Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

morca

Quote from: HTip on January 14, 2012, 18:48:39
Beginpost ziet er steeds imposanter uit. Mooi topic is dit!

Ik las net de vraag van Martijn over flutter-echo. Dit is reflectie die ontstaat tussen parallelle harde oppervlakken. Deze is te bestrijden met absorptie en diffusie. Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Voor meer info zie (alweer) de site van Toine: http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm
Dankje Philip.
Martijn was goed wakker,hij had ze vraag gesteld en was toen gaan zoeken,ik ondertussen gelezen dus ook gaan zoeken.
Toen ik me reactie plaatste zag ik dat hij erboven stond en het zelf ook al had gevonden  :D das samenwerken. :clapping:

Thanks voor de link,ik had hem vanmiddag dus ook met Martijn gevonden en hem al toegevoegd an de startpost.
Wist trouwens niet eens dat Toine zo,n mooi site heeft waar al zoveel tips opstaan,echt helemaal goed  :thumbs-up:

En met dank van Erik en Toine iets meer info en foto,s voor panelen zelf te maken.
Zo zal er nog een voorbeeld moeten komen hoe de bastraps uit te rekenen,en te bouwen met wat foto,s,maar ik pak en lees even zoveel mogelijk mee komt dat de komende tijd vanzelf wel.


HTip

Toine heeft op een gegeven moment, meer dan 10 jaar geleden, alles wat hij wist over akoestiek, e.d. opgeschreven en dat heeft geresulteerd in deze site. Ik had die link in de eerste post niet gezien, maar daar zou het eigenlijk allemaal moeten beginnen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on January 14, 2012, 19:13:31
Toine heeft op een gegeven moment, meer dan 10 jaar geleden, alles wat hij wist over akoestiek, e.d. opgeschreven en dat heeft geresulteerd in deze site. Ik had die link in de eerste post niet gezien, maar daar zou het eigenlijk allemaal moeten beginnen ;)
Maakt niks uit,ik heb liever dat het 2 keer vermeld word als 1 keer vergeten   ;)

Wel prettig dat hij dat gedaan heeft,de man houd dus ook al verdient hij ze geld ermee,best een stuk open van zijn boek met kennis voor ons.
Erg leuk.

Streutker

Op verzoek van Morca; een aantal foto's van mijn woonkamer. Ik zou graag wat hulp willen hebben op het gebied van subwoofer plaatsing en afstelling. Ik heb het vermoeden dat er meer uit mijn subwoofer gehaald kan worden dermate van plaatsing en eventueel equalizing. Bij een frequency sweep hoor en voel ik vanaf 20 tot 30 hz helemaal niet. Vanaf 30hz tot 100hz hoor ik wel dat de response niet helemaal vlak is. Met films klinkt het over het algemeen wel ok, maar ik mis het hele lage.

Kan iemand mijn vertellen wat de plaatsing van invloed heeft op het geluid op de luisterpositie?

Streutker

Mijn sub: BK XXLS400

Ik zit te denken om een antimode aan te schaffen. Mijn kamer is vrij hard en heb last van flutterecho's. Ik heb een piek bij 60 hz die mijn lx81 heeft weggenomen.

De afmetingen van mijn luistergedeelte zijn; in de breedte zon 3.5 m., de lengte zo'n 8 a 9 m. Hoogte is zo'n 3m.

yorkie13

Ga eerst eens meten met REW, en wellicht dat de xxls400 in de andere hoek een beter resultaat geeft.

morca

Hartelijk dank voor het plaatsen,en idd ik zie een kamer waar ik al weet als in binnenloop problemen te krijgen.
Hoeveel is altijd afwachten en meten,daarom vroeg ik je foto,s.

Je hebt goed gelezen en ik vermoed zelf al een groot deel van je probleem gevonden,flutter echo,maar staande govlen zullen me ook niet verbazen.
Ik denk dat je beter een na kan denken over zelf te bouwen panelen,of steenwol of GIK die je in een framewerk bouwd met een mooie afwerking eromheen soort schilderij.

