Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

morca

Quote from: Shadowfox on January 15, 2021, 14:44:02
Ik d8 what the hell ik ga die sub maar eens verplaatsen. Het staat nu naast de stoelen en voila een leuk lijntje  ;D
Muzikaal gezien zal jazz bv erg lekker klinken nu.
Maar voor pop en film lijkt het beetje vlak idd.
Geen house Curver.

Erg nette curve btw :thumbs-up:
Goed bezig.
Zo zie je plaatsing  is alles.

Heb je ook nog een waterfall plotje van erna?
Ben wel benieuwd hoe de reflecties in jouw ruimte zijn.

Raphie

Quote from: Shadowfox on January 13, 2021, 13:55:02
Weer een dag verder en de dip is opgelost. Nouja opgelost...tis verbeterd  ::) Aan die null van 50 tot 60 is nu niks aan te doen. Jah een 2e sub of misschien een minidsp zodat ik zelf een housecurv kan maken.
Crossover van de sub op 160 en de speakers op 80.
Hopelijk is de sub nu niet te opzichtig aanwezig maar das kwestie van testen.

Hoe kun je nu in rew zien of alles goed in time aliment staat?
Strak! mooi!
JBL PRX Power!

Shadowfox

Quote from: morca on January 15, 2021, 16:28:05
Muzikaal gezien zal jazz bv erg lekker klinken nu.
Maar voor pop en film lijkt het beetje vlak idd.
Geen house Curver.

Erg nette curve btw :thumbs-up:
Goed bezig.
Zo zie je plaatsing  is alles.

Heb je ook nog een waterfall plotje van erna?
Ben wel benieuwd hoe de reflecties in jouw ruimte zijn.

Het klinkt wel een stuk strakker, vooral bij 30 tot 50hz. Je merkt dat die dip eruit is.
Idd geen curve meer en het klinkt ook een beetje doods. Er is nog steeds werk aan de winkel  :sigh:
Zal een foto van de waterfall erbij doen.

Shadowfox

Quote from: Sjaak_Banaan on January 15, 2021, 15:58:18
Heeft Anthem ook iets van Dynamic EQ of iets om die curve iets te laten oplopen naarmate de frequentie lager wordt?
Bij ons vond ik vlak, zoals hier, 'saai', dan mis je toch de punch bij actiescènes.
Verder ziet het er best mooi uit!  :clapping:

Bedoel je zoiets kwa curve?

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Goed bezig hier 

Quote from: Shadowfox on January 15, 2021, 16:52:32
Het klinkt wel een stuk strakker, vooral bij 30 tot 50hz. Je merkt dat die dip eruit is.
Idd geen curve meer en het klinkt ook een beetje doods. Er is nog steeds werk aan de winkel  :sigh:
Zal een foto van de waterfall erbij doen.
Ook niet slecht hoor :thumbs-up:

Jaap47

Quote from: RalphH on January 13, 2021, 20:05:00
Jos weet vast het juiste verloopje voor je.

Ik ben nog erg nieuwsgierig naar Jos zijn verloofde of andere oplossing ;)

Dirk

Quote from: Jaap47 on January 17, 2021, 11:18:19
Ik ben nog erg nieuwsgierig naar Jos zijn verloofde of andere oplossing ;)
een typo of ben je echt zó nieuwsgierig?  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jossie

Jaap begint de inter-post tijd wat terug te brengen, zal toch om m'n verloofde gaan denk ik [emoji6]

Maar goed,:

* De Rel manual geeft niet aan dat meerdere ingangen tegelijkertijd gebruikt mogen worden, daarvoor ontbreken ook de extra regelaars. Het zal dus ws ook niet de bedoeling zijn.

Dan moet je kiezen:

Sub wederom aansluiten op de mains, lfe routen naar mains en dus aangeven dat je geen sub hebt in speaker setup. Center zal zelf het laag moeten doen. Bekabeling blijven gebruiken zoals je deed.

Of

Sub aansluiten op LFE van de Marantz met geschikt verloop. Je kunt dan nog kiezen om het laag van mains en/of center ook naar de REL te sturen. De REL heeft redelijk wat power maar mogelijk trekt hij dat niet, beetje proberen... de kanalen waarvan je het laag naar de REL stuurt zou ik de reflexpoorten dichtstoppen (Amphion heeft pluggen, heb je die?).

Begin dan met crossover ongeveer 70-80 Hz.

Je hebt dan een verloopje nodig van cinch naar XLR. Op de REL staat de pinning dus dat is geen probleem. Als je dat niet zelf kunt maken kan ik dat voor je doen (of iemans anders) moeilijk is het in dit geval niet.
Omni !

Jaap47



Jaap47

Quote from: jossie on January 17, 2021, 12:41:24
Jaap begint de inter-post tijd wat terug te brengen, zal toch om m'n verloofde gaan denk ik [emoji6]

Maar goed,:

* De Rel manual geeft niet aan dat meerdere ingangen tegelijkertijd gebruikt mogen worden, daarvoor ontbreken ook de extra regelaars. Het zal dus ws ook niet de bedoeling zijn.

Dan moet je kiezen:

Sub wederom aansluiten op de mains, lfe routen naar mains en dus aangeven dat je geen sub hebt in speaker setup. Center zal zelf het laag moeten doen. Bekabeling blijven gebruiken zoals je deed.

Of

Sub aansluiten op LFE van de Marantz met geschikt verloop. Je kunt dan nog kiezen om het laag van mains en/of center ook naar de REL te sturen. De REL heeft redelijk wat power maar mogelijk trekt hij dat niet, beetje proberen... de kanalen waarvan je het laag naar de REL stuurt zou ik de reflexpoorten dichtstoppen (Amphion heeft pluggen, heb je die?).

Begin dan met crossover ongeveer 70-80 Hz.

Je hebt dan een verloopje nodig van cinch naar XLR. Op de REL staat de pinning dus dat is geen probleem. Als je dat niet zelf kunt maken kan ik dat voor je doen (of iemans anders) moeilijk is het in dit geval niet.

Hartelijk bedankt voor je reactie Jos.
Ik Heb de pluggen en ga die toepassen op de speakers, op de onderste opening weet ik.Bedoel je je LFE de subwoofer uitgang?
Wat bedoel je met: " lfe routen naar mains en dus aangeven dat je geen sub hebt in speaker setup"
En moet ik small of large selecteren bij main speakers? Ik heb gelezen dat je bij gebruik van een sub "small" moet selecteren?
Wat betekent pinning?
Hoe moet ik me dat verloopje voorstellen? moet er een (cinch) stekker aan de kant van de drie draadjes? Of wat voor stekker? Noem je dat RCA?
Weer veel vragen, excuses voor mijn beperkte kennis van HT  :confused:

jossie

Jaap, basisbeginselen ht versterker ga ik niet echt uitleggen verder hoor... je kunt daar veel over lezen, lijkt me handiger.

Met de kabel wil ik je helpen aangezien dat geen standaard verkrijgbaar model is.

Wat mij betreft heb ik aangegeven waartussen je kunt kiezen. Dat is niet te combineren.

Persoonlijk zou ik voor de optie aansluiten op subwoofer uitgang receiver gaan. Dan heb je dus een kabel nodig van cinch naar xlr. Pinning betekent in dit verband hoe de aansluitingen in de xlr gemaakt worden: welke ader aan welke pin. Dat is nl bij deze REL afwijkend omdat REL de xlr 'misbruikt' voor dit doel.

Maar... niet moeilijk, het staat naast de connector op de REL:

Afscherming aan pin 3
Signaal Op pin 1 en 2

Aangezien je geen links en rechts hebt kun je pin 1 en 2 verbinden, mogelijk heb je dan 6 dB meer signaal (ligt een beetje aan het ingangscircuit). Kan handig zijn.

Je gebruikt dan dus de bovenste XLR connector, 'low level' .
Omni !

Jaap47

Hartelijk bedankt! Ik denk dat ik met je informatie wel ver genoeg kom. Alleen zal ik moeten wachten tot de winkels weer open zijn voordat ik een geschikte cinch of RCA stekker kan kopen.
Ik ga in ieder geval bezig met de instellingen voor de speakers op de Marantz!
Heel erg bedankt en ik laat weten wat het resultaat is zodra ik de kabel voor elkaar heb!

RalphH

Zou gewoon online bij bax shop kijken. Als je bij de gemiddelde mediamarkt je verhaal over cinch naar neutrik afsteekt, hebben ze geen idee waar je t over hebt denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: Jaap47 on January 18, 2021, 07:49:18
Hartelijk bedankt! Ik denk dat ik met je informatie wel ver genoeg kom. Alleen zal ik moeten wachten tot de winkels weer open zijn voordat ik een geschikte cinch of RCA stekker kan kopen.
Ik ga in ieder geval bezig met de instellingen voor de speakers op de Marantz!
Heel erg bedankt en ik laat weten wat het resultaat is zodra ik de kabel voor elkaar heb!
Het is niet de bedoeling je bestaande XLR kabel te verbouwen Jaap, die moet je gewoon bewaren.

Hoe lang moet de kabel zijn? Handiger is een cinch kabel ombouwen door aan een kant een XLR te solderen. De pinning klopt toch niet als je iets koopt.
Omni !

Jaap47

Een kabel zelf ombouwen ga ik denk ik maar niet doen. Als jij me daarbij zou kunnen helpen (tegen vergoeding uiteraard) dan zou ik daar erg mee geholpen zijn.
Als de kabel ongeveer 1.5 meter zou zijn zou het prachtig zijn!
De cross-over moet op 70-80 staan........ moet ik dat binnen de Marantz regelen? Of hoe anders?
Voor mij is dit alles nieuw, ik had een Vincent SV238.
Ik ben nog tegels (op maat) aan het regelen van graniet voor onder de Amphions en dan hoop ik met de juiste afstellingen dat het goed klinkt ;)

toetertje

Ik kom er maar niet uit. Waarom beginnen mijn metingen zo raar, en waarom loopt de curve zo ver door?
Heb een meting gedaan op de luisterplek. De meting begint bij 15 hz tot 90 hz. smoothing 1/6.
Filter staat op 90hz lowpass, en daarna rustig aan cutten op 46 hz.
Microfoon is een umik, en sub hypex psc2.400.

morca

Quote from: toetertje on January 18, 2021, 11:27:58
Ik kom er maar niet uit. Waarom beginnen mijn metingen zo raar, en waarom loopt de curve zo ver door?
Heb een meting gedaan op de luisterplek. De meting begint bij 15 hz tot 90 hz. smoothing 1/6.
Filter staat op 90hz lowpass, en daarna rustig aan cutten op 46 hz.
Microfoon is een umik, en sub hypex psc2.400.
Je bedoeld waarom hij zo oploopt naar 15 hz?

toetertje

Ja, inderdaad. Heb een nieuwe meting gedaan, en dan vanaf 10Hz.
Dan zit er een piek bij 15Hz van 115 dB, dat kan toch nooit kloppen?
Maar als ik dan die piek wat cut, dan zie je het wel terug in de meting.  :crazy:

Shadowfox

Quote from: toetertje on January 18, 2021, 12:37:04
Ja, inderdaad. Heb een nieuwe meting gedaan, en dan vanaf 10Hz.
Dan zit er een piek bij 15Hz van 115 dB, dat kan toch nooit kloppen?
Maar als ik dan die piek wat cut, dan zie je het wel terug in de meting.  :crazy:

Ik vermoed dat het je cornergain is. Als je em meer uit de hoek zet dat de lijn ook minder oploopt


toetertje

Nee, helaas hij staat vrij. links 3 meter van de hoek, en rechts 1.5 mtr. 10 inch gesloten in 22 liter.
Dus, theoretisch zou die dit helemaal niet kunnen.
Word er wel moedeloos van. Doe ik 3 metingen zonder iets te veranderen, krijg ik 3 verschillende curves.  :crazy: :devil:

toetertje

Dit zijn 4 metingen vlak na elkaar, zonder ook maar iets te veranderen.  :embarassed:


morca

Daar gaat wat fout.
Misschien even rew opnieuw instaleren,en nieuwste versie pakken.
En de calibratie file opnieuw laden vd mic.

Ik had ook vorig jaar zoiets
Na nieuwe instal was het over