Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ryvm

Ik heb het met de gewone ook wel klaar gekregen maar weet niet meer precies hoe en wat[emoji848]

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

RalphH

Kon je die "verplichte" .rew, niet aanpassen naar *.* en dan de txt inlezen?

Kan zo mn laptop wel ff starten. Eerst vlondertje schoonmaken nu. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ryvm

Volgens mij was het IDD zoiets ..

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

GPO

Quote from: RalphH on April 23, 2022, 15:30:12
Heb je de HD of de "gewone"? Dacht dat enkel bij de HD importeren mogelijk was.

Ik heb de gewone. En dit deed ik altijd op die manier. File saven via REW en importeren in de miniDSP software. Snap nog niet wat hier nu anders aan geworden is (met gelijkblijvende software versies notabene)....  ???

Heb nu de EQ settings maar handmatig erin geklopt.  8)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Trouwens nog iets anders: ik krijg deze manual ook niet meer geopend: https://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew

Heb het in Firefox en Chrome geprobeerd, volgens mij is er iets stuk met die website.  :hmmm:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ryvm

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

GPO

Quote from: Ryvm on April 23, 2022, 20:00:23
Daar toch?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Klopt, maar de EQ filters gegenereerd in REW pakt ie niet. Je kunt die in REW of in .txt of in .req laten saven, maar bij de 'import REW' in de miniDSP software (zoals in je screenshot) krijg je met beide formaten dus zo'n import error.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ryvm

Volgens mij moet hij wel op de biquad stand staan

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

GPO

Nou ik heb het net nog ff geprobeerd.

Bij REW een paar EQ settings laten berekenen en dan "save filter coefficients to file".
Die file inladen in miniDSP software.... en voila nu opeens werkt het....  :blink: :blink: :blink: :blink:

Heel vreemd, maar het lijkt erop alsof ik vanmiddag eerst per ongeluk een ander EQ filter formaat naar een file gesaved hebt en toen later diezelfde file overschreven hebt met die biquad coefficienten. Alleen nu denk ik dat de overwrite niet goed werkt in REW, waardoor nog steeds die oude foute file formaat actief was.

Nou anyway, het werkt weer  O0
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Shadowfox

Hey hey ik heb wat advies nodig kwa absorberend panelen. Volgens de rew rt60 decay zie ik dat het nodig is vanaf 200hz tot 5k. Zie foto
Op akoestiekwinkel.nl heb je akotherm panelen die ik wel interresant vind en gunstig kwa prijs.

Wat vinden jullie?

HTip

Akotherm is geen paneel maar een vervanging van steen- of glaswolplaten. Doen ze ook veel beter. Echter om laag te absorberen moet je ze combineren met paneel- of lattenabsorbers. Ik heb paneelabsorbers gecombineerd met Rockwool steenwolplaten (kunnen rechtop staan) en lattenabsorbers met Akotherm. Samen een uitstekende oplossing als je de verschillende absorbers tuned op je probleemfrequenties.

Ik heb ze weggewerkt in een projectiewand en doen daardoor onzichtbaar hun werk. Ben wel 30cm van de ruimte kwijt, maar dat geldt niet voor de akoestiek. In mijn topic kun je in de inhoudsopgave de bouw ervan vinden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

minidsp.nl

Quote from: GPO on April 23, 2022, 19:55:07
Trouwens nog iets anders: ik krijg deze manual ook niet meer geopend: https://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew

Heb het in Firefox en Chrome geprobeerd, volgens mij is er iets stuk met die website.  :hmmm:
probeer deze eens:
https://www.minidsp.com/applications/rew/rew-autoeq-step-by-step
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

NielsLu

Vanwege de problemen tussen mijn Arcam AVR390 en mijn LG oled tv, bestaat er grote kans dat ik een receiver van een ander merk van de dealer ga krijgen/kopen ter vervanging. Waarschijnlijk wordt het dan een Marantz SR7015 of Denon AVC-X4700H.

Hoe is Audyssey, met het nieuwe multeq xt32 tov van Dirac? Sinds de app er is voor Audyssey, kun je zoals ik begrijp veel meer zelf afstellen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe is de standaard subwoofer integratie met het vernieuwde Audyssey? Bij Dirac was de subwoofer integratie perfect.

