Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

RalphH

Quote from: clicquot on November 27, 2019, 09:43:19
Oh vergeten vragen; wat met "nagalm" tijd - moet die niet lager en hoe kan dat/wat is de impact daarvan als je die op een of andere manier kan terugschroeven? Ik zie bij jullie watervallen redelijk korte tijden :-)

Das enkel bij morca en sjaak geloof ik, is prima bij jou.'of je moet de ruimte hebben voor een paar pakken rockwool ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clicquot

neeee geen rockwool meer - bij de bouw van mijn ht kamer had ik blijkbaar kleine knagende "bezoekers" mee in de rockwool pffffffttt !!!! heeft tijdje geduurd eer ze uitgeroeid waren  :wacko: ;)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: clicquot on November 27, 2019, 14:32:54
neeee geen rockwool meer - bij de bouw van mijn ht kamer had ik blijkbaar kleine knagende "bezoekers" mee in de rockwool pffffffttt !!!! heeft tijdje geduurd eer ze uitgeroeid waren  :wacko: ;)
Oef dat is balen  idd. Kleine knagers in je huis :crazy:


skyfox

Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld RPG Modex breedband absorbers in te zetten. Zijn wel prijzig, zo'n 750 euro per stuk. Je nagalm wordt dan korter en je bas droger en bas en midden gedetailleerder. Je kan daar heel ver in gaan.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

maximus79

Op AVS is het toverwoord nu Tactile Response, ik lees hier er maar weinig over. Ik heb mijn Rythmik FV15HP met de woofer in mijn rug staan vlak achter de bank (5cm). Ik geeft echt een bijzonder resultaat, zijn er meer mensen die deze aanpak gekozen hebben?


7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Hans is r mee bezig. Ik vind m zelf ook wel interessant, maar even geen zin om met de frontfire te gaan slepen op dit moment.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clicquot

Quote from: skyfox on November 27, 2019, 15:36:21
Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld RPG Modex breedband absorbers in te zetten. Zijn wel prijzig, zo'n 750 euro per stuk. Je nagalm wordt dan korter en je bas droger en bas en midden gedetailleerder. Je kan daar heel ver in gaan.


is zoiets dan onmiddellijk hoorbaar/merkbaar (in de positieve richting), of hebben we het hier eerder over subtiele zaken die opmerkbaar worden in het geluid?

morca

Quote from: maximus79 on November 27, 2019, 18:21:48
Op AVS is het toverwoord nu Tactile Response, ik lees hier er maar weinig over. Ik heb mijn Rythmik FV15HP met de woofer in mijn rug staan vlak achter de bank (5cm). Ik geeft echt een bijzonder resultaat, zijn er meer mensen die deze aanpak gekozen hebben?
Ik heb mijn 3e sub daar een poosje geplaatst,maar was er niet weg van.
Moet ook wel zeggen dat ik geen nearfield sub nodig heb.
Die bandpass sub zorgt ervoor dat het evengoed near aanvoelt  ;D

Bij jouw had dat ook met je akoestiek te maken denk ik dat hij achter beter klinkt.
Dat is niet in elke ruimte hetzelfde.

Quote from: clicquot on November 27, 2019, 19:10:47

is zoiets dan onmiddellijk hoorbaar/merkbaar (in de positieve richting), of hebben we het hier eerder over subtiele zaken die opmerkbaar worden in het geluid?
Ik denk dat het duidelijk hoorbaar is,2 GIK paneeltjes van RalphH was hier ook al duidelijk hoorbaar bij een M&G.
Daarom heb ik zelf ook wat opgehangen later.

RalphH

Quote from: clicquot on November 27, 2019, 19:10:47

is zoiets dan onmiddellijk hoorbaar/merkbaar (in de positieve richting), of hebben we het hier eerder over subtiele zaken die opmerkbaar worden in het geluid?

Verwacht in jouw geval dat t meevalt. Je laag is al hardstikke goed zonder EQ. Ik zou r voor tekenen..
Zou je laag net zo'n drama zijn als hier, dan is het een amder verhaal.
Maar das mijn mening.

De gik panelen waar Morca t over heeft, waren puur voor t hoog. Flutter tegengaan enzo.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Ik denk dat je het vnl merkt als je wat harder draait. Dan is er meer energie en dus meer nagalm voordat het weg is. Ik heb uit de stukken van Toine begrepen dat je de rt60 moet meten door je ruisvloer (bijv 35db in een rustige buurt) met 60db op te tellen. Dus dan is 75db een te laag startpunt voor je rt60 meting. Overigens, als je je oren wilt sparen is er dacht ik ook een trucje met minder volume en de rt30, die je dan vermenigvuldigd met 2.

Overigens, inderdaad een mooie grafiek al.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on November 27, 2019, 22:33:43
Ik denk dat je het vnl merkt als je wat harder draait. Dan is er meer energie en dus meer nagalm voordat het weg is. Ik heb uit de stukken van Toine begrepen dat je de rt60 moet meten door je ruisvloer (bijv 35db in een rustige buurt) met 60db op te tellen. Dus dan is 75db een te laag startpunt voor je rt60 meting. Overigens, als je je oren wilt sparen is er dacht ik ook een trucje met minder volume en de rt30, die je dan vermenigvuldigd met 2.

Overigens, inderdaad een mooie grafiek al.
Idd daarom probeer ik tegen  de 90 db te meten.


bert stoltenborg

Quote from: skyfox on November 27, 2019, 22:33:43
Ik denk dat je het vnl merkt als je wat harder draait. Dan is er meer energie en dus meer nagalm voordat het weg is. Ik heb uit de stukken van Toine begrepen dat je de rt60 moet meten door je ruisvloer (bijv 35db in een rustige buurt) met 60db op te tellen. Dus dan is 75db een te laag startpunt voor je rt60 meting. Overigens, als je je oren wilt sparen is er dacht ik ook een trucje met minder volume en de rt30, die je dan vermenigvuldigd met 2.

Overigens, inderdaad een mooie grafiek al.

Nee, ten eerste zijn jullie helemaal absoluut nada geen nagalm aan het meten, dat is iets heel fucking anders.
Jullie zijn ruimte resonanties aan het meten. Of, soms zie ik het ook niet meer, resonanties die met de luidspreker te maken hebben.
RT60 zaken hebben niks te maken met dit soort metingen.
En als je harder meet krijg je niet niet meer 'nagalm'.
Je kunt wel met erg hard meten hebben dat zaken gaan rammelen. Maar dat is iets anders.
Ik vind sommige van die metingen wel geinig.
Ik zou dan graag weten hoe het hok waarin de meting plaatsvindt eruitziet qua afmetingen en hoe de meting is gedaan.
Leuk topic!
Ik bazel maar wat.

morca

Met de waterfall  kan je de reflecties goed in beeld brengen idd.
Met de spl meting breng je roommodus en akoestische  invloeden goed in beeld.

Als je harder speelt kan het geluid dichtslippen om het zo te noemen.
Door energie vd reflecties  bedoel ik.
Die kan je goed in beeld brengen door wat harder te meten imo.(waterfall)

Fotos staan in mijn topic denk ik.
Mijn  kamer  is 8×4 meter ong.

Thanks Bert we doen ons best  :)

bert stoltenborg

Quote from: morca on November 28, 2019, 01:16:39
Met de waterfall  kan je de reflecties goed in beeld brengen idd.
Met de spl meting breng je roommodus en akoestische  invloeden goed in beeld.

Nou, een waterval laat juist resonanties zien en room modes zijn resonanties.
Reflecties maken dat juist onduidelijker.
Watervallen zijn bedacht om resonanties in luidsprekers zichtbaar te maken en een tijdwindow is ervoor om juist reflecties te kunnen elimineren.
Om ruimte resonanties te zien kun je een CSD of Burst Decay gebruiken maar je neemt automatisch reflecties mee die het er niet duidelijker op maken.

Quote from: morca on November 28, 2019, 01:16:39
Als je harder speelt kan het geluid dichtslippen om het zo te noemen.
Door energie vd reflecties  bedoel ik.
Die kan je goed in beeld brengen door wat harder te meten imo.(waterfall)

Als je een luidspreker te hard laat spelen gaat hij non-lineair gedrag vertonen of je gehoor werkt niet meer zoals het bedoeld is.
Maar het is niet zo dat harder meten room modes of reflecties beter of slechter laat zien, die worden gewoon meegeschaald.

Quote from: morca on November 28, 2019, 01:16:39
Fotos staan in mijn topic denk ik.
Mijn  kamer  is 8×4 meter ong.

Thanks Bert we doen ons best  :)

Dan zou je axiale modes verwachten bij 340 / 16 = 21 Hz en 340 / 8 = 42 Hz.
Die zie ik bij jouw niet duidelijk.
Ik vind wel leuk dat jullie metingen onder de 20 Hz laten zien, daar gedraagt een ruimte zich niet meer volgens een golfmodel maar volgens een drukmodel.
Toch lijken sommige van die metingen te wijzen op resonantie.
Heb ik nog nooit echt over nagedacht, hoe kan precies werkt.
Ik zou wel eens wat metingen met een langer tijdvenster willen zien, bijvoorbeeld meer dan 1 seconde. 
Maar goed, leuk topic.
Ik bazel maar wat.

morca

Ik wil geen discussie met je bert maar resonanties zijn roomodussen ,die lees je goed als dippen of pieken in de spl meting.
De waterfall is imo toch echt om de reflecties in je ruimte te meten,
Tijd, uitdoving van reflecties in db in de ruimte.

Maar goed ik kan het mis hebben  :)

bert stoltenborg

Quote from: morca on November 28, 2019, 12:28:10
Ik wil geen discussie met je bert maar resonanties zijn roomodussen ,die lees je goed als dippen of pieken in de spl meting.
De waterfall is imo toch echt om de reflecties in je ruimte te meten,
Tijd, uitdoving van reflecties in db in de ruimte.

Maar goed ik kan het mis hebben  :)

http://audiojudgement.com/cumulative-spectral-decay-csd-plot/
Ik bazel maar wat.

morca

Duidelijk wat je bedoelt  :thumbs-up:
je meet er ook je speaker mee.


Neemt niet weg dat als je panelen ophangt , of andere akoestische maatregelen .
Je dat ook duidelijk ziet in de waterfall plot tov de meting zonder.
Dus het brengt ook reflecties in beeld imo.
En uitdoving daarvan.



maximus79

Iemand al gelezen over die BOSS platform die veel mensen aan het bouwen zijn op het AVS forum? Wat is jullie mening daarover?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Nooit eerder gezien.
En niet nodig ook ,Ik krijg al genoeg kick onder mijn butt  ;D

Maar als ik zo lees erg leuke buttkicker/subwoofer.
Zie alleen niet goed ,zet hij ze alleen in voor infrasoon laag?

Wel leuk idee en goedkoop.

maximus79

Quote from: morca on November 30, 2019, 14:00:43
Nooit eerder gezien.
En niet nodig ook ,Ik krijg al genoeg kick onder mijn butt  ;D

Maar als ik zo lees erg leuke buttkicker/subwoofer.
Zie alleen niet goed ,zet hij ze alleen in voor infrasoon laag?

Wel leuk idee en goedkoop.
Ik ga het in ieder geval verder onderzoeken en kijken of ik dit ga proberen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Quote from: maximus79 on November 30, 2019, 23:23:37
Ik ga het in ieder geval verder onderzoeken en kijken of ik dit ga proberen.
Ik heb heb eens op een grote downfire sub gezeten.
Dit ga je wel echt voelen  :D

Leuk!! maar er een verslagje van als je wil.
Lees graag je bevindingen. :)

maximus79

Zit in twijfel of ik een BOSS ga bouwen of dat ik een 2e sub erbij ga zetten. Ik heb nu al een hele goede TR omdat mijn Rythmik very near field staat.
Dus misschien heeft het meer winst voor een voller totaal geluid om een 2e sub far field te zetten. Maar ik kijk een beetje angstig naar een 2e sub en het instellen daarvan. Heb een Arcam avr390 met Dirac, weet niet wat de mogelijkheden daarmee zijn met een 2e sub.  En omdat vooraan ik een last heb van dips door de roommode maakt het me ook aan het twijfelen......
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2