Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.


RalphH

Zou wellicht kunnen door over de hele lijn te vlakken en in het gemisgebied wat te boosten (mits dat nu diploos is).

Ik begin me echter af te vragen of het in een meting wel alszodanig naar boven komt.
Kijk, een meting is natuurlijk een oplopende frequentie-sweep, in een muziekske gebeurt er constant vanalles in elk frequentiegebied en heeft dat "alles" door reflecties wellicht een andere uitwerking op het geluid in de ruimte dan een rechte sweep...Just guessing here..
Maar zal de boel nog eens door REW halen sowieso.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Vergeet die meting even.
Ik heb hier ook een dip maar hoor het niet.
Waarom ...zeg het maar.

Ga eens op gehoor zoeken waar je wat mist en kijk of je niet teveel dempt in dat gebied.
Dat was bij mij het geval.
Opgelost door op het oor bij te regelen.

Niet naar smaak zoals me vaak verweten word.
Maar met een stukje contrabass .
Dat is daar perfect voor omdat je elke toonhoogte gelijk regelt op die manier.

chansig

Quote from: morca on March 29, 2018, 20:10:22
Vergeet die meting even.
Ik heb hier ook een dip maar hoor het niet.
Waarom ...zeg het maar.


Iets wat er niet is, is makkelijk te handelen/vergeten/valt niet op, dan iets wat er teveel is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

De oren zijn minder gevoelig voor dips dan voor bulten. En als de dip ook nog tamelijk smalbandig is.. Geen zorgen over maken. Bultjes zijn veel hoorbaarder.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GOOS88

Heb bij mij een piek op +-42hz van 6db. Vlak ik die volledig af dan mis ik een beetje impact / energie. Met de gepoorte r115's stoorde die piek. Maar met de dayton niet. Wat ik hiervan vooral geleerd heb is niet teveel focussen op een strakke rechte meting, en de kwaliteit van de sub speelt een grote rol uiteraard.

De upgrade naar de gesloten dayton heeft bij mij veel verbeterd op het gebied van slam/kickbass


Mijn punt:

Een bult (niet smalbandig) hoeft niet altijd te storen.

(ruimte is wel zwaar aangepakt mbt bass traps etc..)
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

DofN

Ik schreef bewust "hoorbaar", niet storend of onwenselijk :) En 6dB valt voor de meeste mensen ook nog prima te pruimen. Je moet wel scherpe oren hebben wil je dat horen en er last van hebben. Bovendien is dat ook in lang niet alle nummers te horen; dat frequentiegebied moet maar net aanslaan in een nummer. Ik vind alles OK tot rond de 5dB. Maar zou het ook weleens superstrak willen afregelen.

Puristen willen niet meer dan 2-3dB. Maar ik meet nog weleens bulten van 15-20dB met gewone vloerstaanders bij mensen thuis. Dat vinden die eigenaren dan nog helemaal goed en juist lekker klinken; als ze bij mij luisteren vinden ze het te clean en opgeruimd (en ik heb 4 subwoofers :)).

Gaaf dat je basstraps hebt. Dus geen DSP en wel een 20 tot 20.000Hz systeem? Ik zou dat weleens willen horen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GOOS88

Quote from: doorofnight on March 29, 2018, 23:32:24
Ik schreef bewust "hoorbaar", niet storend of onwenselijk :) En 6dB valt voor de meeste mensen ook nog prima te pruimen. Je moet wel scherpe oren hebben wil je dat horen en er last van hebben. Bovendien is dat ook in lang niet alle nummers te horen; dat frequentiegebied moet maar net aanslaan in een nummer. Ik vind alles OK tot rond de 5dB. Maar zou het ook weleens superstrak willen afregelen.

Puristen willen niet meer dan 2-3dB. Maar ik meet nog weleens bulten van 15-20dB met gewone vloerstaanders bij mensen thuis. Dat vinden die eigenaren dan nog helemaal goed en juist lekker klinken; als ze bij mij luisteren vinden ze het te clean en opgeruimd (en ik heb 4 subwoofers :)).

Gaaf dat je basstraps hebt. Dus geen DSP en wel een 20 tot 20.000Hz systeem? Ik zou dat weleens willen horen.

Begreep het "hoorbaar" punt, ook niet als aanval bedoeld :)

DSP:
Enkel een LT filter voor de sub + een shelf: -3dB close range meting @ 18hz. In room tot+-15hz. +-8dB oplopend van 80hz tot 20hz(housecurve).

Extreem mooie metingen behaald met bijvoorbeeld adsy xt32, volledig vlak/recht. Toch gaat mijn voorkeur naar audessey/dsp over de gehele range uitgeschakeld. Kan het karakter van mijn rf7's icm mijn ruimte erg waarderen, Audessey heeft hier duidelijk een negatief invloed op, evenals verdere dsp op het volledige bereik. (kwestie van smaak).

