Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

André_84

Ik stond op het punt om een Marantz amp aan te schaffen, incl. audessy en mic. Ivm wat onverwachte kosten is dit helaas nog wat uitgesteld. Op dit moment heb ik geen mic en van al die dingen niets. Kan ik op dit moment op een of andere manier toch iets meten/inregelen op een of andere manier, en zo ja hoe? Of is het gewoon nog  even geduld hebben...?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Witalik

Als je een smartphone heb zou je bijvoorbeeld vanaf de luister positie alle speakers op volume kunnen zetten met een DB meter.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

André_84

Daar ben ik al even mee aan het spelen geweest. In de testtone functie gaat er geen apart testsignaal naar de sub. Is er een manier om deze apart aan te sturen, zonder meteen de andere luidsprekers te moeten ontkoppelen..? misschien een tonegenerator een signaal af te laten spelen vanaf 100hz en lager?

Of een smartphone het laag even goed oppikt is natuurlijk maar even de vraag :P. De db meter appjes lijken nog redelijk ok te werken :-).
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

GPO

Hier nogmaals hoe goed ADSY XT32 kan werken, zeker met duals. Ik weet dat het systeem niet in elke huiskamer even goed doet, maar bij mij werkt het heel erg goed om de subs op elkaar af te regelen.

Dit nu mijn LFE response met dual SVS PB1000 met ADSY XT32 (zonder gebruik van de Behringer dsp1100p... die is dus beetje overbodig geworden) -->

ADSY off -->



ADSY aan -->



subs met front L & R -->



Zoals je ziet trekt ADSY de curve heel mooi recht, niet alleen is de piek weg, maar ook die dip voor een groot gedeelte. En dit krijg ik zelf niet op die manier voor elkaar met de Behringer. Kom wel ver, maar niet op die manier. Mijn kamer heeft blijkbaar ook een behoorlijke roomgain < 20 Hz, want het is toch vrij bijzonder om met 2 x 10 inch gepoort een response te hebben tot ongeveer 16 Hz...  :headbanging:

Geen wonder dus dat de LFE track van LOTR hier zo goed klinkt....  :devil:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: André_84 on July 28, 2015, 08:51:26
Daar ben ik al even mee aan het spelen geweest. In de testtone functie gaat er geen apart testsignaal naar de sub. Is er een manier om deze apart aan te sturen, zonder meteen de andere luidsprekers te moeten ontkoppelen..? misschien een tonegenerator een signaal af te laten spelen vanaf 100hz en lager?

Of een smartphone het laag even goed oppikt is natuurlijk maar even de vraag :P. De db meter appjes lijken nog redelijk ok te werken :-).

Die smartphone mics zijn natuurlijk niet erg geschikt voor laag metingen. Kan zo 20 dB ernaast zitten, maar het is beter dan niets...  :clapping:

Hoezo is er geen apart testtoon voor je sub? Wat voor een versterker gebruik je nu dan? Elke 5.1 receiver heeft dit toch wel?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

André_84

Sony str-db930. En nee...die heb ik niet kunnen ontdekken, die testtoon...
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Staaled

Quote from: GPO on July 28, 2015, 11:30:07
Hier nogmaals hoe goed ADSY XT32 kan werken, zeker met duals. Ik weet dat het systeem niet in elke huiskamer even goed doet, maar bij mij werkt het heel erg goed om de subs op elkaar af te regelen.

Dit nu mijn LFE response met dual SVS PB1000 met ADSY XT32 (zonder gebruik van de Behringer dsp1100p... die is dus beetje overbodig geworden) -->

ADSY off -->



ADSY aan -->



subs met front L & R -->



Zoals je ziet trekt ADSY de curve heel mooi recht, niet alleen is de piek weg, maar ook die dip voor een groot gedeelte. En dit krijg ik zelf niet op die manier voor elkaar met de Behringer. Kom wel ver, maar niet op die manier. Mijn kamer heeft blijkbaar ook een behoorlijke roomgain < 20 Hz, want het is toch vrij bijzonder om met 2 x 10 inch gepoort een response te hebben tot ongeveer 16 Hz...  :headbanging:

Geen wonder dus dat de LFE track van LOTR hier zo goed klinkt....  :devil:

GPO
Dat ben ik met je eens.
XT32 doet iig voor het laag veel goeds.

Mooie respons. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: André_84 on July 27, 2015, 09:21:48
Ik stond op het punt om een Marantz amp aan te schaffen, incl. audessy en mic. Ivm wat onverwachte kosten is dit helaas nog wat uitgesteld. Op dit moment heb ik geen mic en van al die dingen niets. Kan ik op dit moment op een of andere manier toch iets meten/inregelen op een of andere manier, en zo ja hoe? Of is het gewoon nog  even geduld hebben...?
Een marantz met bovengenoemde XT 32 ?
Raad ik je net als bovenstaande wel aan.

angelo83

Dag allemaal ,
Ben ik weer .
Sinds mijn nieuwe speakers voor nog geen full-range meting gedaan .
Nu net een meting gedaan .
Vraag me af is het normaal dat hoge tonen zo snel afvallen al vanaf 13.000 ofzo specs zijn 34Hz-30kHz (+/-3dB)
Bij deze de grafiekjes .




Wat denken jullie ?

Thanks Angelo

Staaled

Respons ziet er op deze schaal goed uit en het is idd normaal.
Ik meen dat dit mede een gevolg is van interferentie op de microfoon.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


angelo83

Sorry ,
geeft beetje vertekend beeld .

nu goede schaal . :ph34r:
probleem is ik mis dynamiek en impact van kickbass bv super laag is er maar normale bas komt niet over .

mvg Angelo


Dirk

Quote from: angelo83 on July 29, 2015, 19:29:10
probleem is ik mis dynamiek en impact van kickbass bv super laag is er maar normale bas komt niet over .
lijkt me ook normaal als je ziet dat alles boven pakweg 150Hz plots met 5 à 10dB "inzakt"...je weergave is imo dus een beetje uit balans ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

angelo83

Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak ;)
logisch idd ga er mee aan de slag.

bedankt alvast.


GPO

Quote from: morca on July 29, 2015, 22:25:02
Dit geeft een beter beeld.
Idd alles onder 140 hz ong gaat 10 db te hard

Quote from: angelo83 on July 29, 2015, 19:29:10
Sorry ,
geeft beetje vertekend beeld .

nu goede schaal . :ph34r:
probleem is ik mis dynamiek en impact van kickbass bv super laag is er maar normale bas komt niet over .

mvg Angelo



Als je dat laag met 10 db verlaagt blijft er echter helemaal niets over van je basweergave. Reken er dan maar niet op dat je dan 'kickbass' zal ervaren. Die zit in het 60-90 hz gebied. Of bedoel je hier mss toch een ander soort bas?

Met de meting lijkt niets mis. Bij mij staat het laag < 80 hz ook wel een stukje harder hoor. Ook ongeveer +10 db tov de ADSY meting (wat een 'rechte' meting van 20-20 khz oplevert, maar waar geen enkel bas inzit als ik die niet omhoog schroef). Ik heb met die settings geen gebrek aan kickbass... :tounge2:

Misschien dat je je sub wellicht nog harder moet zetten?  :devil:

Wat ook kan zijn is dat het ultralaag teveel naijlt en daardoor de hogere bas in de weg zit...

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Als ie het laag levelt met de rest, kan er misschien best harder gedraaid worden, waardoor het laag-volume uiteindelijk toch weer toereikend is en er de dynamiek is die nu ontbreekt.
Gewoon proberen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

10 db is teveel misschien,maar ik bedoel dat er zo ook iets niet klopt  ;)
Ze housecurve begint nu bij 140 a 150 hz ipv bij 50 a 60 oplopend,en dan iets harder zetten zoals RalphH al zegt.

Staaled

Merkwaardig dat het laag een dergelijk plateau vormt.
Welke speakers zijn het ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Quote from: morca on July 30, 2015, 07:27:44
10 db is teveel misschien,maar ik bedoel dat er zo ook iets niet klopt  ;)
Ze housecurve begint nu bij 140 a 150 hz ipv bij 50 a 60 oplopend,en dan iets harder zetten zoals RalphH al zegt.

Toch merkwaardig dat er dan kickbass gemist wordt? Die is toch in grote getale aanwezig in zijn curve?!  :nopompom:

Ik zou dan eerder verwachten dat er teveel is en met name teveel tussen de 80 - 150 Hz.... boomy bas dus.

Quote from: RalphH on July 30, 2015, 00:14:31
Als ie het laag levelt met de rest, kan er misschien best harder gedraaid worden, waardoor het laag-volume uiteindelijk toch weer toereikend is en er de dynamiek is die nu ontbreekt.
Gewoon proberen.

Als ik de sub exact level met de rest van de speakers, dan moet ik richting referentie-niveau gaan om weer wat impact te hebben. Met muziek is het dan helemaal een drama.. klinkt nergens naar. Bij mij zet ik daarom de levels van de subs gewoon een stuk hoger (maar dan wel gelevelled met een gewone Voltrcraft db meter ipv via REW met de umik). Dan kan ik tenminste op normale luisterniveaus film kijken en muziek luisteren, zonder oorpijn en zonder gemis van bas...  :D

Quote from: Staaled on July 30, 2015, 09:04:41
Merkwaardig dat het laag een dergelijk plateau vormt.
Welke speakers zijn het ?

Niet merkwaardig als hij een crossover heeft van 120 Hz ofzo en de subwoofer een stuk harder heeft staan. De curve lijkt in mijn optiek best ok, alleen denk ik dat het probleem zich inderdaad voordoet in het stuk 80 - 140 Hz. Wellicht omfloerst dat hoge niveau daar het lage midden en wordt er 'iets' gemist. Of dat dan kickbass is dat betwijfel ik, ik denk dat het anders heet...  :sigh:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: angelo83 on July 29, 2015, 19:29:10
Sorry ,
geeft beetje vertekend beeld .

nu goede schaal . :ph34r:
probleem is ik mis dynamiek en impact van kickbass bv super laag is er maar normale bas komt niet over .

mvg Angelo

hmmm, zou je die curve ook eens ZONDER SMOOTHING kunnen laten zien en van 10 - 200 Hz. Je laat nu wel vrij veel informatie weg in het laag door die 1/12e smoothing.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

angelo83

Dag allen ,
Wat een antwoorden en vragen fantastisch deze hulp  :clapping:
Quote from: Staaled on July 30, 2015, 09:04:41
Merkwaardig dat het laag een dergelijk plateau vormt.
Welke speakers zijn het ?
svs pci 25-31 en monitor audio BX6 voor BX2 surround  BX1 achter 7.1

Quote from: GPO on July 30, 2015, 10:37:46
Toch merkwaardig dat er dan kickbass gemist wordt? Die is toch in grote getale aanwezig in zijn curve?!  :nopompom:

Ik zou dan eerder verwachten dat er teveel is en met name teveel tussen de 80 - 150 Hz.... boomy bas dus.

Als ik de sub exact level met de rest van de speakers, dan moet ik richting referentie-niveau gaan om weer wat impact te hebben. Met muziek is het dan helemaal een drama.. klinkt nergens naar. Bij mij zet ik daarom de levels van de subs gewoon een stuk hoger (maar dan wel gelevelled met een gewone Voltrcraft db meter ipv via REW met de umik). Dan kan ik tenminste op normale luisterniveaus film kijken en muziek luisteren, zonder oorpijn en zonder gemis van bas...  :D

Niet merkwaardig als hij een crossover heeft van 120 Hz ofzo en de subwoofer een stuk harder heeft staan. De curve lijkt in mijn optiek best ok, alleen denk ik dat het probleem zich inderdaad voordoet in het stuk 80 - 140 Hz. Wellicht omfloerst dat hoge niveau daar het lage midden en wordt er 'iets' gemist. Of dat dan kickbass is dat betwijfel ik, ik denk dat het anders heet...  :sigh:

GPO
sub 8 db lager ingesteld en zoals gpo zegt gisteren film gekeken en mis een hoop laag tijdens films op "normaal" niveau

cross-over zou inderdaad op 120 ingesteld kunnen staan juist omdat ik iets mis in muziek .

Quote from: GPO on July 30, 2015, 10:38:51
hmmm, zou je die curve ook eens ZONDER SMOOTHING kunnen laten zien en van 10 - 200 Hz. Je laat nu wel vrij veel informatie weg in het laag door die 1/12e smoothing.

GPO
deze zou ik vanavond posten .

bedankt alvast !!

mvg angelo

Staaled

Quote from: GPO on July 30, 2015, 10:37:46
Toch merkwaardig dat er dan kickbass gemist wordt? Die is toch in grote getale aanwezig in zijn curve?!  :nopompom:

Ik zou dan eerder verwachten dat er teveel is en met name teveel tussen de 80 - 150 Hz.... boomy bas dus.

Als ik de sub exact level met de rest van de speakers, dan moet ik richting referentie-niveau gaan om weer wat impact te hebben. Met muziek is het dan helemaal een drama.. klinkt nergens naar. Bij mij zet ik daarom de levels van de subs gewoon een stuk hoger (maar dan wel gelevelled met een gewone Voltrcraft db meter ipv via REW met de umik). Dan kan ik tenminste op normale luisterniveaus film kijken en muziek luisteren, zonder oorpijn en zonder gemis van bas...  :D

Niet merkwaardig als hij een crossover heeft van 120 Hz ofzo en de subwoofer een stuk harder heeft staan. De curve lijkt in mijn optiek best ok, alleen denk ik dat het probleem zich inderdaad voordoet in het stuk 80 - 140 Hz. Wellicht omfloerst dat hoge niveau daar het lage midden en wordt er 'iets' gemist. Of dat dan kickbass is dat betwijfel ik, ik denk dat het anders heet...  :sigh:

GPO
Ik las toch echt :
Quote from: angelo83 on July 29, 2015, 18:23:32
Dag allemaal ,
Ben ik weer .
Sinds mijn nieuwe speakers voor nog geen full-range meting gedaan .
Nu net een meting gedaan .

Vraag me af is het normaal dat hoge tonen zo snel afvallen al vanaf 13.000 ofzo specs zijn 34Hz-30kHz (+/-3dB)
Bij deze de grafiekjes .




Wat denken jullie ?

Thanks Angelo
Als full range staat voor "fronts met sub" past het plaatje beter. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

70-80 en 85 -120 zit een dip en dat zou het gemis kunnen verklaren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)