riwi's woonkamer hometheater

Started by riwi, January 16, 2011, 23:03:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Je omschrijft het goed, goede stap :)

Have fun!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Ja de laatste firmware staat erop.

sjongele

Ik ga voor de target curve meestal uit van de Harman target curve, die gebaseerd is op het werk dat Floyd Toole gedaan heeft. Wel vind ik de bass lift daarbij vrij sterk: die vlak ik dus ietsje af.. Boven de Schrödinger frequentie volg ik vrij strak de gemeten respons van de luidspreker: je kunt on-axis respons en kamer met je gehoor wel scheiden, maar in een meting niet (zoals Toole ook in zijn boek uitlegt). Als je dus simpelweg de zaak "vlak"trekt, kun je, afhankelijk van de ruimte, dus juist een correcte karakteristiek voor het directe geluid van een luidspreker kapot "corrigeren".

In de betaversie van de nieuwe versie van Dirac Live gaat het aantal meetpunten trouwens omhoog naar 19  :worship:
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

denoontje

Quote from: sjongele on September  5, 2018, 21:53:49


In de betaversie van de nieuwe versie van Dirac Live gaat het aantal meetpunten trouwens omhoog naar 19  :worship:

omg ik heb het hier al moeilijk om de 9 punten te meten zonder gestoord te worden door langrijdende auto's brommers ect.
Net nieuwe meting gedaan en heb uiteindelijk denk ik 15 metingen uitgevoerd.....

Zou fijn zijn als je punt voo rpunt zelf zou mogen kiezen en niet een bepaalde volgorde...
nu ben ik de mic om hoog en omllaag aan het verplaatsen en ook nog eens qua positie.
Zou bij eerst alle hoge en dan bijv alle lage punten willen meten.

bmateijsen

Quote from: denoontje on September  5, 2018, 23:11:38
omg ik heb het hier al moeilijk om de 9 punten te meten zonder gestoord te worden door langrijdende auto's brommers ect.
Net nieuwe meting gedaan en heb uiteindelijk denk ik 15 metingen uitgevoerd.....

Zou fijn zijn als je punt voo rpunt zelf zou mogen kiezen en niet een bepaalde volgorde...
nu ben ik de mic om hoog en omllaag aan het verplaatsen en ook nog eens qua positie.
Zou bij eerst alle hoge en dan bijv alle lage punten willen meten.

Ik zou je adviseren om niet met de microfoon omhoog en omlaag te gaan... ;)

Cobraatje

Quote from: riwi on September  5, 2018, 18:00:49
Ik heb geen atmos speakers en ben ook niet van plan deze in de woonkamer op te hangen. Dus het vergelijk zal puur op klank en op gebruiks gemak gaan voor de 5.1 situatie die ik kwa speakers heb. Kwa gebruiks gemak is het makkelijker om wel 4k te kunnen switchen, dus daar wint de Arcam het zeker.

Qua klank/smaak wint het de Classé; dus gebruik vs klank....vandaar dat ik verwacht dat je voor de Classé kiest. Veel luisterplezier met het vergelijk.

Teejoo

Quote from: bmateijsen on September  6, 2018, 08:33:19
Ik zou je adviseren om niet met de microfoon omhoog en omlaag te gaan... ;)
Idd! ^^

Teejoo

#682
Quote from: Cobraatje on September  6, 2018, 10:28:00
Qua klank/smaak wint het de Classé; dus gebruik vs klank....vandaar dat ik verwacht dat je voor de Classé kiest. Veel luisterplezier met het vergelijk.
nou, bij mij was dat juist door de room eq niet het geval.

Maar qua uiterlijk vind ik de Arcam niks en wint de Classe het, zeker in combi met de eindtrappen.

riwi

Quote from: Teejoo on September  6, 2018, 14:39:48
nou, bij mij was dat juist door de room eq niet het geval.

Maar qua uiterlijk vind ik de Arcam niks en wint de Classe het, zeker in combi met de eindtrappen.

Voorlopig heb ik de Classe eindtrap CA5100 in gebruik met de Arcam. Dat is de kleine/lichtere versie van de eindversterkers die jij hebt.

Gisteravond wat DD+ materiaal geluisterd met de Arcam en Dirac aan. De DD15 sub wordt echt harder aangesproken nu. En plaatsing : de effecten zijn beter te pinpointen. Kwa stemgeluid heb ik het gevoel dat iets minder is dan met de Classe. Kan ook zijn dat ik het level van de center in de Classe iets harder had gezet dan nu in de Arcam met de Dirac instellingen. Dirac lijkt de levels erg hoog tezetten, maar dan wel van alle speakers (+10, +8 etc.). Kwa bubble weet ik het nog niet, dat is wel vergelijkbaar denk ik tussen de Classe en de Arcam.

denoontje

levels staan bij mij na meten ook +8, +10 etc.
wil niet zeggen dat hij direct dit in db compenseert....kan ook iets relatiefs zijn.

denoontje

Quote from: bmateijsen on September  6, 2018, 08:33:19
Ik zou je adviseren om niet met de microfoon omhoog en omlaag te gaan... ;)

hoi Bjorn wat is daar de reden van?

Had dat wel eens eerder gelezen, maar plaatje in de software geeft dat (nog) steeds niet aan.

bmateijsen

Quote from: denoontje on September  6, 2018, 19:24:35
hoi Bjorn wat is daar de reden van?

Had dat wel eens eerder gelezen, maar plaatje in de software geeft dat (nog) steeds niet aan.

Je wil een realistische resultaat van de meting. De uiteindelijke dirac aanbeveling is een gemiddelde van alle metingen, met prioriteit aan de meting op de hotspot.

riwi

Ik had aangenomen dat de microfoon op oorhoogte moet komen. Ik las voor multichannel recht omhoog gericht, en voor stereo iets naar voren gekanteld. En dan voor alle metingen op dezelfde manier.
Gisteren merkte ik dat ik de sweetspot niet 100% goed had gekozen bij de meting. Want ik had de middennaad in de bank gekozen als sweetspot, maar de bank staat niet 100% midden voor de speakers. Dat scheelt 10-20 cm :) Dat verklaart ook waarom de Dirac meting verschillende levels aangaf voor de FL en FR speakers. Ik ga hem straks nog een keer meten.

Maar eerst een andere TV halen. Toen ik de vorige keer een Arcam AV888 op bezoek had van BB&G moest ik ook al een nieuwe TV kopen ivm de HDMI (HDready TV + FullHD projector werkte niet goed). Nu met deze dus weer (FullHD TV met 4k capable projector lukt niet goed).
't wordt een Sony 49FX9005. Deze is 49 inch, ik wil niet groter dan 50", hij hangt tussen de tuindeur en het raam aan de achterzijde. Met 75" kan ik de tuin niet meer zien :) En bovendien voor groot beeld heb ik de projector. Dan kan de 46" Samsung naar de slaapkamer.

myself

Quote from: riwi on September  7, 2018, 12:01:45
Ik had aangenomen dat de microfoon op oorhoogte moet komen. Ik las voor multichannel recht omhoog gericht, en voor stereo iets naar voren gekanteld. En dan voor alle metingen op dezelfde manier.
Gisteren merkte ik dat ik de sweetspot niet 100% goed had gekozen bij de meting. Want ik had de middennaad in de bank gekozen als sweetspot, maar de bank staat niet 100% midden voor de speakers. Dat scheelt 10-20 cm :) Dat verklaart ook waarom de Dirac meting verschillende levels aangaf voor de FL en FR speakers. Ik ga hem straks nog een keer meten.

Maar eerst een andere TV halen. Toen ik de vorige keer een Arcam AV888 op bezoek had van BB&G moest ik ook al een nieuwe TV kopen ivm de HDMI (HDready TV + FullHD projector werkte niet goed). Nu met deze dus weer (FullHD TV met 4k capable projector lukt niet goed).
't wordt een Sony 49FX9005. Deze is 49 inch, ik wil niet groter dan 50", hij hangt tussen de tuindeur en het raam aan de achterzijde. Met 75" kan ik de tuin niet meer zien :) En bovendien voor groot beeld heb ik de projector. Dan kan de 46" Samsung naar de slaapkamer.
Lekkere uitbreidingen [emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

riwi

#689
Na veel gepruts en gedoe heb ik de HDMI situatie wat beter onder controle.

Zoals ik beschreven had in de thread van Blue-Eyes verbreekt de Arcam de HDMI sync als hij ziet dat de TV of de projector in standby staat en geen HDCP berichten beantwoord.
Volgens Arcam is het fout van de JVC projector dat deze het 5V signaal van de HDMI op laat staan en dus aan de Arcam vertelt dat hij gereed is, maar niet reageert op HDCP berichten van de Arcam. Iets soortgelijks doet de Sony TV dus ook.

Ik heb nu een HDFury Vertex gekocht en deze tussen de projector en de Arcam gehangen. De Vertex doet verder niks, maar antwoord netjes alles terug naar de Arcam. Ik had gehoopt dat de Vertex in matrix mode alles zou oplossen maar dat deed het niet. Nu heb ik dus 1 input van de Vertex in gebruik en 1 output. En ik zet het ding in matrix mode, zodat ik evt met een druk op de knop de projector kan "afkoppelen". De TV hangt nog wel direct aan de Arcam. Als de TV op standby staat dan verbreekt de projector sync nog steeds. Maar als ik de TV echt uit zet (stekker eruit) dan blijft de sync met de projector goed. Dus de enige handmatige actie die ik nog moet doen is de TV hard uitzetten als ik de projctor wil gebruiken. Geen HDMI kabels meer omsteken of eruit trekken.

Kwa klank heb ik zaterdag wat met hifiman (Ronald) zitten te luisteren en vergelijken met de Classé.
In stereo klinkt de Classé duidelijk beter, veel ruimtelijker en muzikaler.
De Arcam klinkt zonder Dirac echt heel vlak en saai. Slecht zou ik haast willen zeggen. Met Dirac aan wordt het veel dynamischer en is de plaatsing veel beter, maar voor stereo is het niet subtiel. Een beetje te veel 'in your face' zeg maar.
Met film getest ook, mooie HD track van "A Quiet Place". Dan valt opnieuw op dat de Arcam zonder  dirac erg vlak is en saai klinkt. De Classé geeft dan een veel mooiere bubbel en is ruimtelijker. Als je echter vergelijkt met de Arcam met Dirac aan dan klinkt de Arcam beter doordat het geheel veel spectaculairder en dynamischer klinkt. Dit verschil is dan best groot in het voordeel van de Arcam.

In de Arcam kan je ook nog processing loslaten op het surround geluid. Je kan de Dolby Surround "upmixer" aanzetten of de DTS Neural-X gebruiken. Gek genoeg in mijn situatie (een pure 5.1 setup zonder plafond of extra surround speakers) dat dat verschil maakt.

Leuke feature van de Arcam is ook de ingebouwde DAB+ radio.

De TV (49xf9005) bevalt erg goed. Netflix met HDR en zelfs Dolby Vision ziet er erg mooi uit  O0

bmateijsen

Met Dirac aan is het maar net hoe jij (of iemand anders) de target curve maakt. De Arcam klinkt dus zoals de target curve die je in geeft!

riwi

Quote from: bmateijsen on September 24, 2018, 14:47:07
Met Dirac aan is het maar net hoe jij (of iemand anders) de target curve maakt. De Arcam klinkt dus zoals de target curve die je in geeft!

Daar moet ik inderdaad nog verder mee tweaken. Ik las dat er ook target curves gemaakt zijn door mensen. Kan je die ergens downloaden om uit te proberen? Of werkt dat niet zo?

bmateijsen

Quote from: riwi on September 24, 2018, 14:48:50
Daar moet ik inderdaad nog verder mee tweaken. Ik las dat er ook target curves gemaakt zijn door mensen. Kan je die ergens downloaden om uit te proberen? Of werkt dat niet zo?

Ik zou nooit een gemaakte target curve nemen van iemand. Maar dit is dus ook de moeilijkheid van Dirac, je moet er kaas van hebben gegeten, anders ga je correcties doen die echt "not done" zijn. De standaard curve van Dirac neem ik nooit!

Kjelt

#693
Quote from: riwi on September 24, 2018, 14:45:43
Na veel gepruts en gedoe heb ik de HDMI situatie wat beter onder controle.

Zoals ik beschreven had in de thread van Blue-Eyes verbreekt de Arcam de HDMI sync als hij ziet dat de TV of de projector in standby staat en geen HDCP berichten beantwoord.
Volgens Arcam is het fout van de JVC projector dat deze het 5V signaal van de HDMI op laat staan en dus aan de Arcam vertelt dat hij gereed is, maar niet reageert op HDCP berichten van de Arcam. Iets soortgelijks doet de Sony TV dus ook.
Als twee onafhankelijke grote consumenten elektronica bedrijven een soortgelijke implementatie hebben zal het dan misschien niet een verkeerde interpretatie van Arcam zijn dat 5V op de HDMI connector betekent dat het display device gereed is?
Die 5V kan nl ook worden gebruikt om andere devices  zoals een aktieve kabel, switches  of HDMI->IP transceivers etc te kunnen voorzien van spanning waardoor de 5V helemaal niets meer over de toestand van het display zegt.
Misschien was het handiger geweest dat de Arcam eerst via het DDC een succesvolle EDID handshake maakt en dan de conclusie trekt dat het display gereed is?
Ik zou in de HDMI spec moeten duiken maar conclusies trekken op basis van alleen de aanwezigheid van de 5V op de HDMI connector lijkt me een kort door de bocht aanname die in dit geval voor problemen zorgt.

blue-eyes

Quote from: bmateijsen on September 24, 2018, 14:56:24
Ik zou nooit een gemaakte target curve nemen van iemand. Maar dit is dus ook de moeilijkheid van Dirac, je moet er kaas van hebben gegeten, anders ga je correcties doen die echt "not done" zijn. De standaard curve van Dirac neem ik nooit!

Ik gebruik de standaard curve van Bjorn :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Quote from: bmateijsen on September 24, 2018, 14:56:24
Ik zou nooit een gemaakte target curve nemen van iemand. Maar dit is dus ook de moeilijkheid van Dirac, je moet er kaas van hebben gegeten, anders ga je correcties doen die echt "not done" zijn. De standaard curve van Dirac neem ik nooit!

OK dus je past je target curve aan, nadat je de meting hebt gedaan, afhankelijk van de waardes in de meting. Om ervoor te zorgen dat je geen "foute" correcties doet. Een beetje zoals je dat met de Velodyne DD ook doet : Geen diepe dalen proberen weg te boosten, maar wel pieken weghalen wat door te dempen op die frequentie. Ik zal er nog eens goed naar kijken.

riwi

Quote from: Kjelt on September 24, 2018, 15:18:25
Ik zou in de HDMI spec moeten duiken maar conclusies trekken op basis van alleen de aanwezigheid van de 5V op de HDMI connector lijkt me een kort door de bocht aanname die in dit geval voor problemen zorgt.

Men zegt dat de JVC zelfs de input en output van die 5V kort sluit. Dus als je de projector van de AC afhaalt dan blijft die sluiting bestaan. Dwz de Arcam zet de 5V er op, maar ziet gelijk via de ontvangende kant ook 5V terugkomen en neemt dan aan dat de JVC klaar is voor HDCP berichten.

Kjelt

Quote from: riwi on September 24, 2018, 16:42:28
Men zegt dat de JVC zelfs de input en output van die 5V kort sluit. Dus als je de projector van de AC afhaalt dan blijft die sluiting bestaan. Dwz de Arcam zet de 5V er op, maar ziet gelijk via de ontvangende kant ook 5V terugkomen en neemt dan aan dat de JVC klaar is voor HDCP berichten.
Ik weet het niet hoor maar bij de vorige Arcam had je ook al HDMI problemen.
De Classe doet het wel en van anderen zoals Denon of Marantz hoor ik nooit dit soort issues.
Maar goed je kunt er verder niets aan doen, het is zoals het is, de vraag is kun je er een werkbare oplossing van maken waarmee je kunt leven ?

bmateijsen

Quote from: riwi on September 24, 2018, 16:40:11
OK dus je past je target curve aan, nadat je de meting hebt gedaan, afhankelijk van de waardes in de meting. Om ervoor te zorgen dat je geen "foute" correcties doet. Een beetje zoals je dat met de Velodyne DD ook doet : Geen diepe dalen proberen weg te boosten, maar wel pieken weghalen wat door te dempen op die frequentie. Ik zal er nog eens goed naar kijken.

Dan nog moet je goed kijken wat je weghaalt en evt. opvult, je wilt namelijk niet de speaker karakteristiek weghalen, maar vooral de akoestiek corrigeren.
In Dirac mag je een dip wel opvullen, maar het ligt er erg aan waar en doe dat met max 6 db.

riwi

#699
Quote from: Kjelt on September 24, 2018, 17:12:01
Ik weet het niet hoor maar bij de vorige Arcam had je ook al HDMI problemen.
De Classe doet het wel en van anderen zoals Denon of Marantz hoor ik nooit dit soort issues.
Maar goed je kunt er verder niets aan doen, het is zoals het is, de vraag is kun je er een werkbare oplossing van maken waarmee je kunt leven ?

Die AV888 destijds was software matig niet stabiel. Daar was de HDMI wel OK toen. Tenminste nadat ik de TV had geupgrade zodat zowel TV als projector Full HD waren met dezelfde HDMI versie. De Classé doet het wel goed idd. Bij een Marantz met 2 HDMI outputs kan je kiezen welke output gebruikt moet worden. Dat is een wat slimmere oplossing dan gewoon alles naar beide outputs sturen.

Ik denk dat ik nu dus wel een werkbare oplossing heb. Door de Vertex tussen de Arcam en de projector te zetten hoef ik geen HDMI kabel meer te trekken. En de TV achter een geschakeld stopcontact is ook prima te doen.

Nu is de dubio nog of ik de teruggang in stereo performance acceptabel vind. Blue-Eyes heeft er bv. een Linn Akurate DSM tussen gezet voor puur stereo. Maar ik luister zo weinig stereo dat ik dat een wat te forse investering vind denk ik. Misschien is er wel een wat goedkopere streamer met HT-bypass functie.