Wat de puristen betreft: heb ik geen boodschap aan. Ik ben purist mbt mijn eigen smaak (& (diy) apparatuur)  , dat is het enigste wat belangrijk is. Dat mensen het bij bij jou te clean vinden klinken is jammer, maar lekker belangrijk, als het maar naar jouw wens is, geen paar oren zijn hetzelfde.  (hifi zelfgeprezen goden wie zeggen dat je set "kapot"  is negeren ;) ).

Mijn zolder (hans :D) is voorzien van 2 basstraps in de hoeken, 1 mega basstrap in de nok & en 6 panelen.
Compacte ruimte van 5.5m x 4.5m.









* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GPO

Quote from: GOOS88 on March 30, 2018, 01:05:53
Begreep het "hoorbaar" punt, ook niet als aanval bedoeld :)

DSP:
Enkel een LT filter voor de sub + een shelf: -3dB close range meting @ 18hz. In room tot+-15hz. +-8dB oplopend van 80hz tot 20hz(housecurve).

Extreem mooie metingen behaald met bijvoorbeeld adsy xt32, volledig vlak/recht. Toch gaat mijn voorkeur naar audessey/dsp over de gehele range uitgeschakeld. Kan het karakter van mijn rf7's icm mijn ruimte erg waarderen, Audessey heeft hier duidelijk een negatief invloed op, evenals verdere dsp op het volledige bereik. (kwestie van smaak).

Wat de puristen betreft: heb ik geen boodschap aan. Ik ben purist mbt mijn eigen smaak (& (diy) apparatuur)  , dat is het enigste wat belangrijk is. Dat mensen het bij bij jou te clean vinden klinken is jammer, maar lekker belangrijk, als het maar naar jouw wens is, geen paar oren zijn hetzelfde.  (hifi zelfgeprezen goden wie zeggen dat je set "kapot"  is negeren ;) ).

Mijn zolder (hans :D) is voorzien van 2 basstraps in de hoeken, 1 mega basstrap in de nok & en 6 panelen.
Compacte ruimte van 5.5m x 4.5m.
Maar je hebt dus wel een housecurve ingesteld? Heb ik ook hoor. Ik kan niet wennen aan vlak lopende frequenties. Het klinkt gewoon niet lekker. Zeker niet met al die oude metal albums die ik heb liggen hier... [emoji23]

Nadat ik een housecurve instelde in de miniDSP vond ik dat veel beter klinken voor zowel muziek als film.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GOOS88

Quote from: GPO on March 30, 2018, 07:52:33
Maar je hebt dus wel een housecurve ingesteld? Heb ik ook hoor. Ik kan niet wennen aan vlak lopende frequenties. Het klinkt gewoon niet lekker. Zeker niet met al die oude metal albums die ik heb liggen hier... [emoji23]

Nadat ik een housecurve instelde in de miniDSP vond ik dat veel beter klinken voor zowel muziek als film.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Heb enkel een housecurve voor de sub.

Ik Luister meestal op laag / gemiddeld volume, dan is een oplopende curve in het laag een must, anders mis ik impact & druk in het laag, vooral met film.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GPO

Quote from: GOOS88 on March 30, 2018, 09:12:29
Heb enkel een housecurve voor de sub.

Ik Luister meestal op laag / gemiddeld volume, dan is een oplopende curve in het laag een must, anders mis ik impact & druk in het laag, vooral met film.

Zekers. Wat voor crossover gebruik je op de RF-7?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GOOS88

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Quote from: chansig on March 29, 2018, 20:46:49
Iets wat er niet is, is makkelijk te handelen/vergeten/valt niet op, dan iets wat er teveel is.

Gr. Hans
Opmerking van hans lol.

Hans ik ben al lang zat met audio bezig om te horen wat er mis is.
Daarbij is de contrabass perfect om de balans op te zoeken op het gehoor.
Heeft niks met smaak of wel of niet gewent zijn aan het gemis.
Want dat gemis is er niet.

Ik heb je al vaker uitgenodigd om naar me gemis te komen luisteren en een praatje te maken als forumvrienden.
Maar je praat liever hier.
Ook een gemis  ;D ;)

morca

Quote from: GOOS88 on March 29, 2018, 22:55:58
Heb bij mij een piek op +-42hz van 6db. Vlak ik die volledig af dan mis ik een beetje impact / energie. Met de gepoorte r115's stoorde die piek. Maar met de dayton niet. Wat ik hiervan vooral geleerd heb is niet teveel focussen op een strakke rechte meting, en de kwaliteit van de sub speelt een grote rol uiteraard.

De upgrade naar de gesloten dayton heeft bij mij veel verbeterd op het gebied van slam/kickbass


Mijn punt:

Een bult (niet smalbandig) hoeft niet altijd te storen.

(ruimte is wel zwaar aangepakt mbt bass traps etc..)
Klopt goos jij bent er goed mee bezig.
Dan demp je de impact weg.
Ik ken het probleem.
Vlak meten is door akoestische invloeden vd ruimte niet altijd goed :thumbs-up: :worship:

GPO

Quote from: RalphH on March 28, 2018, 16:10:33
Dat exact, geen slam
Ralph,

Wat gebeurd er eigenlijk als je crossover op bv 80 hz zet. Krijg je dan niet meer punch/slam?

Heb dit weekend weer eens met een 80 hz filter naar muziek geluisterd. Dan heb ik hier ook meer punch in de muziek. Toch ook wel lekker met metal hoor. [emoji41][emoji41]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

chansig

Quote from: morca on March 30, 2018, 19:35:03
Opmerking van hans lol.

Hans ik ben al lang zat met audio bezig om te horen wat er mis is.
Daarbij is de contrabass perfect om de balans op te zoeken op het gehoor.
Heeft niks met smaak of wel of niet gewent zijn aan het gemis.
Want dat gemis is er niet.

Ik heb je al vaker uitgenodigd om naar me gemis te komen luisteren en een praatje te maken als forumvrienden.
Maar je praat liever hier.
Ook een gemis  ;D ;)

Volgens mij lees/interpreteer je mijn opmerking (als reactie op de jou vraag waarom je een dip niet hoor) totaal verkeerd.

En de rest ? Laat maar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: GOOS88 on March 30, 2018, 01:05:53
Begreep het "hoorbaar" punt, ook niet als aanval bedoeld :)



Gelukkig, ik dacht.. toch even de nuance aangeven. Is soms slecht in te schatten hier hoe mensen er vandoor gaan met tekst.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: morca on March 30, 2018, 19:35:03
Opmerking van hans lol.

Hans ik ben al lang zat met audio bezig om te horen wat er mis is.
Daarbij is de contrabass perfect om de balans op te zoeken op het gehoor.
Heeft niks met smaak of wel of niet gewent zijn aan het gemis.
Want dat gemis is er niet.

Ik heb je al vaker uitgenodigd om naar me gemis te komen luisteren en een praatje te maken als forumvrienden.
Maar je praat liever hier.
Ook een gemis  ;D ;)

Dat bedoelde Hans niet. Hans bedoelde, denk ik bijna zeker te weten, wat ik onder zijn reactie schreef, bijna als dubbelpost.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Flavio

Kan ik voor mijn Onkyo TX-NR809 elke Audyssey microfoon gebruiken (het torentje) of zijn deze merk en/of type specifiek?
De microfoon was door de vorige eigenaar kwijt geraakt.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

RalphH

Voor zover ik heb begrepen, heeft elke avr z'n eigen mic —> cal. settings zijn in de avr geschoten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: GPO on April  2, 2018, 19:22:17
Ralph,

Wat gebeurd er eigenlijk als je crossover op bv 80 hz zet. Krijg je dan niet meer punch/slam?

Heb dit weekend weer eens met een 80 hz filter naar muziek geluisterd. Dan heb ik hier ook meer punch in de muziek. Toch ook wel lekker met metal hoor. [emoji41][emoji41]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Yep, heb ik. Kan m voor de gein nog wel eens wat hoger zetten, kijken wat t doet. Deze week aan weinig toegekomen, was tijd voor wat dingetjes in de tuin. Zonnetje komt er aan :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: chansig on April  2, 2018, 19:28:28
Volgens mij lees/interpreteer je mijn opmerking (als reactie op de jou vraag waarom je een dip niet hoor) totaal verkeerd.

En de rest ? Laat maar.

Gr. Hans
Idd nou ik nog eens lees zie ik je punt Hans.
Mijn excuus :thumbs-up:

GPO

Quote from: RalphH on April  2, 2018, 21:32:23
Yep, heb ik. Kan m voor de gein nog wel eens wat hoger zetten, kijken wat t doet. Deze week aan weinig toegekomen, was tijd voor wat dingetjes in de tuin. Zonnetje komt er aan :thumbs-up:

Dus je hebt al een 80 hz crossover ingesteld.. hmmm...

Hoe staan de levels van de subs tov de mains? Staan die precies gelijk (bv alles op 70 dB), of heb je subs wat harder staan?

Ik gebruik zelf nog een housecurve en ik heb de sub wat harder staan tov de mains (weet niet even uit mijn hoofd hoeveel).

Ben sinds dit weekend om naar 80 Hz crossover voor stereo en dat bevalt me tot nu toe zeer goed. Dan zit er een lekkere punch in de muziek en het een en ander klinkt toch nog strak genoeg. Ook met metal.  :headbanging:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Yup.
Heb vandeweek nog wat metinkjes op een rij gezet. Moet nog aan de gang met de sub-fase, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Verwacht dat die echt niet goed staat, dus wellicht doet dat nog wat. Kan me voorstellen als dat uit fase staat, de boel gewoon niet samenvalt en je vanalles kunt missen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer