Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RalphH

Je fronts compenseren het .1 kanaal niet, dus wel jammer die dip.
Ze doven elkaar uit blijkbaar op die frequentie, fase dingetje (?). Weet niet of je dat met een minidsp ofzo op kunt lossen wellicht.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

toetertje

Quote from: RalphH on January 20, 2021, 16:34:56
Je fronts compenseren het .1 kanaal niet, dus wel jammer die dip.
Ze doven elkaar uit blijkbaar op die frequentie, fase dingetje (?). Weet niet of je dat met een minidsp ofzo op kunt lossen wellicht.

De subs lopen al over een dsp. Die zit in de hypex psc2.400.
Ik heb al met de fase en timing gespeeld, maar het wordt er niet beter op.
Ach, ik heb zelf ook regelmatig een dipje.  :D

RalphH

Als je 1 sub zachter zet op die frequentie, verdwijnt je dip dan niet? Ff rew dsp setting laten berekenen
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

toetertje

Quote from: RalphH on January 20, 2021, 16:52:14
Als je 1 sub zachter zet op die frequentie, verdwijnt je dip dan niet? Ff rew dsp setting laten berekenen

Ik had ze nu harder gezet, maar dat helpt niet. Hoe ik rew de dsp instelling kan laten berekenen, weet ik nog niet.
Ik ga er nog wel mee aan de gang. Bedankt zover.

RalphH

1 sub cancelt de 2e, harder zetten helpt dan idd niet.je moet waarschijnlijk 1 sub bij 70hz (ofzo) wat tweaken
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

toetertje

Quote from: RalphH on January 20, 2021, 17:50:16
1 sub cancelt de 2e, harder zetten helpt dan idd niet.je moet waarschijnlijk 1 sub bij 70hz (ofzo) wat tweaken

Maar als het echt een akoestische nul is, dan gaat dat ook niet helpen vrees ik.
Ben eigenlijk wel benieuwd of audyssey er nog iets aan doet. Maar die meting draaien,
is even lastiger hier.

RalphH

Afzonderlijk hebben ze m niet, moet op te lossen zijn zou je zeggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Shadowfox

Je zet de subs harder zeg 5db en je maakt een sub meting.
Dan de curve zo zetten dat ie net onder de dip zit. Als het goed is trekt alles naar beneden maar de dip is weg. Als het goed is.....

toetertje

Quote from: Shadowfox on January 20, 2021, 18:30:56
Je zet de subs harder zeg 5db en je maakt een sub meting.
Dan de curve zo zetten dat ie net onder de dip zit. Als het goed is trekt alles naar beneden maar de dip is weg. Als het goed is.....

Met audyssey bedoel je dan? Dat werkt dan alleen als je de app hebt denk ik.
Kun je met de app, 1 speaker apart meten, of moet je dan de hele run doen?

morca

Quote from: RalphH on January 20, 2021, 17:50:16
1 sub cancelt de 2e, harder zetten helpt dan idd niet.je moet waarschijnlijk 1 sub bij 70hz (ofzo) wat tweaken
Dat bedoelde ik ook.

Quote from: Shadowfox on January 20, 2021, 18:30:56
Je zet de subs harder zeg 5db en je maakt een sub meting.
Dan de curve zo zetten dat ie net onder de dip zit. Als het goed is trekt alles naar beneden maar de dip is weg. Als het goed is.....
Is te proberen
Maar het lijkt nu toch iets akoestisch te zijn.
2 subs geven die dip.
2 apart niet.
Dat ga je niet met level oplossen denk ik.

Quote from: toetertje on January 20, 2021, 17:40:14
Ik had ze nu harder gezet, maar dat helpt niet. Hoe ik rew de dsp instelling kan laten berekenen, weet ik nog niet.
Ik ga er nog wel mee aan de gang. Bedankt zover.
Rew kan de settings niet berekenen voor hypex denk ik.

Shadowfox

Quote from: toetertje on January 20, 2021, 18:39:01
Met audyssey bedoel je dan? Dat werkt dan alleen als je de app hebt denk ik.
Kun je met de app, 1 speaker apart meten, of moet je dan de hele run doen?

Nee in rew zelf bij eq. Daar maak je een cali file die je in de minidsp zet

Een uitleg linkje voor gewone speakers maar dat kun je veranderen voor de sub

morca

Ik wil iedereen zijn aandacht even op Maximus zijn BEQ topic wijzen.
Ik heb hiermee wat getest zonder minidsp en de 100% correcte curve.

Maar er mist zeker output in veel films onder 30 hz aflopend.
Die hard 4 was nog nooit zo bruut  :popcorn:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174196.msg3437563#msg3437563


morca

Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY of DIRAC.

Ik heb voor 1 dag de titel aangepast ivm met bovenstaande post.
Lees het aub en de link van Maximus.
Hij zal het daar verder toelichten.

Ik wil iedereen zijn aandacht even op Maximus zijn BEQ topic wijzen.
Ik heb hiermee wat getest zonder minidsp en de 100% correcte curve.

Maar er mist zeker output in veel films onder 30 hz aflopend.
Ik doe dit om jullie te bewegen dit te gaan proberen.
En hier meer aandacht voor te krijgen op het forum

Die hard 4 was nog nooit zo bruut  :popcorn:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174196.msg3437563#msg3437563

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


toetertje

Quote from: morca on January 26, 2021, 22:49:29
Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY of DIRAC.

Ik heb voor 1 dag de titel aangepast ivm met bovenstaande post.
Lees het aub en de link van Maximus.
Hij zal het daar verder toelichten.

Ik wil iedereen zijn aandacht even op Maximus zijn BEQ topic wijzen.
Ik heb hiermee wat getest zonder minidsp en de 100% correcte curve.

Maar er mist zeker output in veel films onder 30 hz aflopend.
Ik doe dit om jullie te bewegen dit te gaan proberen.
En hier meer aandacht voor te krijgen op het forum

Die hard 4 was nog nooit zo bruut  :popcorn:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174196.msg3437563#msg3437563

Ik kan het mis hebben, maar bespeur ik hier enige vorm van enthousiasme?  :D

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Quote from: maximus79 on January 26, 2021, 22:59:54
HEHE eindelijk is het geland bij je :D :pompom:
Ik zat net de helikopter scène te kijken toen je dit post.  ;D

Quote from: toetertje on January 26, 2021, 23:23:38
Ik kan het mis hebben, maar bespeur ik hier enige vorm van enthousiasme?  :D
Inderdaad  ;D
Mijn curve is al hot.
Nu weet ik waarom, hij moet nog meer hot  :music:
Per film afhankelijk dat wel.

Maar .. wauwwww
Wat een druk in de kamer.
Alleen door de curve van BEQ, enigszins na te simuleren met rew en de fbq.

Dat zal met de minidsp en de juiste correctiefile alleen nog maar beter worden.

Ik ga sparen voor een minidsp HD .
Bovenaan mijn lijstje.

Dit is echt een aanrader voor iedereen met een dikke sub(,s).

Ik heb dit ook lang links laten liggen.
Mede door andere privé redenen geen tijd gehad.

Hoop echt dat hier meer leden mee gaan werken.
Zie zoveel goeie dikke subwoofers op het forum .
Die door iets relatief goedkoop, zoveel meer zouden kunnen presteren in het infrasoon laag.

Omdat die oekels in de studio een HPF toepassen op het laag.

Maar goed... Die kan je omdraaien  :angel:

Slimme gasten die dit verzonnen hebben
:worship: :worship: :worship:






morca

Nog even grafiekje van beq site.
Vd film die ik small 6db geboost heb op 20 Hz.
Aflopend naar 30 a 35 Hz  zoals te zien.

RalphH

Blijft een leuk gegeven, maar enkel om de reden dat ik eerst wat moet gaan zitten prutsen, pc aan zetten, file opzoeken, inladen etc, alvorens film te kijken, laat ik m links liggen.

Maar blijft sneu natuurlijk dat de studios blijkbaar de mix afzwakken.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

noot87

Is er ook een goede reden waarom ze dat doen? Ik kan geen goede reden bedenken....
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

toetertje

Zou er een gemiddelde boost curve mogelijk zijn, zodat je die in kunt schakelen bij films,
en je niet per film hoeft te corrigeren?

Arcenon

Quote from: noot87 on January 27, 2021, 09:34:58
Is er ook een goede reden waarom ze dat doen? Ik kan geen goede reden bedenken....

Pretty obvious, ze willen niet dat mensen massaal hun standaard JVC homecinema setje opblazen door lage frequenties er vol gas door heen te blazen. Het is het doel van de producers / mixers om een geluidmix neer te zetten die zo goed mogelijk klinkt op zoveel mogelijk systemen, waar ze bijvoorbeeld ook rekening moeten houden met mensen die films alleen afspelen op hun tv speakers. Natuurlijk zitten er binnen die systemen ook een roll-off, maar het gaat onnodig ten koste van de dynamiek van de basic setjes.

Ik wil straks ook met BEQ aan de gang, dan moet ik me nog even goed inlezen qua installatie van de mini dsp in de keten met de receiver / calibratiesysteem van de receiver.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

Quote from: toetertje on January 27, 2021, 10:04:16
Zou er een gemiddelde boost curve mogelijk zijn, zodat je die in kunt schakelen bij films,
en je niet per film hoeft te corrigeren?

Nee dat lijkt me niet helaas, het bereik / volume wat wordt geknepen varieert per film en dat moeten ze per mix 'reverse engineeren'..
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

noot87

Quote from: Arcenon on January 27, 2021, 10:06:15
Pretty obvious, ze willen niet dat mensen massaal hun standaard JVC homecinema setje opblazen door lage frequenties er vol gas door heen te blazen. Het is het doel van de producers / mixers om een geluidmix neer te zetten die zo goed mogelijk klinkt op zoveel mogelijk systemen, waar ze bijvoorbeeld ook rekening moeten houden met mensen die films alleen afspelen op hun tv speakers. Natuurlijk zitten er binnen die systemen ook een roll-off, maar het gaat onnodig ten koste van de dynamiek van de basic setjes.

Ik wil straks ook met BEQ aan de gang, dan moet ik me nog even goed inlezen qua installatie van de mini dsp in de keten met de receiver / calibratiesysteem van de receiver.

Dan zouden ze beveiliging in die setjes / televisies moeten inbouwen. Niet het bronmateriaal verslechteren. Lijkt me de omgedraaide wereld.

Alle liefhebbers zouden hier toch massaal over moeten gaan klagen. Moeten er niet iets opgestart zoals een handtekeningen actie, of bestaat zoiets al? Dit is te idioot voor woorden. Komen ze met Atmos geluid, maar dan wel zonder lage tonen. Wat juist drie kwart van het spektakel is. Dat de bron standaard op een formaat staat waarbij de lage tonen uitgefilterd zijn zou nog niet zo'n probleem zijn, maar dat je in ieder geval wel de keuze hebt als je wel een fatsoenlijke installatie hebt om een normale bron te hebben.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP