Eminence Lab12 + Hypex BridgeAmp A1500 sub

Started by joey01, March 16, 2014, 17:17:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joey01

Hallo,

Zoals de titel al omschrijft ben ik bezig met de bouw van een compacte aktieve (pa) subkast ter ondersteuning van 2 DAS ST8A speakers.
De das hebben een behoorlijke output en ook nog redelijk wat bas maar egt laag gaat het niet (wat wil je met een 8 inch driver)
Via marktplaats heb ik een eminence lab12 driver en sad/hypex bridgeamp A1500 gekocht.

Nu ben ik even bezig geweest met winisd om verschillende kastjes te simuleren, het idee is een zo compact mogelijke sub met een redelijke output met een afstemming welke bruikbaar is voor pa. ik ben uitgekomen op een netto inhoud van 45L afgestemd op 35HZ (zo haal ik max spl uit het kastje en ligt het -3db punt op 33,7hz (meer dan laag genoeg voor pa)

Ik kijk even hoe dit in de praktijk uitkomt en misschien dat ik er een demontabele bas poort in maak zodat ik deze kan verlengen (als ik hem eens thuis in de ht wil gebruiken)

De bridge amp 890 watt aan 80hm, en 1490 watt op 4ohm, de lab is 6ohm dus dan zou de amp zon 1000/1100 watt leveren?

Ik heb een dbx driverack hier liggen dus kan eventueel nog altijd meten met rta wat de sub doet maar ik verwacht dat dit voor pa een leuk klinken subje wordt (bultje op 60hz kan geen kwaad voor pa) met een max spl van rond de 120db.

De poort word 10,2 doorsnede bij zon 37cm lang, de poortsnelheid ligt dan op zon 29m/s bij 35hz dat lijkt veel maar voor pa is alles onder de 33m/s goed en hoor je dit niet.

Plotjes:

http://www.freebits.nl/images/684eminence_lab_12_win_is.png

Max spl:
http://www.freebits.nl/images/800eminence_lab_12_win_is.png

Max uitslag:
http://www.freebits.nl/images/343eminence_lab_12_win_is.png

De max uitslag is zon 15mm bij 50hz bij 900watt (met de processor goed ingesteld moet 1000watt geen probleem zijn)

Poortruis:
http://www.freebits.nl/images/748eminence_lab_12_win_is.png


Kast maten tot zover:

515mm breed (amp is 483mm hoog)
400mm hoog
en 500mm diep

binnenmaten:
479mm breed (2x18mm)
364mm hoog (2x18mm)
301mm diep (500mm-achterplaat 18mm, 110mm tussenruimte voor de amp, tussenplaat 18mm, front 35mm terug, 18mm frontplaat)

Dan zit ik op zon 52,5 liter
2x handvat (kubus 200x200x25) = 2x1L
de speaker 2,5L
baspoort 3L
heb ik dus nog 45 liter over.

Dit worden de maten van de kast (niet zo compact als ik zou willen maar de amp neemt een hoop ruimte in beslag) ik hoop dat dit het gewenste resultaat geeft anders kan ik altijd nog met de baspoorten gaan spelen.


Edit: Ik heb een andere sub om te draaien gevonden, ik ga de lab nu gebruiken om een leuke ht sub te maken.

morca

#1
Gepoort ontwerp van zo,n kleine kist maken....lijkt me niet zo goed.
Je luchtsnelheid is echt veel te hoog,dat ga je horen.
Hoe bedoel je PA.....ga je hem affilteren ook dan bij 35 hz?  Ivm je Xmax!
En ik zie dat je er 1000 watt rms doorheen wil jagen om ze Xmax te halen,daar gaat je spreekspoel stuk van.
Ik raad je sterk af dit zo te bouwen,dit kan gewoon niet imo.

joey01

Een gesloten kast heeft de output niet die nodig is om de topjes bij te benen.
29m/s lijkt me niet te hoog voor pa? hij wordt enkel gebruikt voor muziek.
Op de set komt inderdaad een processor, de sub zal ergens van 35/40 tot 110/120hz gaan spelen. (heb een driverack pa en een behringer dcx liggen)

joey01

ik zal er geen 1000 watt doorheen jagen maar dit levert de amp ong op 6 ohm, een 800 watt kan de driver gerust hebben met de lowcut op 35hz Een beetje reserve op het laag is nooit erg.
Wat zou jij als minimale inhoud aanhouden dan?
Ik ben begonnen met 60l 30hz, dit was opzicht een net uitgangspunt maar omdat de amp zoveel plaats inneemt wordt de kast dan te groot.
Ik zit nu op een buiten maat van 400x515x500, ik heb hypex een mailtje gestuurd of de amp ''open'' in de kist gemonteerd mag worden dus zonder scheidingsschot, dit zou zon 10 liter schelen.

morca

Hypex is niet luchtdicht,ik heb er 2.
100 liter netto minimaal,tuning.......moeilijk,ik zou hem gewooon goed bouwen tuning 20 hz bv en dan dat filter toepassen.

Luchtsnelheid 15 mps bij 20 hz ong aanhouden

joey01

Oké ik ga even tellen dan waar ik dan ongeveer op uitkom kwa kast grote.
Misschien moet ik mijn eisen wat bijstellen en de sub toch wat groter maken.
Ik hou jullie op de hoogte.

joey01

#6
Nou de kogel is door de kerk, ik heb afgelopen week een compact aktief electro voice subje gekocht dus de lab wordt omgetoverd tot ht sub.
Ik heb het een en ander gesimuleerd en de kast word zo'n 97liter netto, afgestemd op 21 hz.

Ik hoop volgend weekend wat uurtjes de tijd te hebben om een begin aan de kast te kunnen maken.

model word ala monolith, maten worden iets afwijkend omdat de versterker flink wat meer ruimte in neemt en ik 18mm mdf ga gebruiken (met de nodige bracing)

buitenmaten worden 40x60x60 (gaat 10 cm af voor de amp)
Kom ik op zon 107L netto uit, speaker br poort en de bracing zal een kleine 10L in beslag nemen dus dan zit ik op zon 97L.
compact is dan geen sprake meer van maar dat is voor thuis gebruik geen probleem.


joey01

Van het weekend zitten spelen met een kast die ik nog had staan, inhoud is zon 90 liter, verschillende lengtes baspoorten gebruikt maar tot nu toe nog niet echt tevreden.
Toen heb ik iets compleet anders geprobeerd, de driver in een gesloten canton kastje gestoken die ik nog had staan.
de kast zal zon 33L zijn, eigenlijk klinkt dit best prima, veel meer rust en strakker laag.

Toen ben ik wat meer gaan zoeken naar gesloten subs en kwam ik uit bij de Zu Audio Undertone sub die gebruikt maakt van de eminence lab 12 en een hypex plate amp.

http://www.zuaudio.com/loudspeakers/undertone

Alleen nu ben ik het een en ander gaan berekenen en kom netto ergens op 65-70L uit voor de Undertone sub, als ik hier mee ga simuleren ga ik finaal over de x-max van de driver heen, de driver lijkt zich het best thuis te voelen in een 29/30L box dan blijf je de max power behouden en de x-max blijft netjes op 14mm.

Er komt sowieso nog een processor voor om het een en ander op te trekken/ dempen, dus dan hou ik graag het maximale aan kwa x-max en max vermogen.

Het 2e wat me minder bevalt aan de zu audio sub is dat hij downfiring is (zit op een zolder kamer met houten vloeren)
Dus waarschijnlijk wordt de sub gewoon front firing.

Iemand een Undertone van binnen gezien?
Vraag me af hoe hun dit berekend hebben, gezien de reviews en de prijs (bijna €2900,-) is het geen rommel..

morca

Met die driver is 30 a 35 liter idd ok.
Sim je hem ook met 1000 watt want dat is best veel,
ik zou hem simmen met het vermogen vd driver en je amp niet tever open draaien.

DF is zeker ook mijn ding niet,met een houten vloer zou ik zeker voor FF gaan.

joey01

Hallo Morca,
Bedankt voor je reply, ik heb hem gesimuleerd op 400watt.
De sub staat nu te spelen maar de amp staat nog geen kwart open, (volledig open is 0db) en stuur nu uit op -20db dus voor dat extra vermogen ben ik niet bang (zo luid speelt hij hier nooit) alleen ik wil er wel graag 400 watt doorheen ''kunnen'' duwen als ik nog ergens een boost o.i.d toe moet passen.
Maar ik denk dat ik gewoon 2 settings in de processor ga zetten (voor muziek vind ik het nu best prima) hij ondersteunt mijn front's goed dus ik denk dat ik hem dan nagenoeg vlak laat spelen en dan voor film ergens een boost van 5db over 25-40hz ergens maar dat moet straks blijken als ik metingen heb, Ik weet nu niet wat de kamer verder doet.

Hier wat foto's van de de amp en hoe de sub er nu bij staat:




morca

Netjes !!!! goed bezig.
Idd voor muziek bijna vlak is vaak prettig,en bij film heb ik alles onder 40 hz een paar db omhoog staan/LS filter.

joey01

Oke bedankt!

Ik ga vandaag het een en ander uittekenen in autocad, ik heb waarschijnlijk deze week een paar dagen vrij dus ik hoop voor het weekend nog een pakketje hout gezaagd te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte en ik zal wat foto's maken.