Die muur achter je luisterpos zal 1 groot paneel geen luxe zijn,links zit je raam dus daar kan niks,kan je alleen recht een paneeltje op het spiegelpunt van de front doen.
Ik zou daar echt een over nadenken als ik jouw was,en ik link je even naar 2 metingen ze staan onder elkaar,die van (Aalt) is bijna net zo,n huis als jij hebt,maar ik vermoed dat jouw verloop grilliger is zie de 2e meting:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg1889212#msg1889212

En zie bij Ejorne na mijn hulphttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg1916899#msg1916899
Maar dat was niet met panelen maar door betere doordachte plaatsing van meerdere dingen.

Als jij je nagalm en flutter goed krijgt doet die antimode het veel beter zoals je in de links ziet,maar kan je ook met een DSP af bv

Idd ,na het zien vd foto,s zou een meting handig zijn voor goei tips

morca

Ja kan een andere plek testen,maar dat zal je nagalm /flutterecho niet oplossen.
Ik hoop alleen wel voor je dat het niet het plafond is aangezien je ook al een harde vloer hebt,dan is er maar 1 optie....maar dat kan bij jouw niet.

Streutker

Is een flutter echo zo rampzalig dan op het lage frequentie verloop? Ik dacht dat dit alleen storend was bij hoge tonen?

Als ik trouwens mijn subwoofer in de linkerhoek zet, krijg ik een hoger spl, maar klinkt het minder strak. Laat ik even duidelijk maken dat het nu wel ontzettend strak klinkt, maar het kan beter met deze sub. Dat weet ik zeker.

Wat me nu nog steeds niet duidelijk is; op welke manier heeft verplaatsing van de subwoofer invloed op het frequentie verloop op de luisterpositie? Stel ik plaats de sub een eindje van de muur, verplaats zich dan de zogenaamde hot spot ?? Of moet ik dit anders zien??

morca

Ik zie dat je sub rechts staat,ik heb een idee.
Probeer hem eens links,en dan een meter naar voren,wel zoals de woofer nu staat,naar voren.
Zet hem ong 10 a 15 cm van die stoel af die links voor het raam staat,en voor het mooie leg je een stukje noppenschuim van de bouwmarkt onder de stoel tot aan de sub.
Die is niet echt mooi maar wel bijna uit het zicht.
Achter die stoel kan hij niet zoveel staande golven opwekken,en over de vloer ook niet want daar ligt dat noppen matje.
Ik weet het klinkt simpel probeer het eens ,Ejorne werd er heel blij van en is dat nu nog.
Bij jouw is de plaatsing iets anders,maar als het werkt..... zie nogmaals die 2 metingen van Ejorne ervoor en erna.
Hoef jij niet eens een setje voor te kopen als je dat niet wilt,alleen een stukje noppen eerst een simpel te testen.

Maar ik hoop dat je wat gaat meten ;)

HTip

Je hebt gelijk dat flutterecho zich voornamelijk manifesteert in hoge tonen, maar dat heeft zijn weerslag om het middengebied. Het heeft geen invloed op het laag. Daar zijn de staande golven verantwoordelijk voor. Door het verplaatsen van de sub, verschuiven ook de staande golven en krijg je op andere plaatsen pieken en uitdovingen. De kunst is geen piek en geen uitdoving te hebben op de luisterplek. Dat kan je bereiken door goede plaatsing, fase en volume. Daarna eventueel nog EQ/DSP om bepaalde pieken te dempen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: Streutker on January 19, 2012, 21:43:11
Is een flutter echo zo rampzalig dan op het lage frequentie verloop? Ik dacht dat dit alleen storend was bij hoge tonen?

Als ik trouwens mijn subwoofer in de linkerhoek zet, krijg ik een hoger spl, maar klinkt het minder strak. Laat ik even duidelijk maken dat het nu wel ontzettend strak klinkt, maar het kan beter met deze sub. Dat weet ik zeker.

Wat me nu nog steeds niet duidelijk is; op welke manier heeft verplaatsing van de subwoofer invloed op het frequentie verloop op de luisterpositie? Stel ik plaats de sub een eindje van de muur, verplaats zich dan de zogenaamde hot spot ?? Of moet ik dit anders zien??
Als je nu op een staande golf zit ,en bij een andere plaatsing niet zal je sub echt heel anders klinken .

Echo nagalm is een ramp in dit soort kamer,vooral het lage,dan blijft helemaal hangen en dat hoor je.

Dus flutterecho misschien wel niet zoals HTip aanhaald,
maar ik weet zeker dat je waterfall meting,nagalm in het laag erg lang is,en daar gaat het fout bij jouw sub/kamer.
Idd basstrap,s ipv panelen,al 1 groot paneel achter echt niet zou misstaan denk ik. maar die traps wil je niet in de kamer,vandaar mijn tip bij de stoel.....
Niet gebruikelijk maar werkt vaak wel,mits hij niet te ver uit de hoek komt en genoeg reflectie word gedempt

Staande golven,als die er zijn

HTip

Dan is het inderdaad "gewoon" reflectie en niet een flutterecho. Maar gezien je ruimte heb je die zeker bij het 1e reflectiepunt van je fronts. Ene kant is beton, andere kant glas. Als je het gordijn dicht doet zou je al een verandering moeten horen. Klopt dat? De verticale lamellen zijn overigens te smal om daar iets aan te doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ik zit idd nog eens naar die grote fronts te kijken,daar help misschien niet alleen een betere subplaatsing.
Moet even aan RalphH zijn ruimte denken,die zat ook een beetje met ze fronts die nog veel bas weergeven.

Paar goeie panelen en betere plaatsing vd sub,maar of je het helemaal naar wens krijgt,word een boel werk.

Een stuk beter moet lukken,als je er veel aan wilt kan doen.
Ik weet niet hoe de WAF factor bij jouw is  :D

Staaled

@Streutker:
De ruimte is m.i. te groot voor je sub om echt druk op te bouwen in het diepe laag.
Als ik het goed inschat is links van de eettafel nog de keuken?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on January 19, 2012, 22:46:18
@Streutker:
De ruimte is m.i. te groot voor je sub om echt druk op te bouwen in het diepe laag.
Als ik het goed inschat is links van de eettafel nog de keuken?
Kan niet anders als me hier bijaansluiten.
Als je zo tevreden bent geen probleem,maar om de kamer van echt laag te voorzien is idd echt te weinig.

Wil je meer detail,moet die nagalm wat naar beneden.
Je set staat of valt met je akoustik.

Streutker

Vanuit de zitpositie gezien is er aan de rechterkant nog een tafel met daarachter een keuken. De totale oppervlakte is ongeveer 50 a 60 m2. De oppervlakte in het zitgedeelte in zo'n 30 m2. Hier heb ik even het plafond niet meegerekend.

Wat betreft de subwoofer links bij het raam; voor mij geen optie, want ik moet bij het raam kunnen. Daar zit nl. een klapraampje die af en toe open en dicht moet. Ik vindt het er ook geen gezicht als de subwoofer daar staat. Als ik de subwoofer links in de hoek zet, dan wordt er wel meer druk opgebouwd die voelbaar is op de luisterpositie. Alleen de bas klinkt dan wollig en niet strak meer. Ik vermoed dan ook dat een Antimode i.c.m. die positie misschien een goede oplossing is.

Wat betreft WAF factor; misschien dat ik in de hoeken nog wat kan plaatsen, maar ik kan hier geen panelen aan de wand maken. Wel komen er in de toekomst nog wat schilderijen bij en wat de ruimte meer opgevuld met eventueel een kast. Dit zouden de echo's moeten verminderen. Misschien dat ik nog wat kan doen aan een spiegelpunt op het plafond...

Wat betreft de grootte van de subwoofer; ik had al een klein vermoeden dat de sub iets te klein  is voor de ruimte.... Maar ... om even een voorbeeld te noemen; De scene uit War of the Worlds; mensen staan op een kruispunt en de grond barst open, daar vliegen mij de klappen om de oren. Klinkt echt superstrak ! Bij die scene voel ik ook echt een goede drukopbouw. Dus opzich ben ik wel tevreden met mijn subwoofer. Ik wil er op dit moment alleen het allerbeste uit halen !!!

Ik ga binnenkort even een meetsetje halen!

Zou iemand mij ook nog kunnen vertellen hoe de plaatsing van de subwoofer invloed heeft op het frequentie verloop op de luisterpositie?

morca

Je laatste vraag hangt vd plaatsing vd sub en de rest van je kamer af.
Kom je op 1 manier achter....meten.

De opmerking over je sub is ook niet als commentaar bedoeld hoor als jij het voldoende vind is het zeker ok.Hipster en ik zijn een beetje verwend  :D

Staaled

Quote from: morca on January 20, 2012, 18:45:53
Je laatste vraag hangt vd plaatsing vd sub en de rest van je kamer af.
Kom je op 1 manier achter....meten.

De opmerking over je sub is ook niet als commentaar bedoeld hoor als jij het voldoende vind is het zeker ok.Hipster en ik zijn een beetje verwend  :D
Is idd niet negatief bedoeld, maar 60 m² ( zeg 150 m³ met waarschijnlijk nog een trapgat ook ?) is zeer waarschijnlijk te veel gevraagd van deze sub.
Meting zal eea verduidelijken. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ik denk dat het naar onze normen niet voldoet,maar er zijn zat mensen met een mindere sub die ook tevreden zijn.

Mi wel verstandig om deze eerst op de goeie plek te krijgen of iets aan akoestiek te doen,voor eerst ook maar aan een andere te denken.
Is je ruimte slecht,word het niet beter van een 10 keer zo dure woofer.

1969mach1

De GIK 242 panelen zijn binnen!
Super afgewerkt moet ik zeggen.
Volgende week maar eens wat metingen verrichten en kijken of het meettechnisch effect heeft.

morca

Netjes  :thumbs-up:

Je zou het mits goed geplaatst al kunnen horen.
RalphH gaf aan toen hij hier op visite was ,eerst niet zo,n goeie plaatsing te hebben toen hoorde hij niks.
Maar zoals hij ze nu heeft hangen hoort hij de nagalm van het in je handen klappen niet meer uit zijn achterste hoeken schieten.

Streutker

QuoteDe opmerking over je sub is ook niet als commentaar bedoeld hoor als jij het voldoende vind is het zeker ok.Hipster en ik zijn een beetje verwend 

Is ook zeker niet als negatief opgevat. Don't worry! Al het commentaar wordt positief en als behulpzaam opgevat. Jullie hebben ook zeker een aantal punten vermeld waar ik zeker wat aan heb. Wat ik ga doen is het volgende;

1. Meetsetje aanschaffen
2. Meetresultaten posten

Nog aanbevelingen wat betreft meetapparatuur? Hoe verhoudt het behringer spul tegen het spul van Dspeaker? (fabrikant antimode. ze hebben ook een meetmic met adapter).
En trouwens, moet ik perse een losse geluidskaart aanschaffen? Ik heb in mijn pc een geluidskaart.

kuiperik

Quote from: morca on January 20, 2012, 18:45:53
Je laatste vraag hangt vd plaatsing vd sub en de rest van je kamer af.
Kom je op 1 manier achter....meten.


Zoals Morca aangeeft is de plaatsing van de sub idd belangrijk voor de response.

Zie echter nergens terug of je al hebt geexperimenteerd met de positie van je luisterplek. Hier kunnen enkele decimeters verplaatsen namelijk ook al aardig wat verschil geven.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Quote from: 1969mach1 on January 20, 2012, 19:24:52
De GIK 242 panelen zijn binnen!
Super afgewerkt moet ik zeggen.
Volgende week maar eens wat metingen verrichten en kijken of het meettechnisch effect heeft.


Panelen zien er netjes uit. Ben ook wel benieuwd naar de resultaten die je er mee gaat halen. Ik vraag me wel af of je meettechnisch (grote) verschillen zult zien. Wil je eens een nagalm meting doen voor en na de panelen?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.