacte gesloten subs kun je enigzins verstoppen in de ruimte.

Groetjes Walter

morca

Quote from: Contour on December  5, 2015, 14:56:45
Servo of niet, rendement wordt met name bepaald door het OB concept en dat is voor een vlakke baffle altijd erg laag, de unit moet dus flink uitslaan, servo heeft hier geen invloed op. Je hebt dus simpelweg aardig wat vermogen nodig, zeker als je laag en hard wilt spelen.

Het enige wat de servo doet, is kijken of de unit goed het ingangssignaal volgt en zo nodig wat bijsturen, die techniek was er al in de jaren 70 (MFB) en heeft naar mijn mening weinig meerwaarde als de unit zelf van zeer goede kwaliteit is.

Groetjes Walter
Oh dan heb ik servo gestuurde speakers gehad  :headbanging:
Ik wist niet dat dat al zo oud was.

Contour

Op luidspreker gebied is er de laatste 50 jaar opvallend weinig veranderd, neem bijvoorbeeld een Gauss 18 inch unit uit de jaren 80, speelt kwalitatief beter dan de meeste hedendaagse woofers. De trend heeft zich vooral doorgezet in veel meer vermogen en grotere x-max waarden. Persoonlijk ben ik geen fan van die dikke rolranden, gaat ten koste van fijndynamiek, maar wellicht helpt de servo aansturing daar wel goed voor.

Groetjes Walter

morca

Ben ik niet helemaal met je eens.
50 jaar geleden waren er geen of weinig sub,s.
Idd de PA modellen die jij noemt,maar de echt brute laagweergave is van een latere tijd.

Begin jaren 80 kwam JL audio op de markt.
En het heeft nog wel 10 of 15 jaar geduurd voor Shiva een beter model maakte.
Maar goed smaken verschillen .

Je hebt wel gelijk dat niet elke sub geschikt is voor muziek.
Want jij doelt op toepassing voor muziek denk ik.

Contour

Correct, het subwoofer geweld dat voor HT toepassingen en car audio nu beschikbaar is dat had je vroeger niet. Als je echter op normaal niveau (hou rekening met je buren) naar normale muziek luistert dan is zulke luchtverplaatsing snel overkill.

Wat ik zelf veel belangrijker vindt is de kwaliteit van het laag. Voor de AT10C77 woofers speelde ik met 2 stuks Peerless XLS10 in open baffle per kant, daar was ik erg tevreden mee, totdat ik het verschil hoorde met de AT units. In plaats van 'Bas' waren er ineens allerlei structuren en details hoorbaar, het laag is veel strakker en sneller. Met Marcus Miller heb je een impact en druk op je maag, de echte live beleving zonder gedreun en gewapper.

Groetjes Walter

Dirk

Quote from: Contour on December  6, 2015, 13:51:45
Correct, het subwoofer geweld dat voor HT toepassingen en car audio nu beschikbaar is dat had je vroeger niet. Als je echter op normaal niveau (hou rekening met je buren) naar normale muziek luistert dan is zulke luchtverplaatsing snel overkill.
als je hier gaat blijven beweren dat voor muziek een weergave tot 35Hz ruim voldoende is, dan vraag ik je vriendelijk om jouw overtuiging elders te gaan verkondigen.
ik heb je al gezegd daar geen boodschap aan te hebben, aangezien ik wat dat betreft overduidelijk verschil van mening. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Contour on December  6, 2015, 13:51:45
Correct, het subwoofer geweld dat voor HT toepassingen en car audio nu beschikbaar is dat had je vroeger niet. Als je echter op normaal niveau (hou rekening met je buren) naar normale muziek luistert dan is zulke luchtverplaatsing snel overkill.

Wat ik zelf veel belangrijker vindt is de kwaliteit van het laag. Voor de AT10C77 woofers speelde ik met 2 stuks Peerless XLS10 in open baffle per kant, daar was ik erg tevreden mee, totdat ik het verschil hoorde met de AT units. In plaats van 'Bas' waren er ineens allerlei structuren en details hoorbaar, het laag is veel strakker en sneller. Met Marcus Miller heb je een impact en druk op je maag, de echte live beleving zonder gedreun en gewapper.

Groetjes Walter
Goeie sub,s van nu spelen ook zo gelaagd en detailrijk als jij bedoelt imo.
Het zijn er niet zoveel misschien maar ze zijn er wel.
Wapperen doen ze alleen met film en dan moet ik het wel gek maken anders staan ze nog stil.

De muziek maakt wel veel uit,soms hoor je niks onder 30 a 35 hz.
Soms doet het je vloer bewegen :headbanging:
Dus om te zeggen dat er niks onder 35 hz is,.........

Contour

Als je lager wilt gaan dan 35Hz dan zet je normaal gesproken gesloten subs naast je OB fronts. Met een compacte OB proberen 20Hz te halen is namelijk niet efficient. Het rendement van de OB is daar zo laag dat je enorm veel vermogen zit in te pompen voor weinig druk. Dit is gewoon natuurkunde en heeft niks te maken met merken, servo of andere technische zaken.

Groetjes Walter

rovinggecko

Eens met Dynky.

Martin Garrix Animals, Katy Perry Roar komen hier net langs en daar zit toch substantieel laag in. En zo zijn er nog legio, in vele andere smaken ook.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Quote from: Contour on December  6, 2015, 14:11:16
Als je lager wilt gaan dan 35Hz dan zet je normaal gesproken gesloten subs naast je OB fronts. Met een compacte OB proberen 20Hz te halen is namelijk niet efficient. Het rendement van de OB is daar zo laag dat je enorm veel vermogen zit in te pompen voor weinig druk. Dit is gewoon natuurkunde en heeft niks te maken met merken, servo of andere technische zaken.

Groetjes Walter
Dynky wil dit zo bouwen.
Dus laat hem lekker deze discussie heeft geen nut imo.

Sommige mensen vinden mijn filmsub ontwerp ook niet optimaal.
Maar ik wilde hem zo,en hij doet percies wat ik ervan verwachte.

Idd sommige dingen zijn natuurkunde en heb je gelijk.
Maar als de TS het zo wil,en nog belangrijker gaat bouwen wat heeft het voor nut dit aan te blijven halen?

Contour

Wat mij een beetje stoort is de keuze voor deze setup omdat dit volgens ene David tot 20Hz zou gaan, dat zal wel lukken op laag volume maar grote dynamiek op 20Hz met 4 stuks 12" in vlakke OB met 600W gaat niet lukken. Het servo systeem kan namelijk niks doen aan de akoestische kortsluiting en de beperkte x-max van de units.

Maar ik zal er verder niet over door gaan, ik heb mijn zorgen uitgesproken, die er zijn op grond van mijn eigen uitgebreide ervaringen met OB systemen. Dit moet verder niet als negatief worden opgevat, maar als realistisch.

Groetjes Walter

Dirk

#2469
lezen is niet ieders sterkste kant, dus ik vat nog maar even eea samen wat al eerder werd geschreven;

ik schreef dat Danny Richie, da's dus de ontwerper van deze drivers en ook tal van speakers (incl OB's waarin deze worden toegepast) me stellig adviseert om een eenvoudig H of U frame te bouwen om tot die vooropgestelde bereik van 20Hz (met voldoende output) te komen.
voorbeelden van hoe hij zelf dergelijke ontwerpen ziet zijn makkelijk te vinden met wat hulp van Google ;)

dat ik daarin wat koppig ben en mogelijk nog eerst eea in een vlakke baffle (met slot loading) ga bouwen om te horen hoe dat klinkt & meet is mijn keuze, maar staat redelijk haaks op wat hij adviseert.
dat ik aan het eind vd rit ga uitkomen bij een bouwsel naar zijn adviezen (in mijn geval dan een W-frame, om het volume vd hele speaker te beperken) is meer dan wslk, maar een groot deel van de fun bij dit DIY'en zit hem imo nu net in het zelf ontdekken en uitproberen van eea, ipv het klakkeloos over te nemen van een ander.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RubenV.

Leuk om te lezen dat je evengoed gaat bouwen wat je zelf voor ogen hebt  :D Ik gebruik zelf 2 x Seas L26RO4Y per kanaal, welke in een W-frame zitten. Dit is een vernieuwde versie van de Seas L26ROY. De L26RO4Y is ontwikkeld ism. Linkwitz en past zodoende beter in een OB-systeem.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Contour

Hoe is de output op 20Hz met die Seas woofers?

Groetjes Walter

RubenV.

Quote from: Contour on December  7, 2015, 22:34:02
Hoe is de output op 20Hz met die Seas woofers?

Groetjes Walter

Dat zou ik even uit moeten zoeken. Voorheen stond dit onder het kopje measurements op de Linkwitz site, maar ik kan het zo snel niet vinden  :(
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Had een discussie op het linkwitz forum. Er zijn twee verschillende filosofieen. Waarvan Linkwitz er 1 aanhangt (<0,5 qts) en gr research de andere (>0,5 qts).
Interessante discussie was mojn conclusie, waar ik me bij beiden wat kan voorstellen.

Ben benieuwd naar Dynky's resultaat.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko


Quote from: Contour on December  7, 2015, 22:34:02
Hoe is de output op 20Hz met die Seas woofers?

Groetjes Walter
Dit kreeg ik als altwoord voor een lx521 gemeten.
http://oplug-support.org/download/file.php?id=3467&mode=view

Formeel is overigens -3db bij 30 Hz
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer