Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.


Dutchmuscle



RalphH

Zorg dat bij speaker output "both" staat. Meen dat dit in t veld zit waar je de meting doet en anders onder de algemene settings waar je ook je geluidskaart en mic instelt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Quote from: RalphH on December 14, 2018, 06:19:51
Zorg dat bij speaker output "both" staat. Meen dat dit in t veld zit waar je de meting doet en anders onder de algemene settings waar je ook je geluidskaart en mic instelt.
Het zit in het menu als je op measure klikt, die pop-up die je dan krijgt waar je de sweep kan starten.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

minidsp.nl

de grafiek van de fase loopt van +180° tot -180°, komt die bij een van die uitersten, dan "klapt" die om naar de andere kant. Net als een klok die als die bij 12 uur is, weer bij 0 begint.
Je moet corrigeren in REW voor de afstand van de microfoon en de speaker, door die afstand wordt er (oplopend voor de hogere frequentie) steeds meer fase "toegevoegd", met de juiste correctie zie je een grafiek die (meestal) rondom de 0° zal blijven daar waar de response vlak is.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dutchmuscle

Kan nu met de sub en mains meten de rest lukt nog niet....

kan er maar 2 selecteren meer niet hij gaat wel tot audio uitvoer 2 8
Marantz staat wel op multi ch


RalphH

heb je asio geselecteerd en asio4all geinstaleerd? Volges mij is dat nog wel nodig nl..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Ik wil ook weten wat alles samen doet natuurlijk.
Ik heb wat leuke youtube kanalen gevonden met veel info over audsy en rew eq enzo mag dat hier gepost worden of niet?

RalphH

Quote from: Dutchmuscle on December 14, 2018, 20:06:20
Ik wil ook weten wat alles samen doet natuurlijk.

Dat voegt naar mijn idee niet veel (niks eigenlijk) toe. En rew heeft deze functionaliteit ook niet voor zover ik weet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

M'n zoontje is weer thuis, dus ik heb weer een beetje ruimte om met de audio bezig te zijn. Hoe zat het ook alweer met REW en het meten van de akoestiek. Moet de microfoon naar boven gericht worden, op 45 graden of gewoon recht vooruit naar de speakers toe?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Dutchmuscle

90 graden omhoog dat is voor de ruimte te meten en voor speakers horizontaal.

skyfox

Thx! Ga ik even een goede meting uitvoeren om te kijken hoe het gesteld is met de akoestiek hier. Ik voorspel: een galmbak  :hehe: Maar wel goed om eens te kijken waar ik zou kunnen starten met corrigeren.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Okee, hier een eerste meting met SPL, RT en Waterfall. Ik heb gemeten op 75dB met de standaard instellingen zoals beschreven op de REW site. Mic is de Umik, laptop verbonden met de receiver via een stereo kabeltje. Audessey staat aan. Microfoon staat op de luisterplek.

Als deze meting een beetje correct lijkt dan wil ik gaan bepalen wat ik nodig heb voor een strakker geluid en minder galm. Het is in de huiskamer, dus ik overweeg plafondplaten of een absorber/diffuser plafondtegels. Daarna wordt het zoeken naar oppervlaktes om te behandelen, zonder dat de huiskamer een drukke kakafonie wordt van verschillende oppervlaktes.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

activ


skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Dutchmuscle

Wat je moet aanpassen is moeilijk te zeggen zo heb je een houten vloer of tegels ?
Gordijnen of niet veel glas of alleen kale muren ?
Heb je een vloerkleed op de vloer ?


skyfox

Klopt, weinig demping idd. Lederen bank, dunnig vloerkleed, twee stoffen stoelen en een stoel van fluweelstof. Veel harde materialen verder. Laminaat op de vloer. Veel beton en veel glas. Dunne gordijnen en plissés voor de ramen.

Zal morgen bij daglicht even een panorama maken, geeft een wat beter beeld van hoe en wat ook.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9


Staaled

Quote from: skyfox on December 15, 2018, 13:40:12
Okee, hier een eerste meting met SPL, RT en Waterfall. Ik heb gemeten op 75dB met de standaard instellingen zoals beschreven op de REW site. Mic is de Umik, laptop verbonden met de receiver via een stereo kabeltje. Audessey staat aan. Microfoon staat op de luisterplek.

Als deze meting een beetje correct lijkt dan wil ik gaan bepalen wat ik nodig heb voor een strakker geluid en minder galm. Het is in de huiskamer, dus ik overweeg plafondplaten of een absorber/diffuser plafondtegels. Daarna wordt het zoeken naar oppervlaktes om te behandelen, zonder dat de huiskamer een drukke kakafonie wordt van verschillende oppervlaktes.
Geen diffusers.
Dempen en over een niet al te klein oppervlak.
Je mid en midhoog is veel te prominent.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)