usher vervanging tweeter berylium of diamond

Started by spvanderpluijm, February 26, 2011, 17:45:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

moet je je usher speaker laten modificeren als je een andere tweeter erin plaatst

ja
10 (62.5%)
nee
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Dirk

Quote from: Alex Groningen on April 10, 2011, 16:42:21

Frank, ik vind de vraag van Sander niet zo raar hoor. Wat dat betreft denk ik eigenlijk wel hetzelfde als hij. Er kunnen zoveel mensen zijn die de DMD tweeter beter vinden dan de BE tweeter, maar zou dit zelf in een vergelijk tussen beide willen horen.
daarbij komt dat Franks vergelijking met het verschil tussen een Fiat 500 en BMW X5 (naar goede gewoonte) een beetje overdreven is.
hij had het geloofwaardiger kunnen stellen als hij het vergelijkbaar vond met het verschil tussen een BMW 3 serie en een 5 of 7...maarja  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Alex Groningen

Quote from: Dynky on April 10, 2011, 16:48:16
daarbij komt dat Franks vergelijking met het verschil tussen een Fiat 500 en BMW X5 (naar goede gewoonte) een beetje overdreven is.
hij had het geloofwaardiger kunnen stellen als hij het vergelijkbaar vond met het verschil tussen een BMW 3 serie en een 5 of 7...maarja  ;)



Ik denk dat dat een beter vergelijk zou zijn. Het komt nu een beetje over alsof de BE tweeters nooit iets zijn geweest, terwijl ze hier toch een tijd op het forum de hemel zijn in geprezen

S@m

En er zijn liefhebbers van de BMW 3 serie die niet met een 5 willen ruilen... ;)

frank2

overdrijven is ook een kunst. BE10 met BE tweeter zijn gewoon goed, met DMD uitmuntend.
En het auto voorbeeld is slechts willekeurig gekozen, om duidelijk te maken hoe de verschillen zijn en dat te benadrukken, maar dat weet je zelf ook wel.

Natuurlijk moet je eerst zelf gaan luisteren, maar je bent zeer snel "om"
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m

Quote from: frank2 on April 10, 2011, 17:16:56
overdrijven is ook een kunst.

Een kunst die de één beter beheerst dan de ander... ;D

Maar als je je eigen post doorleest dan zal je met me eens zijn dat het lijkt alsof je de BE tweeter toch niet zo heel goed vind, of niet Frank?

Xander32

Ga ik binnenkort zeer zeker doen, mede door jouw enthousiasme betreft de DMD`s.


Sander.
Quote from: frank2 on April 10, 2011, 17:16:56
overdrijven is ook een kunst. BE10 met BE tweeter zijn gewoon goed, met DMD uitmuntend.
En het auto voorbeeld is slechts willekeurig gekozen, om duidelijk te maken hoe de verschillen zijn en dat te benadrukken, maar dat weet je zelf ook wel.

Natuurlijk moet je eerst zelf gaan luisteren, maar je bent zeer snel "om"
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Quote from: S@m on April 10, 2011, 17:19:31
Een kunst die de één beter beheerst dan de ander... ;D

Maar als je je eigen post doorleest dan zal je met me eens zijn dat het lijkt alsof je de BE tweeter toch niet zo heel goed vind, of niet Frank?

De BE tweeter vind ik een zeer goede tweeter alleen hij heeft een bepaalde hardheid waar ik mij al lang aan ergerde, alleen wist ik niet dat de tweeter de oorzaak was, dat had ik pas in de gaten toen ik bij ArjanR1 ging luisteren. Naast die bepaalde hardheid is het gewoon een goede tweeter mar de DMD gaat gewoon verder waar de BE ophoudt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m

Quote from: frank2 on April 10, 2011, 17:42:24
De BE tweeter vind ik een zeer goede tweeter alleen hij heeft een bepaalde hardheid waar ik mij al lang aan ergerde, alleen wist ik niet dat de tweeter de oorzaak was, dat had ik pas in de gaten toen ik bij ArjanR1 ging luisteren. Naast die bepaalde hardheid is het gewoon een goede tweeter mar de DMD gaat gewoon verder waar de BE ophoudt.

Helder  ;)

Staaled

Quote from: S@m on April 10, 2011, 16:46:51
Dus eigenlijk zijn die BE10's met BE tweeter gewoon slechte luidsprekers (voor het geld)..?
Was ook mijn gedachte.  :dontgetit:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Alex Groningen

Quote from: S@m on April 10, 2011, 16:46:51
Dus eigenlijk zijn die BE10's met BE tweeter gewoon slechte luidsprekers (voor het geld)..?

Of een compliment naar de makers van Usher, die een goed product overtreffen met een nog beter product.

Staaled

Quote from: Alex Groningen on April 10, 2011, 17:54:21
Of een compliment naar de makers van Usher, die een goed product overtreffen met een nog beter product.

Die hardheid duidt op non lineariteit en is m.i. een ontwerpfout.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Alex Groningen

Quote from: Hipster on April 10, 2011, 17:59:26
Die hardheid duidt op non lineariteit en is m.i. een ontwerpfout.

Of dat zo is durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat ik de hardheid toch echt wel vind meevallen.

Martijn M

Quote from: Hipster on April 10, 2011, 17:59:26
Die hardheid duidt op non lineariteit en is m.i. een ontwerpfout.

Waar baseer je deze uitspraak op? Beide tweeters laten zeer lage vervormingswaarden zien en bovendien ligt de harmonische vervorming van de BE-tweeter zelfs lager dan die van de DMD-tweeter. Jouw uitspraak kan ik totaal niet plaatsen.
Dutch & Dutch

frank2

Quote from: Alex Groningen on April 10, 2011, 18:08:53
Of dat zo is durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat ik de hardheid toch echt wel vind mee vallen.


het valt ook mee, maar als je de daimond hoort dan ga je toch iets anders denken.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

X laat maar.... melding is gemaakt
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Staaled

Quote from: keyser on April 10, 2011, 18:22:18
Waar baseer je deze uitspraak op? Beide tweeters laten zeer lage vervormingswaarden zien en bovendien ligt de harmonische vervorming van de BE-tweeter zelfs lager dan die van de DMD-tweeter. Jouw uitspraak kan ik totaal niet plaatsen.

Wat zou het dan kunnen/moeten zijn?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

Quote from: Hipster on April 10, 2011, 19:06:00
Wat zou het dan kunnen/moeten zijn?

Moeilijk om dat zo te zeggen.
Wellicht zit het 'm in het verschil in rendement: de DMD heeft een net iets lager rendement en speelt dus iets minder luid.
Dutch & Dutch

S@m

Quote from: keyser on April 10, 2011, 19:17:10
Moeilijk om dat zo te zeggen.
Wellicht zit het 'm in het verschil in rendement: de DMD heeft een net iets lager rendement en speelt dus iets minder luid.

Dus met een filter aanpassing zou hetzelfde bereikt kunnen worden..?

Martijn M

Quote from: S@m on April 10, 2011, 19:33:00
Dus met een filter aanpassing zou hetzelfde bereikt kunnen worden..?

"Wellicht". Moeilijk om dat zo te zeggen.  ;)

Om daar meer over te zeggen, zou ik de beide drivers moeten doormeten en liefst ook de speaker waarin ze vergeleken/getest worden. Vervolgens zou je mensen eigenlijk blind moeten laten luisteren, om te bepalen wat de klankverschillen werkelijk zijn. Het is niet mijn bedoeling mensen voor het hoofd te stoten, maar het is mij wel duidelijk dat men elkaar de klankverschillen ook in zekere zin aanpraat en dat er dus ook sprake is van suggestie.
Dutch & Dutch

Staaled

Quote from: keyser on April 10, 2011, 19:17:10
Moeilijk om dat zo te zeggen.
Wellicht zit het 'm in het verschil in rendement: de DMD heeft een net iets lager rendement en speelt dus iets minder luid.
Ok, maar dan was het systeem dus non lineair.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

S@m

Quote from: keyser on April 10, 2011, 19:42:30
Het is niet mijn bedoeling mensen voor het hoofd te stoten, maar het is mij wel duidelijk dat men elkaar de klankverschillen ook in zekere zin aanpraat en dat er dus ook sprake is van suggestie.

Mooi hè, dat menselijke brein... ;)

Martijn M

Quote from: Hipster on April 10, 2011, 19:42:55
Ok, maar dan was het systeem dus non lineair.

Dat hangt af van wat je definitie van non-lineair is. Doorgaans wordt met non-lineair gedrag gedoeld op non-lineaire vervorming, welke ontstaat als gevolg van een non-lineaire overdrachtsfunctie/transfer function. Hier hebben moderne dometweeters over het algemeen geen last van, zeker de Ushers niet!
Dutch & Dutch

bones

Tsja die hardheid van de be tweeter. Mooi dat het aan iets met uitmeten of zo te maken heeft. Dan kunnen we het mooi cijfermatig in een la stoppen en het er niet meer over te hebben.

Mijn ervaring met de be tweeter is echter die, dat die naar mijn smaak niet te scherp is. Ik heb ook iets andere kabels, bron en versterking dus zijn mijn uitgangspunten volledig anders. Mijn referentie is de muziek live in een concertgebouw, jazzclub of gewoon om de hoek op hun gitaren tokkelende vrienden. Dat probeer ik thuis te krijgen. Ga eens goed naar een hi hat luisteren, die klinkt scherp en is op korte afstand zeker niet fijn voor het gehoor. Luister in een concertgebouw eens naar een stuk met veel blazers, je begrijpt dan dat de muziekanten in de rijen voor hun gehoorschade oplopen. Vaak ook erg schel, prachtig.

Dat doet de be fantastisch. Het is gewoon een super tweeter die voor mij mede aanleiding was om een partij geld neer te leggen waar een ander ongeveer 14 toch heel aardig spelende midi setjes voor koopt.

Tsja en toen DMD.. Volgens Usher is er twee jaar ontwikkelingstijd in gaan zitten. Ik heb ze er nu in zitten. Zonder ab vergelijking. Die werken bij mij niet, ik maak dan altijd de verkeerde keuze. Ik kan ook een kabel of een versterker of een cd speler op topniveau niet binnen korte tijd op hun waarde schatten. Als ik een nieuw kabel in huis heb dan weet ik pas na een paar weken of het een verbetering oplevert. Als ik de neiging krijg om de boxen te verplaatsen dan is het foute boel. Het is me al overkomen dat ik dynamiek met onrust verwarde.

Dus wat levert de DMD op. In ieder geval hoor ik details die ik op andere sets hoorde en op de mijne niet. Maar we zijn nog aan het inspelen (20 hours and counting!). Vraag het me over ongeveer 100 inspeeluren nog eens...

Mocht je serieus denken dat be10 met de be tweeter slechte speakers voor het geld zijn, zou ik een maar een andere speaker kopen. Voor zoveel geld moet je niet over 1 nacht ijs gaan, ik hoor graag wat het geworden is. Met DMD worden ze af fabriek behoorlijk duurder. Als je overigens door een aanpassing van het filter de be op het niveau van DMD kan tillen voor onder de 600 Euro dan lijkt het mij aardig om dat eens in een shoot out te vergelijken.

CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Former member 78

Een mooie en duidelijke post Bones!
Ben benieuwd hoe jij over 100uur naar de DMD's kijkt.

Wat ook grappig is, is dat er altijd een paar mensen de topics weten
te vind om ff te stoken. Gewoon, ff zeuren omdat het kan.


Martijn M

Dat vind ik een wat kinderachtige reactie van je, Arjan. Dit heeft niks met stoken te maken. Een kritisch beargumenteerd tegengeluid biedt in een hallelujahtopic als dit het nodige tegenwicht. Ik geloof ook absoluut dat de DMD fantastisch klinkt, dus laat je door mijn posts niet in je enthousiasme remmen  :) .

EDIT: er ontbrak een woord.
Dutch & Dutch