Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RalphH

Quote from: Dutchmuscle on June  7, 2019, 20:58:21


Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de audsy app?




App is toppie wat mij betreft.

Zat toevallig wat op avsforum tr grasduinen en kwam deze tegen:
https://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/3006886-announcing-ratbuddyssey-tool-tweaking-audyssey-multeq-app-files.html%3famp=1

Nog niet getest, maar hiermee moet je, buiten de GUI van de app om, nauwkeuriger de config files aan kunnen passen. Klinkt als leuk. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Had zelf al eens gekeken of ik chocola kon maken van de .ads bestanden die je kunt exporteren, maar was niet bepaald overzichtelijk. Deze gast (gok ik) heeft r wel flink tijd in gestoken :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Geeft de audsy app bij jullie onder de 20hz ook een boest tegenover via de denon te meten of marantz?

Heb mijn minidsp eens op de sub gezet maar moet het volume flink opschroeven van de sub daarna wel een 9db

Moet je na de dsp op de sub te hebben gezet weer een nieuwe audsy meting doen of geeft de ouwe zonder dsp hetzelfde resultaat?

Ralf67

Als je iets veranderd, dus DSP op je subwoofer via MiniDSP, dan opnieuw meten met de Audessey
app.

Je hebt e.a ander veranderd.

minidsp.nl

Quote from: Dutchmuscle on June 19, 2019, 22:22:03
Heb mijn minidsp eens op de sub gezet maar moet het volume flink opschroeven van de sub daarna wel een 9db
de 2x4 geeft standaard idd een verzwakking. dat komt omdat de ingangsgevoeligheid standaard op 2V staat, en de uitgang max 0.9V is. Je kan dit zelf aanpassen zodat de ingangsgevoeligheid op 0.9 komt, je moet dan alleen wel controleren dat je ingangssignaal niet daarboven komt (met de meters in de plugin is dit te zien)   zie ook blz 38 van de handleiding 
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dutchmuscle

Quote from: minidsp.nl on June 19, 2019, 22:29:26
de 2x4 geeft standaard idd een verzwakking. dat komt omdat de ingangsgevoeligheid standaard op 2V staat, en de uitgang max 0.9V is. Je kan dit zelf aanpassen zodat de ingangsgevoeligheid op 0.9 komt, je moet dan alleen wel controleren dat je ingangssignaal niet daarboven komt (met de meters in de plugin is dit te zien)   zie ook blz 38 van de handleiding

Oke dus even kastje openschroeven en de 2 jumpers omzetten.
Waar kan ik controleren of de dsp niet over de 0.9 volt komt?

minidsp.nl

aansluiten op je pc/mac , plugin starten en een test track spelen en zien hoe hoog de input meters komen
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dutchmuscle

Quote from: minidsp.nl on June 19, 2019, 22:29:26
de 2x4 geeft standaard idd een verzwakking. dat komt omdat de ingangsgevoeligheid standaard op 2V staat, en de uitgang max 0.9V is. Je kan dit zelf aanpassen zodat de ingangsgevoeligheid op 0.9 komt, je moet dan alleen wel controleren dat je ingangssignaal niet daarboven komt (met de meters in de plugin is dit te zien)   zie ook blz 38 van de handleiding

De jumpers heb ik omgezet nu dat scheelt wel even de power is terug.
Als ik op 2 volt tot 75 db deed afstellen moest er 9db bij op de sub nu met 0.9 volt op 82 db en op de sub maar 6 db erbij.

Moet even wachten met de audsy meting teveel lawaai nog hier.

Dutchmuscle

Ik heb nu een audsy meting gedaan met dsp.
Audsy zet mijn sub dan op 24.3feet verder kan niet normaal zet hij hem rond 13.9 feet en zet ik hem dan op 17.9feet.
De meting een rew ziet er leuk uit dus effu een serie opgezet op netflix maar het klinkt niet zo beetje schraal.
Nu denk ik dat dat komt door de afstand van audsy maar ik heb de cut off in de dsp op 80hz moet ik die niet op 120hz of 250hz zetten?
De dsp is dan zeg maar de crossover knop op de sub de denon zet ik op 80hz en lfe natuurlijk op 120hz.
Klopt dit?
Als dat zo is moet ik morgen opnieuw meten en zal audsy de afstand wel goed zetten dan zal het beter klinken.

GPO

Quote from: Dutchmuscle on June 20, 2019, 22:20:56
Ik heb nu een audsy meting gedaan met dsp.
Audsy zet mijn sub dan op 24.3feet verder kan niet normaal zet hij hem rond 13.9 feet en zet ik hem dan op 17.9feet.
De meting een rew ziet er leuk uit dus effu een serie opgezet op netflix maar het klinkt niet zo beetje schraal.
Nu denk ik dat dat komt door de afstand van audsy maar ik heb de cut off in de dsp op 80hz moet ik die niet op 120hz of 250hz zetten?
De dsp is dan zeg maar de crossover knop op de sub de denon zet ik op 80hz en lfe natuurlijk op 120hz.
Klopt dit?
Als dat zo is moet ik morgen opnieuw meten en zal audsy de afstand wel goed zetten dan zal het beter klinken.

even een paar stappen terug, wellicht heb ik het niet goed begrepen:

1) je hebt een miniDSP en een receiver met ADSY
2) de miniDSP zit tussen je receiver en je sub
3) je doet een ADSY meting via je receiver

Klopt bovenstaande?

vragen:
- Dus je doet niets met REW metingen/software?
- Wat doet de miniDSP in je keten, heb je daar filters ingesteld? Zo ja, staan die wel goed?

Verder is het bekend van ADSY (en roomcorrection in het algemeen) dat als alles strak afgesteld staat, het dan beetje saai en kaal klinkt. Dat verbaasd me niets. Meestal kiezen mensen ervoor om de sub harder te zetten of bv een housecurve in te stellen in de miniDSP (zie google).
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 20, 2019, 23:43:48
even een paar stappen terug, wellicht heb ik het niet goed begrepen:

1) je hebt een miniDSP en een receiver met ADSY
2) de miniDSP zit tussen je receiver en je sub
3) je doet een ADSY meting via je receiver

Klopt bovenstaande?

vragen:
- Dus je doet niets met REW metingen/software?
- Wat doet de miniDSP in je keten, heb je daar filters ingesteld? Zo ja, staan die wel goed?

Verder is het bekend van ADSY (en roomcorrection in het algemeen) dat als alles strak afgesteld staat, het dan beetje saai en kaal klinkt. Dat verbaasd me niets. Meestal kiezen mensen ervoor om de sub harder te zetten of bv een housecurve in te stellen in de miniDSP (zie google).

Ja alles klopt wat je vraagt meet met de audsy app.
Heb een filters gemaakt met rew die in dsp gezet en de cut off op 80 hz maar die moet ik naar 250hz zetten in de dsp.

Net nieuwe speaker kabels besteld en hun zeiden ook de cut off in dsp op 120 of 250 zetten dan opnieuw meten met audsy.


GPO

Quote from: Dutchmuscle on June 21, 2019, 16:46:27
Ja alles klopt wat je vraagt meet met de audsy app.
Heb een filters gemaakt met rew die in dsp gezet en de cut off op 80 hz maar die moet ik naar 250hz zetten in de dsp.

Net nieuwe speaker kabels besteld en hun zeiden ook de cut off in dsp op 120 of 250 zetten dan opnieuw meten met audsy.

Voor de duidelijkheifd:
- In jouw geval moet er dan geen cutoff/crossover in je miniDSP ingesteld worden.

Het subwoofer signaal wat uit je receiver naar je subwoofer gaat is namelijk al gefiltered door de crossover en/of LFE instelling in je receiver. Tenminste: ik neem aan dat je de subwoofer pre-out gebruikt als signaal naar je subwoofer?

Als je dan ook nog een crossover in je miniDSP instelt, dan heb je 2 crossovers die elkaar zeker gaan beinvloeden.

Verder bedoelde ik met filters of je in de miniDSP al iets met het signaal doet (bv pieken en/of dalen afvlakken), of wordt het subwoofer signaal zoals dat uit je receiver komt gewoon onaangepast naar je subwoofer gestuurd?

En over REW:
- normaal doen mensen een 'sweep' bv van 10 - 200 Hz via REW (en dan een kabel geconnect aan de receiver) om te zien hoe de subwoofer meet en hoe de invloed van ADSY en/of filters in de miniDSP is. Ik zie dat niet bij jou in je posts staan, dus hoe meet je nou dan?

Ik heb het vermoeden dat je wel filters instelt in miniDSP, maar eigenlijk niet weet/meet wat de werkelijke invloed is... ;)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 21, 2019, 17:11:21
Voor de duidelijkheifd:
- In jouw geval moet er dan geen cutoff/crossover in je miniDSP ingesteld worden.

Het subwoofer signaal wat uit je receiver naar je subwoofer gaat is namelijk al gefiltered door de crossover en/of LFE instelling in je receiver. Tenminste: ik neem aan dat je de subwoofer pre-out gebruikt als signaal naar je subwoofer?

Als je dan ook nog een crossover in je miniDSP instelt, dan heb je 2 crossovers die elkaar zeker gaan beinvloeden.

Verder bedoelde ik met filters of je in de miniDSP al iets met het signaal doet (bv pieken en/of dalen afvlakken), of wordt het subwoofer signaal zoals dat uit je receiver komt gewoon onaangepast naar je subwoofer gestuurd?

En over REW:
- normaal doen mensen een 'sweep' bv van 10 - 200 Hz via REW (en dan een kabel geconnect aan de receiver) om te zien hoe de subwoofer meet en hoe de invloed van ADSY en/of filters in de miniDSP is. Ik zie dat niet bij jou in je posts staan, dus hoe meet je nou dan?

Ik heb het vermoeden dat je wel filters instelt in miniDSP, maar eigenlijk niet weet/meet wat de werkelijke invloed is... ;)

Dat 1e wat je zegt is het die cuttof moet gewoon niet inzitten dan is alles opgelost.

Hier een meting van de sub alleen en met de dsp ertussen.....

Dutchmuscle

Heb nu de crossover in de dsp eruit gelaten dus op bypass nu staat alles goed hier een nieuwe meting van de sub alleen en met dsp......

GPO

Quote from: Dutchmuscle on June 21, 2019, 20:31:33
Heb nu de crossover in de dsp eruit gelaten dus op bypass nu staat alles goed hier een nieuwe meting van de sub alleen en met dsp......

Is dit dan ook zonder ADSY? Je sub loopt wel heel diep door en als ik het zo zie.... Het lijkt erop dat het geheel heel erg 'zwaar' klinkt. Dus teveel sublaag en te weinig punch.

Wat voor subwoofer heb je en heb je ook een meting in combinatie met de hoofd luidsprekers?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 21, 2019, 22:05:29
Is dit dan ook zonder ADSY? Je sub loopt wel heel diep door en als ik het zo zie.... Het lijkt erop dat het geheel heel erg 'zwaar' klinkt. Dus teveel sublaag en te weinig punch.

Wat voor subwoofer heb je en heb je ook een meting in combinatie met de hoofd luidsprekers?

Die boost onder de 20hz geeft de audsy app via de receiver doet hij dat niet loopt hij mooi recht.
Ik heb een b&w db3d

hier een meting met fronts met en zonder dsp......

GPO

Quote from: Dutchmuscle on June 21, 2019, 22:50:25
Die boost onder de 20hz geeft de audsy app via de receiver doet hij dat niet loopt hij mooi recht.
Ik heb een b&w db3d

hier een meting met fronts met en zonder dsp......
Kun je in die ADSY app ook de filters zien die ingesteld zijn? Komt daar de boost vandaan? Of heb je dynamic EQ aanstaan?

Ondanks dat vraag ik me af of we niet tegen een meetfout aankijken. 10 hz dat halen weinig subs (ook niet je B&W), of je moet een 18 inch gepoort monster hebben... [emoji41]

Wat me verder opvalt is de relatieve dip in de 70-90 hz regio. Dat draagt bij aan weinig punch in je klankbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

De specs zeggen 10hz -3dB, vind t wel enthousiast ook, maar wellicht klopt t.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 22, 2019, 12:37:58
Kun je in die ADSY app ook de filters zien die ingesteld zijn? Komt daar de boost vandaan? Of heb je dynamic EQ aanstaan?

Ondanks dat vraag ik me af of we niet tegen een meetfout aankijken. 10 hz dat halen weinig subs (ook niet je B&W), of je moet een 18 inch gepoort monster hebben... [emoji41]

Wat me verder opvalt is de relatieve dip in de 70-90 hz regio. Dat draagt bij aan weinig punch in je klankbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Die sub is een kleine powerhouse de meting die je ziet klopt.
Had eerst ook een cross op de dsp en de receiver zonder dat ik het door had nu staat alles goed.

Straks even de sub naar de andere kant van de kamer zetten, daar heb ik nog een plek waar ik net even een filter op de meting heb gegooid van sub alleen.
Ziet er beter uit dat hele 70hz tot 100hz is dan goed wel iets raars rond 40 maar dat lost audsy misschien wel op.

Dutchmuscle

Hier een meting van de sub aan de andere kant van de kamer met dsp kijken wat audsy hier nog mee doet......

GPO

Quote from: Dutchmuscle on June 22, 2019, 16:09:47
Hier een meting van de sub aan de andere kant van de kamer met dsp kijken wat audsy hier nog mee doet......

Is dat niet de "predicted" curve ipv de werkelijk gemeten curve? Tenminste dat lijk ik uit de legenda van de grafiek op te maken.

Ik vind het bizar dat een 2 x 8" zo diep doorloopt.. dat heb ik nog nooit gezien....  :o Wat doet ie eigenlijk onder de 10 Hz?  :popcorn:

Heb je dynamic EQ aan of niet op je receiver?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Zit er ook roomEQ op je subwoofer? Dat lijkt er wel op, maar doet die nog wat?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ralf67


Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 22, 2019, 17:05:38
Zit er ook roomEQ op je subwoofer? Dat lijkt er wel op, maar doet die nog wat?

Ja die zit erop.
zal eens kijken of ik het sub laag in de min zet of de boost weg gaat.
Ik kan 5 freq aanpassen van -10 naar +10  20hz 28hz 40hz 56hz 80hz.


Er zitten  standen op flat, music, movie, custom en daar staat alles op 0.
Ik gebruik meestal movie of flat.....het verschil een kleine boost 3db ongeveer maar zelfde curve.