DVD project reeds onafspeelbaar na 3 jaren

Started by johan d, January 19, 2011, 11:38:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johan d

Ik maakte zelf een DVD met beelden en filmpjes van de kinderen... na 3 jaren in de kast te liggen speelt de DVD niet meer correct af. happerende beelden, vastlopen... ed. Zou de DVD na 3 jaren reeds sporen van slijtage vertonen (het waren goedkope warenhuis DVD-tjes).

Welke DVD"s moet ik kopen wil mijn projectje binnen 10 jaren nog afspeelbaar zijn?

PS ik heb de originele film nog op PC staan  ;)

bmateijsen

DVD's kunnen inderdaad na een aantal jaren slijtage sporen laten zien. Maar ik vind 3 jaar wel erg snel...
Heb je deze in meerdere DVD-spelers geprobeerd? M.a.w. weet je zeker dat het de disc is?

Groet,

Bjorn

johan d

Quote from: bmateijsen on January 19, 2011, 12:00:34
DVD's kunnen inderdaad na een aantal jaren slijtage sporen laten zien. Maar ik vind 3 jaar wel erg snel...
Heb je deze in meerdere DVD-spelers geprobeerd? M.a.w. weet je zeker dat het de disc is?

Groet,

Bjorn
ja, zeker de disc

EJ

Per ongeluk in de zon laten liggen? Duurt een dagje, en dan heb je niets meer.

johan d

neen lag in een kast in cd hoes veilig opgeborgen.
Zijn er betere / echt kwaliteits DVD's te koop?

Erik

Dvd's zijn inderdaad niet geschikt als backupmedia, nog sneller dan cd's vergaat hun data. Was al bekend bij de kenners. Er waren een tijdje dvd's die te koop die gegarandeerd minimaal 10 jaar meegingen maar die waren helaas al snel niet meer te koop. Ik zou bij dat soort dingen eens aan een externe harde schijf en daar ook de iso's cq backups op zetten, liefst op 2 verschillende plekken bewaren. Er wordt ooit beweerd dat een eis van bluray of die andere standaard was, dat die wel 50 jaar data moest kunnen vasthouden maar of die belofte ooit is ingelost durf ik niet te zeggen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

EJ

Klopt. Maar ook een harddisk verliest zijn informatie hoor. Af en toe even heen en weer kopieren, dat is het beste. Dan weet je zeker dat je bij je data kunt.

celerontje

Da's inderdaad pech hebben. :(
Ik zal straks eens even een van mijn eerst gebrande DVD's eens testen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

DVD gebrand in juni 2005 op een goedkoop Aldi schijfje wordt perfect ingeladen in DVD Shrink. :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Erik

Nou daar zal de TS blij mee zijn ;D

Beetje het idee van mijn opa rookte op zijn 80 ste nog 5 pakjes per dag en is gezond dus roken kan geen kwaad.
Er zijn altijd uitzonderingen en het ene merk is beter dan het andere en dan komen er nog de bewaaromstandigheden bij.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

morca

niet sneller als keer 4 branden
iemand maakte een hele serie voor me van 50 dvd,s
en ik had nog gevraagt doe ze op 4x
hij was van mening dat 8 wel kon
en na 1 keer kijken deden ze het na een klein jaartje al niet meer
alles wat ik zelf op 4x doe doet het nog(6a7 jaar oud)

dus wat het schijfje ook zegt(16x) niet doen!!

celerontje

Quote from: Erik on January 20, 2011, 18:05:49
Nou daar zal de TS blij mee zijn ;D

Beetje het idee van mijn opa rookte op zijn 80 ste nog 5 pakjes per dag en is gezond dus roken kan geen kwaad.
Er zijn altijd uitzonderingen en het ene merk is beter dan het andere en dan komen er nog de bewaaromstandigheden bij.
Heb je gelijk in, uiteraard, maar ik wilde even mijn ervaring delen.
TS heeft gewoon pech, 3 jaar is wel erg kort.

Btw, zijn het niet toevallig RW schijfjes?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

thxselect


Kjelt

Quote from: EJ on January 19, 2011, 18:50:10
Klopt. Maar ook een harddisk verliest zijn informatie hoor. Af en toe even heen en weer kopieren, dat is het beste. Dan weet je zeker dat je bij je data kunt.
Verlies van data is zeldzaam mits een harddisk op een juiste plek wordt bewaard (dus buiten magnetische velden, gsm's, te vochtig, te warm).
Probleem bij harddisk is de electronica en vooral de mechanica, de drive wil soms als ie een paar jaar niet gebruikt is niet meer opstarten. Arm plakt vast etc. Dan nog zou je op dat moment via diverse bedrijven (welliswaar tegen hoge kosten) de informatie er weer vanaf kunnen laten halen.

Ook SSD en flash discs zijn totaal ongeschikt voor lange termijn opslag
http://news.cnet.com/8301-13924_3-10276726-64.html
Quote"It's if versus when. With a hard drive it's if it's going to fail. With an SSD, it's when is it going to fail,"

De enigste bewezen manier van long term data retention zijn magnetische tapes maar ja dat is niet echt meer van vandaag de dag.

Mijn advies: de data op meerdere carriers (dus hdd, usb stick, cd, cloud) ieder jaar backuppen op weer andere carriers en voorzien van voldoende PAR2 files voor data integrity check en reparatie.
Of als je echt waarde hecht aan je data deze door een proffesioneel bedrijf laten bewaren (data fault huren op internet ofzo).

Erik

Ik wil eigenlijk ook wat data veilig stellen op een externe harde harde schijf en die bij anderen bewaren.
Ik nam aan dat dat wel een paar jaar kon staan netjes in doos, maar ik begrijp dat dat ook al geen garantie biedt. Zou elk jaar even aan sluiten op een computer genoeg zijn om hem te laten blijven werken?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

johan d

Ik heb het DVD project nu op een "GOLDEN" dvd gezet. Ik heb deze gekocht bij iemand die backups voor bankinstellingen maakt. Het gaat om vergulde DVD's die data langer zouden bewaren (laat ons maar afwachten  ::)). Op de DVD's mag trouwens best niet geschreven worden. Ik heb er 3€/stuk voor betaald.

ik ben de DVD's nog niet tegengekomen in de 'normale' winkels...

rbormans

Quote from: Erik on March 10, 2011, 15:30:02
Ik wil eigenlijk ook wat data veilig stellen op een externe harde harde schijf en die bij anderen bewaren.
Ik nam aan dat dat wel een paar jaar kon staan netjes in doos, maar ik begrijp dat dat ook al geen garantie biedt. Zou elk jaar even aan sluiten op een computer genoeg zijn om hem te laten blijven werken?
Zo doe ik het ook. Ik gebruik 2 externe harddrives waarvan eentje continu extern (en regelmatig wisselen). Elk jaar blijft er eentje permanent extern en begin ik met een nieuwe.
Ik hoop wel dat ze lange tijd leesbaar zijn, dus ik ben benieuwd ... (maar ik heb alles nog op een server thuis ook, dus ergste wat kan gebeuren is als er een directory per ongeluk verwijderd wordt en ik het pas x jaren later zie .. dat lijkt me weinig waarschijnlijk)

OT: aangezien de data nog bereikbaar is zou ik diverse PC-DVD spelers gaan testen met het schijfje (eventueel bij vrienden ed), en als er een drive is waarop het redelijk gaat meteen een copy maken (bij voorkeur naar een ISO die je dan bij je PC bestanden bewaart)

EJ

Quote from: johan d on March 10, 2011, 15:33:54
Ik heb het DVD project nu op een "GOLDEN" dvd gezet. Ik heb deze gekocht bij iemand die backups voor bankinstellingen maakt. Het gaat om vergulde DVD's die data langer zouden bewaren (laat ons maar afwachten  ::)). Op de DVD's mag trouwens best niet geschreven worden. Ik heb er 3€/stuk voor betaald.

ik ben de DVD's nog niet tegengekomen in de 'normale' winkels...
Que? Banken maken geen backups op dvd hoor. Die gebruiken stabielere en vooral veel grotere media: Tape. Een beetje bank heeft terabytes te back-uppen. Dat past niet op dvd's. En mag ook niet van de toezichthouders...

gast2018

Grappig, ik heb hier al 3 jaar een kopie van een dvd op mijn bureau liggen. Niet eens in een doosje. Gewoon gemakzucht om het niet op te ruimen. Even getest maar doet het nog gewoon. De bovenkant is al wel helemaal verkleurd.

Toni71

Er zijn maar 2 goede merken dvd`s , taiyo yuden en verbatim.
Taiyo yuden met stip op 1.Dit is ook de uitvinder van de beschrijfbare dvd.

Met sommige merken weet je nooit uit welke fabriek ze komen  , er word gewoon een naam op gedrukt  en je weet nooit wat voor dye ze gebruikt hebben.

De dye is de laag tussen de dvd.

Merken als platinum en memorex bijvoorbeeld kopen een partij ergens op , en zetten er hun naam op.
Mocht de partij toevallig een goede zijn , heb je dus ook langer geluk met de dvd`s.
Zo kan het dat de aldi dvd ineens nog wel goed werkt na een paar jaar , en de andere aldi dvd niet met dezelfde naam.

Als je toch dvd`s wil gebruiken , een advies koop taiyo yuden dvd`s(ook jvc dye is taiyo yuden)
Maak voor de zekerheid 2 kopie`s , en check ze een keer per jaar.

Ik heb taiyo yuden van 8 jaar oud , en die doen het nog uitstekend.
Nog beter is om twee hardisks te gebruiken.

Succes met je keuze.

Totny