Los van de discussie of ik komend van een Arcam, blij ben met een eventuele overstap naar een D&M apparaat, wil ik me alvast wat verdiepen in het nieuwe Audyssey systeem.

Voor Dirac heb ik een Minidsp UMIK gekocht, kun je die ook gebruiken voor Audyssey?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

De umik kan je niet voor adsy gebruiken.
De app schijnt wel verbetering te zijn .
Voor de sub kan je altijd nog een minidsp inzetten mocht dat nodig zijn.
Die heb ik nog over liggen hier. Hd versie.

Sjaak_Banaan

Voor een nieuwe Marantz zou ook nog naar de nieuwe Audyssey MultEQ-X Room EQ Software (dus niet XT32) kunnen kijken als je meer opties wil hebben. Verder geen ervaring mee, ik vind het te duur en hier voldoet de normale versie + app. Subs heb ik hier ingeregeld met een MiniDSP 2x4HD. Daar zou je de Umik-1 mooi bij kunnen gebruiken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Shadowfox

ik heb een paar akotherm materiaal besteld en ben wat wezen stoeien met de 1e reflectie punten.
Voor een beginnetje gaat het de goede kant op denk ik

bruin is rechterspeaker
groen is linkerspeaker
paars is center

2x links 8mm
2x rechts 8cm
1x achterwand 4mm

biggydeen

Ben begonnen met REW en verschillende metingen gedaan met UMIK-1. Maar ik merk dat het er niet echt veel duidelijker op wordt... Ik begrijp wel waar ik naar zit te kijken maar hoe dit op te lossen tast ik nog even in het duister. Ik zit er over te denken om iemand in te huren. Is er toevallig iemand in omgeving Groningen(NL) die hier een keertje tijd voor heeft? Ik heb alle apparatuur in huis alleen ik heb niet genoeg tijd om alles zelf uit te zoeken. Dan kan ik beter iemand vragen die hier al veel ervaring mee heeft.

Thanks!


morca

Ik heb eens een 2016 en een 2022 meting opgezocht.
Om te vergelijken wat mijn akoestische verbetering nou eigenlijk was.
Ik heb niet echt gemeten,maar  meer neergehangen /neergezet en geluisterd.
Toch deze 2 metingen gevonden.

Vebetering is veel ...
De bovenste schaal is tot 200,de onderste tot 100 hz.


RalphH

Netjes.
Maar wel wat verschillen in grafiek verloop schaal en max/min volume (7+ dB) toch? dit scheelt ook natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik zal de full range er eens bijzoeken.
Daar is het verschil echt veel .

De range is paar db hoger ja.
Maar dan nog steeds erg goed.
De bass klinkt droog en superstrak  :music:

RalphH

Nice.
Ik moet hier ook nog eens nameten met de Arcramp/Dirac tov voorheen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Je zult niet kunnen slepen met je rug, maar toch wel benieuwd hoe t er uit ziet als je alles weghaalt.

Ik kreeg hier weinig tot geen verbetering met meerdere GIK en andere panelen op verschillende locaties.
Kan natuurlijk zijn dat een matras wellicht een ander verhaal is en dat de plekken waar ik ze neerzette, suboptimaal waren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 27, 2022, 21:01:51
Je zult niet kunnen slepen met je rug, maar toch wel benieuwd hoe t er uit ziet als je alles weghaalt.

Ik kreeg hier weinig tot geen verbetering met meerdere GIK en andere panelen op verschillende locaties.
Kan natuurlijk zijn dat een matras wellicht een ander verhaal is en dat de plekken waar ik ze neerzette, suboptimaal waren.
Dat wil ik idd proberen.
Maar ga dat zeker niet zelf doen idd  ;D

Die matras zit een verende massa in.
In een paneel niet
Ik zit te denken of dat er wat mee te maken heeft.

Bij mijn achterraam was een vortex van infrasoon.
Dat is helemaal weg.
Als je daar je hoofd hield klonk het als een vortex om je heen .
Daar kwam veel ellende vandaag bij mij.

norman

Gisteren met EQ me sub afgesteld en klinkt goed.
Nou vroeg ik me af, raden jullie eigenlijk aan ook de speakers met EQ flat te maken?
Vind het zelf volgens mij beter klinken zonder EQ op de speakers.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer